Tips voor vervangen ketting en tandwielen

rasa13

Rookie
23 apr 2018
7
1
Goedemorgen beste mede motorrijders,

Ik zou graag wat tips willen hebben over het vervangen van de ketting en tandwielen. Ik ben gisteren begonnen met de klus en kwam tot de conclusie dat het verwijderen van het voortandwieldeksel net iets anders gaat dan bij de R1 2004-2006. Het deksel van het voortandwiel heb ik los kunnen krijgen nadat ik de linker zijkap heb losgehaald.
Gezien ik net te laat was bij de garage bij mij op de hoek, was het niet mogelijk om het voorste tandwiel met een luchttol los te krijgen. Dit heb ik dus geprobeerd met een slagmoersleutel op accu. Echter, is het tandwiel nog niet los. Ik ga dus zaterdag bij de garage( aan de overkant van de straat) langs om het voorste tandwiel los te laten halen.

Vraag:
Waar moet ik op letten bij het terugbouwen van het tandwieldeksel en zijn er nog zaken die echt belangrijk zijn?
Het gaat om de volgende motorfiets:
  • Merk: Suzuki
  • Type: Gsx-r 1000
  • Bouwjaar: 2011
  • Kmstand:
  • Probleem: koppelingshendel heeft geen spanning (geen hydraulische koppeling)
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Na het verwijderen van de schakelstang en verwijderen van het tandwieldeksel
  • Wat is er al aan gedaan: Bericht geplaatst op dit forum, gekeken naar YouTube tutorials en gekeken in mijn werkplaatshandboek.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200326-115315_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115315_Video Player.jpg
    181,9 KB · Weergaven: 22
  • Screenshot_20200326-115336_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115336_Video Player.jpg
    203,9 KB · Weergaven: 20
  • Screenshot_20200326-115357_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115357_Video Player.jpg
    222 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20200326-115400_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115400_Video Player.jpg
    190,5 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20200326-115404_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115404_Video Player.jpg
    191,7 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20200326-115407_Video Player.jpg
    Screenshot_20200326-115407_Video Player.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 23
Ik ga toch beginnen met de tip om te kijken hoe je bij jouw toestel/telefoon kan scherp stellen.
Vaak is dit door het scherm kort aan te tikken op de plek die je scherp gesteld wil hebben, bijvoorbeeld iemand zn gezicht terwijl die voor de eiffeltoren poseert, dan zal toch 1 vd 2 wat minder scherp in beeld komen. Voor foto's dichtbij is er vaak ook nog een macro stand , gewoon even mee spelen en je hebt er lange tijd profijt van.

Verder geen tips, ik zou opletten met het goed wegleggen van de bedrading, de witte stekker op de foto zit los, dit zal je ongetwijfeld zelf gedaan hebben, vd quickshifter vermoed ik.
Dat de koppeling nu niet doet komt uiteraard door het deksel wat niet op zijn plek zit en daar zit de arm op die hem bedient.
ik zie dat de moer van het voortandwiel een borging heeft, soms staat in het werkplaathandboek dat je de borging moet vervangen, misschien het overwegen waard dit te controleren .

Succes en groeten van Lord Ductape ;)
 
Laatst bewerkt:
Je bent iig niet te laat met vervangen. Jammer dat ik geen Gixxers heb want dan had ik er nog wel een jaartje mee verder gedurfd
 
Ik ga toch beginnen met de tip om te kijken hoe je bij jouw toestel/telefoon kan scherp stellen.
Vaak is dit door het scherm kort aan te tikken op de plek die je scherp gesteld wil hebben, bijvoorbeeld iemand zn gezicht terwijl die voor de eiffeltoren poseert, dan zal toch 1 vd 2 wat minder scherp in beeld komen. Voor foto's dichtbij is er vaak ook nog een macro stand , gewoon even mee spelen en je hebt er lange tijd profijt van.

Verder geen tips, ik zou opletten met het goed wegleggen van de bedrading, de witte stekker op de foto zit los, dit zal je ongetwijfeld zelf gedaan hebben, vd quickshifter vermoed ik.
Dat de koppeling nu niet doet komt uiteraard door het deksel wat niet op zijn plek zit en daar zit de arm op die hem bedient.
ik zie dat de moer van het voortandwiel een borging heeft, soms staat in het werkplaathandboek dat je de borging moet vervangen, misschien het overwegen waard dit te controleren .

Succes en groeten van Lord Ductape ;)
@rsadloe : ben je nou op zoek naar tips, naar een oplossing om je koppelingshendel weer druk te laten geven of moeten we wat met de foto's?
Beide, foto's zijn puur om een beeld te geven hoe het eruit ziet.
 
Je hebt geen slagmoersleutel nodig, alleen een stuk pijp van een meter op een wringijzer.
Dat is niet altijd zo. Heb het ook wel eens gehad met een ZZR600. Kwam niet los met wringijzer+ beunpijp, wel met slagmoersleutel op lucht. Die op accu werkte ook niet.

Beide, foto's zijn puur om een beeld te geven hoe het eruit ziet.
tips: zorg voor een lucht slagmoersleutel.

En monteer eerst het kapje terug voor je je koppeling probeert.

Zoiets?
 
Dat is niet altijd zo. Heb het ook wel eens gehad met een ZZR600. Kwam niet los met wringijzer+ beunpijp, wel met slagmoersleutel op lucht. Die op accu werkte ook niet.


tips: zorg voor een lucht slagmoersleutel.

En monteer eerst het kapje terug voor je je koppeling probeert.

Zoiets?
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad een luchttol/slagmoersleutel op lucht nodig.
 
Dat is niet altijd zo. Heb het ook wel eens gehad met een ZZR600. Kwam niet los met wringijzer+ beunpijp, wel met slagmoersleutel op lucht. Die op accu werkte ook niet.


tips: zorg voor een lucht slagmoersleutel.

En monteer eerst het kapje terug voor je je koppeling probeert.

Zoiets?
Dan was je pijp niet lang genoeg.
Met een pijp + wringijzer werden vroeger bij ons m24 bouten los getrokken die vastgetrokken werden op 780Nm en roest op het schroefdraad hadden.
Maar een luchtsleutel is vaak gemakkelijker als je iemand kent met één.
 
ik zou graag eens het achterste tandwiel zien, want op basis van wat ik zie vraag ik me echt af waarom je ketting en tandwielen wil vervangen ?
Als ik de motor op de paddock had geplaatst en het achter liet draaien, dan merkte ik dat op een gegeven moment het achterwiel bleef haken/weerstand op een bepaald moment. Het invetten van de ketting, wat ik vaak genoeg doe en het stellen van de ketting heeft hierbij niet geholpen. Er zit nu iig een verse set op.
 
Ketting is al gesteld. Zag alleen dat mijn remblokjes achterin op zijn, dus dat ga ik de volgende keer aanpakken.

Bedankt voor alle reacties/advies.
 

Bijlagen

  • Ketting_Gix_A.jpg
    Ketting_Gix_A.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 9
  • Ketting_Gix_V.jpg
    Ketting_Gix_V.jpg
    102 KB · Weergaven: 4
vast punt in de ketting kan natuurlijk, wel raar dat dat gebeurt met een goed onderhouden ketting natuurlijk. Maargoed, ketting ligt er dus om en je hebt nog problemen met ontkoppelen?
Dat probleem met ontkoppelen, bleek geen probleem te zijn. Na het terugplaatsen van de tandwielkap, was het weer prima. Het had dus inderdaad met het verwijderen van dat kapje te maken. Volgende stap achterremmen
 
Terug
Bovenaan Onderaan