Titanium of RVS Headers

Prullebakje

Die hard MF'er
3 aug 2018
316
163
Groningen
Goedendag mede motorfanatiekelingen,

Ik heb een vraag voor de wat meer deskundige mensen onder ons, of wellicht is deze kennis gewoon niet voor mij weggelegd.
Nu on point: Ik wil headers bestellen voor mijn Z900, ik heb de optie tussen RVS en titanium. Kan iemand mij vertellen wat voor verschil er tussen deze twee zit naast natuurlijk het materiaal? Het prijsverschil is aanwezig dus ik wil graag weten wat het me opbrengt als ik dit verschil betaal.

Alvast bij voorbaat dank voor het verreiken van mijn kennis.
 
Titanium kan bros worden door slecht laswerk. Vaak wordt het juist gebruikt om onder andere zijn taaiheid, in uitlaten dan. Dus scheuren door opwarmen en afkoelen is niet aan de orde. Als juist die eigenschappen slechter zouden zijn dan RVS, denk je dat er dan meer dan dubbel zo dure titanium spulletjes verkocht zouden worden?
 
Goedendag mede motorfanatiekelingen,

Ik heb een vraag voor de wat meer deskundige mensen onder ons, of wellicht is deze kennis gewoon niet voor mij weggelegd.
Nu on point: Ik wil headers bestellen voor mijn Z900, ik heb de optie tussen RVS en titanium. Kan iemand mij vertellen wat voor verschil er tussen deze twee zit naast natuurlijk het materiaal? Het prijsverschil is aanwezig dus ik wil graag weten wat het me opbrengt als ik dit verschil betaal.

Alvast bij voorbaat dank voor het verreiken van mijn kennis.

Beiden doen ze wat de bedoeling is, op dezelfde manier.

Titanium is lichter maar dat verschil ga je niet merken.

Titanium is duurder en dat verschil ga je wel merken.

Op een terras vertellen dat je RVS op je motor geschroefd hebt schijnt niet stoer te zijn, vertellen dat je titanium op je motor hebt geschroefd vinden Sjonnies stoer klinken.

De werking is dus hetzelfde, titanium is lichter, duurder en stoerder voor aan de bar.

Ik verwacht dat iedere monteur op zijn eigen motor gewoon RVS zou nemen en zich niet gek laat maken. Als jij dat wel wil: ga je gang :)
 
Heb gelezen dat er race ti systemen zijn waarbij er een levensduur opgegeven wordt. Dat is vast super fancy, flinterdun en modern spul.. RVS is wat dat betreft betrouwbaarder. Ti blijft wel makkelijker mooi volgens mij, maar steenslag zie je er wel op.
 
Titanium kan bros worden door slecht laswerk. Vaak wordt het juist gebruikt om onder andere zijn taaiheid, in uitlaten dan. Dus scheuren door opwarmen en afkoelen is niet aan de orde. Als juist die eigenschappen slechter zouden zijn dan RVS, denk je dat er dan meer dan dubbel zo dure titanium spulletjes verkocht zouden worden?
Scheuren/bros worden van titanium laswerk gebeurt niet als je het netjes in de kast opbergt.
Wordt juist veroorzaakt door (extreme) verhitting en afkoeling. Juist wel aan de orde dus.
 
Als juist die eigenschappen slechter zouden zijn dan RVS, denk je dat er dan meer dan dubbel zo dure titanium spulletjes verkocht zouden worden?
als het in de racerij gebruikt wordt vanwege laag gewicht willen alle wannebee racers het ook hebben want racerij. dat er nadelen aan zitten die in de racerij niet belangrijk zijn (kosten en levensduur) wordt er bij verkoop niet bijverteld en daar stappen niet nadenkende klanten zoals jij makkelijk overheen. want wat niet weet wat niet deert. het is duur en het wordt door racers gebruikt dus het zal wel het beste zijn.
en het is niet het laswerk waar het bros van wordt maar de oxidatie tijdens het lassen en de hitte van het lassen. en een uitlaat kan tijdens het gebruik ook goed heet worden en er zit geen backinggas zonder zuurstof om heen dus corroderen is ook niet zo'n probleem want hitte en zuurstof zijn beide aanwezig. en bross en breekbaar worden is daar een gevolg van.
 
Laatst bewerkt:
ik mag wel eens aan een woonwerk motor werken, deze heeft al dik 60dkm titanium bochten erop zitten (ook de demper is van Ti. 8-) ) heeft meermaals in de berm enzo gelegen, bochten zijn nog steeds zeer netjes en zonder scheuren :Y
 
ik mag wel eens aan een woonwerk motor werken, deze heeft al dik 60dkm titanium bochten erop zitten (ook de demper is van Ti. 8-) ) heeft meermaals in de berm enzo gelegen, bochten zijn nog steeds zeer netjes en zonder scheuren :Y

Dan heb je dus een mening hierover.

Waarom breng je het dan als vraag in naar een ander, vertrouw je je eigen mening niet :?
 
Xa58yNw.jpg


staat nu geschat zo'n 35k op deze headers in weer en wind (motor staat buiten). Geen steenslag, geen roest, wel een mooi blauw kleurtje :t
 
zekers, deze komen ook uit japan :)

goedkoop zijn ze niet nee, maar alleen de headers schelen al 7 kilo ten opzichte van de originele (dubbelwandige) rvs pijpen.

Maargoed, ik heb niks tegen RVS hoor, vind dit alleen mooier.
 
Beiden doen ze wat de bedoeling is, op dezelfde manier.

Titanium is lichter maar dat verschil ga je niet merken.

Titanium is duurder en dat verschil ga je wel merken.

Op een terras vertellen dat je RVS op je motor geschroefd hebt schijnt niet stoer te zijn, vertellen dat je titanium op je motor hebt geschroefd vinden Sjonnies stoer klinken.

De werking is dus hetzelfde, titanium is lichter, duurder en stoerder voor aan de bar.

Ik verwacht dat iedere monteur op zijn eigen motor gewoon RVS zou nemen en zich niet gek laat maken. Als jij dat wel wil: ga je gang :)

Ik kan zo genieten van deze reactie, ik heb er werkelijk om kunnen lachen haha. Uiteindelijk is de keus gevallen op de RVS bochten, ik ben nog geen echte circuit rijder waarin die ms gaan schelen + dan zal ik wel overstappen naar een supersporter i.p.v mijn prachtige Z900.

Ik ben benieuwd hoe het staat, klinkt en wat mijn vermogenswinst zal zijn. Voor de geïnteresseerden kan ik dit laten weten!

De blauwe gloed van titanium bochten zijn overigens wel enorm mooi, momenteel alleen niet 150 euro extra waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan