TL 1000 R Koppeling

Meinhard

Rookie
22 apr 2003
8
0
Nieuweschans
ik heb een tl 1000 r uit 2000 met koppeling problemen, bij het gasgeven in een versnelling bij lagere toeren loopt het toerental op tot maximaal zonder tractie, het lijkt alsof de koppeling slipt, zonder gas terugnemen pakt de koppeling abrupt weer aan, volgens mij dus geen slip, iemand een idee over de oorzaak?
 
nou er zijn er maar 2 olie soorten die echt goed zijn voor de tl
een ervan is gastrol gps superbike olie
absoluut geen shell olie dacht ik

:^ Shell motorolie is alleen goed om in je haar te smeren. Ik zou voor Castrol gaan. Dat heb ik ook in de TL en ze adviseren mij bij Hans Knoppers om er Valvoline in te gooien. Dat zou de koppelings problemen ook moeten oplossen.
 
In de vroege modellen tl 1000 zat een koppeling die niet goed bestand was tegen het vermogen. In de latere modellen is daarom een centrigugaalbekrachtiger geplaatst die de veerkracht van de koppelingveren ondersteunt. Vermoedelijk werkt dit systeem niet goed en zal dus ook worden gerepareerd.
 
Nou na alle semi oplossingen zal ik maar het juiste antwoord verklappen.

Meinard als je de tl een keer goed de sporen geeft dan is het weg maar komt bij een lagere olie temperatuur weer terug (van 85 graden to 120). De anti hopkoppeling draait in een behuizing en die loopt vast door smering gebrek. Die loopt vervolgens in een ander deel van de AHkoppeling en drukt het koppilings huis naar buiten waardoor de koppeling vrij komt en geen vermogen overbrengt!
Door dat de rotatie snelheid hoger wordt, zal het in een keer vrijspringen en heb je weer aandrijving.

groeten olaf
 
De motor is sinds oktober in m'n bezit. Na een poosje wennen, niet scheuren dus, viel het probleem op (wel scheuren dus). Een en ander valt nog onder de garantie van 6 maand, doen ze ook niet moeilijk over. De motor is van 2000. Het hulpsysteem wat in latere modellen (volgens zeggen) is ingebouwd gaf niet de problemen en is ok bevonden. Nu zoekt men het in platen en veren, worden volgende week geplaatst. Men heeft namenlijk een plaat gevonden waar de bekleding van loslaat, hoe dit het slippen en plotseling aangrijpen zonder gas terug te nemen verklaard is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zal de technische uitleg eens meenemen en kijken wat ze ervan zeggen, evenals de olietips. Indien het probleem niet is opgelost mogen ze verder zoeken en heb ik nieuwe platen en veren.

bedankt voor alle reacties, ik hou jullie op de hoogte van de continues story off.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan