Toch maar weer enkele vragen

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd :P )

Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)

2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)

3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?

4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?

Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij ;)

Nou, experts, kom maar op met die antwoorden :)
 
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd :P )

Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)

2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)

3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?

4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?

Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij ;)

Nou, experts, kom maar op met die antwoorden :)

Ik heb achter een mettzler 02 onder me VFR zitten en die bevalt heel goed. ( kreng slijt alleen behoorlijkhard 2 maanden oud is al op de helft :( ).

En dat je de pook moet vast houden bij hoog toeren is niet normaal. Ik heb daar ten minste geen last van. Zal der ff naar laten kijken.
 
Kan me dit soort vragen maar al te goed herinneren ;)

1. Iets glijden is geen ramp. Kan steentje of een glad deel van het wegdek zijn. Wen er maar aan. Zowiezo is glijden over je achterband niet rampzalig, de pro's maken hier zelfs gebruik van maar dat is een ander verhaal...

2. Is heel moeilijk te zeggen. Soms heb je het idee dat er iets mis is met je fiets terwijl het echt tussen de oren zit (ik althans wel). Als je je echt zorgen maakt om iets wat je fiets doet zou ik ff langs de dealer fietsen...

3. Motoren van motoren ( ;) ) lopen wat minder regelmatig dan de motor van een gezinswagen. Maar is het heel ernstig zie pnt 2.

4. Is nie goe.. maar geen ramp je dealer moet er wel raad mee weten... Zeker als je 'm daar gehaald heb moet 'ie dit soort zaken kosteloos verhelpen (vind ik dan!)
 
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd :P )

Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)

2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)
3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?

4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?
Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij ;)

Nou, experts, kom maar op met die antwoorden :)
1 Naar mijn mening een prima band, toch bevalt de nieuwe 020 mij beter.

2 Na een tijdje ken je de motor en weet je van zelf of het goed klinkt of niet.
Maar bij twijfel toch ff door kenner naar laten kijken/luisteren.

3 Zou volgens mij mooi moeten lopen, en een VFR zou errug mooi moeten klinken :9~ .

4 Niet te veel nadenken, je moet snel schakelen.
Ik zeker de versnelling altijd. Als ik omhoog tik dan gaat de koppeling alweer los. Gewoon op gevoel.
 
Maar wat is dan "mooi lopen", misschien dat wanneer jij hem hoort dat je dan zegt dat ie mooi loopt :?

(Hij klinkt idd goed, maar strak met de Laser moet dat nog mooier worden :P )
 
Bij het starten loopt mijn motor ook niet echt regelmatig. Heb ik dan ff gereden, dan zo regelmatig als een zonnetje, verschilt dat bij jou ook?

Het is een beetje lastig om het geluid uit te leggen. Gezien het toerental loopt ie regelmatig (strak 1000 toeren). Hij klinkt alleen onregelmatig. Het maakt geen (weinig) verschil of tie warm of koud is.
 
Laatst bewerkt:
Als je toerental niet heen en weer schommelt, kan je er toch wel vanuit gaan dat het geluid zo hoort.


Over je uit de 2e versnelling springen, lijkt op versleten of kromme schakelvork, en daarvoor moet je bak uit elkaar, doe je dat niet, dan moet je over een tijdje altijd het pookje tegen houden.

Maar let idd eerst even op of je wel echt goed overschakelt naar zijn 2, dus niet zachtjes, alsof het je vriendinnetje is, met je voetje het schakelpookje bedienen, maar gewoon duidelijk en stevig met je motorlaarzen dat ding in zijn 2 duwen.
 
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd :P )

Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)

2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)

3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?

4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?

Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij ;)

Nou, experts, kom maar op met die antwoorden :)

1; probeer eens wat zachtere banden, zoals bv michelin pilot, of de nieuwe metzeler sportec m1

2; hier moet je gewoon redelijk wat technische kennis voor hebben om een echt goed oordeel te kunnen vellen.

3; nee, een vfr behoort heel regelmatig en "gladjes" te lopen, zonder enige haperingen en bijgeluidjes

4; hier heeft gizzmo gelijk, de zijnokken van een set versnellingsbak tandwielen zijn enigszinds afgerond, waardoor bij grote(re) krachten de schakelvork opzij wordt geduwd en de motor uit de versnelling springt.
indien dit vaker voorkomt wordt hierdoor de schakelvork krom gebogen, en zal ook deze vervangen moeten worden.
DUIDELIJK schakelen dus!

Groeten Paul.
 
Vanavond weer ff weggeweest en onderweg bedacht ik een paar vragen voor het motor-forum (hmmm...misschien toch enigszins verslaafd :P )

Daar gaan we dan:
1 Vanavond ging ik (voor mijn doen) plat een bocht door en plotseling voelde ik dat mijn achterband (BT57) iets begon te glijden.
Wat zijn jullie ervaringen met deze band? (kheb al in de fora gezocht maar kon er niet veel over vinden)

2 Hoe weet je of je motor in orde is? Dit klinkt miscchien als een domme vraag, maar ik ben op motor-gebied nog redelijk een leek. Ik vraag me dus wel is af of ik het wel in de gaten zal hebben wanneer er iets mis is met m'n motor (liever voordat het te laat is)

3 Mijn motor draait stationair niet regelmatig, is dit normaal voor een V4 (Honda VFR). Hoe behoort zo'n motor eigenlijk te klinken?

4 Wanneer ik van 1 naar 2 schakel bij een hoog toerental moet ik bij het op laten komen van de koppeling mijn voet tegen de pook aanhouden om te voorkomen dat ie terug springt naar de vrij. Ligt dat gewoon aan het aantal toeren of moet ik dan mijn versnellingsbak na laten kijken?

Khad er nog meer maar hier laat ik het voorlopig ff bij ;)

Nou, experts, kom maar op met die antwoorden :)

1. Oproken die BT57 en BT020 monteren.... }) (hhmmm wel erg makkelijk gezegd). Die BT's gaan wel meer dan 10.000 mee en is echt een goede keuze voor een VFR.

2. Werkplaatshandboek kopen en je kan die motor van je dromen.

3. Volgens mij loopt die VFR van m'n broer ook niet helemaal rustig stationair. Kan aan de V4 liggen geen idee eigenlijk. Hoe die klinkt? Tja, met een Micron slip-on erop - BROEEEEEMMMMM :9~
Ik kan je wel zeggen dat zo'n V4 heel anders klinkt dan andere motoren, ik vind het meer naar een V-twin neigen, maar toch weer heel anders ... :?

4. Zie antwoord Gizzmo
 
Als je toerental niet heen en weer schommelt, kan je er toch wel vanuit gaan dat het geluid zo hoort.


Over je uit de 2e versnelling springen, lijkt op versleten of kromme schakelvork, en daarvoor moet je bak uit elkaar, doe je dat niet, dan moet je over een tijdje altijd het pookje tegen houden.

Maar let idd eerst even op of je wel echt goed overschakelt naar zijn 2, dus niet zachtjes, alsof het je vriendinnetje is, met je voetje het schakelpookje bedienen, maar gewoon duidelijk en stevig met je motorlaarzen dat ding in zijn 2 duwen.

Vanavond is ff opgelet tijdens het schakelen en idd wanneer ik maar stevig schakel gaat het goed.
 
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg. :?
 
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg. :?


Helemaal duidelijk :}
 
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg. :?
lijnmoter
Rommelrijder, sorry, maar volgens mij is dit een verkeerde interpretatie van een V-moter. Een V-moter kan je nog altijd vergelijken met een lijnmoter en je ontsteking veranderd niet omdat de cilinders onder 90° staan. Het enigste dat er veranderd is,is je ontstekingsvolgorde om een betere en gelijkmatige krukasbelasting te bekomen.Nl: 1-180°, 3-270°, 2-180° en 4-90° waarbij cilinder 1 en 3 achteraan staan en cilinder 2 en 4 vooraan.
engine-v-6.gif

sorry dat het een v6 is maar vond geen andere
engine-inline-4.gif
 
Vraag 3 is een leuke vraag maar wordt waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Een V4 motor heeft namelijk een onregelmatige ontstekings volgorde.
Bij een lijn motor vindt bij elke 180 graden een ontsteking plaats in een der cilinders.
Namelijk bij 0-180-360-540 graden.
Bij een Vmotor staan 2 cilinders onder een hoek van 90 graden.
De ontstekingen vinden dan plaats op 0-180-450-540 graden.
De motor klinkt dan onregelmatig terwijl het toerental toch stabiel is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uit leg. :?

Sorry, maar hier ben ik het (weer eens) niet mee eens.
Het geluid (zoals hier bedoeld) wordt bepaald door de plaatsen waarop de big-ends op de krukas gezet zijn, en mede dit bepaalt het de vonkinterval bij een motor!
Luister bv maar eens naar een harley en een intruder., alle twee v motoren en een afwijkend geluid.


Groeten Paul.
 
Sorry, maar hier ben ik het (weer eens) niet mee eens.
Het geluid (zoals hier bedoeld) wordt bepaald door de plaatsen waarop de big-ends op de krukas gezet zijn, en mede dit bepaalt het de vonkinterval bij een motor!
Luister bv maar eens naar een harley en een intruder., alle twee v motoren en een afwijkend geluid.


Groeten Paul.

:^
Idd... Toch niet alle V-motoren hebben een hoek van 90 graden?? Dacht ut toch maar niet. Ducati, die heeft wel een hoek van 90 graden, daarom heet het ook wel een L-blok.

In een ander topic heb ik al es wat blokhoeken opgesomd van verschillende motoren, kheb nu alleen geen zin om dat topic op te zoeken.
 
Voor het ongetraind oor kan een VFR (zeker de 750) toch wat onregelmatig klinken... Komt door de V4... Een lijnmotor van bijvoorbeeld de CBR klinkt gewoon soepeler... Weet niet exact wat het is in de blok-bouw waardoor het minder regelmatig klinkt bij stationair, maar het komt door de blok-bouw... Daardoor geeft zo'n VFR ook een andere brom bij gasgeven dan bijvoorbeeld een GSX750F (die ook 750 cc heeft, net als de oudere VFR's). Niet ernstig, gewoon standaard loopcultuur van een VFR... Hij loopt waarschijnlijk soepeler dan het voor jou klinkt...

Voor je schakelprobleempje: Meerdere types van Honda hebben dit... Is geen defect, de bakken zijn gewoon net wat minder soepel te bedienen dan bijvoorbeeld een Kawa ER-5 of ZX-6R... Ook wel eens gehad met lessen (cb750 sevenfifty)Gewoon duidelijk schakelen helpt...

Problemen met je motor hoor je niet, als je geen referentiekader hebt... Als je weet hoe een goede klinkt, is een bijgeluid makkelijk te ontdekken... Als je daar genoeg ervaring in hebt, herken je ook zonder een direct referentiekader de bijgeluiden, maar voor nu zou ik zeggen: zorg dat je een bewezen goede VFR van hetzelfde bouwjaar effe kunt luisteren... Ze maken wat meer geluid dan een GSX750F bijvoorbeeld, want de nokkenas wordt aangedreven door een (duurzamere maar iets luidruchtigere) tandwieloverbrenging, dus vergelijk het geluid niet met een ander type fiets...

Banden zijn op zich niet slecht, maar geen echte sportbanden... Afhankelijk van hoe je rijdt kan je eens wat anders nemen... Iets sportiever: BT-020, nog wat sprotiever BT-010 (om bij Bridgestone te blijven)... Maar wegglijden kan ook door wegcondities komen.. Zorg dat je eerst zeker weet dat je de banden niet fijn vindt (meer kilometers!) voordat je veel geld uitgeeft en nog niet veel meer grip hebt voor je gevoel...
 
lijnmoter
Rommelrijder, sorry, maar volgens mij is dit een verkeerde interpretatie van een V-moter. Een V-moter kan je nog altijd vergelijken met een lijnmoter en je ontsteking veranderd niet omdat de cilinders onder 90° staan. Het enigste dat er veranderd is,is je ontstekingsvolgorde om een betere en gelijkmatige krukasbelasting te bekomen.Nl: 1-180°, 3-270°, 2-180° en 4-90° waarbij cilinder 1 en 3 achteraan staan en cilinder 2 en 4 vooraan.
engine-v-6.gif

sorry dat het een v6 is maar vond geen andere
engine-inline-4.gif
1e Ik had idd beter van ontstekings inter vallen kunnen spreken(zoals P.H.C.Ritzen Al deed)
2e De intervallen die je noemt zijn anders als die van een lijn 4 cilnder.Dit is volgens mij dus de oorzaak van het herkenbare verschillende
geluid.
3e In tegenstelling met de afgebeelde V6 zitten er meen ik op de honda V4 2 drijfstangen op 1 krukpen.
 
Ik denk dat het grootste verschil in geluid ts een V4 en een 4-in-lijn moter veroorzaakt wordt door het volgende:
Bij een V4-moter komen er nooit twee zuigers op hetzelfde moment op BDP.Bv wanneer Zuiger1 in BDP arbeid staat (gemakkelijkheidshalve) 0° krukas, dan staat zuiger 3 in ODP (begin van)compressie en zuiger 2 staat dan halfweg zijn aanzuigende slag en zuiger 4 halfweg zijn uitlaatslag.Dit is niet zo bij een lijn-moter waar er twee zuigers in BDP staan(1 arbeid en 1 inlaat) en de andere twee in ODP staan (1 compressie en 1 uitlaat)
Zo krijg je dus bij een V-moter elke 90° een arbiedslag en bij een lijn elke 180°.Verandert veel aan de karakteristiek van de moter.

Nu bij een straalmoter........ :+ laat maar
 
Ik denk dat het grootste verschil in geluid ts een V4 en een 4-in-lijn moter veroorzaakt wordt door het volgende:
Bij een V4-moter komen er nooit twee zuigers op hetzelfde moment op BDP.Bv wanneer Zuiger1 in BDP arbeid staat (gemakkelijkheidshalve) 0° krukas, dan staat zuiger 3 in ODP (begin van)compressie en zuiger 2 staat dan halfweg zijn aanzuigende slag en zuiger 4 halfweg zijn uitlaatslag.Dit is niet zo bij een lijn-moter waar er twee zuigers in BDP staan(1 arbeid en 1 inlaat) en de andere twee in ODP staan (1 compressie en 1 uitlaat)
Zo krijg je dus bij een V-moter elke 90° een arbiedslag en bij een lijn elke 180°.Verandert veel aan de karakteristiek van de moter.

Nu bij een straalmoter........ :+ laat maar

Ik kan me vergissen,(maar ik denk het niet) maar heeft bv. een simpele honda vf 500/750/1100 niet twee dubbelvonks bobine's, waarvan de gemeenschappelijke bougiekabels naar de voorste cylindergroep en de achterste cylindergroep gaan, waaruit dus al meteen afgeleid kan worden dat er in twee cylinders de zuigers SAMEN in het bdp staan? te weten een in de overlap, en een in de compressie/arbeidsslag!
Dus...... zeg niet te vlug nooit!

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan