TKC 70 vs Heidenau K60 Scout voor KTM

5150II

MF'er
10 jul 2012
75
0
Voor mijn 990 Adv ben ik binnenkort aan de beurt voor een nieuw setje banden en ben erg benieuwd naar de ervaringen met de TKC 70 van Continental, vooral tegenover de Heidenau K60 Scouts.

Hoewel ik nog redelijk nieuw ben in het allroad segment ben al een tijdje aan het rondkijken en lezen over verschillende banden maar zelden heb ik zo veel verschillende meningen gehoord als over allroad banden. Op diverse fora is men erg tevreden met de Heidenau K60 Scouts, offroad goed maar op de natte weg soms wat tricky (afhankelijk van wie het zegt). Volgens veel dealers (oa KTM en diverse ander grotere dealers) zijn het echter rot banden. Variërend van cuppen en 4kant worden tot erg slecht op (zeik)nat asfalt. Volgens anderen is dat pas bij km standen waarbij andere banden al lang helemaal glad zijn. :?

De TKC 70's schijnen op de natte weg erg goed te zijn maar wat betreft stabiliteit op hogere snelheden (vanaf 140) zijn de meningen weer verdeeld. Hier en daar spreekt men van headshake en hoorde ook weer ergens (van een motorzaak) dat ze snel slijten. Mijn KTM dealer heeft er echter nog niemand mee rijden.

Hoewel de keuze redelijk beperkt is momenteel heb ik geen idee welke ik moet kiezen dus ik hoop hier verder nog wat info te vinden.

Ik twijfel momenteel tussen:
Pirelli Scorpion MT90 - (standaard voor KTM 9*0 adventure )
Heidenau K60 Scout
Continental TKC 70

Nu heb ik een Pirelli Scorpion MT90 achter en een Pirilli Scorpion trail voor. Top voor op de weg maar offroad zie ik niet zitten met de straatband voor.

Belangrijk: Grip op nat en droog wegdek, ik ga diverse malen per jaar met een grote groep op een roadtrip van ca 2000km en bijna altijd rijden we een groot deel daarvan in de stromende regen. Mogelijkheid om offroad dagen/cursussen te volgen. Eind van de zomer wil ik LGKS doen of soortgelijke trip.
 
Geen ervaring met de TKC70 of Heidenau, wel met de MT90. Persoonlijk vind ik de MT90 een prima allroad band als je af en toe toeristisch een zand/gravel pad neemt.
Op mijn Africa twin heb ik TKC 80 gehad. Ook prima en geeft iets meer vertrouwen zolang het geen mul zand wordt. Nu een set Michelin T63 eronder en dat valt op de weg ook niet tegen. (nog niet in de regen gereden overigens)

Voor de zomertrip (Veel asfalt en wat gravel/steen in het verre zuiden) wil ik voor de Scouts gaan omdat er voor mijn AT geen MT90's zijn. De TKC70 ziet er voor mij te veel straat uit.
 
Wat ik me bij die meningen over de K60 Scout afvraag: zijn ze allemaal gebaseerd op de Scout-versie, of zijn sommigen gebaseerd op de (oudere) K60-zonder-iets?

Niet dat ik over deze banden een mening heb. Maar duidelijkheid is altijd wel mooi.
 
Wat ik me bij die meningen over de K60 Scout afvraag: zijn ze allemaal gebaseerd op de Scout-versie, of zijn sommigen gebaseerd op de (oudere) K60-zonder-iets?

Niet dat ik over deze banden een mening heb. Maar duidelijkheid is altijd wel mooi.

Om het verschil aan te geven: de K60 is opgevolgt door de K60 Scout. De Scout heeft iets bredere blokken en is dus iets meer straat gericht. De K60 (met niets erachter, maar wel de tekst 'Enduro' op de band zelf) heeft door zijn kleinere blokken iets meer offroad in zich, maar vraag me af in hoeverre.
De Scout heeft vanaf 140 breed ook een doorlopend deel in het midden van het profiel. Waarschijnlijk doordat deze maat op dikkere motoren komt met meer vermogen.
 
Ik rij met de Heidenau's op mijn Tenere en ben er erg tevreden over. Ik ben inmiddels bijna aan het einde van mijn tweede set, en ook de volgende wordt weer Heidenau. Ik rij wel met een 130 band achter, en zoals Nicolaas hierboven al zegt is vanaf 140 het profiel iets anders. Omdat de 130 geen vaste baan in het midden heeft vind ik wel dat hij met name in de eerste 2000km vrij hard slijt en daarbij de neiging heeft om wat vierkant te worden. Als hij wat verder is afgesleten gaat hij over een breder deel van het loopvlak slijten, waardoor het veel minder snel slijt. Ik vind persoonlijk het vierkante niet zo heel erg, omdat het niet zo extreem is. Ik denk wel dat dit met banden vanaf 140 minder is, vanwege de brede baan in het midden.

Op nat wegdek vind ik hem ook helemaal niet slecht. Natuurlijk blijft een allroadband altijd een compromis, dus zal hij het altijd minder doen dan een pure wegband, maar ik vind het zeker niet slecht. Ook offroad ben ik er erg blij mee, alleen heel mul zand en dikke blubber wordt lastig, maar daar voldoet eigenlijk alleen een noppenband.

Nou moet ik zeggen dat een Tenere natuurlijk een vrij lichte motor met relatief weinig vermogen is, dus hoe hij het op een KTM doet kan ik niks over zeggen. Ik heb wel meerdere kennissen die hem op een GS hebben, en die zijn er erg tevreden mee. Wel is dat dus de bredere versie.

Zie hier het verschil: http://heidenautires.com/tirepress/wp-content/uploads/2013/08/K60scout_updated_05.2013.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan