Toch de dynamo?

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Een maat van me heeft een DL1000 (2005), die niet meer startte. Dus afgelopen zondag alles gemeten en geen laadspanning op de accu. Wel leveren de 3 fases vanaf de dynamo tussen de 28-70v, afhankelijk van toerental - dus nieuwe spanningsregelaar besteld. En omdat ie er al een jaar of 6 inzat, ook een nieuwe accu.
Keurig ingebouwd, maar op de accu komt maar nu 12,1 tot max 12,7 volt aan, dus te weinig. Zonder de regelaar op de accu aan te sluiten, leveren beide aansluitingen 16,5 v, maar zodra we de stekker aansluiten 12,1 v (stationair).
Dynamo fasen gemeten op weerstand, min 0,8, max 1 ohm. Zou goed moeten zijn. Alleen de meting per fase naar de min van de accu levert op geen van drieën een oneindige weerstand.
Dus dan toch de dynamo stuk?

ps: met een reserve moto morini regelaar, die ik hier had liggen - exact dezelfde waardes.
 
Goed is 13-14,5 volt, aangezien anders je accu niet geladen wordt. Dus rijdt ie dan - met licht aan inderdaad prima, alleen duurt dat maar een uurtje of 2, want dan is je accu leeg.
 
Ja, dan is de dynamo stuk.

Ik had hetzelfde met mijn VFR een paar maanden terug. Laadspanning op de accu was zelfs 14 volt. Toch met lege accu stil komen te staan.

Weerstand tussen de spoelen was in orde en gelijk. Maar geen oneindige weerstand naar frame. Alleen de dynamo vervangen (die was gedeeltelijk zwart geworden)

Probleem opgelost en ik rij 4 dagen in de week.

Let wel op als je het metaal van beide meetpennen van je multimeter met je vingers aanraakt dan is de weerstand ook niet oneindig maar dan meet je de weerstand van je lichaam mee.
 
Waarom zou dit te weinig zijn? Veel meer heb je niet nodig toch?
Ik zou me pas zorgen maken als ie onder de 12 en helemaal als ie onder de 10 komt..
Range is volgens mij tussen 12-13.

Bovendien, als de motor nu goed rijdt en loopt.. what's the problem then?
Een accu zit van zichzelf al op 12,6~12,8 volt.
Dat is in rust, zonder contact oid aan.

Voor daadwerkelijk opladen is een spanning van 13~15 volt nodig.
Dat is met lopend blok, van stationair tot volgas.

Tijdens starten mag de accu niet onder de 10 volt zakken.

Dat zijn een beetje de algemene normale waardes.
 
Hartelijk dank! Dus is
Weerstand tussen de spoelen was in orde en gelijk. Maar geen oneindige weerstand naar frame. Alleen de dynamo vervangen (die was gedeeltelijk zwart geworden)
dit wel een belangrijke waarde bij het doormeten van de dynamo, blijkbaar. Gaan een nieuwe regelen.
 
Ja, de accu is nieuw en vol en we hebben inmiddels de stator bekeken. Idd 1 wikkel doorgebrand. Gelukkig zitten de magneten op het vliegwiel nog wel vast - had ik nog niet gezien, gelijmde magneetjes. Maar is japans, dus moet goed zijn :+
Een geheel nieuwe besteld bij Japparts - was helaas niet op voorraad. Kost overigens Eur 137, dus daar kan je niet voor wikkelen ;)
 
Ja, de accu is nieuw en vol en we hebben inmiddels de stator bekeken. Idd 1 wikkel doorgebrand. Gelukkig zitten de magneten op het vliegwiel nog wel vast - had ik nog niet gezien, gelijmde magneetjes. Maar is japans, dus moet goed zijn :+
Een geheel nieuwe besteld bij Japparts - was helaas niet op voorraad. Kost overigens Eur 137, dus daar kan je niet voor wikkelen ;)

Wees maar blij dat je dan geen Honda rijdt ;) :+
 
Ja, de accu is nieuw en vol en we hebben inmiddels de stator bekeken. Idd 1 wikkel doorgebrand. Gelukkig zitten de magneten op het vliegwiel nog wel vast - had ik nog niet gezien, gelijmde magneetjes. Maar is japans, dus moet goed zijn :+


Haha, dat is ook een leuke inderdaad. Die blijven ook niet altijd zitten en dan laad ie ook niet meer op, maar zijn alle metingen aan de dynamo goed. :+

Waarom ze niet gewoon een gemagnetiseerd vliegwiel gebruiken is mij een raadsel.
 
Want.
Heb toevallig ook dynamo kapot :X

De originele dynamo van mijn SP2 kost bijna 600 euro :/
Ik zie dat een originele van een Blackbird tegen de 450 euro kost. Al een stuk goedkoper, maar nog steeds verre van goedkoop.

Gebeurt bij Honda's wel vaker en de orginele dynamo is erg duur. Daarom bestellen bij Carmo of Sikkema.

Of laten herwikkelen bij Sevior bijvoorbeeld. Die leveren ook erg goed werk.
 
Laatst bewerkt:
De originele dynamo van mijn SP2 kost bijna 600 euro :/
Ik zie dat een originele van een Blackbird tegen de 450 euro kost. Al een stuk goedkoper, maar nog steeds verre van goedkoop.Of laten herwikkelen bij Sevior bijvoorbeeld. Die leveren ook erg goed werk.
Krijg er ook een 2 de handse op ;)
Nieuw had gij me 300 gekost ( via mijn garage dan)
 
Dynamo fasen gemeten op weerstand, min 0,8, max 1 ohm. Zou goed moeten zijn. Alleen de meting per fase naar de min van de accu levert op geen van drieën een oneindige weerstand.
Dus dan toch de dynamo stuk?

ps: met een reserve moto morini regelaar, die ik hier had liggen - exact dezelfde waardes.
Eigenlijk is die 1 Ohm knap hoog.
Vrijwel alle motoren met een goede dynamo die ik doormeet geven met deze meting minder dan 0,1 Ohm aan, zelfs dichter bij de 0,01 tot 0,05 Ohm.
 
Die 300 is op een nette prijs voor een originele :Y

Een tweedehands wilde ik niet. Heb niet echt vertrouwen in de originele spanningsregelaar en stator van Honda.
Zeker niet nadat ik merkte dat ze minimaal 2 stuks in de week, van mijn type stator, opnieuw wikkelden :X
mijn spanningsregelaar is ook 2 de hands werk nog steeds :p
Mijn motor heeft nu bijna 95000 gelopen.
hoe vaak die dingen als eens vervangen zijn durf ik niet te zeggen.
Maar bij dit soort km standen gaat er nu wel eens wat kapot.
Balhoofdlager is verleden week ook vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan