Tjah en nu?

Ilsje

Rookie
26 aug 2006
9
0
Hilversum
Hoi allemaal.

Ik zit met een klein dilemma en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen in de keuze die ik moet maken.

Zo eigenwijs als ik ben, ben ik zodra ik 21 werd eerst mijn motorrijbewijs gaan halen. Voertuigbeheersing had ik iets meer lessen iemand gemiddeld, omdat ik ook geen brommer ervaring heb. Na 12 uurtjes was ik van de pionnen af en ben ik begonnen aan verkeersdeelneming. De eerste keer gezakt, tjah.. eigenlijk omdat alles misging. en de dag ervoor een klein ongelukje had gehad met de motor. (laatste minuut van de les haha, door een kat die plotseling overstak terwijl ik net in een haakse bocht naar links bezig was) rijden moet een dikke linker voet ging niet echt lekker.
De tweede keer (afgelopen donderdag) wederom gezakt, tjah.. eigenlijk omdat alles misging. Bochten gingen niet lekker, het was vreselijk druk en had en een k** route. Met een beetje examenvrees was het oordeel duidelijk: gezakt als een baksteen en nog wel bij dezelfde examinator. AUW!
Na de preek van mijn examinator vertelde hij dat ik misschien beter eerst mijn auto-rijbewijs kon gaan halen, maar ik zie mezelf niet in zo'n koekblik rijden. Dit zei hij vooral omdat ik niet genoeg vooruitkeek en dus mijn verkeersinzicht niet helemaal ok is. Uiteindelijk was mijn instructeur het er ook mee eens. Hij vertelde me dat het ook nog een optie was om een tijdje op een brommertje rond te scheuren.. Ja daaaaaaaag.. ik wil gewoon motorrijden
Het lijkt wel of ik nog niet stabiel genoeg rijdt. De ene keer lekker lekker rijden, de volgende keer er niets van bakken.

Weet gewoon even niet wat ik moet doen. Wijs, of eigenwijs? Moet ik nu doen wat ik zelf wil, of luisteren naar de adviesen van iemand anders. Eerst mijn auto halen, wachten tot mijn theorie en voortuigbeheersing niet meer geldig zijn en dan het hele circus opnieuw ingaan?

Totaal heb ik nu 41 lesuren gehad voor verkeersdeelneming.

Ik les wel in utrcht, woon zelf in t gooi. Zou het uit maken om daar te rijden omdat het daar wat rustiger is?

Groetjes

Ilsje
 
Het zit allemaal in het koppie, als het daar rustig is komt het wel goed.
Beetje gezond verstand erbij en klaar ben je.

Fijne instructeur trouwens dat i na 2 keer zakken zegt dat het misschien beter is om nog even op een brommer te gaan rijden.

Mijn mening, gewoon voor je A gaan
 
hey!

Je moet eenmaal vooruitkijken. Ik denk niet echt dat als je nu gaat autolessen je het ineens wel doet. Dat examen moet je ook eerst halen. En verkeersinzicht in gewoon eigenlijk lastig heel snel te krijgen. Komt nog bij; hoeveel auto kan je rijden als je rbw hebt? Als je zelf geen auto hebt en verder weinig lange stukken hoeft te doen....dan heb je er nog niks aan. (de man van de rijschool wel $$$).
Ik zou me eerst op 1 rbw concentreren; de gene waar je er al bijna mee klaar bent. motorrijbewijs!!!!!

grtz Jeff


PS Wel raar dat die instructeur het ook vind maar je wel 2 keer laat opkomen voor afrijden.

PS2 Welkom op MF, wat studeer je in utrecht?
 
Het zit allemaal in het koppie, als het daar rustig is komt het wel goed.
Beetje gezond verstand erbij en klaar ben je.

Fijne instructeur trouwens dat i na 2 keer zakken zegt dat het misschien beter is om nog even op een brommer te gaan rijden.

Mijn mening, gewoon voor je A gaan


:^


als je nu even goedt door zet kan hij zijn worden terugnemen die instructeur :X
 
Misschien een andere rijschool proberen????

Wilde ik dus ook zeggen... d`r zijn een hoop goeie en `n hoop "slechte" instructeurs out there... probeer eens `n andere!

Ik heb first hand het verschil tussen `n goeie en `n slechte meegemaakt. John, mijn goeie instructeur was iemand waar ik in vertrouwde en die je het gevoel gaf dat hij in jou vertrouwde. rustig, geduldig en nooit "kwaad" ... toen kreeg ik voor 1 lesje een andere instructeur, naam even kwijt, hij was van een andere vestiging van dezelfde rijschool... wat `n mongool was dat. mij en de andere lesser door elkaar halen, weinig commentaar tijdens de rit, geen namen noemen "zodat we er allebei over nadenken", was m`n oortje kapot zegt ie, rij maar achter die andere aan (mooi niet dus he, betaal ik niet voor, goed duidelijk gemaakt) ... kortom, die gast ging nergens over.

moraal van `t verhaal, ik zou eens een andere rijschool proberen :Y
 
Misschien een andere rijschool proberen????
zat ik ook aan te denken, nadeel is wel dat je voor een deel weer opnieuw kan beginnen met lessen omdat je nivo opnieuw ingeschat moet worden, aan de andere kant. Misschien is het nivo net iets te laag en is dit dmv een paar lesjes wel dusdanig dat het examen foutloos gehaald wordt
 
Inderdaad probeer het eens bij een ander.
Wat een merkwaardig verhaal, eerstens al van de examinator, tweedens van je instructeur. Alsof je in een auto wel meteen verkeersinzicht hebt? :?
De een doet daar langer over dan de ander. Dat geeft niets, kost alleen meer geld en tijd.
 
Waarom ga je niet crossen? Leer je goed een motor kennen. In de tussentijd vraag je gewoon je motorrijbewijs opnieuw aan en vlak voor het examen neem je nog een paar opfris lessen.
 
Twee vraagjes:
- hoe rij je tijdens de lessen op de motor (ben je bang voor bochten enzo)?
- hoe is de relatie met de instructeur (heb je nog vertrouwen in hem)?

btw, welkom op het MF :)
 
Je instructeur is heel belangrijk, bij mijn examen zou ik gezakt zijn als ik van een andere instructeur les had gehad.

De examinator weet dat de instructeur niemand af laat rijden die er niet klaar voor is en hij had vele jaren ervaring.

Hij leerde mij de lijnen reiden en je eigen kwetsbaarheid.

Daardoor wist de examinator dat er een foutje inzat door zenuwen en dat het met het kijken wel goed zat.

Toen geslaagd en klaar.

Ik had overigens mijn B ook al.
 
je moet niet stoppen dat is zonde van je geld.
ik zou het ook bij een andere rijschool proberen of je moet nog een paar keer goed oefenen en nergens aan denken als je rijdt geoon denken het komt allemaal goed.
toen ik moest afrijden was ik ook bang dat ik zou zakken en ik vond dat ik in het begin goed reed en op het laadst niet en mijn eximinator zij het tegenovergestelde dus ja gewoon blijven proberen veel su6 ;)
 
Als het echt je verkeersinzicht is, dan hebben je instructeur en de examinator een punt. Hoe dan ook zou ik dan eerst nog maar eens een andere rijschool/instructeur proberen.

Tijdens mijn rijlessen (vooral de auto rijlessen) het probleem dat ik te veel bij alles na zat te denken. Ook als ik iets fout deed dan bleef ik er aan denken, en dan gaat het automatisch de volgende keer dat je het doet weer fout. Bij mijn autorijlessen had ik er op een gegeven moment ook gewoon echt geen zin meer in, zat dan heel de les met de vraag of het bijna voorbij was :)

Dus ik zou je maar eens afvragen wat het probleem nu echt is. En het hier dan met je unstructeur over hebben.
Misschien kun je niet tegen de kritiek tijdens het rijden. Dan kun je vragen of ij gewoon tijdens het rijden geen kritiek wil geven, en allen complimenten wanneer iets goed gaat. Achteraf kan hij dan vertellen wat er mis ging.
Kunt ook eens proberen om een aantal lessen een eigen route te rijden, zodat je niet continue 'volgende links' hoort.

Maar stoppen, dat zou ik zeker niet doen :]
 
Hee Ilsja,

Welkom! :W

Als je niet eerst veel ervaring op de weg wilt opdoen, wat ik me goed kan voorstellen, je wilt gewoon gaan motorrijden!, dan zou ik
1. Een nieuwe instructeur zoeken. (Als-ie je 2 keer op laat gaan terwijl hij eigenlijk vindt dat je er niet klaat voor bent, klopt er iets niet. Én het moet gewoon goed klikken!)
2. Niet kijken naar het aantal lessen dat je neemt/nodig hebt.

'k Heb bewust nóóít m'n lessen geteld. Heb er hééééél véééél nodig gehad voor voertuigbeheersing :? . Had toen 'n instructeur met wie het niet klikte, ben overgestapt naar een hele rare (hé Ron :W ) maar supergoede :} instructeur. Nog véééél lessen nodig gehad. Wél VB in een keer gehaald. Mocht na een paar lessen al op voor m'n verkeersdeelneming (heb aantal jaren auto-ervaring).
Jij had je eerste examen héél snel, 2e helaas wat minder.
Veel lessen, en dus weg ervaring opdoen, zoek een andere instructeur, en je papiertje gaat vanzelf komen.

SUCCES!

Groetjes, KawaKris.
 
Het zit allemaal in het koppie, als het daar rustig is komt het wel goed.
Beetje gezond verstand erbij en klaar ben je.

Fijne instructeur trouwens dat i na 2 keer zakken zegt dat het misschien beter is om nog even op een brommer te gaan rijden.

Mijn mening, gewoon voor je A gaan

aan de andere kant...er zijn mensen die echt het verkeersinzicht van een naaktslak hebben....wij hebben d'r niet zien rijden..misschien zouden we het dan wel met die instructeur eens zijn..?? ;)


Maar idd een wissel van instructeur zal je iig nieuwe inzichten opleveren.
Als je wil, gewoon doorgaan...ooit zal het wel zover komen, niet ?? ;)
 
aan de andere kant...er zijn mensen die echt het verkeersinzicht van een naaktslak hebben....wij hebben d'r niet zien rijden..misschien zouden we het dan wel met die instructeur eens zijn..?? ;)
klopt idd, dat probeerde ik met gezond verstand te zeggen, maar komt niet goed over. Had het beter wat anders kunnen verwoorden denk ik :P
 
Nee, de examinator en de instructeur hebben wel degelijk een punt.
In een auto ben je minder met het beheersen van het vervoermiddel zelf bezig, waardoor je meer aandacht aan het verkeer om je heen kunt geven.
Wil dat zeggen dat je alleen kunt slagen als je eerst het autorijbewijs haalt? Nee, maar de kans is wél groter.

In jouw geval is het moeilijk beoordelen. Misschien is die instructeur wel slecht en deugt de examinator ook niet, maar misschien, héél misschien hebben ze wel gelijk en heb je gewoon wat meer tijd nodig om dat inzicht op te bouwen.
Dat advies van scooterrijden klinkt misschien raar, maar het is goedkoper en sneller dan je verkeersinzicht opbouwen via die een of twee lessen per week.

Overigens, al die geweldenaren hier hebben natuurlijk hun rijbewijs in één keer en binnen een paar maanden gehaald. De praktijk wijst uit dat het vaak toch anders ligt.... Geef niet op en vergeet vooral niet dat de tijd die je nodig hebt, niets zegt over het niveau waarop je uiteindelijk gaat rijden.

Jouw gevoel, dat het de ene keer veel lekkerder gaat als de andere keer is normaal. Dat hebben de meesten. Overkomt je trouwens ook na het lessen. Soms stap ik op die motor en gaat alles lekker vloeiend, soepel. Soms stap ik er op en vraag ik me af of ik m'n contactlenzen en m'n houten been thuis heb gelaten.....
 
Nee, de examinator en de instructeur hebben wel degelijk een punt.
In een auto ben je minder met het beheersen van het vervoermiddel zelf bezig, waardoor je meer aandacht aan het verkeer om je heen kunt geven.
Wil dat zeggen dat je alleen kunt slagen als je eerst het autorijbewijs haalt? Nee, maar de kans is wél groter.

Pardon :?

Motorrijden, voertuigbeheersing dan, heb ik zo ongeveer vanaf de eerste les met twee vingers in mijn neus gedaan. Een paar jaar geleden heb ik enkele lessen auto gehad en ik vind die dingen onhandige, onhandelbare apparaten waarin je dingen tegelijk moet doen zonder daar genoeg handen en voeten voor te hebben. Verschrikkelijk. Na 10 lessen gestopt om, wat mij betreft, nooit meer te beginnen.

Grotere kans om te slagen voor motor als je al auto hebt? Tuurlijk, dat noemen ze ervaring. Half jaartje met de auto naar je werk en je hebt 150 lesuren verkeersdeelname achter de rug. Dat zal wel helpen ja, maar om daar nou je autorijbewijs voor te halen en een auto te kopen :N

Gewoon lekker door met lessen, misschien inderdaad bij een andere rijschool. Een vriendin van me heeft er ook 60 a 70 lessen voor nodig gehad, maar weldegelijk geslaagd uiteindelijk.
 
Ik denk dat het wel nut heeft als je eerst het ene haalt voor het andere (maakt niet uit welke volgorde). Dan heb je wat meer ervaring, en kun je dingen beter inschatten.
Ook leer je "de ongeschreven regeltjes" beter kennen zoals ik deed bijvoorbeeld toen ik mijn B haalde en bij een rotonde aankwam waar de motorrijder (of brommer/scooter) de weg in wilde waar ik uitkwam, gewoon blijven staat. Je zult het waarschijnlijk wel al een keer hebben meegemaakt dat je je RAW vergeet uit te zetten. Dat soort dingentjes.

Maar of je nu die ervaring opdoet met je A of B maakt denk ik niet zoveel uit.

Heb zelf 4 jaar brommer gereden, had 1,5 jaar mijn B voor ik mijn A haalde.
Voertuigbeheersing ongeveer 9 of 10 lessen kwijt, en verkeersdeelname ongeveer hetzelfde.

Ik denk dat je natuurlijk op die manier wel wat mist. Daar zitten ook slechte dingen bij zoals het weinig afstand bewaren wat 90% van de brommerrijders doet.

Conclusie; ik zou gewoon door gaan met A. Ik weet niet of je ook aan je techniek moet werken of dat het vooral mentaal is. Toen ik terugkwam van 4 weken vakantie wilde ik zo graag motorrijden (lees; motorrijden en niet lessen) dat mijn instructeur na afloop zei dat ik heel soepel reedt. Heel relax. Die gedacht had ik ook op het examen; lekker een stukkie motorrijden (wel iets minder dan na de vakantie maar toch).
Ik wens je iig veel succes, en nog veel plezier wanneer je je papiertje hebt!
 
Nee inderdaad

Het halen van autorijbewijs heeft voor mij geen zin. Ik heb zelf natuurlijk geen auto wel al een motor!

Antwoord op de twee vragen zijn:
- ik ben absoluut niet bang om de motor, nooit geweest eigenlijk. Ook in moeilijke verkeerssituaties ben ik niet bang. Ook niet met de voertuigbeheersing en het afschuinen bijvoorbeeld. Bochten rijd ik vlot door
- als ik kijk naar de relatie die ik met mijn instructeur heb. Ik denk wel dat er een klik was. Ik had er vertrouwen in, maar achteraf gezien had hij minder vertrouwen in mij. Ik vind hem nog steeds een goede instructeur.

Als ik kijk naar mijn verkeersinzicht denk ik niet dat ik het verkeersinzicht van een slak heb haha. Ik denk dat ik anders na de eerste les al niet meer mocht motorrijden.

Groetjes

Ilsje
 
Nee inderdaad

Het halen van autorijbewijs heeft voor mij geen zin. Ik heb zelf natuurlijk geen auto wel al een motor!

Antwoord op de twee vragen zijn:
- ik ben absoluut niet bang om de motor, nooit geweest eigenlijk. Ook in moeilijke verkeerssituaties ben ik niet bang. Ook niet met de voertuigbeheersing en het afschuinen bijvoorbeeld. Bochten rijd ik vlot door
- als ik kijk naar de relatie die ik met mijn instructeur heb. Ik denk wel dat er een klik was. Ik had er vertrouwen in, maar achteraf gezien had hij minder vertrouwen in mij. Ik vind hem nog steeds een goede instructeur.

Als ik kijk naar mijn verkeersinzicht denk ik niet dat ik het verkeersinzicht van een slak heb haha. Ik denk dat ik anders na de eerste les al niet meer mocht motorrijden.

Groetjes

Ilsje
Of je hebt een slecht zelf-beeld, of er klopt iest anders niet :?
 
Lessen bij een andere rijschool.
Onzin allemaal "misschien dat je eerst je auto rijbewijs moet gaan halen".
Je moet het gewoon kunnen, lukt het niet oid, dan zou ik zeker lessen bij een andere rijschool. Gewoon afmaken waar je mee bezig bent, er zijn genoeg mensen jou voorgeweest zonder auto rijbewijs, brommer etc.

Rij instructeur van je was het er mee eens dat je niet ver genoeg vooruit keek?
Dat vind ik slecht van je rij instructeur dat hij je laat afrijden terwijl je niet voldoende over de rijvaardigheden beschikt om het te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan