Tis al een kleine sensatie in de VS: een gyroscopische bike

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
c1.jpg


Jawohl... een motorfiets die gesloten is (als een auto) maar die gereden wordt als een reguliere motorbike. En als je tot stilstand komt, houden gyroscopen het ding overeind. Sterker, het is met geen mogelijkheid om te duwen. Zet je 'm af, dan komen standaards tevoorschijn om 'm overeind te houden. Hij heet C-1, en is ontwikkeld door San Francisco firma Lit Motors. Filmpjes zijn op internet te vinden... Wat vinden 'we' ervan?

6a0133f3a4072c970b017d3cb4c6dd970c-550wi
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu naar buiten kijk en bedenk dat ik zo nog op de motor wegmoet....
Geen gek idee... Zou er sowieso wel eens een rondje op willen proberen...
 
Hij wordt gereden als een reguliere motorbike...

Dus dat ronde ding dat ik in die front-shot zie is geen stuurwiel? :?

Wel een geinig ding, overigens. :Y
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zouden ze ook eentje moeten maken met een conventionele motor... en proberen een tweede passagier erin te krijgen. Nu is het toch een wat beperkt ding, als 1-zitter. Hoewel de perfect commuter. Het design kan ook nog wat scherper. Grote voordeel is natuurlijk de door weer en wind capability, de betere veiligheid... en de fun van motorrijden.
 
Voor mij is een belangrijk deel van het motorrijden het idee dat ik op elk moment mijn voet aan de grond kan zetten en het idee dat ik buiten ben. Gewoon met mijn voeten op het asfalt voor de stoplichten op de ringweg. Ik buiten en de rest kan naar mij kijken vanuit een omsloten hulsel. Of tijdens tripjes op elk punt met een mooi uitzicht zonder dat ik eerst een parkeerplek moet gaan zoeken. En tijdens het rijden het gevoel dat ik buiten aan het spelen ben.

Dit apparaat vind ik technologisch gezien heel interessant. Heb er ook al een paar filmpjes over gezien. Maar emotioneel gezien is het een ei waar ik niet in opgesloten wil zitten. Mijn auto is dan een beter alternatief.
 
BMW had hier natuurlijk op moeten komen. Mein Himmel, hoe lang kennen we het belang van gyroscopen al niet? De Lit Motors C-1 zit m.i. ook aan de goeie kant van de voordeel/nadeel streep... mits het concurrerend geprijsd kan worden. De Carver was bijv. een "worst of both worlds": te duur, toch niet zo leuk als een motor en niet het praktische van een auto.
 
Jezus wat zullen daar een crashes mee gebeuren als het lekker hard gaat en men gaat door de stad scheuren met die dingen, op de motor heb je nog dat gevoel en besef snelheid. Volgens mij zit je alsnog niet best bij een ongeluk met zo'n ding..
 
Jezus wat zullen daar een crashes mee gebeuren als het lekker hard gaat en men gaat door de stad scheuren met die dingen, op de motor heb je nog dat gevoel en besef snelheid. Volgens mij zit je alsnog niet best bij een ongeluk met zo'n ding..

Ook waar... kGa m'n bestelling maar weer annuleren.
 
Moah, ziet er niet heel gek uit. Zo'n klein frontaal oppervlak + goede stroomlijn zorgt er vast wel voor dat 'ie ver komt op 1x laden, en uit de wind zitten is met deze temperaturen ook niet raar. Ik vind de aanduiding 'rijdende smartphone' wel raar ..
 
Filerijden wordt een uitdaging.



Maar...euh.... nee. Het is of een motor of een auto. Iets ertussenin... nah.

Maar kan me wel voorstellen dat hier ook liefhebbers voor zijn.
 
Ik hoop dat bij kortsluiting de standaard er wel uit komt, anders lig je mooi voor L*L op straat in je doodskist _O-
 

Mautor.

Ik vind Lit Motors C-1 een beter concept, mits ze er een 2 zitter van kunnen maken, dan de Carver. Achteraf is de Carver ook een moeilijk/moeizaam principe, waarbij de achterkant a.h.w. rust op een trolley zodat de cabine heen en weer kan zwenken. Er zijn betere principes. Hier een artist impression van wat een gesloten BMW motor zou moeten (had kunnen) worden. De C-1 doet trouwens ook denken aan de Zwitserse Peraves.

i-car-2.jpg
AAAAAvamODUAAAAAAQlkxA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ff uitgezocht,

Kost nu boven de $20000, en verwachting is dat het naar $ 12500 kan bij grote afzet :')
Dat is anders helemaal niet duur.

Een beetje 600ss komt daar al niet aan en dan hebben we deze ook nog:
http://www.webroad.ch/monotracer/index.php

die beginnen bij zo'n €60.000....

Boven de twintig is nog best wat, maar voor zulke kleine aantallen is ook dat een ontzettend scherpe prijs. Met 12.500 geef je ze praktisch weg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan