tips voor remschijf verwijderen?

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.365
12.950
Ik moet de achterschijf van mijn FJ gaan vervangen maar ik heb eigenlijk nog nooit een remschijf los gehad. Wel wat horrorverhalen gelezen natuurlijk hier op het forum over afbrekende bouten. Heet stoken wordt veel geadviseerd maar moeten er nog extra maatregelen worden genomen om bv lagers te beschermen? Ik heb zo'n gasbrandertje om evt de boutjes heet te maken........
 
de risico's van wel borgmiddel gebruiken zijn overduidelijk als je dit topic leest ...
dat iets geen drol kost is geen reden om er gebruik van te maken.
ik gebruik zéér zelden borgmiddel, net zoals ik zéér zelden een momentsleutel gebruik. nogtans is gebruik van die momentsleutel gratis eens je hem hebt.

toegegeven, je hebt wat ervaring nodig om te weten wat vast is, maar eens je die hebt ... ;)

het geschreven woord is niet altijd heilig, soms is het zelfs pure onzin O-)
Wat jij doet, doet er toch nauwelijks toe?
Wat belangrijk is, is hoe het hoort.
Fabrikanten zullen het minimum aan borgmiddel gebruiken, dat kost hun geld.
Als je niet inziet waarom je wel borgmiddel zou moeten gebruiken dan zijn we snel uitgepraat.
 
Heb hier destijds 22,- betaald voor een flesje waar ik al jaren mee doe.

Prijs doet er wat mij betreft ook niet echt toe. Als je zelf wilt sleutelen moet je de boel ook voor elkaar hebben. Goed gereedschap, juiste middelen.
 
Als het blauwe al taai is, wat ik zo lees, borgt het wéér, als je maar niks schoonmaakt.


Het zal vast wel weer enigszins borgen, maar als je bouten met oud opgedroogd borgmiddel monteert draai je ze er een stuk zwaarder in dan als je schone bouten met nieuw vloeibaar borgmiddel gebruikt. Je aanhaalmoment klopt dus niet meer.
 
Loctite is inderdaad niet goedkoop.
In mijn tak van sport smeren we VEEL weg. De 250ml vloeibare pakking 573 en 574 kosten zo rond de €125,- ex btw. En ja, ik hou regelmatig wat over. Handig voor thuis inderdaad.

Zit die remschijf er al op inmiddels?
 
20200530_182033.jpg

Vette wave schijf...... nu staat de motorfiets met een xj550 voorwiel en een assteun onder de achterbrug te wachten op de nieuwe banden. Remklauw ook al gedemonteerd en schoongemaakt dus die kan vandaag in elkaar
 
20200531_102728.jpg

Dit is de gedemonteerde klauw met ALLE onderdelen die eraf kwamen (de O ringen tussen de helften zitten in het doosje van het revisiesetje).... wat klopt hier niet?
 
Het raadplaatje zie ik niks wat niet klopt, kijk er dus overheen. het enige is det de wphb'en uitdrukkelijk verbieden de twee helften van de remklauwen van elkaar te scheiden... maar ik doe het ook
 
spring_medium26H2591900-01_026b.jpg

is blijkbaar een optioneel artikel voor een remklauw...... En de 2 shims aan de zijkant zaten er ook niet bij..... Echt een topmotorzaak waar deze fiets vandaan kwam..... Heb een veer van een fzr600 voorklauw gevonden in mijn voorraad rommel en de shims moet ik maar even kijken, die dingen worden door tientallen types yamaha gebruikt

en wbt het splitsen van de klauw.... het is gewoon veel handiger als je 2 zuigers hebt di eruit moeten en met monteren scheelt het ook veel schelden :-)
 
Het trilplaatje en de vulplaatjes zitten bij originele blokken wel geleverd. Incl pennetjes. Ja dan schiet de prijs omhoog dus gooien we er de af en toe betere aftermarketblokken in. Dan gaan de plaatjes weleens verloren. Edit: ook bij de huidige originele brake pad kits blijkt geen plaatjes- en pennetjesspul meer te zitten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan