TL1000 (R) of GSX-R

Gerard

MF veteraan
9 jul 2010
2.852
2
Groningen/Tynaarlo/Assen (TT)
Beste MF leden,

Rij momenteel op een GSX-R 750 uit 97 en opvolger zal een 1000 worden, maar de laatste paar maanden heb ik mij wat meer verdiept in de TL1000 (R). Een mooie 2 cilinder die al een tijdje uit productie is... Waarom :?

Ook lees ik vaak widowmaker :?

Nog kinderziektes trouwens :)

Wie helpt mij uit de droom... Gewoon weer een GSX-R of op zoek gaan naar een goede gebruikte TL1000, en staat die R ergens voor?
 
Laatst bewerkt:
kijk hier es tl1000 rijders deel 20 ;)

de TL1000 bestaat er in twee modellen, de S en de R en zijn totaal verschillend. het 'widowmaker' is wat overdreven, al is het wel een karakterfiets.

proefrijden is noodzaak, een twin is nogal wat anders als zo'en soepel gixxertje :)
 
Laatst bewerkt:
Beste MF leden,

Rij momenteel op een GSX-R 750 uit 97 en opvolger zal een 1000 worden, maar de laatste paar maanden heb ik mij wat meer verdiept in de TL1000 (R). Een mooie 2 cilinder die al een tijdje uit productie is... Waarom :?

Ook lees ik vaak widowmaker :?

Nog kinderziektes trouwens :)

Wie helpt mij uit de droom... Gewoon weer een GSX-R of op zoek gaan naar een goede gebruikte TL1000, en staat die R ergens voor?

Je moet je nog iets meer verdiepen in de TL dan weet je gelijk waarom de bijnaam the widowmaker heeft gekregen.
Ook het verschil tussen de S en de R zal je dan zien.
leesvoer ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_TL1000R
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_TL1000S

Een testrit doen wonderen.

Als TLR rijder ben ik bevooroordeeld dus een eerlijk advies zit er niet in :P
 
Laatst bewerkt:
kijk hier es tl1000 rijders deel 20 ;)

de TL1000 bestaat er in twee modellen, de S en de R en zijn totaal verschillend. het 'widowmaker' is wat overdreven, al is het wel een karakterfiets.

proefrijden is noodzaak, een twin is nogal wat anders als zo'en soepel gixxertje :)

Widowmaker is niet heeeel overdreven hoor.
De fiets is nogal tankslapper gevoellig, metname de TLS.

Er zit nogal een verschil in tussen een TLR en een GSXR.
Het beste advies dat ik je kan geven is dat je het beste kan gaan proefrijden. :)
Je verdiept jezelf al wel aardig erin.
Maar met een proefrit weet je het zeker.
Het TL model stuurt wat minder gemakkelijk dan de GSXR.

Maar wat ik al zei: Gewoon even lekker gaan proefrijden. *O*
 
Je moet je nog iets meer verdiepen in de TL dan weet je gelijk waarom de bijnaam the widowmaker heeft gekregen.
Ook het verschil tussen de S en de R zal je dan zien.
leesvoer ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_TL1000R
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_TL1000S

Een testrit doen wonderen.

Als TLR rijder ben ik bevooroordeeld dus een eerlijk advies zit er niet in :P

Kwa karakter enz zou ik ook zeker voor een TL kiezen.
Het is gewoon echt een gave bike.

Alleen is een GSXR wel rijdbaarder.
Dus... gewoon proefrijden. :P
 
Kwa karakter enz zou ik ook zeker voor een TL kiezen.
Het is gewoon echt een gave bike.

Alleen is een GSXR wel rijdbaarder.
Dus... gewoon proefrijden. :P

Wat is rijbaarheid ? Ik zelf vind dat altijd moeilijk in te vullen.
Heb gereden op een gsx-r '98, r6 '01/'04 en gsx-r '06, rijd allemaal super, anders zal je me niet horen zeggen.... MAAR...
Op mijn TLR heb ik 100 keer meer plezier/beleving dan op een ander.

Waarom:
1. het is geen 13 in een dozijn fiets
2. Geluid !!
3. 2 cilinder
4. De kenner weet het, en dat is altijd leuk.
5. Naar mijn weten betrouwbaar.
6. Veel motor voor je geld :]

Maar ag... een GSX-R vind ik altijd wel heel gaaf qua looks.

'99 model:
2000TL1000R.jpg


Succes met deze keuze, het blijft moeilijk.

ps. wat word er bedoeld met widowmaker, is dat niet met iedere motor zo ?
 
ps. wat word er bedoeld met widowmaker, is dat niet met iedere motor zo ?
widowmaker is een benaming voor een motorfiets waar je je geheid op doodrijd. zo heeft de tl(s) last van tankslappers, maar zo zijn er meer motoren die die naam dragen...

kawa z750 uit '72 bijvoorbeeld. vanwege het felle 750 cc tweetakt blok in een elastieken frame ;)
de eerste zx10r was ook bepaald geen lievertje.

en zo zijn er vast wel meer, al word er vaak wel wat overdreven ;)
 
Na de terugroepactie (mooi woord) van de eerste modellen hebben ze allemaal een stuurdemper en valt dat tankslappen dus wel mee.

Ga maar rijden, dan krijg je vanzelf last van het "helmknellende grijnssyndroom" en is alles ineens heel duidelijk ;)

Erger, TL staat voor Ticks Loud
 
Laatst bewerkt:
De TL is gewoonweg een lompe fiets, maar dan in de goede zin van het woord. :)
Hij is eigenwijs, maar geeft enorm veel voldoening en beleving van snelheid.
Op een gix zal je waarschijnlijk sneller zijn op het circuit, maar op straat is de TL echt een kicke fiets. :Y

Ter illustratie mijn collectie van de afgelopen jaren;
full


full


full


full
 
widowmaker is een benaming voor een motorfiets waar je je geheid op doodrijd. zo heeft de tl(s) last van tankslappers, maar zo zijn er meer motoren die die naam dragen...

kawa z750 uit '72 bijvoorbeeld. vanwege het felle 750 cc tweetakt blok in een elastieken frame ;)
de eerste zx10r was ook bepaald geen lievertje.

en zo zijn er vast wel meer, al word er vaak wel wat overdreven ;)

Dat is geen Z lieverd. ;)

Maar een gewone Kawasaki 750 H2 ;)
 
Wat is rijbaarheid ? Ik zelf vind dat altijd moeilijk in te vullen.
Heb gereden op een gsx-r '98, r6 '01/'04 en gsx-r '06, rijd allemaal super, anders zal je me niet horen zeggen.... MAAR...
Op mijn TLR heb ik 100 keer meer plezier/beleving dan op een ander.

Waarom:
1. het is geen 13 in een dozijn fiets
2. Geluid !!
3. 2 cilinder
4. De kenner weet het, en dat is altijd leuk.
5. Naar mijn weten betrouwbaar.
6. Veel motor voor je geld :]

Maar ag... een GSX-R vind ik altijd wel heel gaaf qua looks.

'99 model:
[afbeelding]

Succes met deze keuze, het blijft moeilijk.

ps. wat word er bedoeld met widowmaker, is dat niet met iedere motor zo ?

Rijdbaarheid bedoel ik mee dat het makkelijk rijd.
Een soepele en vloeiende vermogens afgifte heeft.

Een TL is gewoon een beest, en dat vind ik ook super aan zo'n ding.

Ik heb ook op verschillende motoren gereden. en daarvan vond ik een 04 ZX10R echt wel waaaanzinnig. Een lekkere agresieve vermogens afgifte! :}
 
Ik heb zelf mijn TL100R weer opgebouwd na een highsider op het circuit in Assen. Ik wilde niet anders dan weer op mijn TLR te gaan rijden *D. De TLR is een fiets met een zuidelijk karakter en zeer temperamentvol O-). Oh ja er zijn fietsen met meer cilinders en meer pk's, maar geven niet dat gevoel van, ooooohhhhhhhhhhh heerlijk :}. Ach hij bokt een beetje bij lage snelheden, maar je gaat toch ook niet een "Arabisch volbloed paard" rustig in draf |(.

Ga er eens een keer op rijden :] en dan weet je meteen wat we bedoelen.

6a0133ef856f93970b0133f4f76d69970b-800wi
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan