Toch maar de brommer pakken?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kimberly87

MF'er
17 aug 2017
89
39
HI allen!

Ik vroeg mezelf af of ik hier een uitzondering in ben, maar, wanneer het 's nachts vriest ben ik toch geneigd om mijn brommer te pakken. Zo ook vandaag. Het lijkt toch allemaal een stukje makkelijker dan de motor. Of komt het omdat ik pas drie weken een eigen motor heb? Daarnaast heb ik ook het gevoel 'als ik val, dan liever met de brommer dan met de motor'.
 
Anderhalf miljoen Nederlanders hebben een motorrijbewijs (veel minder ook echt een motor, nog veel minder die 'm ook echt gebruiken, maar toch :P ), dus voor zoiets algemeens ben je nooit een uitzondering.

Ik heb nou geen brommer meer, maar vroeger deed ik net zo. Een brommertje zet je makkelijker overeind als 'ie gevallen is en mocht 'ie vallen is de schade ook zeer waarschijnlijk een stuk minder, en nog zo wat van die verschillen. In mijn geval was toen mijn scooter ook veel luxer en warmer (meer windbescherming) dan mijn motor, en kon ik makkelijker lekker warm ingepakt rijden op de scooter.

Dus nee, een uitzondering ben je zeker niet, en verder: wat Willem zegt. Al ga je op de eenwieler, who cares? De een gaat meteen voor de winter-doorrijders-bikkel-modus (en toegegeven, het is ook wel een stoer gevoel om met -12 gewoon lekker op de motor naar je werk te gaan, eerlijk is eerlijk :) maar niemand zegt dat dat moet), de ander rijdt alleen boven de 30 graden celcius, lekker zelf kiezen wat je rijdt.
 
Ik pak de scooter bij sneeuw en hevige regen vanwege de all-weather gehaktmolenprofiel bandjes die voor de motor niet te koop zijn en idd, 90kilo ipv 210 en op de parallelweg maakt het niets uit als je 25 rijdt wegens omstandigheden. Nu alleen nog voeding voor de Gerbings erop zetten.
 
Ik las 'brommer' en dacht 'motor', maar jij hebt het echt over een bromfiets begrijp ik. _O-
Zelf weten toch? Als de afstand niet te groot is dan kan het prima met een brommer (of met de fiets ;)).

Ikzelf zou er niet zoveel aan hebben. Heemskerk -> Amsterdam is zo'n 30km over de snelweg. Tussen de 20 en 30 minuten rijden (sterk afhankelijk van drukte). Met de fiets is de afstand niet groter, maar rekent maps op 1 uur en 44 minuten. Met een brommer ben je wat vlotter, maar zal 't nog steeds wel een uur zijn gok ik zo. Dan pak ik toch liever de motor.
 
Brommer,motor, ik heb met beide jarenlang woon werk verkeer gedaan,ook in de tijd dat we
nog echte winters hadden,regen,sneeuw,ijzel niets hield me tegen,en in al die jaren slechts 1x
gevallen met de brommer.Dus gaan met die banaan:]
 
De redenen van TS, dat geldt niet voor mij.
In de winter staat mijn motor op stal of op de brug voor jaarlijks onderhoud.
Krijg van de belastingdienst ook flink korting op de MRB als ik me 3 maanden niet laat zien op de weg.

Ik pak dan de bromfiets maar net zo goed de fiets. Kan er ook een extra drankje worden ingeschonken!
Voor niet al te grote afstand, dan is de bromfiets zeker net zo snel. Je kan namelijk overal binnendoor.
Zeker dat sinds kort mijn bromfiets motorisch iets is aangepast is het tijdverschil niet zo groot.

Toch in de winter is mijn favoriet de auto. Kacheltje op 10, dus zonder kouwe klaue...........!!
 
Ik pak dagelijks de scooter, het is voor mij ook maar 10km enkele reis woon-werk. Dat zijn afstand dat mijn motorblok nog niet eens op temperatuur is, dan heb ik dat liever met de scooter. (in de zomerperiode pak ik de motor nog wel, maar dan rijd ik ook om).
Gladheid speelt ook zeker een rol, alle bladeren op het moment op de wegen en de gladde wegen in de winter icm de pekel, daar waag ik mijn motor niet voor.
Ben ook al 2x plat gegaan met de scooter door de gladheid, dan is het oplappen voor een paar tientjes een stuk aantrekkelijker dan het oplappen van mijn motor...
 
Ik heb een honda sh150 en een sh300, als je gaat glijden houd ik de 150 (130 kg)meestal nog net overeind, puur met brute kracht het ding rechtop houden,al glijdend op je schoenen, met de 300 (170kg) is er geen houden aan en ga je plat ondanks abs.
Ander puntje is de motorrem, die is bij de 150 zo laag dat je op sneeuw en ijs gewoon je gas kunt laten vallen zonder dat je achterwiel blokkeert, bij de 300 is de motorrem dusdanig dat als je gas dicht doet de achterkant onheroepelijk uitbreekt.
Ik rijd alleen lokale binnenwegen (max 60) en als het echt dikke pakken sneeuwt verlaag ik mijn bandendruk tot bijna niets(0.9 bar oid) je kunt toch niet harder dan 20-40 kmh en ja het rijd erg “wiebelig” maar de extra grip van hele zachte banden is indrukwekkend en dat wiebelen merk je weinig van als je toch al bijna stapvoets bochtjes neemt.
Alleen: niet vergeten weer op te pompen zodra die pakken sneeuw weg zijn....
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend ingepakt en wel naar buiten gelopen, maar omdat de ijslaag op m'n zadel lag toch maar de warme auto gepakt.
Misschien had ik met wat meer ervaring wel gewoon de motor gepakt. Het feit dat ik geen winterhandschoenen heb, weegt ook aardig mee.

Morgen weer een lekker zonnetje om te rijden.
 
Dat is het ook, als je met de brommer plat gaat dan is de schade lang niet zo groot. Momenteel heb ik zomer handschoenen, dat is wel mij eerstvolgende aankoop. Wat is het koud!
 
In de winter wissel ik af tussen auto, fiets en mijn 97kg zware 113cc motorscooter (die er uit ziet als een brommer en dus ook makkelijk het fietspad op kan, als ik zou willen). Mijn 650cc pak ik niet als er is gestrooid. Dus dat jij je brommer pakt, waarom niet?
 
In de winter wissel ik af tussen auto, fiets en mijn 97kg zware 113cc motorscooter (die er uit ziet als een brommer en dus ook makkelijk het fietspad op kan, als ik zou willen). Mijn 650cc pak ik niet als er is gestrooid. Dus dat jij je brommer pakt, waarom niet?
Dacht dat de enige was.. :z
 
:/, ook op een brommer/fiets kun je iemand/jezelf doodrijden,je maakt inschattingsfouten, alcohol+verkeer=nono
Je kunt ook overdrijven, jij zit zit zeker ook altijd helemaal uitgerust in de auto of op motor/brommer/fiets etc.
 
Je kunt ook overdrijven, jij zit zit zeker ook altijd helemaal uitgerust in de auto of op motor/brommer/fiets etc.
:^


Al lang geleden bewezen dat vermoeidheid net zo gevaarlijk is. Natuurlijk moet je je harses gebruiken, maar één of twee drankjes is niet gevaarlijker dan te laat naar bed gaan. Allebei een keuze, maar die tweede krijg je geen bekeuring voor.

On topic; ik zie niet in wanneer een brommer geschikter zou zijn dan een motor. Tenzij het zulk schijtweer is dat elke kilo telt omdat je hem een paar keer gaat moeten opvangen... maar dan nemen we de bus wel.
 
Ik las 'brommer' en dacht 'motor', maar jij hebt het echt over een bromfiets begrijp ik. _O-
Zelf weten toch? Als de afstand niet te groot is dan kan het prima met een brommer (of met de fiets ;)).

Ikzelf zou er niet zoveel aan hebben. Heemskerk -> Amsterdam is zo'n 30km over de snelweg. Tussen de 20 en 30 minuten rijden (sterk afhankelijk van drukte). Met de fiets is de afstand niet groter, maar rekent maps op 1 uur en 44 minuten. Met een brommer ben je wat vlotter, maar zal 't nog steeds wel een uur zijn gok ik zo. Dan pak ik toch liever de motor.


Met de brommer de pont op, scheelt veel negatieve tijd.
 
Met de brommer de pont op, scheelt veel negatieve tijd.
Als ik de snelweg mijd dan ben ik als ik het pont pak volgens Maps 1 uur en 7 minuten onderweg met de motor.
Ik gok erop dat de brommer niet veel vlotter zal zijn. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan