Tips voor rondje Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenie?

Niek Okken

MF'er
28 okt 2020
30
7
Leeuwarden
Goedemiddag,

Op het moment ben ik me aan het oriënteren voor een reis van een maand door Polen, Tsjechie, Slowakijke Hongarije en Roemenie van ongeveer een maand.
Hebben jullie voor deze landen nog tips met betrekking tot gebieden die gezien moeten worden/ bijzondere wegen die bereden moeten worden?
De transfargarassan en transalpina staan uiteraard op de lijst.
Het wordt zoveel mogelijk een kampeerreis.
 
Goedemiddag,

Op het moment ben ik me aan het oriënteren voor een reis van een maand door Polen, Tsjechie, Slowakijke Hongarije en Roemenie van ongeveer een maand.
Hebben jullie voor deze landen nog tips met betrekking tot gebieden die gezien moeten worden/ bijzondere wegen die bereden moeten worden?
De transfargarassan en transalpina staan uiteraard op de lijst.
Het wordt zoveel mogelijk een kampeerreis.
ik zou niet gaan camperen. Weinig campings en veel pensions voor weinig.
route.jpg


gedaan in 2016

GPX viewer
 

Bijlagen

  • vakantie 2016.gpx
    608,3 KB · Weergaven: 10
Probeer in zuid Polen te rijden in het Tatra gebergte. De rest is niet veel, motorrij-technisch dan. In Roemenie is de Bicaz kloof een aanrader.
Houd er rekening mee dat de Transfagarasan pas laat in het seizoen open gaat. Hongarije is geen motorland. Plat en vooral rechte wegen

Wij hebben drie jaar geleden gekampeerd en gebruik gemaakt van pension op onze reis door de door jou genoemde landen. Er zijn voldoende campings
 
Persoonlijk vind ik er in de meeste van die landen weinig aan. Het Tatra gebergte in Zuid-Polen en Noord-Slowakije is wel leuk, maar de rest van die landen is met de motor weinig aan. Zelfde voor Hongarije. Ik had het snel gezien. Roemenië ken ik niet goed genoeg om veel over te kunnen zeggen,
 
Startpunt Karpacz in Polen was mooi én daar is een mooie japanse tuin. Mocht je van kuuroorden houden dan zit je daar helemaal goed.
Wel vaak erg slecht berg-wegdek in Polen. Je weet het meteen als je Tjechie binnenrijdt.
Slowakije is leuk maar niet echt interessant net als Hongarije maar Tjechie kon mij zeer bekoren, of het was het bier en de bediening maar daar heb ik nog nauwelijks een herinnering aan ;).
 
Slowakije is erg leuk! Probeer routes te maken langs skigebieden en door dalen. Kijk even op street view hoe goed de wegen zijn. Ik heb vorig jaar enorm genoten van Slowakije, echt een verrassing. Hongarije precies het omgekeerde, snel skippen, werkelijks nergens iets moois. Zelden zo'n lelijk land gezien.

Roemenië is ook aan te raden. Alles rond de karpaten is erg mooi. Houdt er wel rekening mee dat er (bijna) geen snelwegen zijn. De doorgaande E wegen zijn druk en gaan dwars door alle dorpjes. Ze lijken vaak mooi kronkelig op de kaart maar het is een lange lelijke optocht van vrachtwagens. Door de bergen is het weer erg verraderlijk. rest van het land kan mooi zonnig zijn, maar die bergen zijn zo hoog dat om elke bocht een heftige onweersbui kan hangen.

En kamperen met al die beren zou ik niet doen... Ik ben op de Transfăgărășan beren tegen gekomen. Hotels kosten bijna niets!

Tips Slowakije: Donovaly pas, alle wegen rond Malá Fatra,
Tip Roemenië: Alle wegen in/rond Apuseni Natural Park,
 
Sla Wroclaw in Polen niet over.! En kijk voor hotelaanbiedingen eens bij Accor, ik had een kamer in een Ibis voor 13 euro per nacht .Met de bus naar het centrum en daar gewoon een dagje ronlopen. Is niet al te toeristisch . In Roemenie zijn holelletjes zat, je hoeft zelfs niet op booking te kijken, je ziet wel aan de kant van de weg. En Transfagarasan niet overslan en ook die andere Transalpina niet. !
 
Ik weet niet of je ook nog culturele dingen wil doen, maar Krakau vond ik een mooie stad. Niet te groot, leuk om even doorheen te lopen. Camping Smok is een goede uitvalsbasis, kilometer of 5 naar het centrum en de bus stopt voor de deur. Vanaf daar rij je ook in een klein uurtje naar Auschwitz, mocht dat je interesseren.

Zakopane is een beetje het toeristische centrum aan de Poolse kant van de Tatra. Campings genoeg daar, maar het is wel de favoriete vakantiebestemming voor veel Polen zelf, dus in de zomer is het er behoorlijk druk. Ik vond zelf de Slowaakse kant mooier en beter bereikbaar. De lage Tatra, rondom Dobsina vond ik eigenlijk leuker rijden dan de hoge Tatra.

Boedapest is ook een leuke stad, camping Haller ligt echt in het centrum. Niet mooi, wel praktisch.

Mocht je Hongarije doortrekken, camping Oazis Tanya ligt echt midden in de natuur. Heerlijk rustige en mooie plek van NL eigenaren. Je loopt zo de Poesta op, de Hongaarse steppe. Voor de motor heb je er niks aan, maar je kan er wel prachtig wandelen.
 
Het nachtleven van Boedapest is leuk als dat je ding is en je een open huwelijk hebt maar op de motor moet ik er niet aan denken
door .hu heen te moeten .

Je zou me er letterlijk goed voor moeten betalen om dat te doen.

Rond Krnov vond ik het wel mooi in het grensgebied Polen / Tsjechië , maar de moeite niet om om voor te rijden,
wegen zijn *mhe* .
Al.. Praag.. en het nachtleven als je toch die kant op gaat.. ( zie Boedapest voor eisen ) is absoluut de moeite.
 
Slowakije is erg leuk! Probeer routes te maken langs skigebieden en door dalen. Kijk even op street view hoe goed de wegen zijn. Ik heb vorig jaar enorm genoten van Slowakije, echt een verrassing. Hongarije precies het omgekeerde, snel skippen, werkelijks nergens iets moois. Zelden zo'n lelijk land gezien.

Roemenië is ook aan te raden. Alles rond de karpaten is erg mooi. Houdt er wel rekening mee dat er (bijna) geen snelwegen zijn. De doorgaande E wegen zijn druk en gaan dwars door alle dorpjes. Ze lijken vaak mooi kronkelig op de kaart maar het is een lange lelijke optocht van vrachtwagens. Door de bergen is het weer erg verraderlijk. rest van het land kan mooi zonnig zijn, maar die bergen zijn zo hoog dat om elke bocht een heftige onweersbui kan hangen.

En kamperen met al die beren zou ik niet doen... Ik ben op de Transfăgărășan beren tegen gekomen. Hotels kosten bijna niets!

Tips Slowakije: Donovaly pas, alle wegen rond Malá Fatra,
Tip Roemenië: Alle wegen in/rond Apuseni Natural Park,
Heb hetzelfde als jou, Slowakije is echt mooi rijden, mooi asfalt ook. Net als Tsjechië is het of vrij slecht of net nieuw.

en niet over Hongarije nadenken, is gewoon noord oost Groningen in het groot, staan zo goed als geen camera's, dus vol gas naar romenie.

De transfagarasan tref je zo aan, het asfalt is wel een stuk minder dan slowakije, vind persoonlijk de mensen en het land wel leuker, alhoewel de mensen onder de 35 in Slowakije weer goed Engels spreken.

Zou zelf dit rondje niet met tent doen.
IMG_20210926_134159.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eventueel nog een tip. (Heb dit rondje toevallig 3 keer gemaakt afgelopen half jaar)

Vanaf romenie, moet je terug naar huis denk ik? dan zou ik via Servië naar Montenegro rijden, en dan langs de kust van Kroatië, zo naar de Sloveense Alpen. En daarvandaan kun je kiezen hoe je terugrijd, of je via Oostenrijk of italie gaat maakt niet veel uit. De Alpen zijn altijd mooi natuurlijk. Alleen als je in je eentje bent vind ik het daar minder leuk. Dus zelf rijd ik dan vanaf Slovenië snel naar huis.
 
En al geweest? Stond vorige week op een camping aan de voet van de Transfagarasan, camping Dracula. Ligt recht onder het kasteel (wat 3 jaar dicht is voor renovatie). Roemeense standaard, toilet en warme douche, maar verder een beetje vergane glorie. Op zich prima en niet duur. 100 meter verderop een hotel/restaurant waar je lekker kan eten voor weinig. Poort uit linksaf en je zit op de Transfagarasan. Camping is omheind met schrikdraad tegen deze harige vrienden, ik zag er 5

532232B3-63E1-4317-96C2-1166C94EC974.jpeg

Krijg de foto helaas niet gedraaid

Ik vond persoonlijk de Transalpina mooier trouwens.
 
Die beren lopen daar een beetje met fases lijkt het wel. met de motor een week rondgereden in er geen 1 gezien.

2 keer met de vrachtwagen in een halve file gestaan, omdat die beesten niet bepaald het idee hebben dat ze in de weg lopen 😂

Transalpina nog niet geweest, behoorlijk zonde, maar dat komt zeker een keer binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
En al geweest? Stond vorige week op een camping aan de voet van de Transfagarasan, camping Dracula. Ligt recht onder het kasteel (wat 3 jaar dicht is voor renovatie). Roemeense standaard, toilet en warme douche, maar verder een beetje vergane glorie. Op zich prima en niet duur. 100 meter verderop een hotel/restaurant waar je lekker kan eten voor weinig. Poort uit linksaf en je zit op de Transfagarasan. Camping is omheind met schrikdraad tegen deze harige vrienden, ik zag er 5

Bekijk bijlage 1777797
Krijg de foto helaas niet gedraaid

Ik vond persoonlijk de Transalpina mooier trouwens.
Jij gaat dus ook dit stuk met de tent, ik ga ook elk jaar nog even naar mijn ouders als die in Spanje zitten op de camping ( heb nog een klein broertje en zusje, dus voor hun wel gezellig) dan zet ik mijn eigen tentje op.

Maar ik zie nog niet helemaal de meerwaarde van kamperen met de motor? Wat vind jij een groot voordeel?
 
Die beren lopen daar een beetje met fases lijkt het wel. met de motor een week rondgereden in er geen 1 gezien.

2 keer met de vrachtwagen in een halve file gestaan, omdat die beesten niet bepaald het idee hebben dat ze in de weg lopen 😂

Transalpina nog niet geweest, behoorlijk zonde, maar dat komt zeker een keer binnenkort.
die beren laten ze af en toe los voor de toeristen, niet te vaak of regelmatig anders gaat dat opvallen.
Je kan er gewoon op af stappen en een selfie met ze maken of een knuffel geven, net als in Nederland met koeien op sommige boerderijen.
Wel wat te eten geven erna anders gaan ze zeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan