Tjonge Jonge, schade door een ander.. ?

SRADFreak

MF'er
6 jun 2007
50
0
Tilburg
Ben even op visite, motor is net een maandje klaar met een nieuwe set kappen.. rijdt er eentje achteruit mijn motor om, mijn motor valt tegen de motor van me maat, dus daar lagen ze.. nu zijn de papieren wel eerlijk ingevult , dat hij achteruit reed tegen stilstaande motor..

Ik zit dus toch niet fout als mijn motor stil staat, en iemand rijdt achteruit er tegen aan ?
 
Ben even op visite, motor is net een maandje klaar met een nieuwe set kappen.. rijdt er eentje achteruit mijn motor om, mijn motor valt tegen de motor van me maat, dus daar lagen ze.. nu zijn de papieren wel eerlijk ingevult , dat hij achteruit reed tegen stilstaande motor..

Ik zit dus toch niet fout als mijn motor stil staat, en iemand rijdt achteruit er tegen aan ?

Is dat serieus een vraag?

Hoe denk jij schuldig te kunnen zijn? had je hem midden op de weg geparkeerd of zo?
 
Aangezien mijn motor gewoon stil stond op een soort weg / inrit..

Mij lijkt iemand die achteruit rijdt dus een bijzondere verichting doet toch fout zit..?

Mr. McDuc? dat is een vraag, aangezien ik bij een scooter/motor winkel werk waar vaak deze schade's voorkomen en toch niet allemaal in hun gelijk staan.
 
nou denk als je de motor midden op een weg parkeerde oid, waar je niet mag parkeren, dat jij dan de zak bent
 
Jouw motor flikkert tegen die van je maat...moet jij die schde betalen...net als in een ketting botsing.... :Y
 
Ja, maar we hebben het ieder voor zich opgegeven... hij reed zijne en de mijne aan, maar wie achteruit rijdt is altijd fout..
 
Als bestuurder van een motorvoertuig moet je parkeren in de aangeven vakken, zo niet ben je fout en zal alle schade op jou verhaald worden, waarschijnlijk ook dat schade van je maat odmat tie van jou het eerst omviel.
 
Laatst bewerkt:
Jouw motor flikkert tegen die van je maat...moet jij die schde betalen...net als in een ketting botsing.... :Y

Beetje vreemde voorstelling van zaken. Meneer rijdt met een noodgang tegen een geparkeerde auto aan. geparkeerde auto ketst weer de weg op en rijdt een huis binnen. De meneer van de geparkeerde auto moet dus de schade aan het huis gaan betalen. Lijkt mij niet.

Degene die de motor heeft aangereden is ook aansprakelijk voor de gevolgschade. Dat van die kettingbotsingen ligt iets anders. Stel, er is een file en iedereen staat stil. Daar komt iemand aan die niet oplet en ketst er vol achterin, waardoor er even 5 auto's op elkaar geprakt worden. Dan is degene die hem er het eerste inketste aansprakelijk voor de schade.

Andere situatie. Auto staat stil. Andere auto merkt dat te laat op en knalt hem erin. De volgende automobilist zit ook weer te slapen en ketst daar weer achterop, waarna de volgende slaapkop weer aansluit. Ook een kettingbotsing, maar hierbij is wel sprake van het doorschuiven van de aansprakelijkheid. Had meneer twee, en drie, en vier, en zovoort maar afstand moeten houden. In het geval van TS draait de automobilist op voor de schade aan beide motoren.
 
Zonder veel exacte kennis van de wetgevingen lijkt het mij erg logisch dat de automobilist aansprakelijk is. Mijn voorgaande reaxtie was verre van serieus.

Maar Dep Duc. ik vraag mij weleens af hè, je moet volgens de wet je motor in een parkeervak parkeren. Gelukkig wordt het parkeren op de stoep gedoogd. Hoe zit het als er een fiets uit een fietsenrek tegen mij "fout" geparkeerde motor valt? Is in princiepe de eigenaar van de fiets dan aansprakelijk voor mijn geleden schade?
 
Mmmm erg zuur allemaal...

Suc6 met de afhandeling, veroorzaker lijkt me duidelijk !

Grtzzz Simon. 8-)
 
Beetje vreemde voorstelling van zaken. Meneer rijdt met een noodgang tegen een geparkeerde auto aan. geparkeerde auto ketst weer de weg op en rijdt een huis binnen. De meneer van de geparkeerde auto moet dus de schade aan het huis gaan betalen. Lijkt mij niet.

Degene die de motor heeft aangereden is ook aansprakelijk voor de gevolgschade. Dat van die kettingbotsingen ligt iets anders. Stel, er is een file en iedereen staat stil. Daar komt iemand aan die niet oplet en ketst er vol achterin, waardoor er even 5 auto's op elkaar geprakt worden. Dan is degene die hem er het eerste inketste aansprakelijk voor de schade.

Andere situatie. Auto staat stil. Andere auto merkt dat te laat op en knalt hem erin. De volgende automobilist zit ook weer te slapen en ketst daar weer achterop, waarna de volgende slaapkop weer aansluit. Ook een kettingbotsing, maar hierbij is wel sprake van het doorschuiven van de aansprakelijkheid. Had meneer twee, en drie, en vier, en zovoort maar afstand moeten houden. In het geval van TS draait de automobilist op voor de schade aan beide motoren.

Verzekeringsmaatschappijen: ze geven je een paraplu als de zon schijnt, en lever hem in als het regent!! :Y
 
Verzekeringsmaatschappijen: ze geven je een paraplu als de zon schijnt, en lever hem in als het regent!! :Y

Bijna goed:

Verzekeringsmaatschappijen: ze geven je een paraplu als de zon schijnt en willen hem graag terug als het regent !

:+
 
Mooi klote TS :?

Maar wees gerust. (tenminste in Nederland)

JIJ nam geen deel aan het verkeer :+
Automobilist wel ;)

Het is zelfs zo....
Als jij besluit om een kruiwagen midden op de weg te zetten, niemand het recht heeft om er tegenaan te rijden :N (ordehandhavers uitgesloten)
Zelfs het verplaatsen van iets wat niet je eigendom is, is vragen om problemen als men er op uit is.
Los van het feit dat je als plaatser van een extreem object, ook in de problemen kan komen. (afhankelijk van opzet of niet)

Zou me er dus niet al te druk over maken.
Succes met herstel van de schade !!
 
Tjah

full
 
Mooie kl#te zooi, zulke schade zeg. Zonder al te veel kennis van de regels zou ik zeggen dat de bestuurder van het koelblik schuldig is.

Als je je motor, koekblik of wat dan ook (afgezien van extreme dingen) op de openbare weg neerzet, zou je op zich misschien een boete kunnen krijgen voor het niet juist parkeren.

Maar de ander is tegen de motor aangereden, in z'n achteruit nog wel. (als je achteruit rijdt hoor je al goed uit te kijken en al het overige verkeer - ook fietsers en voetgangers en stilstaande motoren - voor te laten gaan)
 
Zonder veel exacte kennis van de wetgevingen lijkt het mij erg logisch dat de automobilist aansprakelijk is. Mijn voorgaande reaxtie was verre van serieus.

Maar Dep Duc. ik vraag mij weleens af hè, je moet volgens de wet je motor in een parkeervak parkeren. Gelukkig wordt het parkeren op de stoep gedoogd. Hoe zit het als er een fiets uit een fietsenrek tegen mij "fout" geparkeerde motor valt? Is in princiepe de eigenaar van de fiets dan aansprakelijk voor mijn geleden schade?

Je komt dan op het terrein van het Burgerlijk Wetboek. Niet mijn sterkste kant, moet ik toegeven. Maar goed, laten we er eens over filosoferen. De fiets staat, net als jouw motor, geparkeerd en nemen dus geen deel aan het verkeer. Als een persoon jegens een ander persoon een onrechtmatige daad pleegt, is hij aansprakelijk voor de door de tegenpartij geleden schade. Als de fiets door een reden buiten de schuld van de eigenaar omvalt, bijvoorbeeld een hele harde windvlaag, zou deze zich op overmacht kunnen beroepen. Heeft de fiets bijvoorbeeld een hele gammele standaard en de eigenaar zet deze heel dicht naast jouw motor, terwijl er voldoende ruimte was om de fiets zover bij jouw motor vandaan te zetten dat in geval van omvallen (wat best aannemelijk is, gezien de gammele standaard) jouw motor niet geraakt zou worden, dan maak jij weer een goede kans. Maar dat het een aardig juridisch getouwtrek wordt, dat is zeker.
 
Ben even op visite, motor is net een maandje klaar met een nieuwe set kappen.. rijdt er eentje achteruit mijn motor om, mijn motor valt tegen de motor van me maat, dus daar lagen ze.. nu zijn de papieren wel eerlijk ingevult , dat hij achteruit reed tegen stilstaande motor..

Ik zit dus toch niet fout als mijn motor stil staat, en iemand rijdt achteruit er tegen aan ?

Ik snap werkelijk niet dat jij hiermee komt , gelijk MF erbij. en zelf niks regelen. Is het nou zo moeilijk om iets zelfstandig te ondernemen ? topicje erbij, wat maakt t uit. Jouw probleem is nul, dus zoek het ff zelfstandig uit dan.

Als iedereen een reactie plaats wat jij doet : dan wordt het druk


Ik praat voor mezelf :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan