Tis al een kleine sensatie in de VS: een gyroscopische bike

Actieradius nog wat verbeteren naar iets boven de 400 Km (op en neer naar vliegveld) en een prijs rond de €12000,- en ik sta volgend jaar bij de dealer om proef te rijden... :Y
 
Gewoon er naast gaan zitten op je knie. Of wachten dat hij wordt uitgevoerd met KDC (Knee Down Control).
 
Helemaal fantastisch ding!!
Zeker omdat hij elektrisch is!!

Als iedereen nou hierin gaat rijden blijft er meer benzine voor mij over om lekker MOTOR te rijden ipv in een opgewaardeerd elektrisch kinderkarretje te zitten.
 
Terecht punt over schuin kunnen gaan met de C-1 als met een motor. Een gyroscoop voorkomt dit. Misschien gaat ie pas werken op basis van afremmen. Dus dat de remenergie de gyroscoop aandrijft. Dat betekent dat je restant energie weer aan de C-1 kan teruggeven bij optrekken. Ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt.

Klopt inderdaad, maar in het filmpje zie je dat je hem gewoon moet beschouwen als een auto, en dus ook stuurt als een auto. Het hangt niet over.
 
Ik bekijk net dit filmpje. Deze motor is elektrisch. Dankzij de enorm goede stroomlijn is een hoge actieradius mogelijk, dat betekent dat ik mijn 200+ km per dag op 220 kan rijden. Maar ik zou toch liever een versie met verbrandingsmotor willen gebruiken, al was het maar omdat er altijd een benzinestation te vinden is binnen een honderdtal kilometers.

Maar, als je ziet hoeveel mensen zich iedere dag alleen in een vier persoons voertuig verplaatsen... compleet gekkenwerk. Als er aliens zijn, krijgen ze buikkramp van het lachen van onze dagelijkse beslommeringen met files en verstopte snelwegen.

Het is toch compleet "van den zotte" dat er dagelijks mensen alleen in een riant vier (vijf, soms zelfs zeven en negen) persoons voertuig rondrijden.
Je rijdt met dit voertuig dankzij de eneco voor nog geen euro een dag rond en je krijgt van de baas 19 ct/km voor zakelijke kilometers. Ook heb je geen parkeerproblemen en fileproblemen meer en je lacht om de toekomstige milieuzones. Hij is wel breed vergeleken met een normale motorfiets, maar mijn K75RT is toch ook al 92 cm breed. Zo ongelofelijk breed is hij dus ook niet en je schuift niet met je handjes langs die vervelende ingeblikte "dickhead".

Als ik nu naar buiten kijk, zie ik resten van sneeuw. Dit voertuig zal dankzij de gyroscoop ook in de sneeuw bruikbaar zijn, zelfs in de sneeuw reageert hij als een auto.

Daarnaast kan je rustig je laptop meenemen en thuis jezelf al in je kostuum hijsen. Stropper, pantalon, zelfs het jasje kan net zo kreukvrij mee als in de Golluf van je collega.
Dit lijkt mij een handig forenzending. Maar of de forens "er ook aan wil"? Ik lees nu al weerstand, terwijl dit ding hier in dit kikkerlandje nog niet gezien is. Het klinkt als het kindje wat geen "gekke soep" wil eten terwijl het kind niet eens weet hoe de soep smaakt.


Helemaal met je eens, ik zou dit ding wel een kans willen geven. Motor blijft voor de fun maar voor woon werk zou dit voor mij ideaal kunnen zijn. Niet in leer hoeven en wel makkelijk de laptop e.d. kunnen nemen is dan wel handig. Actieradius van 320 km is voor mij voldoende om ww te doen maar ook ons noordelijk kantoor (210 enkel) is te doen als ik hem daar aan de stroom hang.

Veel gezinnen hebben nu ook twee auto's. Een vervangen voor zoiets voor ww van papa en 1 auto voor grote afstanden de vakantie en de kinderen naar school? Kan best een optie zijn.
 
Klopt inderdaad, maar in het filmpje zie je dat je hem gewoon moet beschouwen als een auto, en dus ook stuurt als een auto. Het hangt niet over.


Hij hangt wel degelijk over bij hogere snelheden. Is in een van de filmpjes te zien. Alleen bij rustig rijden reageerd hij als een auto. Mij is nog wel onduidelijk of bij hogere snelheid de gyroscopen uit gaan en je de C1 de bocht in kantelt door tegensturen net als een motor of dat het electronisch gestuurd gebeurd door de gyroscopen te kantelen. Je ziet in de filmpjes dat als je de C1 in stilstand probeerd om te duwen de gyroskopen dit tegen gaan door zelf tegen te kantelen.

Ideaal zou zijn dat de in de gyroscopen opgeslagen kinetische energie gebruikt wordt om de C1 te versnellen. Op snelheid vallen ze dus stil en rijd je als een motor. Bij afremmen zou dan de rem energie weer opgeslagen kunnen worden in de gyroscopen zodat zij de C1 weer recht houden op lage snelheid.

Lees net dat ze de rem energie weer opslaan in hun eigen KERS systeem. Tevens zijn beide wielen aangedreven.

Because of the C-1′s small size, we only need an 8 kWh battery pack, which is supplemented with our patented KERS regen braking system, giving another virtual kWh.
 
Laatst bewerkt:
Veel gezinnen hebben nu ook twee auto's. Een vervangen voor zoiets voor ww van papa en 1 auto voor grote afstanden de vakantie en de kinderen naar school? Kan best een optie zijn.

Wat helemaal grappig is: soms brengt moeders met een zuinige, oude gare Alto de kinderen naar school terwijl Pa in de dikke slurp-Passat veel filekilometers maakt....

Voor mij zou het ook een ww-dingetje worden en een auto er naast. Het gyro-bromtufje mag van mij ook op benzine of diesel lopen. Als ik de schuurprojectjes van omgebouwde scooters met stroomlijn zie.... een of vijftig wordt meestal wel gehaald.
Dan moet een professioneel voertuig met een stroomlijn die volledig gesloten is wel een op honderd kunnen scoren.
De auto wordt dan veel minder gebruikt. Als je ziet dat veel moderne auto's sneuvelen aan verregaande roest, is een auto formaat Aygo-drieling met roestbehandeling terwijl hij nog nieuw is een goed alternatief. Ik zou wel voor een exemplaar met sleurhaak gaan, dan kan er een karretje achter om de tuin eens onderhanden te nemen.

Ik heb een tijdlang de auto alleen voor familievervoer, de ritjes van de sportvereniging, de boodschappen en de sleurhuttenrace gebruikt. Op die manier reed ik nog geen 10.000 per jaar. Dan is een op tien nauwelijks bezwaarlijk te noemen.

En zo ben je ook een keer de boomknuffelaar van de buurt. Geiteharen sokken zijn te koop bij de Wibra.
 
Actieradius nog wat verbeteren naar iets boven de 400 Km (op en neer naar vliegveld) en een prijs rond de €12000,- en ik sta volgend jaar bij de dealer om proef te rijden... :Y


Vaak ben je toch altijd wel een paar uur op de plaats van bestemming dus als daar voldoende laadpunten zijn dan ben je er eigenlijk al. Bij 200 km enkel ben je nog lang niet leeg. Volledig leeg naar vol kan in 4 tot 6 uur maar met een snellader kun je in 30 min op 80 % komen.
 
Die 12.500 zijn dollars. Dus zet er nog maar een factor van 1,3 tegenaan... en de nodige belastingen die hier altijd onvoordeliger uitvallen en je zit tegen de 20 duizend aan te kijken. En da's toch echt teveel. Tenzij daar weer de nodige fiscale stimuli aan hangen.
 
Vaak ben je toch altijd wel een paar uur op de plaats van bestemming dus als daar voldoende laadpunten zijn dan ben je er eigenlijk al. Bij 200 km enkel ben je nog lang niet leeg. Volledig leeg naar vol kan in 4 tot 6 uur maar met een snellader kun je in 30 min op 80 % komen.

Tja, op de een of andere manier verwacht ik dat laadpunten bij vliegveld Athene nog niet direct op de prioriteitenlijst staan... :N :N

Ze hebben daar wel gratis parkeren voor (heel veel) motoren pal bij de ingang van de aankomsthal (nog onder dak ook en met een politiepost ernaast). 8-)

Snelladen is in mijn geval niet eens nodig want ik ben toch altijd wel een aantal weken weg.
 
Jezus wat zullen daar een crashes mee gebeuren als het lekker hard gaat en men gaat door de stad scheuren met die dingen, op de motor heb je nog dat gevoel en besef snelheid. Volgens mij zit je alsnog niet best bij een ongeluk met zo'n ding..
Zeg dat niet te snel. De C1 van BMW had een veiligheidskooi. Die zou je in zo'n ding ook prima kunnen inbouwen. Met de C1 kon je 'met een gerust hart' onderuit gaan, want door de gordel en kooi was je beter beschermd dan op een gewone motor. Ook een reden voor BMW om dat ding niet zo hard te laten gaan. Want met 160 houdt alles op natuurlijk. Net als een Smart. Een kooi is leuk, maar je lichaam kan maar zoveel hebben.

En in de auto heb je ook veel minder snelheidsbeleving. Het is gewoon een kwestie van je oerdriften in toom houden... ;)
 
Wat helemaal grappig is: soms brengt moeders met een zuinige, oude gare Alto de kinderen naar school terwijl Pa in de dikke slurp-Passat veel filekilometers maakt....

Hoezo is dat grappig? Pa heeft het goed bekeken, die moet veel rijden en dat doet ie liever in een grote comfortabele auto dan in een rammelend koektrommeltje.

Ik gok dat jij op een matras gevuld met stro slaapt, op klompen loopt, etc. Want dat werkt in principe prima, waarom dan milieu vervuilende kinderhandjes-schoenen kopen en op een matras slapen dat helemaal aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt? Dat is toch gekkenwerk, zon stuk schuimrubber met een boot hier helemaal naar toe brengen, terwijl er hier gewoon hooi en stro voor handen is.

Ik vind het grappig dat mensen in milieu-modus denken meestal niet verder komen dan argumenten met hoog verbruik, compensatie voor god mag weten wat en de buurman die ergens wat vindt.
Wil je dat mensen milieuvriendelijke dingen gaan gebruiken dan moet je gaan kijken wáárom ze die gebruiken. Sneakers lopen lekkerder dan klompen, een auping ligt lekkerder dan een baal stro, een dikke slurppassat rijdt lekkerder en is handiger dan een Alto. Als je dus wil dat mensen een milieuvriendelijk alternatief gaan gebruiken dan moet je zorgen dat je alternatief dezelfde positieve eigenschappen en aantrekkingskracht heeft als het origineel :Y
 
dit zou nog wel eens het einde van de hedendaagse motor kunnen worden. Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat "open" motoren als onnodig en te gevaarlijk worden bestempeld en daardoor dus verboden..
 
Veel mensen roepen dat ze het milieu belangrijk vinden, maar komen pas in actie als het hun portemonnee raakt. Daarom kopen nu veel mensen een zuinigere auto. En dat gaat meer gebeuren. De prijzen van brandstoffen gaan oplopen en dan zal iedereen nieuwe keuzes maken.

Verstandige fabrikanten spelen daarop alvast in. Deze C1 is daarvan een voorbeeld. Innovatie: niet spectaculair anders, maar wel slim wat ideeën samengevoegd. Niet direct een oplossing voor alles en iedereen, maar mogelijk een basis voor succes. Dat succes weet je niet van te voren. Je bent afhankelijk van early adopters en de uitstraling die het heeft. In elk geval voldoet het aan mijn minimale eisen qua max. snelheid en actieradius. Alleen de aanschafprijs lijkt nog veel te hoog.

Een ding is zeker: als je ontwerpt voor de vraag van vandaag, ben je morgen te laat. General Motors had dat ook bijna de kop gekost.
 
Inderdaad, millieu is niet voor heel veel mensen de reden om zuinig te gaan rijden, de grootste drive is zoals altijd de portemonnee. Dat zou ook voor mij de reden zijn, en mooi meegenomen dat het voor het millieu ook goed is.
 
Inderdaad, millieu is niet voor heel veel mensen de reden om zuinig te gaan rijden, de grootste drive is zoals altijd de portemonnee. Dat zou ook voor mij de reden zijn, en mooi meegenomen dat het voor het millieu ook goed is.

In plaats van die belachelijk uitstootregulering zouden ze juist de inname van brandstof moeten reguleren, alleen nog maar nieuwe auto's/motoren toelaten die op zijn minst 1 op 30 halen. Als we allemaal de helft minder brandstof verbruiken zou je denken dat de wereldvoorraad olie ook een stuk minder snel zou slinken, maar kennelijk is dit onmogelijk. Motoren worden ieder jaar beter, maar aan het verbruik veranderd nooit iets, rara hoe kan dat.
 
Motoren worden ieder jaar beter, maar aan het verbruik veranderd nooit iets, rara hoe kan dat.

Omdat 'we' ook steeds betere prestaties willen. Een nieuw model moet altijd nog sneller zijn.
Vergelijk bijvoorbeeld de prestaties van een oldschool 600-tje eens met die van tegenwoordig.
 
Even voor de juiste beeldvorming: Ik heb niet eens geitewollen sokken. Ik ben geen diehard boomknuffelaar.

Maar ik werk bij een toko waar men leasebakkies uitdeelt. En, wat raar: als je mensen min of meer verplicht een grote auto te rijden, wordt er veel brandstof verbruikt. De doorsnee leasebak loopt bij ons 1 op 13 (dan zijn het zelfs oliestokers! Oliestokers die verdacht worden van uitstoten van kankerverwekkende stoffen.)

Neem nu mijn persoonlijke situatie: Ik rij 200 km per dag. Als ik dat op mijn motor doe, verstook ik 10 liter benzine per werkdag. Een emmer benzine per dag. Ga ik met mijn nogal overbemeten auto, verstook ik 24 liter benzine per dag.
Zou ik die afstand met een 1 op 100 fietsje doen, hebben we het over 2 liter benzine per dag.

Voor de beeldvorming hoe veel 10 liter benzine is...
Als je ooit nog eens een keer heel erg snel veel vuur wil maken: probeer het eens met 10 liter benzine. Denk er wel aan: het sociaal CORRECTE advies is: doe dit niet. De rookpluim is erg groot en de kans op brandwonden is zo groot dat je het beste maar vooraf de brandzalf klaar kan leggen en alvast de brandweer bellen.

Ik ben echt niet de enige die 200 km per dag wegrijdt. Als al die veelrijders nu eens de dikke zakenbak aan de kant zetten en die kilometers in een zuinige boodschappenbolide maken, besparen we in het personenvervoer dagelijks een flinke sloot brandstof. De helft brandstof, de helft CO2.

Maar, gaan we van 1 op 10 naar 1 op 100....
 
Qua brandstofverbruik heb je wel een puntje, wat minder afhankelijkheid van het middenoosten zou geen overbodige luxe zijn. Aan de andere kant hebben we daar toch wel een vinger in de pap want zonder de olie dollars gaan die landen rap terug naar de steentijd.
Wat betreft CO2, die discussie is nog troebeler geworden dan koffiedik, dat heeft nog maar weinig met wetenschap te maken en is verder weinig zinnigs over te melden.
En slinkende olie voorraden, ook daar zijn de meningen over verdeeld. Men is al jaren in staat zelf aardolie te vervaardigen in het laboratorium onder extreme druk en temperatuur, uiteraard niet rendabel want het kost enorm veel energie. Maar laat er nou net diep in de aardkorst ook extreme druk en temperatuur voorkomen. Er zijn wetenschappers die vermoeden dat de aanwezigheid van de juiste stoffen op bepaalde plekken in combinatie met die druk en temperatuur zorgt voor een constante aanvulling van de oliebron. Als je een aluminium hoedje op zet kan je hier en daar wat geruchten vinden van metingen van de grote oliemaatschappijen die erop duiden dat sommige oliebronnen inderdaad aangevuld lijken te worden maar dit zou dan weer enorm geheim worden gehouden
Wat ieder geval zeker is, als de olievoorraad beperkt is gaat deze tot de allerlaatste druppel leeg. Als wij het niet doen dan doen de chinezen of iemand anders het wel. Kunnen we er beter nog even van genieten :]

Dus helaas, zolang de prijs aan de pomp nog acceptabel is en zo'n revolutionair koekblik of motor meer nadelen heeft dan de huidige wagens is er niemand gek genoeg om over te stappen. Geef ze eens ongelijk ik ga ook niet graag achteruit qua comfort en functionaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Auto's wegen tegenwoordig gauw tegen de 1200-1600 kg. Voor iedere rit, wissewasje etc. verspil je dus energie om alleen die metalen behuizing heen en weer te verplaatsen die 15 tot 25 keer zoveel weegt als de bestuurder.

Het bovenstaande is een argument van jewelste als die C-1 op de markt komt, en op basis van gewicht en stroomlijn -en- een conventionele motor 1 op 100 zou scoren.
 
Auto's wegen tegenwoordig gauw tegen de 1200-1600 kg. Voor iedere rit, wissewasje etc. verspil je dus energie om alleen die metalen behuizing heen en weer te verplaatsen die 15 tot 25 keer zoveel weegt als de bestuurder.

Het bovenstaande is een argument van jewelste als die C-1 op de markt komt, en op basis van gewicht en stroomlijn -en- een conventionele motor 1 op 100 zou scoren.
Gewicht is een groot issue. Dat iedereen in een botsautootje wil rijden is tot daar aan toe, maar die botsautootjes zijn zo looiig. Bij auto's is het gewicht de oorzaak van het extreem hoge verbruik in de stad (mijn Dylan haalt met een fluwelen handje 1 op 50 in de stad). Mede door dit hoge gewicht van alleen het voertuig is een hybride voertuig rendabel: zolang het extra gewicht van de accu's niet al te gek groot is, is het extra gewicht van de hybride techniek niet van belang.

Leuk artikel over het gewicht van auto's
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan