tka: boek met rijtips om sneller op het circuit te worden

arno1967

MF'er
26 aug 2012
163
0
IK HEB PAAR NIEUWE BOEKEN OVER VAN EX GP RIJDER SIMON CRAFAR.
HIJ GEEFT JE TIPS OM ECHT SNELLER TE WORDEN. HET BOEK IS WEL IN HET ENGELS GESCHREVEN. IK BEN NA HET LEZEN/ANALISEREN VAN HET BOEK IN EEN KORTE TIJD BEHOORLIJK SNELLER GEWORDEN.
IK KAN JE HET BOEK AANBIEDEN VOOR 30,- EURO, INCL VERZENDEN NAAR EEN ADRES IN NEDERLAND.
ALS JE INTERESSE HEBT STUUR ME DAN EEN PB.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IK BEN OOK WEL ERG BENIEUWD HOEVEEL SNELLER JE DOOR HET BOEK GEWORDEN BENT.
OP ASSEN VAN 2.20 naar 2.10 OF VAN BIJV. 1.52 NAAR 1.46 ?
 
MISSCHIEN IS HIJ WEL SNELLER GEWORDEN DOOR DAT GESCHREEUW VAN 'M IN ZN EIGEN HELM!!!???

Crafar en het motovudu verhaal volg ik ook al een tijdje, schijnt echt wel een goed programma te zijn vokr zowel beginner als gevorderde rijder.
 
hi guys,
van 2.09 naar 2.02 op Assen , de laatste paar circuitdagen haal ik iedere keer die 2.02. Hoe sneller je bent hoe moeilijk het wordt dat is wel waar. Belangrijk is dat je wel goed weet wat doet en nog belangrijker wat beter kan. Boek heeft voor mij geholpen om vooruit te komen.
 
Ok dan! Misschien ga ik ook weer eens zo'n boek lezen.
Ben jaar of tien a vijftien geleden nogal met Twist of the wrist bezig geweest maar verloor daardoor een beetje het plezier. Als je naar huis rijdt en hebt je doel niet gehaald kun je rothumeur hebben, maar ook gewoon denken: het was een fijne dag en alles is nog heel (indien van toepassing)
 
2.00 is trouwens magische grens! Niet makkelijk om daar onder te duiken, maar als het eenmaal lukt ben je voor eeuwig deel van de serieuze circuitracers!
 
Echt Matn,
Ik weet niet hoe snel je bent, maar hier kun je echt mee aan de gang. Ik heb het gelezen en gekeken wat ik niet goed of goed genoeg deed en de sec vlogen in twee circuitdagen eraf.
Het zou me verbazen als je er geen voordeel uit kunt halen.
Ik weet wat je bedoelt, ik heb ook the twist gelezen en ook de california superbikeschool gedaan, maar ik miste net de tips om echt sneller te gaan worden. Dit boek is meer gericht op het sneller worden. Succes man
 
Matn,
Ik was woensdag met msl nog op Assen en ik het het echt geprobeerd om onder die 2.00 te duiken. Helaas weer een 2.02.
Het lullige is dat ik van te voren precies weet wat ik moet verbeteren maar eenmaal op de baan is het toch net even anders.
 
Matn,
Ik was woensdag met msl nog op Assen en ik het het echt geprobeerd om onder die 2.00 te duiken. Helaas weer een 2.02.
Het lullige is dat ik van te voren precies weet wat ik moet verbeteren maar eenmaal op de baan is het toch net even anders.

R6 iets met groen op je helm :? nummer 331 ff opgezocht op mylaps en leuk op de foto ;)
Niet dat ik zo snel bent hoor maar......
Ik kan mij heugen dat er best wel laat remmende rijders zijn in groep 3A(waar ik vrij in kon rijden) maar gaan te langzaam de hoek in,remmen zich dood.
Assen is moeilijk.
Rem je b.v voor de stekkenwal?
 
Hoi Marlig,
Helemaal goed gezien. Idd R6 met groene helm. Klopt helemaal probeer mijn rempunten te verleggen en de snelheid mee te nemen. Staat leuk zo op papier maar toch moeilijker in realiteit.
Rem idd voor stekkenwal, als ik jouw zo hoor zou dat niet hoeven. Probeer wel uitkomend rusken goed door te acceleren en dan licht remmend stekkenwal in. Betrap me erop dat ik soms denk dat kan harder, rem hem dan dood. Vertrouwen hebben dat je instuurpunt goed is en meer snelheid meenemen dus. Jij bent marchal toch?
 
Hoi Marlig,
Helemaal goed gezien. Idd R6 met groene helm. Klopt helemaal probeer mijn rempunten te verleggen en de snelheid mee te nemen. Staat leuk zo op papier maar toch moeilijker in realiteit.
Rem idd voor stekkenwal, als ik jouw zo hoor zou dat niet hoeven. Probeer wel uitkomend rusken goed door te acceleren en dan licht remmend stekkenwal in. Betrap me erop dat ik soms denk dat kan harder, rem hem dan dood. Vertrouwen hebben dat je instuurpunt goed is en meer snelheid meenemen dus. Jij bent marchal toch?
We reden dus samen in de sessie's, ik kon 3 sessie's rijden.
Ik ben dus Marshall,maar niet zo'n hele snelle hoor 8-)

Stekkenwal niet de rem aanraken maar is lastig,na een paar rondjes lukt het je om niet te remmen.Sturen moet je en ver de bocht doorkijken ...het werk echt.
Wel veel hangen op de voorkant i.v.m met druk op je voorwiel,meer je borst op de tank,kan je foto's goed bekijken ;) .Met insturen rem tie ook wat af door wrijving op je voorband.
Niet te laat remmen dan moet je hard knijpen en duikt je R6 te veel,en je remt je dood :?
Wat eerder remmen en opbouwen kan je beter een hogere bochtensnelheid aanhouden.
Ver de bochten doorkijken,heel belangrijk zeker op het overzichtelijke Assen kan dit.
Rem je voor het insturen van Mandeveen :? ....ik wel :( ....meestal. :+
Voor insturen Haarbocht al een blik werpen instuurpunt Madijk,daar moet je ongeveer uitkomen.
En natuurlijk gascontrol b.v uitkomend Duikersloot is dit erg belangrijk,en nog veel meer :]
Maarja ,veel zit tussen de oren van doe ik het of niet.
Staar je niet blind op rijders die 1.50 rijden ofzo,het kost ze heel wat rondjes banden etc:

Tip: neem een training in snelle groepen.
 
Hoi Fast Forward,
Het verschil is dan toch dat jullie snelle jongens dat met veel hogere snelheid doen en kunnen. Is het verschil dan toch de combinatie hard insturen, kijktechniek apex raken en volgas. Ik probeer die combinatie ook maar je voelt een soort barriere om harder de bocht in te gaan. Oplossing is gewoon doen dus??
 
Als je teveel dood remt is de tip: iets EERDER maar wel minder remmen.
Niet dat ik zo'n held ben trouwens, maar met 1.52 ligt de 2 min grens alweer een tijdje achter me.
 
'MOOI BOEK OM ECHT SNELLER TE WORDEN OP HET CIRCUIT' > 'boek-tip om sneller op te circuit te worden'
 
Hoi Marlig,

Bedankt voor de tips, ga ik zeker wat mee doen. Rem idd ook voor mandeveen, blijft lastig. Ook voor de haarbocht probeer ik goed de apex te raken en goed het gas op de kunnen om madijk lekker te kunnen nemen. Training in groep 4 zou goed zijn om achter snelle jongens te rijden.
Idd bodyposition is een punt. Thnx man
 
'boek-tip om sneller op te circuit te worden' > 'Te koop: boek met rijtips om sneller op het circuit te worden'
 
Hoi Fast Forward,
Het verschil is dan toch dat jullie snelle jongens dat met veel hogere snelheid doen en kunnen. Is het verschil dan toch de combinatie hard insturen, kijktechniek apex raken en volgas. Ik probeer die combinatie ook maar je voelt een soort barriere om harder de bocht in te gaan. Oplossing is gewoon doen dus??
Tja gewoon doen, dat werk niet. Stap voor stap een stukje sneller scheelt je een hoop schade haha
Denk dat het idd voor jullie goed is om niet te remmen voor Stekkenwal zoals Mario schrijft. Hoewel even de rem er een beetje bijpakken wel zorgt dat de vork een beetje inveert en je dit kracht scheelt. Beetje persoonlijk misschien voor jullie. De 1 vindt dit fijn en de ander dat. Mooie bocht de Stekkenwal! :)
 
Hoi Fast Forward,
Het verschil is dan toch dat jullie snelle jongens dat met veel hogere snelheid doen en kunnen. Is het verschil dan toch de combinatie hard insturen, kijktechniek apex raken en volgas. Ik probeer die combinatie ook maar je voelt een soort barriere om harder de bocht in te gaan. Oplossing is gewoon doen dus??

1 dingetje per keer willen verbeteren helpt ook een hoop.

Kijktechniek is een hele belangrijke (al dan niet de belangrijkste). Definieer je rempunt ook als inkijk punt (kijken naar de apex), maar wacht wel met insturen, totdat je bij je instuurpunt bent ( klinkt logisch, maar bedenk; waar je kijkt ga je naar toe. In eerste geval dus niet doen tot je instuurpunt ;) )
Door bij het remmen/insturen verder weg te kijken gaat je snelheidsbeleving drastisch omlaag en zal je na gewenning harder een bocht in gaan duiken. Hard insturen gaat dan vanzelf. :Y

"De chrono liegt niet" van Steven Casaer is ook een absolute aanrader. :)
 
1 dingetje per keer willen verbeteren helpt ook een hoop.

Kijktechniek is een hele belangrijke (al dan niet de belangrijkste). Definieer je rempunt ook als inkijk punt (kijken naar de apex), maar wacht wel met insturen, totdat je bij je instuurpunt bent ( klinkt logisch, maar bedenk; waar je kijkt ga je naar toe. In eerste geval dus niet doen tot je instuurpunt ;) )
Door bij het remmen/insturen verder weg te kijken gaat je snelheidsbeleving drastisch omlaag en zal je na gewenning harder een bocht in gaan duiken. Hard insturen gaat dan vanzelf. :Y

"De chrono liegt niet" van Steven Casaer is ook een absolute aanrader. :)

Ik ben daar al aardig mee bezig, maar alleen op snelle stukken ( rusken/haarbocht) is het lastiger om snel door te kijken en rem ik de motor wat dood. Ga zeker aan deze punten werken. Thanx
 
Tja gewoon doen, dat werk niet. Stap voor stap een stukje sneller scheelt je een hoop schade haha
Denk dat het idd voor jullie goed is om niet te remmen voor Stekkenwal zoals Mario schrijft. Hoewel even de rem er een beetje bijpakken wel zorgt dat de vork een beetje inveert en je dit kracht scheelt. Beetje persoonlijk misschien voor jullie. De 1 vindt dit fijn en de ander dat. Mooie bocht de Stekkenwal! :)

idd schade oplopen is het laatste wat ik wil. Licht remmen(insturen wat makkelijker) met wat hogere snelheid voor stekkenwal/mandeveen zal me helpen. Ik heb weer wat om mee te werken de volgende keer. Anders bij jouw maar eens een 3+ boeken.
Thanx Ferry.
 
1 dingetje per keer willen verbeteren helpt ook een hoop.

Kijktechniek is een hele belangrijke (al dan niet de belangrijkste). Definieer je rempunt ook als inkijk punt (kijken naar de apex), maar wacht wel met insturen, totdat je bij je instuurpunt bent ( klinkt logisch, maar bedenk; waar je kijkt ga je naar toe. In eerste geval dus niet doen tot je instuurpunt ;) )
Door bij het remmen/insturen verder weg te kijken gaat je snelheidsbeleving drastisch omlaag en zal je na gewenning harder een bocht in gaan duiken. Hard insturen gaat dan vanzelf. :Y

"De chrono liegt niet" van Steven Casaer is ook een absolute aanrader. :)
Klopt als een bus!! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan