TL1000R versus R1..

Rainey

Die hard MF'er
13 sep 2004
275
13
Regio Zuid
Ik weet het, ik weet het.. het zijn twee totaal verschillende motoren, maar dat is em nou juist.
Heb zojuist mijn offroadje verkocht en wil binnenkort (weer) een sportmotor kopen. Nu zijn er twee fietsen waar ik op val. De TL 1000 R, omdat het een twin is, en omdat ze er gaaf uitziet. De R1 omdat ik die er ook gaaf vind uitzien, en omdat dit een echte stuurfiets is, die vrijwel probleemloos is.

Wat te kiezen?

Ik heb zo het idee, na vele tests te hebben gelezen, dat de TLR maar mondjesmaat stuurt in het kortere werk en dat de R1 dat aanzienlijk beter doet.
De TLR heeft ook een aantal ziektes, waaronder veerproblemen, en elektronische ellende. Wel is en blijft de TLR een "kickass" fiets natuurlijk.
De R1 daarentegen, is (op wat kleine dingen na) de perfecte fiets. Deze licht zelfs in 2e en 3e versnelling wel eens een wieltje (wat ik wel leuk vind), maar dit zou dan mijn 8e 4-pitter worden ofzo.

Zegguhh... Wat vinden jullie?
 
Als je power wilt ben je bij beiden aan het goede adres, wil je smijten met de fiets tja de R1 is nou eenmaal een stuk lichter dan de TLR, veerproblemen bij de TLS klopt bij de TLR (Ik rijdt met de orginele veren) te voelen bij super extreem weg gedrag.
Power onderin TLR Rulezzz en geluid natuurlijk super gaaf :}
Ik hoop dat je er wat aan hebt, maareh testrijden is denk ik het beste
 
Een R1 staat op elke hoek van de straat. Een TLR kom je maar heel weinig tegen.
R1 heeft gewoon minder uitstraling, gaat wel makkelijker hard dan een TLR, maar op een TLR is het gewoon werken. Als je het dan ook doorhebt, dan is het echt genieten. Zoveel vermogen in alle toerentallen.

Nu heb ik dan ook een TLR, dus mijn keuze is is natuurlijk al gemaakt.
Maar ik vind een 4 cilinder leuk om lekker op toeren stevig mee door te rijden, een 2 cilinder is gewoon altijd leuk. Met een 4 cilinder wil je alleen maar hard gaan. 2 cilinders kan je ook lekker mee cruisen.

Maareh... kijk eens in mijn ondertitel ;)

En ik rij ook al 10000km met deze fiets en heb nog helemaal niets gehad. Dus met die problemen zal het ook wel meevallen. Al die gekke dingen van tankslappers zijn ook niet op de TLR terug te vinden, dat is allemaal van de TLS, wat een totaal andere motor is.
 
Niet dat ik onbevooroordeeld (tjies, wat een woord) dit aan het typen ben.

Ik zou voor de TLR gaan
of voor de TLS
of voor de SP1
of voor de milel
of voor de 996, 998, 999 (afhankelijk van budget)

Type ik hier nu bewust geen vier cillinder O-)

Die problemen vallen allemaal wel mee, zeker voor de R. De meeste komen voor rekening van de TLS. Maar als je een wat later model hebt dan is alles ook netjes opgelost. Al zal die vering nooit perfect worden, maar als je gewoon op de openbare wag rijd valt het allemaal wel mee.
 
En vegeet niet de rij eigenschappen!! Je moet er wel harder voor werken
maar dan heb je een beer van een nekken trekker..

Gezien de verkoop cijfers is de gem. motorrijder meer gecharmeerd van een R1. Het kan natuurlijk ook door de aanschafprijs van de fietsen komen. Maar euh zo'n grote R6 staat op elke hoek v/d straat .... :X En een TLR heeft naar mijn idee meer "temprament" *D
 
R1

Geluid (ik hou gewoon van het gejank van een 4 pitter en niet van dat doffe geroffel)

Design (veel moderner en slanker, vooral de 98er is jummie :9~ )

Stuureigenschappen (beter)

Kracht (meer)

Ik vind de TL trouwens ook een heeele mooie fiets, maar niet iets voor mij. (dus mijn mening he!)
 
Gezien de verkoop cijfers is de gem. motorrijder meer gecharmeerd van een R1.

Hmja, en misschien een open deur, de naam en faam van de R1 natuurlijk.
Er zijn is altijd een (grote) groep gevoelig voor.


DISCLAIMER: De meeste MF'ers hebben na veel wikken en wegen gekozen voor de R1 :P
 
R1

Geluid (ik hou gewoon van het gejank van een 4 pitter en niet van dat doffe geroffel)

Design (veel moderner en slanker, vooral de 98er is jummie :9~ )

Stuureigenschappen (beter)

Kracht (meer)

Ik vind de TL trouwens ook een heeele mooie fiets, maar niet iets voor mij. (dus mijn mening he!)

plus als je een SS tegenkomt in 8 van de 10 keer het ook een R1 is :X

TL vind ik veel meer style hebben en is absoluut geen "opel" onder de motoren
 
Ga voor een dikke twin. 4 in lijn = 13 in een dozijn.
De tlr is trouwens de Multipla onder de motoren, goed blok maar de rest ... :X
 
Goed,

Ik weet nu in elk geval dat de TLR rijders (terecht) trots zijn op hun fietsen.

Ik ben ook wel verliefd op de TLR, maar ben wel degelijk van plan er mee te smijten, om misschien maar voorzichtig te zeggen "hakken". Dat betekent dus om te beginnen een verenpakketje?!

Natuurlijk moeten er open pijpen op zo'n tweepitter, dus ook een EFI-remap/Powercommander/Dyno om de zaak weer goed aan het draaien te krijgen?!

En gezien je van hedendaagse techniek wel 2e-versnellings powerwheelies mag verwachten, hoop ik dat de TLR dat waarmaakt (met de originele tandwieltjes)?

Kortom, Ik heb echt wel zin in een TLR, maar ben oud-eigenaar van Een GSXR-1100 en was maar matig vriendjes met deze fiets. Te zwaar, stuureigenschappen in het korte werk onvoldoende (alhoewel dat waarschijnlijk met verouderde veren te maken had), en ondanks 145 PK moest ik deze "battlestar Galactica" echt op zijn KL*TEN geven om eens een koele wheelie eruit te persen. Ik ben dus schuw geworden voor "lompe" fietsen (Begrijp me niet verkeerd, ik hield van deze fiets met heel mijn hart). Terecht werd opgemerkt dat ik maar eens moest proefrijden.
Misschien moet ik daar maar es mee beginnen...

Ehh... Heeft er iemand ervaring met Opgevoerde en opgeboorde 1500cc TLR blokken in R1 frames met behoud van totaal zwaartepunt? Sorry, da's een geintje..

Alvast bedankt voor jullie commentaar, en de rest natuurlijk welkom.
 
Goed,

Ik weet nu in elk geval dat de TLR rijders (terecht) trots zijn op hun fietsen.

Alvast bedankt voor jullie commentaar, en de rest natuurlijk welkom.

Graag gedaan :+

En wie beweert dat R1 rijders niet trots zijn op hun motor (ook al zie je deze op elke hoek van de straat :+ ). Maar het gaat er tenslotte om wat jij een mooie en goed te rijden motor vindt. Zoals al eerder aangegeven hier, maak een proefrit.

Veel succes met het kiezen van je motor.

MDevil
 
al min vorige motoren zijn 4 cillinders geweest, rij nu sinds 1,5 week op een tlr...

brute machine, en qua lompheid vind ik het wel meevallen...

als je eenmal rijdt rij je ook.. bochten ook perfect (vind ik)...

maar idd proefrijden op beide.. (en dan voor de tlR gaan, is toch een mannenfiets) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan