Tja, welke zuiger en/of cilinder op m'n XR 600 R?

The Mighty Powerfred

MF veteraan
20 mrt 2004
4.868
213
Zoetermeer
Mijn XR is een olieboot geworden. Ze kunnen mij 5 minuten later nog volgen; ze hoeven alleen maar de blauwe walm te volgen en de naar adem snakkende fietsers...
Waarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten. Als ik de motor zwaar belast met vol gas en hoog toerental, hoor ik ook gerammel. Net alsof de distributieketting loszit. (Wat dus niet t geval is...) Zou t misschien t kantelen van de zuiger zijn omdat er te veel speling in zit?
Als het allemaal echt rot is, kan ik net zo goed een andere cilnder plus zuiger opzetten. En dan denk ik aan een grotere cilinder (620 cc; die zullen toch wel bestaan) en/of een hoge(re) druk zuiger.

Heeft misschien èèn van de geachte mede Motor-Forumers een idee of tip?
 
Ik reed gister achter je(heel kort natuurlijk ;) ) en het is nog blauw voor mijn ogen. Pak de volgende keer je R1, houd je het misschien een beetje bij *D
 
als je cilinder er ook erg aan toe is gewoon opboren naar volgende overmaat, en dan een wiseco erin. Das goed spul.
Je kunt tot 628 cc gaan, maar ik weet niet of je dan je originele cilinderbus houdt...geloof het wel...ik heb hier ook een cilinder liggen van 100.5mm..maar de grootste wiseco zuiger die er voor XR600 is is 100mm.
 
als je cilinder er ook erg aan toe is gewoon opboren naar volgende overmaat, en dan een wiseco erin. Das goed spul.
Je kunt tot 628 cc gaan, maar ik weet niet of je dan je originele cilinderbus houdt...geloof het wel...ik heb hier ook een cilinder liggen van 100.5mm..maar de grootste wiseco zuiger die er voor XR600 is is 100mm.

Wat denk jij dan dat er voor maat in mijn XR zit of kan ik dat ergens aan zien?
Wiseco heb ik wel eens van gehoord, leveren die ook hoge druk zuigers?
 
Dit is mijn verhaal,
Een xr 650 met veel blauwe rook uit de achterkant.
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/56123/last

Schade?
Kapotte cilinder, cilinderkop, cilinderwand, kapote drijfstang etc etc. :(

Ik ook nieuwe onderdelen bestellen. Mijne wordt momenteel opgeboord tot +/- 690 cc. Met een wiseco zuiger. Bedoel als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.
Ben best benieuwd naar het resultaat.
Ik doe dit momenteel in overleg met Bon Motoren.
Deze helpt mij ontzettend goed. (aanrader)
Nog een paar weekejes en ik kan weer rijden.
;)
 
je kunt ook een cilinder scoren van een 650dominator, en deze nóg verder opboren naar 102.4 mm, moet je wel je cilinder wat afvlakken (timing van je nokkenas verandert dan iets...tenzij de cilinder zelf langer is van dat ding..weet ik niet precies)...iig heb je dan 660 cc ofzo, met evt. 11:1 compressie zuiger...heb ik er nu ook in zitten (die zuiger dan).
Zit je alleen met je kop...die heeft nog altijd een diameter van 97mm..

je kunt alleen weten wat voor maat je cilinder heeft door hem op te meten.
Maargoed...dan zie je ook meteen wat er aan de hand is.
Hou rekening met de prijzen voor onderdelen, en bestel liefst origineel honda spul. Pakkingsetje van mij was imi, en ik had gezeik met mn versnellingsbak, omdat mn carterpakking te dun is (neem aan dat dat de oorzaak is, heb alles 10x gecheckt..)..


als ik jou was zou ik gewoon de boel laten opboren naar de volgende overmaat en er een 11:1 wiseco in knallen, en uiteraard nieuwe pakkingen gebruiken.
Check je nokkenas, het glijlager van de nokkenas, tuimelaars, distributieketting en spanner op slijtage als je de boel toch openhaalt...dat zijn zwakke punten (ketting is imho wat moeilijk te checken)

verder, als je dingen wilt weten, ik heb zat topics lopen over mn eigen xr...staat veel in wat je zal helpen :)
 
Dit is mijn verhaal,
Een xr 650 met veel blauwe rook uit de achterkant.
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/56123/last

Schade?
Kapotte cilinder, cilinderkop, cilinderwand, kapote drijfstang etc etc. :(

Ik ook nieuwe onderdelen bestellen. Mijne wordt momenteel opgeboord tot +/- 690 cc. Met een wiseco zuiger. Bedoel als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.
Ben best benieuwd naar het resultaat.
Ik doe dit momenteel in overleg met Bon Motoren.
Deze helpt mij ontzettend goed. (aanrader)
Nog een paar weekejes en ik kan weer rijden.
;)

Oh, dat gaat ik effe tjekken. Misschien leer ik er nog wat van.
Ik ken Paul van Bon Motoren. Toffe gozer. Ik heb hem mijn wielen (Excel) er in laten zetten.
 
Dit is mijn verhaal,
Een xr 650 met veel blauwe rook uit de achterkant.
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/56123/last

Schade?
Kapotte cilinder, cilinderkop, cilinderwand, kapote drijfstang etc etc. :(

Ik ook nieuwe onderdelen bestellen. Mijne wordt momenteel opgeboord tot +/- 690 cc. Met een wiseco zuiger. Bedoel als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.
Ben best benieuwd naar het resultaat.
Ik doe dit momenteel in overleg met Bon Motoren.
Deze helpt mij ontzettend goed. (aanrader)
Nog een paar weekejes en ik kan weer rijden.
;)

Jeesuss zeg, das balen!!! Ik heb je hele verhaal/topic gelezen. Die van mij zuipt ook wel olie, maar zoveel...
Ik zit dus een beetje met het zelfde verhaal denk ik. Uitmekaar die hap, cilinder uithonen een zo'n Wiseco (?) zuiger er in $$$$$ Damn, ik word gek van die #$&^$#-motor. Een half jaartje geleden al mijn versnellingsbak (schakelwals) naar de eeuwige Supermotard velden gechopt B| B| B|
Ik ben geneigd om die snertmotor de sloot in te rijden :(

full
.
 
Als ik die topics van jullie zie, vraag ik mij toch serieus af waar die verhalen vandaan komen dat Honda betrouwbaar is ;)
 
Het probleem ligt niet bij honda, maar bij de honda kopers. Ze onderhouden hun motor slecht. Ze kopen juist een honda omdat ze dan weinig onderhoud hoeven te doen denken ze |(
 
En steek een orginele overmaat zuiger. Gaat veel langer mee en gebruikt veel minder olie als die wiseco's. Bovendien heeft een hc zuiger op een XR niet zo heel veel nut. Zeker niet in verhouding met de levensduur.

Last but not least. Na monteren de oliepomp ontluchten!!!!!!!!!!
 
Ben ik helemaal me eens. Moet de oliepomp van een xr 650 (na vervanging vd motorolie+filter)ook ontlucht worden (staat niets van in de manual).
Het probleem ligt niet bij honda, maar bij de honda kopers. Ze onderhouden hun motor slecht. Ze kopen juist een honda omdat ze dan weinig onderhoud hoeven te doen denken ze |(
 
2x dubbelpost (Hoe krijg je het voor mekaar) :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Martijntjemaardanzónder -tje : bedankt voor t advies. JIJ hebt inderdaad nogal wat op 't forum staan zeg! :} Maar zo te horen weet je er dan ook wel wat van af. Ik heb er nul verstand van die motoren. Maar het zou idd compressieverlies kunnen zijn, want mijn XR wil voor geen meter netjes stationair lopen is mij verteld.
Wat ZOT zegt vind ik ten dele waar; je MOET op die motor wel een beetje kunnen rondrossen toch zonder dat 'ie naar de kl...-en gaat? Hij WAS goed toen ik 'm kocht... ;( Ik onderhoud 'm netjes, bracht 'm naar de zaak voor een beurtje etct. Had 'ie maar geen motor moeten worden, vind ik. Ik rijd de handel wel netjes op temperatuur (heb een olietemp meter) en dan gaan we los. Ik doe 't zelfde met me R1; nooit problemen mee gehad.

Zijn er nog meer Forumers die ervaringen hebben met Wiseco zuigers? Maken ze ook cilinders? Als dat butgetair te overzien is kan ik daarvoor gaan.
 
wiseco is niet zoveel duurder dan normaal..
ProX zuiger kost bijvoorbeeld 110 euro.
Wiseco zuiger die kheb gekocht was 150 excl. btw..
beide complete kitjes...

Ro, ik heb hele andere verhalen gehoord van xrmanu, dat een 11:1 juist wel veel verschil maakt en dat je betrouwbaarheid gewoon hetzelfde blijft (kan niet écht hetzelfde zijn, maar iig zul je er geen probs mee krijgen..)..

we zullen zien bij mn xr..

en tja.ik heb idd al veel shit gehad met de xr...vind het niet zo erg, heb er veel van geleerd enzo...en ik zeg niet dat ik er veel van weet, want meer ervaring dan het blok helemaal opnieuw opbouwen en deels reviseren heb ik ook niet...heb nog geen meter met dat ding gereden...

Jouw xr is trouwens wel mooi :9~
 
Ro, ik heb hele andere verhalen gehoord van xrmanu, dat een 11:1 juist wel veel verschil maakt en dat je betrouwbaarheid gewoon hetzelfde blijft (kan niet écht hetzelfde zijn, maar iig zul je er geen probs mee krijgen..)..

we zullen zien bij mn xr..

Het beste van honda is de matriaal keuze. Die is perfekt op elkaar afgesteld, zodat je met een zuigerspeling van 0.01 toe kan (nieuwe montage tussen de 0.01 en 0.04). De uitzetting van zuiger en cilinder is vrijwel gelijk door de matrialen perfekt op elkaar af te stemmen. Hierdoor heb je heel weinig slijtage. Een wiseco heeft als standaard speling bij nieuwe montage 0.08 dacht ik in een xr, terwijl de slijtage limiet die honda opgeeft 0.10 is. De wiseco heeft dus veel meer uitzetting als de honda zuiger en is dus ook veel kwetsbaarder bij koude start (dan klappert ie).

Een hc zuiger in een XR heeft minder nut als een goede uitlaat, een goede nokkenas en een flatslide. Pas zodra die dingen gedaan zijn heeft een hc echt nut.
 
Terug
Bovenaan Onderaan