TL1000r of R1??

mikey1883

Die hard MF'er
24 jun 2010
366
0
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik ga volgende maand voor een motor kijken. Nu kijk ik eigenlijk al een hele tijd naar een R1 omdat die qua uiterlijk het mooiste vind in de prijsklasse van rond de €3500-€4000. Tot ik van de week op dit forum de TL1000r zag staan van MrTouw. Dit model was nieuw voor mij en spreekt mij ook erg aan.

Het lastige is natuurlijk dat je niet kan verwachten dat je alleen even kan proefrijden wat het best bevalt. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Welke is de beste volgens jullie en waarom?

Mvg Michael
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ga volgende maand voor een motor kijken. Nu kijk ik eigenlijk al een hele tijd naar een R1 omdat die qua uiterlijk het mooiste vind in de prijsklasse van rond de €3500-€4000. Tot ik van de week op dit forum de TL1000r zag staan van MrTouw. Dit model was nieuw voor mij en spreekt mij ook erg aan.

Het lastige is natuurlijk dat je niet kan verwachten dat je alleen even kan proefrijden wat het best bevalt. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Welke is de beste volgens jullie en waarom?

Mvg Michael


Uuh ze zijn totaal verschillend..

2 cil vs 4 cilinder

Ik zeg: Zorg dat je gaat proefrijden.. het is een wereld van verschil en het moet je maar net bevallen
 
Moeilijk om daar advies over te geven, het ligt er echt aan wat je wilt.
De TL1000r is een 2 cilinder en de R1 een 4 cilinder, twee totaal verschillende motoren. Ik kan wel zeggen wat ik zou doen, maar dat zegt niet dat jij het moet doen omdat jij misschien iets heel anders verwacht van een motor.
 
Op papier heb ik me natuurlijk wel ingelezen, en ben me bewust van het verschil tussen de 2 en 4 cilinders. Ook weet ik dat een 2 cilinder meer van je vergt qua rijden maar dat dat het ook juist leuk maakt.

Daarom wil ik juist positieve of negatieve ervaringen horen van jullie of waarom je het juist wel of niet zou kopen.

Mvg Michael
 
@Mickey

Ik zelf rijd al jaren Vtwin en heb net een andere motor gekocht (ook weer een Vtwin)
Ik heb een TL1000R gehad en heb er jaren super mee gestuurd. Nu een KTM RC8 en dat gaat net ff weer een stuk makkelijker (geen beginners fiets).

Ik denk dat je wel moet gaan proefrijden met een TLR en een R1 want dan weet je pas echt wat voor jou het gevoel is per motor.

TL1000R
Stuurgedrag het is een wat langere motor dus goed in lange bochten, met een goede afstelling van de voorpoten en verandering van de luchtkamers ook heel goed in de korte bochten

Achterveer (rotatie demper) is goed mee te rijden als je zelfs sportief rijdt op de weg, wil je circuit rijden dan is een vervanging Öhlings toch een goed idee

Power - this is the fun part, Onderin wil zon fiets knallen wheelies zijn geen probleem. in het hogere toeren berijk tja daar ligt de piek van de TLR niet dus geen wheelies bij hogere snelheden.

Looks - either you love it or you hate it, Persoonlijk vond ik het design heel mooi maar smaken verschillen

verbruik - gemiddeld kon ik 1 op 12/11 rijden met de TLR

Geluid - net als andere fietsen andere pijpen erop en dan heb je een super brom

Zekerheid - De TLR heeft me 2 keer laten staan in 6 jaar met een platte accu, de TLR begint pas effectief te laden bij 5800 toeren , daarintegen misschien ook mijn eigen schuld want ik knoopte ook van alles op de motor :P


R1

Ik zelf heb geen R1 gehad maar wel gereden met zon fiets, Het rijdt soepel stuurt goed en heeft een bak vermogen(vooral bovenin) wheelies zijn goed te maken met hogere snelheden. wat ik persoonlijk mis aan de R1 is een uitstraling (smaak) en het karakter is te glad voor mij. De R1 voelt zich goed thuis op circuit als op de weg.

Tjah verder over verbruik kan ik je niets vertellen en qua kosten denk ik dat je voor onderhoud evenveel kwijt bent voor de TLR als de R1

Ik denk eerder dat het een verschil wordt tussen Power onderin versus bovenin en looks
:W
Cheers mate en ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kunt ook even de jongens op het TL100 topic aanspreken
*D
 
@Doragondojo

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
De wheelies laat ik voorlopig nog even voor wat het is ;-) maar zal zeker even kijken of ik kan proefrijden ergens. Een R1 zal niet zo'n probleem zijn want die heb iedere dealer wel 2e hands staan maar een TLR word denk ik een ander verhaal.

Jij heb ook een mooie fiets trouwens! Hou wel van die extreem moderne vorm, zag 'm een tijdje terug op Scheveningen staan.

Mvg Michael
 
Phew.... ga eens eerst proefrijden.

Een R1 zal niet zo'n probleem zijn maar een TL1000R zal je moeten liggen...dikke 2-cilinder he.....

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan