TL1000 rijders deel 21 - Still going strong!

Tjonge, wat een rust hier *D

Mag mij ook melden als TL1000 bezitter, komende vanaf een 400 Bandit !
Kent iemand misschien de geschiedenis van deze motor? Kenteken staat op de foto.

Motor heeft 29dkm op de teller staan, gezien de slijtage sporen lijkt mij dit wel aardig te kloppen. Ziet er echt uit als nieuw.
Lopen doet hij nog niet lekker. Start moeizaam en eenmaal rijdend komen er ploffen uit de uitlaat. Los van de standaard zaken, zijn er nog TL specifieke zaken die ik moet checken?

De ECU heeft geen sticker en kan dus niet achterhalen of deze de modificatie heeft ondergaan. Tank moet ik nog even bekijken aan de onderkant, stuurdemper heeft hij wel.

1630328804257.png


1630328932915.png
 
Tjonge, wat een rust hier *D

Mag mij ook melden als TL1000 bezitter, komende vanaf een 400 Bandit !
Kent iemand misschien de geschiedenis van deze motor? Kenteken staat op de foto.

Motor heeft 29dkm op de teller staan, gezien de slijtage sporen lijkt mij dit wel aardig te kloppen. Ziet er echt uit als nieuw.
Lopen doet hij nog niet lekker. Start moeizaam en eenmaal rijdend komen er ploffen uit de uitlaat. Los van de standaard zaken, zijn er nog TL specifieke zaken die ik moet checken?

De ECU heeft geen sticker en kan dus niet achterhalen of deze de modificatie heeft ondergaan. Tank moet ik nog even bekijken aan de onderkant, stuurdemper heeft hij wel.
Ziet er netjes uit.. Ecu is lastig te zeggen. Er staat een filmpje of yt van een duitser met twee TLS’en. Als je die bekijkt/luistert krijg je een idee wat het verschil is tussen ecu’s. Hoewel de modificatie ecu ook pittiger is dan die van latere modellen.

Er zijn behoorlijk wat dingen die je bij een TL kunt checken. En kleine aanpassingen om hem fijner te maken. Best te beginnen bij de voornaamste zaken als onderhoud en afstelling.
 
81274DCF-3E2C-4859-85D8-6F6754FE5BD2.jpeg

Na heel lang stilstand de TL weer eens gepakt. Eerst verse v-power getankt, toen ff rustig op temperatuur laten komen. Onderin toeren loopt ie goed, bovenin niet. Weet iemand uit z’n hoofd vanaf welk toerental de 2e rij injectoren erbij komen? Binnenkort maar even het brandstofsysteem helemaal checken.
 
Staat me heel vaag iets bij van 5500. Het is vast betrouwbaarder om te kijken of het elke keer exact bij hetzelfde toerental is..
 
Bekijk bijlage 1673768
Na heel lang stilstand de TL weer eens gepakt. Eerst verse v-power getankt, toen ff rustig op temperatuur laten komen. Onderin toeren loopt ie goed, bovenin niet. Weet iemand uit z’n hoofd vanaf welk toerental de 2e rij injectoren erbij komen? Binnenkort maar even het brandstofsysteem helemaal checken.
Blijft de gaafste basis voor een streetfighter, imo.

De mijne staat al een jaar onder een hoes, te wachten om opgeknapt te worden.
Andere prioriteiten en gebrek aan tijd om erop te rijden, houdt hem wss nog wel even onder de hoes
 
Blijft de gaafste basis voor een streetfighter, imo.

De mijne staat al een jaar onder een hoes, te wachten om opgeknapt te worden.
Andere prioriteiten en gebrek aan tijd om erop te rijden, houdt hem wss nog wel even onder de hoes
Heb die van mij al ruim 10 jaar, en is ook nog steeds niet 100% af. Rij er ook bijna nooit mee.
Nu komt er dus wat gewoon onderhoud bij. Heb vandaag nog even een rondje gedaan, moest wat onderdelen naar de ontchromer brengen voor mijn Harley project, wil ik daar wegrijden gebeurd er niks. Gelukkig zat er een auto garage in de buurt, daar even een startbooster geleend en de startmotor rechtstreeks prik gegeven. Startrelais naar z’n grootje 😅.
Ben er wel achter dat de 2e rij injectoren het gewoon doen waarschijnlijk. Ga binnenkort even klepspeling controleren en de tps en tb’s synchroniseren. Volgas gaat niet helemaal lekker, maar wanneer ik net iets minder gas geeft trekt ie hem wel door.
 
Hallo TL fanaten :)

De naam is Stephan, 36 jaar en ik rijd een KTM 1190 Adventure waar ik voornamelijk lange reizen mee maak. Maar ook gewoon funritten natuurlijk. Nu komt de winter eraan en ben ik zoek naar een 2e motor, voornamelijk als woonwerkfiets maar ook als funfiets. Altijd fan geweest van de TL. Als jonge knaap altijd een poster van gehad in m'n kamer. Je zou denken, een TL als woonwerkfiets :? Tja, R1sjaak reed ook op een R1 de wereld rond :P Ik houd niet van brave burgerbakken.

Ik ga zaterdag naar een 98-er TL1000S kijken. Nu benieuwd naar wat praktijkervaringen hier. Volgens mij is de TL een redelijk onverwoestbare fiets of moet ik een potje apart houden voor reparaties/prijzig onderhoud? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De TL heeft een redelijk enthousiast blok.. en is met wild gebruik in staat zichzelf flink te beschadigen. In extreme gevallen gaat het meerdere 100k’s mee.

De ‘98s heeft motorisch enkele verbeteringen. Maar is wel een stuk minder onbehouwen als de ‘97s. Hoewel je met de juiste ecu daar een deel van terug krijgt.

Er zijn echt een boel punten om op te letten, deels wisten ze toen niet beter en deels leeftijd gerelateerd.

Zodra je je erin gaat verdiepen kom je ook veel upgrades tegen. En die kunnen de TL nog heel veel verbeteren. Hoeft niet extreem veel te kosten, mits je het slim aanpakt. Wat je ervoor terug krijgt is een geluid dat moderne motoren niet kunnen evenaren imo.
 
#blaaststofaf Hier nog volk aanwezig van onze hoogtij-dagen van zo rond 2013-2015?
Heb mijn R sinds 2011, maar ben nooit super actief geweest op de fora. Vind het wel jammer dat schijnbaar een hele club een whatsapp groepje heeft en niks meer post. Zowel op dit forum als op tl1000.nl

Laats wel even een rondje gemaakt, blijft toch mooi die dikke klappen 😎
 
Heb mijn R sinds 2011, maar ben nooit super actief geweest op de fora. Vind het wel jammer dat schijnbaar een hele club een whatsapp groepje heeft en niks meer post. Zowel op dit forum als op tl1000.nl

Laats wel even een rondje gemaakt, blijft toch mooi die dikke klappen 😎
Zondag ook een rondje gedaan :9~
 
Heb mijn R sinds 2011, maar ben nooit super actief geweest op de fora. Vind het wel jammer dat schijnbaar een hele club een whatsapp groepje heeft en niks meer post. Zowel op dit forum als op tl1000.nl

Laats wel even een rondje gemaakt, blijft toch mooi die dikke klappen 😎

Heb mijn R sinds 2011, maar ben nooit super actief geweest op de fora. Vind het wel jammer dat schijnbaar een hele club een whatsapp groepje heeft en niks meer post. Zowel op dit forum als op tl1000.nl

Laats wel even een rondje gemaakt, blijft toch mooi die dikke klappen 😎
Dat is wel jammer idd.
En ja, 2 pitters blijven feest 🥳
 
Ik volg mee, ook al is het rustig hier.
Hou het de laatste tijd wat in de gaten of er mooie, grotendeels originele R's te koop komen.

Rij al bijna 20 jaar GSX-R en altijd de TL een gave motor gevonden,denk dat ik er maar 1 naast moet kopen om wat aan te poetsen en af en toe eens op te rijden.
Mocht er iemand wat weten, dan hoor ik het graag.

Grt John
 
Terug
Bovenaan Onderaan