TL blijft niet stationair draaien boven 70 graden

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
De TL blijft neit stationair draaien als je een tijdje gereden hebt. dat had ie al een tijdje.
niwa motoren had er al eens naar gekeken maar die kon er niet uitkomen, vogens hem stond het mengsel te rijk onderin.

bij madracing hadden we ookal het een en ander gedaan:
gaskabel meer speling
gaskabel en gasretour geolied
stationair knoppie gechecked en geolied

etc.
niemand kwam eruit en ik dacht: schijt. als de rest het maar doet.

maar nu kwam ik er dus achter dat ie pas onregelmatig begint te lopen de seconde dat het display op 70 graden springt. een aantal keer gechecked, en iedere keer precies op 70 graden.

dat is wel heel toevallig, dus ik dacht zit er 1 of andere temp. sensor in die met het mengsel gaat rotzooien bij een bepaalde temperatuur ofzo? iets van een automatische choke (ondanks dat ie een fast-idle hendeltje heeft)?
 
De TL blijft neit stationair draaien als je een tijdje gereden hebt. dat had ie al een tijdje.
niwa motoren had er al eens naar gekeken maar die kon er niet uitkomen, vogens hem stond het mengsel te rijk onderin.

bij madracing hadden we ookal het een en ander gedaan:
gaskabel meer speling
gaskabel en gasretour geolied
stationair knoppie gechecked en geolied

etc.
niemand kwam eruit en ik dacht: schijt. als de rest het maar doet.

maar nu kwam ik er dus achter dat ie pas onregelmatig begint te lopen de seconde dat het display op 70 graden springt. een aantal keer gechecked, en iedere keer precies op 70 graden.

dat is wel heel toevallig, dus ik dacht zit er 1 of andere temp. sensor in die met het mengsel gaat rotzooien bij een bepaalde temperatuur ofzo? iets van een automatische choke (ondanks dat ie een fast-idle hendeltje heeft)?


Trek voor de gein de stekker eens van de sensor, en kijk of er iets verandert...
 
full
 
Aloha,

Controleer even je watertemp sensor. Zit in het thermostaat huis.

Multimeter erop en in pannetje met water en deze aan de kook brengen. Volgende waarden moet je dan aflezen op je temperatuur meter:

20 gr. 2,45Kohm
50 gr. 0,811Kohm
80 gr. 0,318Kohm
110 gr. 0,142Kohm

gr olaf
 
Die injectiesystemen hebben sensors die hun informatie doorgeven aan de boordcomputer die dan het bv brandstof/lucht niveau regelen, als 1 van die sensoren niet de juiste informatie geven dan kan je problemen krijgen zoals beschreven. De foutcodes die vermeld of uitgelezen kunnen worden vertellen vaak welke sensor de problemen geven.
 
Maar als de sensoren wel binnen hun spec zitten mbt. de zelfcontrole functie van de desbetreffende sensor zal je geen foutcode zien, das dan lastig. Echter als je de individuele sensoren gaat controleren kan je meer te weten komen.

gr olaf
 
Daar heb je een punt :Y de een bovengrens de andere ondergrens maar nog binnen hun specs. Dat is idd vaak het probleem sommige monteurs gaan over op vervanging van de sensoren . Lees het zo vaak op forums van auto`s dat ze lukraak vervangen en dan hopen dat het weer goed is. Tja elektronika |(
 
zowel thermostaat als sensor waren in perfecte staat en opereren naar behoren. ik ben nu bezig met kleppen stellen, zodra dat gedaan is gaat ie nog een keer op de testbank. als het dan nog niet gevonden is weet ik het ook niet meer -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan