Toby stuurdemper

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
Iemand een idee waar ik meer informatie kan vinden over deze dempers ? Ik vind namelijk nergens geen homepage oid van dit merk...

Op de fiets die ik gekocht heb zit namelijk zo'n ding op, maar iemand vertelde me dat er iets aan mankeert want normaal zou je deze moeten kunnen instellen. Bij mij is er echter niets te zien om hem in te stellen. Er is niks abnormaals aan te zien voor de rest, dus ik denk misschien dat deze gewoon niet instelbaar is misschien...

<edit>

Blijkbaar is het dus gewoon toby.be |(
Buiten een paar magere prenten van hoe de demper te instaleren valt vindt ik dus niets terug over het instellen ervan. Sterker nog, op de afbeeldingen lijkt de setup 100% zoals die op mijn fiets staat... beetje vreemd allemaal
 
Laatst bewerkt:
Kan je op de foto dan even aanduiden waar jij aan kan draaien ?
Of ziet jou demper er nog anders uit als de mijne misschien...

Dit is een foto van de toby site waar een demper op een '02 firblade gemount is, en zo ziet hij er bij mij dus ook uit:

hondacbr900rr_2002.jpg


Het enige waar je op het zicht aan kunt draaien is het zwarte rondje (met die tandjes precies) links op het uiteinde. Maar dit blijkt gewoon verbonden te zijn met de staaf die in de demper zit.

Zoals je ziet zit er op het rechtse uiteinde zo'n kantel moer die de demper verbindt met het stuur. Deze kan dus langs elke kang nog 0.5cm kantelen. Als je dan aan het zwarte rondje draait draait heel de staaf met deze kantelmoer gewoon mee (0.5cm in elke richting) dus dit lijkt me ook niks te zijn...
 
Nu ken ik dit merk niet, maar de meeste dempers stel je in door aan dat zwarte knopje aan het uiteinde van de stang te draaien. Merk je snel genoeg: draai 'm eerst helemaal de ene kant op, beweeg je stuur heen en weer, draai 'm de andere kant op en (probeer) je stuur nogmaals te bewegen. Als het goed is kan je in 1 van de 2 gevallen je stuur nauwelijks nog bewegen. Zoniet, dan is de demper lek.
 
Daar dus. Je kunt de weerstand van de stuurdemper in 10-15 klikjes instellen door aan dat zwarte knopje te draaien. Probeer beide kanten op te draaien. Als dit niet gaat is er iets mis met de demper. Haal hem anders even van je fiets en kijk oftie wel goed functioneerd (gelijkmatige weerstand, etc.) Succes!

Bijlage: stuurdemper.jpg
 
Het was dus toch dat zwarte schroefje. Heb er even met een tang opgezeten en na een flink duw heb ik het toch los gekregen. Ik kan dus nu inderdaad een 12tal standen kiezen... geen idee waarom het ding 'vast' zat, maar het blijkt allesinds nog te functioneren (het verschil tussen de hoogste en laagste stand is echt wel te voelen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan