toch nog een lakspuitvraag.

gengar01

Rookie
25 aug 2008
2
0
deurne
Na een aantal uren te hebben gelezen blijf ik toch nog met een vraag zitten over spuitwerk, wat ik niet echt heb kunnen vinden, in ieder geval geen eenduidig antwoord.
Ik heb een zakker in mijn zwarte lak, en ben van plan ook nog een blanke laag te spuiten. ( moet nog stukje metallic erop spuiten namelijk). De vraag is nu dus:
Als ik toch nog blanke lak ga spuiten kan ik dan de zakker weg schuren, en tevens de rest van de zwarte lak met korrel 1000 ongeveer nat schuren en dan gewoon de blanke lak erop zetten? Of moet ik dan perse opnieuw een zwarte laag er weer op zetten waar de zakkers zaten?
Ik heb namelijk gelezen dat er wordt aangeraden om eerst de hele laag licht te schuren en dan de blanke laag er op te zetten om een mooi resultaat te krijgen. Dan kun je toch gewoon de zakker wegschuren en daarna de blanke lak zetten?

Bedankt alvast voor het advies.
 
Na een aantal uren te hebben gelezen blijf ik toch nog met een vraag zitten over spuitwerk, wat ik niet echt heb kunnen vinden, in ieder geval geen eenduidig antwoord.
Ik heb een zakker in mijn zwarte lak, en ben van plan ook nog een blanke laag te spuiten. ( moet nog stukje metallic erop spuiten namelijk). De vraag is nu dus:
Als ik toch nog blanke lak ga spuiten kan ik dan de zakker weg schuren, en tevens de rest van de zwarte lak met korrel 1000 ongeveer nat schuren en dan gewoon de blanke lak erop zetten? Of moet ik dan perse opnieuw een zwarte laag er weer op zetten waar de zakkers zaten?
Ik heb namelijk gelezen dat er wordt aangeraden om eerst de hele laag licht te schuren en dan de blanke laag er op te zetten om een mooi resultaat te krijgen. Dan kun je toch gewoon de zakker wegschuren en daarna de blanke lak zetten?

Bedankt alvast voor het advies.
Een zakker kun je wegschuren voor je de blanke lak erop spuit, je hoeft dan niet eerst weer zwart te spuiten.
Gebruik om de zakker weg te schuren korrel 800 nat op een schuurblokje en voor de rest korrel 1000 op de hand.
 
Sinaasappel effect heeft weinig te maken met loslaten van blanke lak of gebrekkige hechting...

Wel met de combinatie van viscositeit, temperatuur, instelling compressor en spuitpistool...

Maar de antwoorden zijn correct, al zul je wel merken dat het lastig is de zakker weg te schuren zonder de omringende lak tot de primer weg te schuren. Wacht iig tot de lak voldoende uitgehard is voordat je er aan begint.
 
Tenzij je te ver schuurd en de grondverf ziet. Dan zul je overnieuw moeten beginnen.

Tip de blanke lak er binnen 24 uur opzetten. Doe je dat niet, heb je kans op een sinnasappel effect. (blanke lak laat los, onvoldoende hechting.
Hier heb je geen last van wanneer je de zwarte laag met korrel 1000 of een scotch brite opruwt.
En sinasappeleffect heeft daar niets mee te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan