Tips voor reizen naar Rusland/Wit-Rusland/Kazachstan/Oezbekistan/Kirgizië/Etc.

18 aug 2019
44
59
Visa - In tegenstelling tot vroeger heb je voor nogal wat GOS-landen zoals bv. Kazachstan, Kirgizië, Moldavië en Oezbekistan geen visum meer nodig. Alleen voor Azerbeidzjan, Rusland (double of triple entry!), Tadzjikistan en Wit-Rusland heb je nog een visum nodig en niet-GOS-lid Turkmenistan maar laat dat land maar uit je hoofd want het is zo goed als onmogelijk om aan een visum te komen. Vraag deze visa alsjeblieft niet in Nederland aan want de wachttijd van vooral de Russische ambassade schijnt een regelrecht drama te zijn.
Ik heb van een tapijthandelaar die ik in 2012 in de Iraanse trof een perfect adres gekregen van een reisbureautje in Köln. Dit is het webadres - BESCH VISA & REISEN: Home - maar ik doe het altijd zo dat ik mijn paspoort zelfs langs breng en 'm daarna op laat sturen. Zodra je de digitale factuur betaald hebt (eenmalig buitenland betalen activeren op je online bankrekening) sturen ze je paspoort op. Besch Reisen heeft tientallen jaren ervaring en dus hele goede contacten op alle ambassades van de GOS-landen. Ik doe het al 7 jaar bij hen en hun service is echt perfect. Het is wel handig als je goed Duits spreekt in verband met eventuele telefoontjes/mailtjes.

Motorfiets prepareren + wat verder mee te nemen
- Andere vering/demping is echt een MUST. Ik rij zelf al een tiental jaren met Hyperpro vanwege de uitstekende service en ook omdat ik Paul Klop op de hoofdlocatie in Werkendam goed ken. Toen ik mijn Yamaha Tracer 700 had gekocht moest ik moeite doen om de schaamranden van mijn band te rijden. Verder sloegen de voorvork en de achterschokbreker volledig door als ik over een hoge verkeersdrempel heen sprong dus dat was ronduit waardeloos. Na de montage van een Hyperpro Streetkit reed ik direct op de eerste de beste rotonde mijn steppies aan de grond. Wat een ongelofelijk verschil zeg niet normaal. Het kost wat maar dan heb je ook een veel beter sturende motorfiets voor terug.
- Een bandenreparatieset is een uiteraard must en neem naast de CO2-patronen ook een goede voetpomp en geijkte bandenspanningsmeter mee. Naast dat je een lekke band kunt krijgen moet je bandenspanning onderweg ook aanpassen. Toen ik uit Nederland vertrok met V/A - 2,25/2,5 bar was de bandenspanning in Kazachstan bij 40 graden Celsius opgelopen tot V/A - 2,5/2,8 bar. Ik heb de banden dus iets leeg laten lopen maar later in Wolgograd waar het kouder was moest ik ze juist weer oppompen.
- Neem altijd extra gereedschap/verschillende maten tie-wraps/duct tape/extra boutjes + moeren mee want de wegen in Kazachstan waren zo absurd slecht dat je het gevoel hebt dat je motorfiets letterlijk uit elkaar trilt. Urenlang over de weg stuiteren is heel normaal daar en wat me nog nooit was overkomen tijdens een motorreis gebeurde hier. Na het wassen van mijn motorfiets zag ik dat er twee grote 8 mm-bouten van mijn bagagerek verdwenen waren (dus het was maar goed dat ik de juiste lengte en dikte reservebouten bij me had) en een kunststof tiknagel van één van de radiateur-beschermers. Die heb ik met een tie-wrap weer vastgezet.

Tol vermijden
- Een manier om geen tol te betalen is net als ik in Kazachstan dat ik net deed alsof ik niet snapte wat ik moest doen dan ging de slagboom op een gegeven vanzelf omhoog. Werkte altijd.
- In Rusland zag ik motorrijders naast een vrachtwagen door een transponder-poort heenrijden.
- In Polen reed ik bij de betaalpoort van een tolweg aan de meest rechtse kant een smal stoepje op waarna ik zo langs de tolpoort kon rijden zonder te betalen.

De Krim
- Je kunt De Krim alleen oprijden via de brug bij Kertsj want vanuit de Oekraïne naar De Krim én andersom heb je een speciale permit nodig. Ik heb geprobeerd de Oekraïne in te rijden zonder die permit via de grensovergang bij Armjansk en Chonhar maar het werd mij sterk afgeraden door de Russische douane met een horrorverhaal van een Duitser die een maand in niemandsland had verkeerd totdat de Duitse consul hem eindelijk kwam bevrijden. Het gekke was dat de Russische politie van tevoren tegen mij had gezegd dat ik zonder problemen de Oekraïne in kon zonder die permit nou mooi niet dus!!! Eenmaal Rusland uit kun je niet meer terug zoals ik want ik had een double-entry visum en die alle twee verbruikt. Had ik een Russisch triple-entry visum gehad dan had ik de gok wel kunnen wagen want als ik dan de Oekraïne echt niet in gekomen was had ik alsnog weer terug naar Rusland gekund. Ik moest dus weer helemaal terug naar Kertsj en via Rostov naar Voronezh en daarna richting Wit-Rusland. Dat is best een pleuriseind omrijden maar ja een maand gevangen zitten in niemandsland nee laat maar.
- Let ook goed op dat er sancties gelden op De Krim, je kunt dus bv. niet inloggen op je Gmail, je kunt verder ook geen geld opnemen met je bankpas of Visacard dus zorg altijd dat je voldoende cash bij je hebt!
 

Bijlagen

  • Snip20190813_2.png
    Snip20190813_2.png
    36,8 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan