Tjonge Jonge, schade door een ander.. ?

Ik snap werkelijk niet dat jij hiermee komt , gelijk MF erbij. en zelf niks regelen. Is het nou zo moeilijk om iets zelfstandig te ondernemen ? topicje erbij, wat maakt t uit. Jouw probleem is nul, dus zoek het ff zelfstandig uit dan.

Als iedereen een reactie plaats wat jij doet : dan wordt het druk


Ik praat voor mezelf :+
????:?
 
Ik snap werkelijk niet dat jij hiermee komt , gelijk MF erbij. en zelf niks regelen. Is het nou zo moeilijk om iets zelfstandig te ondernemen ? topicje erbij, wat maakt t uit. Jouw probleem is nul, dus zoek het ff zelfstandig uit dan.

Als iedereen een reactie plaats wat jij doet : dan wordt het druk


Ik praat voor mezelf :+
:? :(
 
maar waar had je nou dan precies de motor geparkeerd dan? dat wil ik dan wel weten
 
Ik snap werkelijk niet dat jij hiermee komt , gelijk MF erbij. en zelf niks regelen. Is het nou zo moeilijk om iets zelfstandig te ondernemen ? topicje erbij, wat maakt t uit. Jouw probleem is nul, dus zoek het ff zelfstandig uit dan.

Als iedereen een reactie plaats wat jij doet : dan wordt het druk


Ik praat voor mezelf :+

Dag Meneer Senco,

Het is een openbaar forum waar vragen stellen vrij is, door deze vraag zullen andere mensen misschien ook van kunnen leren.. zelf niks regelen? heb genoeg geregelt wat geregelt moest worden, ik vraag alleen een mening, dus niet zo snel grote smoel open trekken..

Anders vertel het me keer in openbaar makker..
 
Die reactie is ook niet nodig.. door vragen van een ander kan iemand anders weer geholpen worden, of heb ik het dan fout ?
 
Ben even op visite, motor is net een maandje klaar met een nieuwe set kappen.. rijdt er eentje achteruit mijn motor om, mijn motor valt tegen de motor van me maat, dus daar lagen ze.. nu zijn de papieren wel eerlijk ingevult , dat hij achteruit reed tegen stilstaande motor..

Ik zit dus toch niet fout als mijn motor stil staat, en iemand rijdt achteruit er tegen aan ?
Dat is me een paar jaar terug bij mijn (toen net nieuwe :X) motor ook gebeurd '( Ik kreeg gewoon mijn centen :)
 
Ik had verzekering aan de lijn van tegenpartij, die had tegen mijn maat verteld, dat hij de verzekering op mij moest verhalen, ik mijne verzekering gebeld, die zei, dat gaat niet door..

Hoop gebeld, nu betaald tegenpartij mijn schade en de schade van me maat.. omdat tegenpartij fout zit..
 
Je komt dan op het terrein van het Burgerlijk Wetboek. Niet mijn sterkste kant, moet ik toegeven. Maar goed, laten we er eens over filosoferen. De fiets staat, net als jouw motor, geparkeerd en nemen dus geen deel aan het verkeer. Als een persoon jegens een ander persoon een onrechtmatige daad pleegt, is hij aansprakelijk voor de door de tegenpartij geleden schade. Als de fiets door een reden buiten de schuld van de eigenaar omvalt, bijvoorbeeld een hele harde windvlaag, zou deze zich op overmacht kunnen beroepen. Heeft de fiets bijvoorbeeld een hele gammele standaard en de eigenaar zet deze heel dicht naast jouw motor, terwijl er voldoende ruimte was om de fiets zover bij jouw motor vandaan te zetten dat in geval van omvallen (wat best aannemelijk is, gezien de gammele standaard) jouw motor niet geraakt zou worden, dan maak jij weer een goede kans. Maar dat het een aardig juridisch getouwtrek wordt, dat is zeker.


Simpel bekeken, jij mag je motor daar niet neer zetten. Die fiets mag daar wel staan....
 
Ben bang dat dat iets té simpel bekeken is.
In dat geval zou TS ook een probleem hebben.
Of: Motor staat waar hij niet mag staan.
Boze buurman gooit hem om.
Jij hebt een probleem. Dacht het niet.

Nu praat je in dit geval over vernieling, wat een strafbaar feit is volgens het Weyboek van Strafrecht, maar in het Burgerlijk Wetboek is het allemaal nog even ingewikkelder. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als "gewoonterecht". Aangezien er al een kleine 200 jaar wordt geaccepteerd dat motoren op de stoep staan, kun je niet alleen op grond daarvan een claim afwijzen. Natuurlijk zullen verzekeringsmaatschappijen het wel proberen (zie een paar posts hierboven), maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd lukt. De rechter zal altijd kijken in hoverre er sprake is van verwijtbare schuld, en daarmee rekening houden bij het (gedeeltelijk) toekennen van een claim.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is opgelost

Tegenpartij moet schade van mij en motor van mijn maat betalen.
Ongeacht waar de motors staan, ze stonden stil en tegenpartij reed achteruit, en is dus fout.

Sta je op snelweg met pech, rijdt er eentje vol tegen aan, kan hij ook niet zeggen: ja, hij stond daar stil op de snelweg, dan krijgt de auto waar hij tegen aan rijdt betaald.
 
Je komt dan op het terrein van het Burgerlijk Wetboek. Niet mijn sterkste kant, moet ik toegeven. Maar goed, laten we er eens over filosoferen. De fiets staat, net als jouw motor, geparkeerd en nemen dus geen deel aan het verkeer. Als een persoon jegens een ander persoon een onrechtmatige daad pleegt, is hij aansprakelijk voor de door de tegenpartij geleden schade. Als de fiets door een reden buiten de schuld van de eigenaar omvalt, bijvoorbeeld een hele harde windvlaag, zou deze zich op overmacht kunnen beroepen. Heeft de fiets bijvoorbeeld een hele gammele standaard en de eigenaar zet deze heel dicht naast jouw motor, terwijl er voldoende ruimte was om de fiets zover bij jouw motor vandaan te zetten dat in geval van omvallen (wat best aannemelijk is, gezien de gammele standaard) jouw motor niet geraakt zou worden, dan maak jij weer een goede kans. Maar dat het een aardig juridisch getouwtrek wordt, dat is zeker.

Ik snap je redenatie.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n motor stond op de middenbok. Harde windvlaag en de motor waaide om en viel tegen de auto van een collega aan. Schade werd vergoed door mijn verzekering, zelfs zonder aftrek van no-claim.

Hoewel jouw uitleg dus wel degelijk logisch lijkt, zit het kennelijk toch ff anders. Er wordt mogelijk van uit gegaan dat er -indirect- schade is veroorzaakt door "jouw" handelen (je hebt die fiets daar neergezet) en dat je dus verantwoordelijk bent voor die schade. Hoe ver dat gaat kan ik niet inschatten.
Ik kan me voorstellen dat, als er een dakpan van je huis afwaait, dat je dan niet verantwoordelijk gehouden kunt worden als die dakpan schade aanricht, tenzij de boel verwijtbaar niet goed was onderhouden natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan