toch nog een start probleem

Planet_Alien

MF'er
4 feb 2006
69
0
Hove
Ik heb een goede batterij, maar ik krijg hem na een ruim jaar stilstaan niet gestart. Met choke op doet hij wel moeite maar lukt net niet. Wanneer ik choke afzet is ook mijn contact weg (elektriciteit weg). Het rare is dat ik ook al problemen heb met de elektriciteit wanneer ik gewoon het contact op "on" zet. Waar aan ligt dat?
 
Ik heb een goede batterij, maar ik krijg hem na een ruim jaar stilstaan niet gestart. Met choke op doet hij wel moeite maar lukt net niet. Wanneer ik choke afzet is ook mijn contact weg (elektriciteit weg). Het rare is dat ik ook al problemen heb met de elektriciteit wanneer ik gewoon het contact op "on" zet. Waar aan ligt dat?
Accu polen schoon goed vast?
Massa kabel schoon goed vast?
Corrosie in het contack slot? (aantal keer flik een en weer evt contactspray er in)
corrosie kill-switch (zelfde verhaal)
anders kabel breuk. Eventueel kuip rondom stuur verwijderen
Contakt op aan een rammellen aan de kabels to je door hebt waar het ergens moet zitten.
 
lig hier al de halve dag te klooien,

heb aan alle kabeltjes geschud
batterij na gekeken (12v ok)
goed vastgemaakt aan propere verbindingen
kill switch nagekeken :o

als ik op die buis die van de carbs naar achteren loopt was er eventjes contact, na afzetten van contact terug niks meer

zekeringen die van 7.5 staan gebogen :?

-O- deze leek is gefrustreerd
 
lig hier al de halve dag te klooien,

heb aan alle kabeltjes geschud
batterij na gekeken (12v ok)
goed vastgemaakt aan propere verbindingen
kill switch nagekeken :o

als ik op die buis die van de carbs naar achteren loopt was er eventjes contact, na afzetten van contact terug niks meer

zekeringen die van 7.5 staan gebogen :?

-O- deze leek is gefrustreerd

... Wanneer ik choke afzet is ook mijn contact weg (elektriciteit weg)...

Er moet iets gaar zijn dat je over het hoofd ziet in je electrische verbindingen; misschien een kabeltje met een inwendige breuk of los tegen metaal liggend half ingesleten zodat het (trillend) af en toe sluiting kan maken; mogelijk ook een onbetrouwbare verbinding, onvast contactboutje, minderwaardige kroonsteen of geoxideerd stekkertje.

Het werkzame deel van een zekering is een stukje plat of rond draad met een vaste (geringe) weerstandswaarde; "vorm" recht of krom zegt niets, het is een kwestie van JA of NEE stroom doorlaten. Indien NEE dan is het draadje verbroken.

Check vooral draadjes die dicht bij "die buis" en ook die welke dicht bij de choke zitten.
 
Ik heb een goede batterij, maar ik krijg hem na een ruim jaar stilstaan niet gestart. Met choke op doet hij wel moeite maar lukt net niet. Wanneer ik choke afzet is ook mijn contact weg (elektriciteit weg). Het rare is dat ik ook al problemen heb met de elektriciteit wanneer ik gewoon het contact op "on" zet. Waar aan ligt dat?
Wat versta je precies onder een goede batterij? Dat een accu 12V afgeeft wil nog niet zeggen dat 'ie goed is. De motor heeft een jaar stil gestaan? Dan kunnen er nog legio andere oorzaken aan te wijzen zijn voor dit probleem. Maar goed laten we bij de elektriek beginnen....heb je in dat jaar de accu ook aan de druppellader gehad? Of misschien af en toe even bijgeladen? Zo niet gooi deze accu maar weg en haal maar een nieuwe.

Wat ik op zich opvallend is is het feit dat je spanning wegvalt op het moment dat je de choke dichtgooit?

En wat voor problemen heb je met de elektriciteit heb je als je het contact op on zet? Lampen die niet meer branden, of heel zwak misschien?

Probeer maar een aantal van deze vragen te beantwoorden, dan hebben wij met z'n allen iets specifiekere informatie waar we jou vast en zeker verder mee kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Kan het niet iets te maken hebben met de dynamo ik snap dat als een motor meer toeren draait hij meer stroom produceerd en als je de choke dicht doet dan daalt het aantal toeren en dus ook de productie van stroom je kan dit meten door op de polen even een metertje te houden en als de spanning stijgt +/- 14 volt dan is de dynamo goed. :]
 
ik zet m'n geld op de akku (die zal niet voldoende startstroom meer kunnen leveren)

verder kan er ergens ook nog een slechtcontakt in de bedrading zitten

een motor moet op alleen de akku kunnen starten (daar isdat ding zuiver en alleen voor) de dynamo is er voor om tijdens het rijden alle gebruikers van stroom te voorzien en ook de akku weer oop te laden voor de volgende start.

de dynamo heeft er dus niks mee te maken of hij wil starten of niet.

zet er eens een goed opgeladen akku bij met startkabels.....
 
nee niets met dynamo enzo, ik heb gisteren toch even contact gehad en direct proberen te starten (deze keer niet zien of er terug contact is na op en af zetten :o )
Deze keer rammelde ik met dat ding voor de zekeringen. De vorige keer was trouwens de buis van de luchtfilter niet van de carbs.

Anyway, choke op gezet kreeg hem even draaien, knalde even :? . Dan moest ik weg en was ook het contact terug weg. Het is dus toch ergens een slechte bedrading denk ik. Je moet ook niet denken dat als ik de volgende keer terug aan dat spul rammel er terug contact is, want dat is dus niet |( .
 
nee niets met dynamo enzo, ik heb gisteren toch even contact gehad en direct proberen te starten (deze keer niet zien of er terug contact is na op en af zetten :o )
Deze keer rammelde ik met dat ding voor de zekeringen. De vorige keer was trouwens de buis van de luchtfilter niet van de carbs.

Anyway, choke op gezet kreeg hem even draaien, knalde even :? . Dan moest ik weg en was ook het contact terug weg. Het is dus toch ergens een slechte bedrading denk ik. Je moet ook niet denken dat als ik de volgende keer terug aan dat spul rammel er terug contact is, want dat is dus niet |( .

Wat bedoel je precies met het contact dat weg is? En waarom denk je dat de bedrading slecht is?

Met alle respect hoor maar ik krijg een beetje het gevoel dat je een beetje aan loopt te prutsen en totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent. Als ik je een advies mag geven, loop alles 's even rustig na en post hier al je bevindingen even dan kunnen we misschien wat adviezen geven.
 
Ik heb een goede batterij, maar ik krijg hem na een ruim jaar stilstaan niet gestart. Met choke op doet hij wel moeite maar lukt net niet. Wanneer ik choke afzet is ook mijn contact weg (elektriciteit weg). Het rare is dat ik ook al problemen heb met de elektriciteit wanneer ik gewoon het contact op "on" zet. Waar aan ligt dat?
daar kan un accu niet tegen als hij niet op un druppellader zit
en un jaar niet gebruikt wordt. :N
 
ik loop ook te prutsen :+

Als ik contact heb, dus sleutel op "on" en dashboard brand dus knalt de uitlaat soms als ik hem probeer te starten.
Maar ik dus de sleutel op "on" zet heb ik niet altijd stroom (dashboard brand dus niet,motor doet niks), maar je hoort wel telkens de klik.
Afhankelijk van hier en daar wat tegen te tikken is er soms ineens wel stroom. En aangezien ik elke keer ergens anders tegen aan tik, lijkt het mij niet de batterij te zijn.
Overigens heb ik een druppellader en een gewone 12V lader en een voltmeter geven allen aan dat de batterij inorde is.

Wat is dat knallen van de uitlaten juist?
 
ik loop ook te prutsen :+

Als ik contact heb, dus sleutel op "on" en dashboard brand dus knalt de uitlaat soms als ik hem probeer te starten.
Maar ik dus de sleutel op "on" zet heb ik niet altijd stroom (dashboard brand dus niet,motor doet niks), maar je hoort wel telkens de klik.
Afhankelijk van hier en daar wat tegen te tikken is er soms ineens wel stroom. En aangezien ik elke keer ergens anders tegen aan tik, lijkt het mij niet de batterij te zijn.
Overigens heb ik een druppellader en een gewone 12V lader en een voltmeter geven allen aan dat de batterij inorde is.

Wat is dat knallen van de uitlaten juist?

Kijk dit wordt idd al een stuk duidelijker zo. Wbt je accu, meet even de spanning onder een flinke belasting: FF de voltmeter over accuklemmen hangen en starten, de startmotor trekt zoveel stroom dat de spanning van de accu een beetje inzakt. Kijk even hoeveel dat is, als ik me niet vergis moet er altijd nog wel iets van 9 a 10 volt over blijven. Is dat niet het geval? Gooi je accu dan maar in het grote grijze archief en koop een nieuwe.
Wat jij zegt over het tikken tegen de draden en dan af en toe spanning heeft idd niks met de accu te maken, maar controleer toch even de accu want na een jaar stilstaan kan die kapot zijn. De startmotor kan bijvoorbeeld wel rond gaan alleen zakt misschien de spanning zo erg in dat er niet genoeg over blijft voor een fatsoenlijke vonk op je bougies, dan kan je dus starten tot je een ons weegt.

Wat betreft het tikken tegen de draden, dat kan een draadbreuk zijn. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, bij mijn balhoofd, daar worden de draden door sturen constant heen en weer bewogen en na 25 jaar houden ze er wel eens mee op. Probeer na te gaan wat er precies uitvalt, alleen je dashboard? Of ook je startmotor? Ik heb zelf wel eens gehad dat er een massadraad van m'n dashboard kapot was en zo viel dus m'n hele dashboard uit terwijl de rest van m'n elektriek prima functioneerde.

Wat verder ook zou kunnen dat er een draad beschadigd is en zo kortsluiting tegen het frame maakt.

Loop alles gewoon stap voor stap na, heb je misschien een bedradingsschema? Maakt het nog makkelijker. Eerst grof zoeken in de kabelboom, daarna als je de vermoedelijke locatie hebt gevonden wat gedetailleerder te werk gaan.

En ondertussen gewoon al je bevindingen hier blijven posten natuurlijk :Y
 
Oh en knallen in je uitlaat? Dat zal waarschijnlijk wat onverbrande brandstof in je uitlaat zijn wat af en toe tot ontbranding komt. Daar zou ik me maar niet al te druk om maken, is redelijk normaal als je lang doorstart zonder het blokje aan de praat te krijgen. Had het laatst zelf ook, iets te lang doorstarten en op een gegeven moment een knal waar een extremistische moslimterrorist jaloers op zou zijn, maar daarna weer prima lopen hoor.
 
Dit verhaal zal ook wel weer eindigen met een grote schoonmaakbeurt voor de carburateurs en een nieuwe accu. (zoals al die andere 12.354.721 andere topics over motoren die lang hebben stilgestaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan