Tja... hoort het hier thuis.

williamrtd

MF'er
11 mrt 2009
34
0
Rotterdam
Twijfel een beetje, kan ook bij techniek (aangezien het te maken heeft met rij-TECHNIEK)...
Het is heel raar maar als ik ging lessen gingen alle "trage" oefeningen (slalom, 8ies, wegrijden uit parkeervak etc...) echt HEEL slecht en de snelle (slalom, uitwijken, stoppen etc...) gingen goed. Ik kan er niet overuit, hoe kan ik hier iets aan doen, zit het tussen mijn oren of hebben meer mensen er last van... als ik "hard" reed durfde ik meer? heb zelfs op mijn donder gehad dat ik te plat door de bochten ging...

Hoop nu op veel tips, die ik binnenkort kan gaan gebruiken.
 
Ik denk dat het bij de meeste zo is... Een fiets van 200KG heeft namelijk snel de neiging om om te vallen bij lage snelheden en bochtjes zoals een achtje of de korte slalom :)

Gewoon blijven oefenen, komt vast goed :)
 
Nu ja, je hebt je rijbewijs wel gekregen?
Dat is het belangrijkste.
Die langzame oefeningen kun je altijd nog oefenen, zoveel je wilt, op een lege parkeerplaats in het weekend of zo.
Die snelle oefeningen zijn in de praktijk misschien wel belangrijker... Dus als die goed gaan is dat alvast fijn!
Groeten en succes,
Eduard
 
Ik vond de langzame oefeningen ook lastiger, vooral de langzame slalom.
Je hebt gewoon meer beheersing/evenwicht nodig bij de langzamere oefeningen
 
Langzam manouvreren is ook gewoon het lastigste.

Op snelheid heeft de motor de neiging zich zelf te corrigeren (= rehctop en rechtdoor...). Soms is dat een nadeel als je heeel erg hard rijdt eneigenlijk een bocht moet maken... |(

Bij de langzame oefeningen komt het veel meer aan op balans. Balans op het gewicht van de motor, de rijsnelheid, bijremmen, spanning op de aandrijving en sturen.

Kwestie van oefenen en oefenen. En natuurlijk oefenen. Zit zeker tussen de oren, maar kan er ook weer weg hoor (moet je oefenen).

Succes!
 
Twijfel een beetje, kan ook bij techniek (aangezien het te maken heeft met rij-TECHNIEK)...
Het is heel raar maar als ik ging lessen gingen alle "trage" oefeningen (slalom, 8ies, wegrijden uit parkeervak etc...) echt HEEL slecht en de snelle (slalom, uitwijken, stoppen etc...) gingen goed. Ik kan er niet overuit, hoe kan ik hier iets aan doen, zit het tussen mijn oren of hebben meer mensen er last van... als ik "hard" reed durfde ik meer? heb zelfs op mijn donder gehad dat ik te plat door de bochten ging...

Hoop nu op veel tips, die ik binnenkort kan gaan gebruiken.
Kan tussen je oren zitten.

Heb je voor jezelf eens geanalyseerd wat je doet tijdens langzame en snelle bochten?
Misschien dat je tijdens snelle bochten automatisch handeld en geen tijd hebt om na te denken en tijdens langzame gaat nadenken , twijfelen en onzeker wordt waardoor je de bocht verprutst.

Misschien eens alles omdraaien en snel beginnen en stapsgewijs afbouwen naar langzaam zodat je eraan went?
 
Laatst bewerkt:
Nu ja, je hebt je rijbewijs wel gekregen?
Dat is het belangrijkste.
Die langzame oefeningen kun je altijd nog oefenen, zoveel je wilt, op een lege parkeerplaats in het weekend of zo.
Die snelle oefeningen zijn in de praktijk misschien wel belangrijker... Dus als die goed gaan is dat alvast fijn!
Groeten en succes,
Eduard


Nee, ik ga er binnenkort weer aan beginnen (zie de introductie post), maar kan het niet uitstaan dat ik die trage slalom niet onder de knie krijg, probeer overal op te letten, maar... het is gewoon erg vervelend... ben schijnbaar bang dat ik val ofzo, terwijl ik dat niet heb met snelheden boven de 40kmh... best een irri probleem trouwens... hoop dat het goedkomt, ga individuele lessen volgen en hopen dat ik van de zomer kan gaan touren, of het najaar, is mij om het even :+
 
Langzaam is idd moeilijker, maar die langzame oefeningen pas je in de praktijk toch nooit meer toe, misschien halve draai maar verder niks (en zelfs daar ben ik te lui voor af en toe en steek ik gewoon een keertje extra :+)

Dus flink oefenen, halen en dan snel weer vergeten :)

Edit:

Die langzame slalom is vooral een kwestie van kijken. Gewoon kijken waar je heen wilt, dus ver voorbij al die paaltjes kijken en niet naar de paaltjes, dan zul je zien dat het al een stuk beter gaat.

Ik deed die oefening fout op examen en toen zei de examinator dat hij heus niet stiekum die paaltjes verzet als ik niet meer kijk :+ Toen gewoon rechtuit gekeken voorbij de paaltjes en in 1x perfect. Ook met 8-tje en halve draai is 90% kijktechniek.
 
Laatst bewerkt:
had er zelf niet zo moeite met slome bochtjes

echt plat liggen in de bocht doe ik juist niet, dat zit wel tussen mijn oren

zou het graag kunnen maar op de een of andere manier durf ik niet tot het wegdekkie te gaan
 
Je kunt er nog van opkijken hoe plat je kunt gaan bij lage snelheid, soms platter dan je op snelheid in een mooie ruime bocht zou durven!
Gewoon oefenen. Als je je rijbewijs blijkbaar nog niet hebt, en waarschijnlijk ook geen eigen motor, probeer iets te regelen met een motorvriendje. Rijtje lege blikjes, of halve tennisballen, of zoiets neerleggen op een lege parkeerplaats en oefenen.
Ga er, zeker in het begin, maar van uit dat je niemand iets hoeft te bewijzen. je hoeft niet de beste of de snelste te zijn.
Dus je draait je eerste bochtjes waarschijnlijk met ingetrokken koppeling, (I(k wel in ieder geval) dat gaat beroerd maar de motor gaat dan niet met jou op de loop, en dan krijg je het gevoel, en dan laat je de koppeling maar eens met rust, en dat gaat ook, en zelfs beter....
Dan de blikjes of zo dichter bij elkaaar, nog eens proberen, en het gaat steeds beter!
Vergeet niet, niemand van ons is geboren met een rijbewijs. We hebben het allemaal moeten leren, en als we dat roze papiertje hebben, hebben we het allemaal een keer succesvol gedaan.
Dus het kan. dus kan jij het ook!
Succes,
Eduard.
 
Langzaam is idd moeilijker, maar die langzame oefeningen pas je in de praktijk toch nooit meer toe, misschien halve draai maar verder niks (en zelfs daar ben ik te lui voor af en toe en steek ik gewoon een keertje extra :+)

Dus flink oefenen, halen en dan snel weer vergeten :)

Edit:

Die langzame slalom is vooral een kwestie van kijken. Gewoon kijken waar je heen wilt, dus ver voorbij al die paaltjes kijken en niet naar de paaltjes, dan zul je zien dat het al een stuk beter gaat.

Ik deed die oefening fout op examen en toen zei de examinator dat hij heus niet stiekum die paaltjes verzet als ik niet meer kijk :+ Toen gewoon rechtuit gekeken voorbij de paaltjes en in 1x perfect. Ook met 8-tje en halve draai is 90% kijktechniek.


Ok, hier denk ik wel iets aan te hebben, vind die pionnen best wel een mooi kleurtje hebben (hoop echt dat ik die kan negeren)... Maar dit is opzeker een nuttige tip TY

had er zelf niet zo moeite met slome bochtjes

echt plat liggen in de bocht doe ik juist niet, dat zit wel tussen mijn oren

zou het graag kunnen maar op de een of andere manier durf ik niet tot het wegdekkie te gaan


Dat is best simpel (denk ik als leek), kreeg deze tip van een vriend van me (en ook tijdens lessen geloof ik) gewoon het gas erop houden en dan lukt het wel (moet ik wel zeggen over die vriend dat hij 20 jaar ervaring heeft op een motor, is makkelijker gezegd dan gedaan)
 
Nee, ik ga er binnenkort weer aan beginnen (zie de introductie post), maar kan het niet uitstaan dat ik die trage slalom niet onder de knie krijg, probeer overal op te letten, maar... het is gewoon erg vervelend... ben schijnbaar bang dat ik val ofzo, terwijl ik dat niet heb met snelheden boven de 40kmh... best een irri probleem trouwens... hoop dat het goedkomt, ga individuele lessen volgen en hopen dat ik van de zomer kan gaan touren, of het najaar, is mij om het even :+
Kun je niet tegen je verlies?

Lijkt een stomme vraag maar ik zie nu pas de tekst aan de zijkant "2nd place is the first loser" en dat i.c.m. met het bovenstaande...
 
Je kunt er nog van opkijken hoe plat je kunt gaan bij lage snelheid, soms platter dan je op snelheid in een mooie ruime bocht zou durven!
Gewoon oefenen. Als je je rijbewijs blijkbaar nog niet hebt, en waarschijnlijk ook geen eigen motor, probeer iets te regelen met een motorvriendje. Rijtje lege blikjes, of halve tennisballen, of zoiets neerleggen op een lege parkeerplaats en oefenen.
Ga er, zeker in het begin, maar van uit dat je niemand iets hoeft te bewijzen. je hoeft niet de beste of de snelste te zijn.
Dus je draait je eerste bochtjes waarschijnlijk met ingetrokken koppeling, (I(k wel in ieder geval) dat gaat beroerd maar de motor gaat dan niet met jou op de loop, en dan krijg je het gevoel, en dan laat je de koppeling maar eens met rust, en dat gaat ook, en zelfs beter....
Dan de blikjes of zo dichter bij elkaaar, nog eens proberen, en het gaat steeds beter!
Vergeet niet, niemand van ons is geboren met een rijbewijs. We hebben het allemaal moeten leren, en als we dat roze papiertje hebben, hebben we het allemaal een keer succesvol gedaan.
Dus het kan. dus kan jij het ook!
Succes,
Eduard.


Leuke tip, maar 1 heel klein probleem, de enigste gast waar ik mee omga met motor, heeft een hayabusa, als is het op een parkeerplaats, dat wordt mijn dood... Die wil ik pas over 10 jaar (rijervaring)
 
Leuke tip, maar 1 heel klein probleem, de enigste gast waar ik mee omga met motor, heeft een hayabusa, als is het op een parkeerplaats, dat wordt mijn dood... Die wil ik pas over 10 jaar (rijervaring)

Als je straks een echte motorrijder wil worden moet je toch eerst eens van dit soort domme vooroordelen af.


En je probleem met verrichten op lage snelheid ligt aan een verkeerde kijk techniek.
Je kijkt niet ver genoeg door waardoor je onbalans in de motor brengt.
Daarnaast moet je op lagere snelheid je motor platter leggen door m onder je weg te drukken, zelf niet meegaan met schuin hangen dus.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet tegen je verlies?

Lijkt een stomme vraag maar ik zie nu pas de tekst aan de zijkant "2nd place is the first loser" en dat i.c.m. met het bovenstaande...

Kan best tegen mijn verlies, alleen niet uitstaan, dat ik de trage oefeningen niet onder de knie krijg en die slogan heb ik ooit ergens gehoord, vond hem steengoed en niet meer als de waarheid...



Als je straks een echte motorrijder wil worden moet je toch eerst eens van dit soort domme vooroordelen af.

Dat kan wel zo zijn, maar misschien verkeerd begrepen, wil eerst klein beginnen, een 1300 is (zeker nu nog) te zwaar om ff op te stappen en te leren, ik denk dat je daar veel meer ervaring op moet hebben, vind een 500/600 zwaar genoeg... maar dat is mijn mening

En je probleem met verrichten op lage snelheid ligt aan een verkeerde kijk techniek.
Je kijkt niet ver genoeg door waardoor je onbalans in de motor brengt.
Daarnaast moet je op lagere snelheid je motor platter leggen door m onder je weg te drukken, zelf niet meegaan met schuin hangen dus.


Wat bedoel je hiermee?
 
Tis heel normaal. We lesden altijd met een groepje. De samenstelling veranderde per middag, dus je ontmoette telkens weer anderen. Maar unaniem was het oordeel dat de langzame slalom toch wel het meest lastig is.
Dit heeft een beetje met natuurkunde te maken. De motor is minder flexibel op zulke lage snelheden ivm gewicht en omvang. Het is dus niet dat je meer durft op een hogere snelheid, het is dat het makkelijker is op hogere snelheid. Echter op een te hoge snelheid, heb je dan weer minder controle en vlieg je bv uit de bocht.

Succes!
 
Wat bedoel je hiermee?

HTML:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WhN2Xc0MiFM&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WhN2Xc0MiFM&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
 
Laatst bewerkt:
Mijn instructeur gaf best wel tips, maar het was de ene keer tegen de ander de andere tegn mij, vandaar dat ik de volgende lessen ga volgen bij een andere school, en ga kiezen voor individuele lessen, was best vervelend om uitleg te krijgen op punten waar ik nog niet aan toe was (vind dit moeilijk uit te leggen in tekst, maar vb. net een slalom gedaan en dan uitleg volgen voor 8ies zeg maar... was blij dat ik met 20 kmh overeind bleef)
 
Ken het. Veel(8 bij mij) mensen die alle tegelijk het zelfde programma moeten volgen. Gelukkig kregen we daarna veel tijd om te oefenen op de verschillende onderdelen met meerdere instructeurs, dat hielp erg veel. Niet iedereen die dan op je neus staat te kijken hoe het fout gaat. Maar ik had ik ook al heel wat schakelbrommer ervaring, dat hielp.
Gewoon oefenen en je niet te druk maken, er zitten niet voor niks valbeugels op die lesmotoren.

Das wel weer een schoolvoorbeeld baksteen :) prachtig, ik doe het hem niet na. Die 1200's wegen goed en wel toch wel een kilo of 300 gok ik zo. Mijn instructeur deed soortgelijk de slalom even voor op de Varadero; met de stepjes schrapend over de grond. Dat is voor mij motorrijden, hard rechtuit kan iedereen. Ga het zelf deze zomer ook maar weer ff oefenen, leuk om te doen en je leert er een goed strukje controle over de motor mee. Probleem is dat ik op hogere snelheid er ook nog wel is de neiging toe heb en dat hoeft nou weer net niet.
Ach je blijft leren toch.

Leon
 
Laatst bewerkt:
Kan best tegen mijn verlies, alleen niet uitstaan, dat ik de trage oefeningen niet onder de knie krijg en die slogan heb ik ooit ergens gehoord, vond hem steengoed en niet meer als de waarheid...
Maar het probleem is nu dat het tegen je werkt. Het zit in je hoofd en je wilt niet falen.
Hierdoor kan het zijn dat je faalangst het overneemt en je daardoor misschien te veel nadenkt tijdens de oefeningen en daardoor fouten maakt.

Ik weet niet pecies hoe ik het moet uitleggen.

Ik kan me bijvoorbeeld inbeelden dat je (zoals Baksteen zegt) de kijktechniek niet goed is omdat je teveel concentreerd op de angst om te falen. Hierdoor gaat het kijken dan juist fout omdat je in gedachten andere dingen aan het doen bent.
Als je er bijvoorbeeld niet over nadenkt en alleen de basistechniek kijken doet lukt het wel.

En zoals andere ook al zeggen de lesmotor heeft valbeugels. Val je dan moet de motor er maar tegen kunnen. Heb je ook meteen het vallen een keer meegemaakt en weet je dat je daar ook niet bang voor hoeft te zijn. We leren met vallen en opstaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan