Toch nog weer eens een bandenkeuze vraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.184
5.906
Amsterdam
Toch weer eens een bandenvraag, hoewel er al flink wat van dit soort topics zijn.

Binnenkort laat ik de banden van de CBR 1000 F vervangen. Ik zeg niet wat er nu onder ligt (voor het geval jullie advies toch op die band uitkomt, want dan ligt het misschien aan mij :) ).

/edit: en voor de mensen die zeggen "gewoon alles uitproberen"... Ja dan ben ik vijf jaar bezig, ik hoop juist met behulp van wat meer ervaren lui de keuze wat te kunnen beperken :)

Kort:
Ik ben op zoek naar bandensuggesties voor onder de CBR1000F.
Belangrijkste eisen: goede grip, redelijke allround prestaties in alle weertypen. Prijs/duurzaamheid: maakt me niet zo veel uit, ik wil gewoon optimaal rijgenot en lekker veel van mijn banden kunnen vragen/vergen, dan maar iets vaker vervangen.
Rijstijl: assertief/aggressief, maar zeker geen racer. 't Gaat om woonwerk en de nodige plezierritjes. Veel snelweg/N-weg, veel stadsverkeer. Dus ik ben niet echt een dijkjesduiker of bergweggetjesbeuker. Ik doe het niet voor de bochten, maar ik wil ze wel stevig kunnen nemen.

<TL;DR mode>
Ervaringen:
Ik ben een all-weather-rijder. Het hele jaar door, regen/zon, warm/koud, woonwerk/plezier, altijd en overal. (Behalve bij echt sneeuw of ijs op de weg.) Met huidige type banden afgelopen zomer in de Spaanse hitte toch wel veel onbedoeld driften op rotondes en scherpe bochten gehad (maar ja, ik dacht: heet asfalt met veel rubberresten en andere vuiligheid). Daarna veel km's gemaakt afgelopen fijne zomer op het fijne Nederlandse asfalt, weinig last gehad, beste bochten getrokken, maar zeker bij stevig wegtrekken bij oud/versleten asfalt, teerstrepen of verfstrepen of regen toch al snel een merkbare drift/slipper. En bij bijna elke tramrails "floeper" ik een klein stukje. Dat heb ik toch met de BT45's die onder mijn NTV 650 liggen een heel stuk minder. True, hij weegt tig kilo minder en gaat niet in 0.001 seconden van de 50 naar de 100, maar toch, ik geef 'm flink van Jetje (zeker bij wegrijden) en glijd daar toch echt weinig tot niet mee over tramrails en teerstrepen. En ook die heb ik al eens onderuit geremd op het voorwiel, dus kun je nagaan dat dat bij de CBR nog makkelijker zou gaan...

Huidige banden:
De banden die ik nu heb gaan wel eindeloos mee, dus rijden zuinig, maar ja dat betekent hard slijtvast rubber en dat betekent weer minder grip, kan ik me zo als leek goed voorstellen.

De banden heb ik meestal zo op 2.4/2.5 voor en 2.7/2.9 achter, heb ook met iets minder geprobeerd bij warmte, maar weinig verschil behalve dat het me wat onstabieler aanvoelt. Redelijk zware motor, redelijk zware jongen, voelt beter met harde banden. Voel ik dat verkeerd volgens jullie?

Vering:
Overigens staat op mijn NTV de vering veel harder afgesteld dan op de CBR. Op de CBR gewoon zo dat 'ie stevig terugkomt na erop te gaan zitten (en heb nog nooit k'doenk gevoeld), maar bij de NTV staat 'ie echt Goed Hard. Lijkt wel een trapfiets af en toe :) Maar ik vind dat heerlijk rijden voor mijn stads-crossbrommert }) :X Lekker acuut, 100% feedback, superstrak sturen en zwenken. Kan ook met de CBR maar is toch net weer anders. Wat maakt vering uit voor bandengedrag?
</TL;DR mode>

Ik ben benieuwd naar jullie overpeinzingen :)
 
Laatst bewerkt:
Bridgestone S20 ! Topbandje !

overpeinzingen zei ik :D

Nee maar serieus, bedankt voor de tip, ik ga eens wat googlen.

Valt er nog wat meer over te zeggen qua hoe lang hij meegaat (slijtvastheid <-> grip?) of hoe hij zo'n beetje presteert bij regen/kou? Alvast bedankt.
 
Michelin Pilot Power. Geschikt om sportief mee te rijden, hebben al behoorlijk wat grip als ze koud zijn en in regen / op nat wegdek doen ze het ook erg goed. Nadeel: Op mn SV1000 was de achterband na 6000km op. Rij sinds een half jaar met een R1 op deze bandjes rond, levensduur zal niet veel schelen gok ik :).
 
Michelin Pilot Road 2ct achter, gaat iets van 12000 km mee en een Pilot Power 2ct voor. Die doet iets van 4 à 5000 km. Is voor mij, ook onder een CBR 1000F, de best combi gebleken. Prima grip en vertrouwen in de meeste situaties. Hoewel dat laatste ook tussen de oortjes zit, zweer ik bij genoemde combinatie onder een zwaardere straatfiets.
 
Ja, die Pilot Road zat er dus op toen ik 'm kocht, zie ik nu aan de plaatjes. Die waren alleen bijna versleten dus heb ze na een paar honderd km na aankoop van de motor laten vervangen. Die reden, ook in versleten staat, heel veel meer vertrouwenwekkend dan de banden die ik nu heb.

Na jullie reacties denk ik: JA! Die wil ik eigenlijk wel weer terug! :)

En... Ik lees dat zowel de Michelin 2ct als de Dunlop Sportsmart 2 in het midden een harde component hebben en aan de zijkant een zachter-meer-grip component. Dat is dus precies bedoeld voor mijn soort gebruik (en waarschijnlijk het gebruik van de meeste woonwerkers/"grootverbruikers"): niet voor vreselijk sportief gedrag, maar wel vertrouwenwekkend in nat weer en toch ook goed bij lange stukken snelweg qua stabiliteit en durabiliteit. En ik rijd toch al gauw 15k tot 20k snelweg per jaar, als 't al niet meer is.

Hmmz... Misschien dan eens de Dunlop proberen (zal allicht beter zijn dan wat ik nu heb) en als dat dan niet bevalt wellicht daarna dan terug naar de Michelin...

En over die tip met de power voor en de road achter... Dat klinkt mooi maar is misschien iets meer gericht op mensen die 't toch wat meer vooral voor het betere bochten-knal-werk doen? Wel het overwegen waard. En het voordeel aan een band proberen die wat sneller opgaat is dat je weer lekker snel een goede reden hebt om een nieuwe te kopen :D

Nog andere tips?
 
Laatst bewerkt:
uiteindelijk telt alleen het gevoel dat je zelf bij een band hebt.
na veel tips maak je een keuze, misschien niet naar je tevredenheid misschien wel.
om echt te weten wat voor jou de beste band is moet je er mee rijden.
je kan met een mooie band beginnen die aanbevolen wordt, of met een band die je al vertrouwd.

een band moet je beleven, niet over lezen...
(ik heb net een behoorlijke zoektocht achter de rug voor een nieuw bandje, en heb heel wat anders moeten kiezen ;) mijn fiets is 100 kilo zwaarder dan die van jou, ik moet eigenlijk aan een band die niet leverbaar is voor mijn fiets )
 
Laatst bewerkt:
setje_cross_1.jpg
 
hier je vraag al gesteld?
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Denk als Super Blackbird je vraag leest, dat je een goed antwoord krijgt. (banden boer en rijdt cbr1100)

Nee, dank voor de tip.


Haha, nee, die liggen al onder de trapfiets :) Wel uitstekend in de regen.

Gast, je tl;dr langer dan de rest van de tekst.... hoe is dat tl;dr? :P

Lol, ja, je hebt gelijk :) Ik bedoelde het natuurlijk juist andersom :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, die Pilot Road zat er dus op toen ik 'm kocht, zie ik nu aan de plaatjes. Die waren alleen bijna versleten dus heb ze na een paar honderd km na aankoop van de motor laten vervangen. Die reden, ook in versleten staat, heel veel meer vertrouwenwekkend dan de banden die ik nu heb.

Na jullie reacties denk ik: JA! Die wil ik eigenlijk wel weer terug! :)

En... Ik lees dat zowel de Michelin 2ct als de Dunlop Sportsmart 2 in het midden een harde component hebben en aan de zijkant een zachter-meer-grip component. Dat is dus precies bedoeld voor mijn soort gebruik (en waarschijnlijk het gebruik van de meeste woonwerkers/"grootverbruikers"): niet voor vreselijk sportief gedrag, maar wel vertrouwenwekkend in nat weer en toch ook goed bij lange stukken snelweg qua stabiliteit en durabiliteit. En ik rijd toch al gauw 15k tot 20k snelweg per jaar, als 't al niet meer is

Hmmz... Misschien dan eens de Dunlop proberen (zal allicht beter zijn dan wat ik nu heb) en als dat dan niet bevalt wellicht daarna dan terug naar de Michelin...

En over die tip met de power voor en de road achter... Dat klinkt mooi maar is misschien iets meer gericht op mensen die 't toch wat meer vooral voor het betere bochten-knal-werk doen? Wel het overwegen waard. En het voordeel aan een band proberen die wat sneller opgaat is dat je weer lekker snel een goede reden hebt om een nieuwe te kopen :D

Nog andere tips?


Ik ben zelf groot fan van bridgetone. Maar dat is meer omdat ik het hele jaar door rij. Die zijn ook hard in het midden en zacht aan de randen.
Voor mijn gevoel had ik met de bridgetone meer grip als met de michelin power pilots bij regen, kou en gladheid. Ik heb zonder problemen 6 winters door gereden met de Yamaha YZF-R6 ook met sneeuw en ijzel
 
Continental Road Attack II.

Die heb ik onder meerdere CBR 1000 f's gehad.
Dat is ook een Dual compound band en ik heb er altijd heerlijk mee gereden. En ik reed zomer en winter, droog en met nat weer.

Als je sportiever wil kun je ook nog de Sport Attack II overwegen maar dat heb ik nooit gedaan. Ik kon met de Road Atack prima uit de voeten.

Succes.
 
welk bouwjaar cbr1000f? De eerste generatie heeft diagonaal banden en dan kan je alle tips hier door de plee trekken.
 
[afbeelding]

ok, radiaal banden. Ik heb niets gezegd.

Ha, bedankt voor het terugvinden van die foto! Ja inderdaad... Dat moeten dan dus die Pilot Road 3 zijn toch, zo te zien? Heb helemaal niet opgelet/onthouden wat dat waren voordat ik ze liet vervangen ( |( ), ze moesten toch. Zeker die achterband. Die voorband die ik had leek ook erg op de plaatjes die ik in google vind.

Dank voor alle tips en meedenken allemaal! :}

/edit: o ja, bouwjaar '94 dus.
 
Laatst bewerkt:
Zware lompe en logge motor die heel erg stabiel rijd, ik zal dus voor de dunlop road smart 2 gaan.
Dan ga je tenminste nog een beetje de hoek om, michelin pr3 is ook een optie, maar gezien het gewicht van de motor heel gevoelig voor de juiste banden spanning.
 
overpeinzingen zei ik :D

Nee maar serieus, bedankt voor de tip, ik ga eens wat googlen.

Valt er nog wat meer over te zeggen qua hoe lang hij meegaat (slijtvastheid <-> grip?) of hoe hij zo'n beetje presteert bij regen/kou? Alvast bedankt.
had onder de mijne ook een 1000 F brigestones liggen bt23 zo uit mijn hoofd.
Reden erg fijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij touristisch, vrij lange tripjes, maar zeker geen heel-het-jaar-door rijder (dus relatief goed weer :)).

Ik heb juist niet zulke beste ervaringen met Bridgestone (BT016) in de regen (gaf geen vertrouwen). Maar dat waren hele sportieve banden.

Dat vertrouwen was er wel met de Pirelli Angel ST, en daar heb ik toch heel wat nattigheid mee gezien in Barcelona en omgeving.

Nu rijd ik op MPR2 (bewust niet voor de 3 gekozen ivm ervaringen die ik op het web had gevonden).
De MPR2 heeft een iets ander stuurkarakter (wat "ronder" / minder spits), qua eigenschappen verder te vergelijken.
Een beetje smeren op heet asfalt hoort er gewoon bij m.i.. Zolang het maar een beetje is, en geen hele stappen opzij.

De Angel ST heeft ca 18.000 km gezeten op mijn Aprilia 1000cc twin. De voorband was nog niet eens op. Niet slecht vind ik. Ik verwacht hetzelfde van de MPR2.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan