Tips voor Theorie

Mario1473

MF'er
25 jun 2019
41
25
Vught
Ik weet niet of het hier hoort maar Heeft iemand tips voor het goed maken van theorie examen ik ben twee keer opgeweest en alletwee de keren gezakt als ik het leer in mijn boek en internet is het wel goed ik snap er niks van maak 400 vragen per dag en nog werkt het niet iemand tips en niet van je moet leren want ik leer iedere dag 3 a 4 uur gr mario en bedankt ik ga de 14 aug maar weer op maar heb er een hard hooft in en mijn AVB heb ik al kan iemand me helpen aub
 
Waar gaat het mis? Een bepaald onderwerp? En hoe mis gaat het? Net niet gehaald, of ruim niet gehaald?

400 vragen per dag maken lijkt mij niet de manier.
 
Ik heb alle vragen waarbij ik dacht : oh, da's ook best vreemd of als ik de regel gewoon niet direct begreep, dan schreef ik het voor mijzelf op. Later nam ik alleen af en toe de vragen door die ik voor mijzelf, in mijn eigen bewoording, had opgeschreven door.
De vragen en de regels die je al kent /begrijpt hoef je immers niet te leren.
 
Ik heb eerst het boek een keer doorgelezen, daarna een oefenpakketje aangeschaft op de volgende site: Gratis motor theorie oefenen | Theorie-leren.nl

Oefen examens gemaakt en daarna krijg je in een overzichtje te zien welke onderwerpen meer aandacht nodig hebben. Deze onderwerpen nog eens aandachtig doorgebladerd. Meteen de eerste keer geslaagd met maar 4 fouten.

400 Vragen per dag maken en 3-4 uur leren dat werkt alleen maar tegen je. Je kunt hooguit 1 a 2 uurtjes aandachtig bezig blijven en de info in je opnemen. Teminste dat is mijn eigen ervaring. Als ik lang dan 2 uur aan het leren was dan was het meer lezen om het lezen en niet begrijpend lezen.

Hopelijk kun je er iets mee, succes!
 
Ik denk dat ieder op zijn of haar eigen manier het 'beste' leert. Wat voor jou het beste is? Geen idee. Wat misschien helpt is een gezamenlijke les bij een/je rijschool? Hier leer je een aantal belangrijke zaken en inzicht in vragen.

Wat mij hielp was vooral veel oefen examens doen via internet, vragen eerst 2 maal lezen inclusief de antwoorden en dan pas een antwoord ingeven. Na afloop ga je alle vragen na en kijk je wat goed en wat fout was en lees je goed de uitleg er bij.

Hoeveel fouten had je? En was het in een specifiek onderdeel of gewoon steeds iets anders.

Hoewel ik in 1 keer geslaagd was, merkte ik vooral dat ik de mist in ging met de manier hoe een vraag gesteld werd. Zo konden 2 vragen welke erg op elkaar leken, maar net iets anders werden gesteld een compleet ander antwoord hebben.
 
Twijfel je bij het beantwoorden van de vragen? Vaak is de eerste ingeving de juiste.
 
In de lokale bibliotheek kon ik oefen examens doen, dan presteer je in een andere setting dan bijvoorbeeld thuis achter de computer, dat hielp voor mij.
 
Ik heb voor de brommer, auto en voor de motor theorielessen gevolgd bij een rijschool in Deventer. In de avonduren en voor 10 euro in een groep.

db
 
Waar gaat het mis? Een bepaald onderwerp? En hoe mis gaat het? Net niet gehaald, of ruim niet gehaald?

400 vragen per dag maken lijkt mij niet de manier.
De 1 keer 9 fout de tweede keer 16 fout en niet op een vlak op de computer de vragen van veka wel bijna allemaal goed maar CBR vraagstelling is anders daar zit het hem in denk ik zijden ze bij de rijschool nou moet ik de 14 weer en als ik dan niet slaag dan probeer ik een dag cursus met examentje doen van 155 euro dus heb ik er dan 3x48 + dan als ik de 14 niet slaag die 155 bij komen
 
Ik denk dat ieder op zijn of haar eigen manier het 'beste' leert. Wat voor jou het beste is? Geen idee. Wat misschien helpt is een gezamenlijke les bij een/je rijschool? Hier leer je een aantal belangrijke zaken en inzicht in vragen.

Wat mij hielp was vooral veel oefen examens doen via internet, vragen eerst 2 maal lezen inclusief de antwoorden en dan pas een antwoord ingeven. Na afloop ga je alle vragen na en kijk je wat goed en wat fout was en lees je goed de uitleg er bij.

Hoeveel fouten had je? En was het in een specifiek onderdeel of gewoon steeds iets anders.

Hoewel ik in 1 keer geslaagd was, merkte ik vooral dat ik de mist in ging met de manier hoe een vraag gesteld werd. Zo konden 2 vragen welke erg op elkaar leken, maar net iets anders werden gesteld een compleet ander antwoord hebben.
Mijn rijschool doet dat niet doet alleen auto
 
Waar gaat het mis? Een bepaald onderwerp? En hoe mis gaat het? Net niet gehaald, of ruim niet gehaald?

400 vragen per dag maken lijkt mij niet de manier.
Ja maar dat gaat juist goed alleen word het anders dan in het boek en op de internet cursus gevraagd
 
De 1 keer 9 fout de tweede keer 16 fout en niet op een vlak

Dan zou ik het oefenen met vragen en antwoorden echt even laten voor wat het is, en je eerst verder verdiepen in de theorie. Zoals je gemerkt hebt zijn de oefenvragen anders dan bij het CBR, en meer bedoeld om te kijken of je de theorie onder de knie hebt. Je kunt bijvoorbeeld de theorie van Vekabest eens laten liggen, en het proberen met een boek van de ANWB. Dat vond ik destijds een prettiger boek dan dat van Vekabest.
 
Dan zou ik het oefenen met vragen en antwoorden echt even laten voor wat het is, en je eerst verder verdiepen in de theorie. Zoals je gemerkt hebt zijn de oefenvragen anders dan bij het CBR, en meer bedoeld om te kijken of je de theorie onder de knie hebt. Je kunt bijvoorbeeld de theorie van Vekabest eens laten liggen, en het proberen met een boek van de ANWB. Dat vond ik destijds een prettiger boek dan dat van Vekabest.
Dankje voor de tip is het proberen waard
 
Ik gebruikte het materiaal van Veka Best om theorie te leren. Heb eerst de stof geleerd (via boek en internet), en daarna via internet oefen examens gedaan (vond dat de vragen vrij goed overeen kwamen met die van CBR). Mijn eerste examen had ik helaas 1 fout teveel, het 2e examen ben ik geslaagd met maar 2 fouten.|

Bedenk ook dat het er niet om gaat dat je de vragen uit je hoofd kent, het is belangrijker dat je de stof kent. Dan weet je ook makkelijker het goede antwoord als de vraag net anders gesteld word. Begrijpend lezen is ook erg belangrijk. Ik las vaak 2/3 keer de vraag voor ik het antwoord gaf.
Ga ook niet 'stressen' door de tijd, die heb je zat ;-)
 
Ik heb een spoedcursus van één dag gedaan. Daarna gelijk examen. Slechts één vraag fout. Maar ik heb al ruim 35 jaar rijbewijs BE in m'n bezit en nu sinds een 1/2 jaar A erbij.
 
Ik heb een spoedcursus van één dag gedaan. Daarna gelijk examen. Slechts één vraag fout. Maar ik heb al ruim 35 jaar rijbewijs BE in m'n bezit en nu sinds een 1/2 jaar A erbij.
Ja daar zat ik ook aan te denken als ik de 14 de niet slaag een een dags cursus maar toch bedankt gr mario
 
Het is niet zo zeer de vragen leren in mijn optiek. Wat ik ook wel gemerkt is, is dat de plaatjes die bij de vragen bij het CBR gegeven worden nogal misleidend of irrelevant kunnen zijn. Wat mij geholpen heeft, is goed begrijpen wat er precies in de vraag staat. Je hebt dus wel gelijk met het feit dat de vraagstelling anders is bij het CBR.
De manier om dus goed het examen bij het CBR te kunnen afronden, is eigenlijk puur de theorie goed begrijpen en kunnen toepassen in verschillende situaties. Daarnaast heb je ook een aantal vragen, wat je echt uit je hoofd zal moeten leren (minimale diepte profiel, remweg, toelaatbaar promillage alcohol, etc.). Wellicht zal je nog een aantal keer het theorieboek moeten doorlezen of een goede samenvatting maken. Tijdens het maken van proefexamens, moet je ook steeds goed kijken naar wat het goede antwoord moest zijn en ook waarom dat het goede antwoord is. Even de vraag erbij pakken en aandachtig naar kijken. Een notitie maken voor de situatie en wat het antwoord is met een gegronde uitleg.
Veel succes met leren! Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Ik had bij m'n boek ook een cd-rom met oefen examens. Ik heb zelf vooral veel gehad aan het maken van die oefenexamens. Elke dag 1 of 2 maken, en dan blijven herhalen totdat ze allemaal ruim voldoende waren. Na het maken de antwoorden doornemen, en dan met het boek erbij nazoeken wat er fout was en waarom. De vraagstelling bij het CBR week soms iets af van wat ik gewend was met de proefexamens, maar niet zodanig dat ik het daardoor niet kon halen. Daarnaast wil ik nog wel eens te snel lezen, waardoor ik denk dat ik weet wat er gevraagd wordt, maar dan wordt er toch net iets anders gevraagd. Daarom bewust bij het examen goed de vragen gelezen, zodat ik daar geen fouten door zou maken. Met deze aanpak lukte het om het in 1 keer te halen, hopelijk heb je er wat aan. Veel succes in ieder geval!
 
Ik had bij m'n boek ook een cd-rom met oefen examens. Ik heb zelf vooral veel gehad aan het maken van die oefenexamens. Elke dag 1 of 2 maken, en dan blijven herhalen totdat ze allemaal ruim voldoende waren. Na het maken de antwoorden doornemen, en dan met het boek erbij nazoeken wat er fout was en waarom. De vraagstelling bij het CBR week soms iets af van wat ik gewend was met de proefexamens, maar niet zodanig dat ik het daardoor niet kon halen. Daarnaast wil ik nog wel eens te snel lezen, waardoor ik denk dat ik weet wat er gevraagd wordt, maar dan wordt er toch net iets anders gevraagd. Daarom bewust bij het examen goed de vragen gelezen, zodat ik daar geen fouten door zou maken. Met deze aanpak lukte het om het in 1 keer te halen, hopelijk heb je er wat aan. Veel succes in ieder geval!
Dank je ik zal het onthouden gr mario
 
Ik weet niet of het hier hoort maar Heeft iemand tips voor het goed maken van theorie examen ik ben twee keer opgeweest en alletwee de keren gezakt als ik het leer in mijn boek en internet is het wel goed ik snap er niks van maak 400 vragen per dag en nog werkt het niet iemand tips en niet van je moet leren want ik leer iedere dag 3 a 4 uur gr mario en bedankt ik ga de 14 aug maar weer op maar heb er een hard hooft in en mijn AVB heb ik al kan iemand me helpen aub

Een paar jaar terug had je speciale stampcursusses waarbij je een dag van te voren alle antwoorden van het examen uit je hoofd leerde. Kostte wel iets van 150€. Ik weet niet of dat in deze vorm nog bestaat (was toen wat ophef over omdat de antwoorden van de examens dus verkocht werden door medewerkers van het CBR aan de organisatie die de cursusses verzorgde) maar je zou daar even naar kunnen kijken. Was een ideale oplossing voor mensen met bijv dyslexie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan