TMAX uit 2006 wil niet starten

Japie51

Rookie
5 jun 2016
29
1
Papendrecht
Mijn TMAX wil niet meer starten .
Normaal als ik de contactsleutel naar ON draai hoor ik een soort zoemend geluid , terwijl de naalden van snelheidsmeter en toerenteller uitslaan .
Het geluid is weg , de rest is intact .
Wie herkent dit en weet het op te lossen ?
 
Benzine pompje kapot ...gebeurd wel is vaker bij deze modellen ..pompje alleen kost een 35€ bij Easyparts de hele module =pompje + niveaumeter ...hou je vast +- 500€ + werk .
Wat je kan doen bij wijze van test in je benzine tank helemaal vullen dan werkt het pompje weer wel ...tot op een bepaald benzine niveau dan gaat dat pompje weer dienst weigeren...een alom gekend euvel bij Yamaha . Bij Yamaha kunnen ze jou chassisnummer ingeven en als je scooter daar in de lijst staat van recall dan zouden ze in principe je pomp onder garantie moeten vervangen ook al is je Tmax 14 jaar oud. ...er vanuit gaande dat dit het beste scenario is wat je zou kunnen overkomen .
 
Laatst bewerkt:
Wat je kan doen bij wijze van test in je benzine tank helemaal vullen dan werkt het pompje weer wel ...tot op een bepaald benzine niveau dan gaat dat pompje weer dienst weigeren...een alom gekend euvel bij Yamaha . Bij Yamaha kunnen ze jou chassisnummer ingeven en als je scooter daar in de lijst staat van recall dan zouden ze in principe je pomp onder garantie moeten vervangen ook al is je Tmax 14 jaar oud. ...er vanuit gaande dat dit het beste scenario is wat je zou kunnen overkomen .

Is dat niet het sein dat het filter van de pomp vervangen moet worden? Bij Honda in ieder geval wel, en ik heb zo’n vermoeden dat Yamaha het niet anders doet. Voor nood kan je idd de tank helemaal vullen en zorgt een standpijpje dat de pomp ongefilterde benzine krijgt, tot een bepaald niveau in de tank en stopt de motor weer.

Yamaha vervangt benzinepompen onder garantie na 14(!!) jaar? Meen je dat serieus?
 
@Japie51 : Zekering van de pomp gecontroleerd? Elektrische verbindingen maken goed contact (zekeringhouder en pomp)? Wat is het benzinepeil in de tank?
 
Tot 2013 is er verkeerd materiaal gebruikt voor die pompen.
Als ze warm werden zette het schoepen radje uit en liep vast.in de pomp
Remedie tank weer vol gooien zodat hij afkoelde door de nieuwe benzine en je kon weer rijden.
Dus de pomp vervangen. mijn majesty kreeg na 10 jaar nog een nieuwe pomp voor garantie. ( verv uurloon wel zelf betalen)
 

Bijlagen

  • benzinpumpe_03b.jpg
    benzinpumpe_03b.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 6
Het zoemende geluid als ik mijn contactsleutel naar ON draai terwijl de naalden van kilometerteller en toerenteller uitslaan breng ik niet direct in contact met de benzinepomp . Maar als ik weet welk onderdeel dit dan wel veroorzaakt ben ik dicht bij de oorzaak .
Ik ga vandaag of morgen wel mijn zekeringen controleren .
Kan het iets met de startonderbreker te maken hebben of hoor je dan ook de startmotor niet ?
 
Het zoemende geluid als je het contact aan zet, zonder op de startknop te drukken, en circa 2 seconden duurt is de benzinepomp. Neem dat maar aan.
Als je op de startknop drukt moet je een duidelijk geluid (klik en vervolgens een soort zagend geluid) horen van de startmotor.
Het uitslaan van de tellers is een soort zelf test / gimmick. Heeft verder niets met het functioneren van de motor op zich te maken.
Indien gewenst kan ik een fotootje uit het werkplaatshandboek betreffende jou probleem sturen. Succes!
 
Het zoemende geluid als ik mijn contactsleutel naar ON draai terwijl de naalden van kilometerteller en toerenteller uitslaan breng ik niet direct in contact met de benzinepomp . Maar als ik weet welk onderdeel dit dan wel veroorzaakt ben ik dicht bij de oorzaak .
Ik ga vandaag of morgen wel mijn zekeringen controleren .
Kan het iets met de startonderbreker te maken hebben of hoor je dan ook de startmotor niet ?
Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg
 
Al iets opgeschoten met het probleem?
Toevallig had ik gisteren ook iemand met hetzelfde soort probleem met een t-max 500, geen zoemend geluid, soms starte ie wel (meestal koud). Als de motor warm werd afgezet soms wel soms niet. Eerst een aanpassing gedaan, in overleg, van de kunststof over de pomp zodat je niet de halve motor moet demonteren. Daarna brandstof pompje vervangen, probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik even niets meer van me heb laten horen .
Maar ik had ook nog even bij de dealer geinformeerd en uiteindelijk bij hun een nieuw (imitatie) pompje besteld .
Gisterenmiddag opgehaald en zojuist heb ik hem gemonteerd .
Het zoemende geluid is terug en hij startte gelijk ,dus probleem opgelost .
Ik had het kapotte pompje meegenomen ; waarschijnlijk is het nog de originele ,ondanks dat er "made in China"opstaat .
 
.. en goed om te zien dat er hier dan zoveel tips de goede kant op worden gegeven zodat het simpel en goedkoop kan worden opgelost.

Daar zou ik erg blij mee zijn als ik het probleem had gehad in elk geval!
 
Heb je gelijk een “luikje” gemaakt om in de toekomst de pomp in 10 minuten te kunnen wisselen?
 

Bijlagen

  • 24FC716C-09ED-4352-B021-2DC447F76208.jpeg
    24FC716C-09ED-4352-B021-2DC447F76208.jpeg
    50,1 KB · Weergaven: 16
  • 09F7079A-8D42-4E3B-B628-E5349C018E2D.jpeg
    09F7079A-8D42-4E3B-B628-E5349C018E2D.jpeg
    54,9 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan