Tl of vtr

honda1976

MF'er
13 feb 2020
30
1
Hallo bikers, ik ben aan het sparen voor een motor. Nu twijfel ik tussen de suzuki tl 1000 s en de honda vtr firestorm. Ik ben 1.70 en wil er een superbike stuur op voor een rechter zit. Benieuwd naar jullie mening.....
 
Je vraag is nogal vaag. Beide zijn prima motoren. Zou als je het geld hebt even proefrijden

Heb je ooit eerder een motor gehad?
 
Ik heb zelf een VTR1000F gehad (bijna 20 jaar geleden alweer) en hoewel het een leuk ding was, zou ik met de huidige brandstofprijzen toch minder plezier hebben van een motor die circa 1:12 loopt. Je staat ook altijd als eerste te tanken bij elke rit :')

Hoe kom je eigenlijk bij deze twee modellen uit?
 
Ik heb eerder motoren gehad. Ik ben geïnteresseerd in de verschillen en de ervaringen
 
Spaar maar door voor de enige echte VTR....

20210828_163511_copy_2880x2156.jpg
 
Spaar maar door voor de enige echte VTR....

Bekijk bijlage 1879788

Die zijn verschrikkelijk mooi, maar is toch echt wel anders dan wat de OP voorsteld. De Firestorm, TL1000 en de Falco zijn echte 'half' gekuipte / 'half' naked motoren... Het zijn alledrie hele speciale motoren met een dikke v-twin, welke afgeleid zijn van dikke literbikes, maar dan wat praktischer
 
Hallo bikers, ik ben aan het sparen voor een motor. Nu twijfel ik tussen de suzuki tl 1000 s en de honda vtr firestorm. Ik ben 1.70 en wil er een superbike stuur op voor een rechter zit. Benieuwd naar jullie mening.....
De TL is een hardcore sportmotor qua stugge vering, gasreactie en PK/gewichtverhouding, de Firestorm is meer sport-toer, op allebei zit je sportief dus een Superbikestuur is geen slecht idee als je ook normaal wilt rijden.
 
Heb een '97 TL1000S gehad. leuk ding maar als ik het weer zou doen zou ik een SV1000 kopen. En dat vooral om de drama vering.
 
Rijd een '97'er TL1000s, kwam vanaf een Bandit 400.
Logge, zwaar aanvoelende fiets met zijn bekende nukken. Vering wordt veel over geklaagd, merk daar zelf niet zoveel van bij enkel straatgebruik. Bitubo veer ligt klaar, moet nog gemonteerd worden en heb dus nog geen vergelijkingsmateriaal.
Gasrespons is echt super direct, dat is wat mij stoort aan andere fietsen waarop ik heb gereden (auto's ook overigens).
2 cilinder heeft veel koppel en de motor wil nog wel eens bokken, achterwiel staat gelijk stil in de 1e en 2e versnelling mocht de motor afslaan. Hand bij de koppeling houden en er een beetje op bedacht zijn.

Zuinig is hij niet maar dat viel bij de Bandit ook best tegen. 1:15 - 1:16 is wel haalbaar. Bij de montage van een nieuw thermostaathuis kan je dit nog een stuk verbeteren omdat de standaard koeling ervoor zorgt dat hij veel te lang en te vaak staat te choken.

Ik wilde een keer iets anders dan de kleine hoogtoerige Bandit en de TL1000s voldoet daar helemaal aan. Het is geen perfecte fiets, dat maakt hem juist leuk.

Mocht je overgaan tot aanschaf; controleer het frame op breuken bij de ophanging van de radiateur en achterdemper en laat de shims checken op haarscheuren (moet je doen met een speciale vloeistof)
 
De shimbuckets zijn dat geloof ik, die kunnen scheuren?
Ja precies, die bedoelde ik :)
Het is een metalen bakje over de shims heen. Deze kunnen breken en daardoor de motor om zeep helpen. Gaat in 9/10 keer om de voorste cilinder, deze heeft minder smering dan de achterliggende cilinder.

Als je zelf het onderhoud doet stelt het allemaal niet zoveel voor. In de garage zal je er duren uren voor moeten afrekenen.
 
Hier twee keer een Firestorm gereden in verschillende jaren, maar ik miste het karakter in het motorblok.
Vier keer een TL1000R gehad en tussendoor een TL1000S met verhoogd stuur.
Zonder de geometrie er op aan te passen verdient de motor wel beter in het geval van de laatste.

Op de snelweg bij normale snelheden geeft het blok al een dikke grijns op het gezicht van de bestuurder..
En je kan zowel snel als normaal rijden.

De rotatie demper aan de achterzijde heeft wat onderhoud nodig of vervangen door een complete schokbreker.
(Als dit al niet gedaan is, ik had dat bij drie fietsen gedaan, maar ook met de rotatie demper lekker gereden op Zandvoort :] )

Maar als er niet over gesproken wordt merken de meeste rijders misschien niet eens het verschil. :+
 
Laatst bewerkt:
Nog een alternatief met TL blok, uniek design, bere motor voor weinig geld tegenwoordig:
Cagiva V-Raptor 1000

1684329660552.png



Standaard met verhoogd stuur, goede, vering perfecte eindverhouding voor de straat, brembo's en alle slijtdelen vlot te krijgen.
Niet neerleggen, wel..
 
Ja en uit eigen ervaring: de Sv1000 is er dan ook nog. Sport/tour, vergelijkbaar met de Firestorm. Fantastisch ding, zeker qua prijs/kwaliteit/fun.
 
Yep. Half gekuipte is bovendien best een mooie motor die veel moderner oogt.
Kosten peanuts, oerbetrouwbaar en zou ik gewoon alle dagen durven gebruiken.

1684429292848.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan