Toekomst: Niet elektrisch maar op lucht!

Nightshader

MF veteraan
25 mrt 2006
1.173
1
Aarde
Een alternatief voor het 'E' concept is 'O2' ?

369541_2661_big_o2-pursuit-final_363.jpg
0dbenstead02.jpg

pt5anim.gif
airmotor.jpg


Artikeltje
( omdat het orgineel offline is gegaan: Google cache linkje )
( en een PDF kopie van de pagina: hier )
Bedrijf 'Engine Air'
Over de ontwerper Dean Benstead
Blog over de O2 Pursuit van Dean Benstead

02 Pursuit specs:

Top Speed: >100 km/h
Weight: <100kg
Engine: ‘Di Pietro’ 9 chamber air engine
Engine Weight: 10kg
Material: Aluminium
Development: Melbourne

Mooie techniek onder de naam 'O2 Pursuit'. Met electra zijn er nog genoeg echte problemen:
  1. Gewicht van de accu en elektromotor
  2. Capaciteit accu's
  3. Oplaadtijd accu's
  4. Levensduur accu en electromotor
  5. Duur in aanschaf en onderhoud

De motor op lucht heeft geen dure onderdelen en degradeert niet zoals accu's wel gaan doen op termijn ( geen automatisch End-of-Life / geen beperkt aantal draaiuren ). Ben benieuwd naar de actieradius die je met gecomprimeerde lucht kunt bereiken. Tanken neemt maar twee minuten met het prototype. Het gewicht van een gemiddelde motor zal een stuk lager kunnen gaan uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dus dat die actieradius zeer gering is. Daarnaast, wat drijft een luchtcompressor aan? Brandstof/elektriciteit
 
mm geweldig idee.

Als dit een beetje uitpakt komt er toch misschien nog ''luchtbelasting'' als ik het al niet dacht :(

Hij kan 100 k/m per uur rijden dat is wel érg netjes. maar ik ben wel benieuwd hoe lang een zoon tank mee gaat.

En squishie.. je hebt geen compressor nodig voor luchtdruk
C3FB2B4E-5FietspompJumbo.jpg

Hiermee kom je ook al een heel eind!
 
Laatst bewerkt:
Denk dus dat die actieradius zeer gering is. Daarnaast, wat drijft een luchtcompressor aan? Brandstof/elektriciteit
Een aantal uur rijden schijnt al mogelijk: filmpje

Daarnaast, wat drijft een luchtcompressor aan? Brandstof/elektriciteit
Vervuiling tijdens het gebruik is 100% schoon - de aanmaak van de 'brandstof' in de vorm van het samendrukken van een volume aan lucht kost natuurlijk elektriciteit maar de vervuiling hiervan kan ver buiten de dichtbevolkte gebieden gehouden worden. I.p.v. iedereen een katalysator of filter-systeem is het alleen van belang de compressie cyclus zo schoon mogelijk in te richten.
 
mm geweldig idee.

Als dit een beetje uitpakt komt er toch misschien nog ''luchtbelasting'' als ik het al niet dacht :(

Hij kan 100 k/m per uur rijden dat is wel érg netjes. maar ik ben wel benieuwd hoe lang een zoon tank mee gaat.

En squishie.. je hebt geen compressor nodig voor luchtdruk
[afbeelding]
Hiermee kom je ook al een heel eind!
Dus s'avonds even op de cross trainer met ingebouwde pomp om de volgende ochtend fit naar het werk te kunnen rijden voor 0,00 EUR :}
 
haha precies. *D
of met wat zonnen panelen/Windmolen(tje) heb je toch ookal deels van je eigen ''Schone'' energie.

Precies en het hoeft niet eens erg snel te gaan - als je om 18:00 thuis bent heb je nog zo'n 13 uur de tijd om de lucht te comprimeren. Bij een pompstation is het een kwestie van enkele minuten lucht tanken of een snelle wissel uitvoeren in een minuut als er een standaard tank bedacht wordt met een ISO-norm o.i.d. desnoods met statiegeld en een datum waarop de tank buiten bedrijf wordt genomen voor de zekerheid ( zoals gebruikelijk bij campinggas tanks ).
 
~
Mooie techniek onder de naam 'O2 Pursuit'. Met electra zijn er nog genoeg echte problemen:
  1. Gewicht van de accu en elektromotor
  2. Capaciteit accu's
  3. Oplaadtijd accu's
  4. Levensduur accu en electromotor
  5. Duur in aanschaf en onderhoud

De motor op lucht heeft geen dure onderdelen en degradeert niet zoals accu's wel gaan doen op termijn


dus... jammer dan...
 
Is in Frankrijk een man die dit motortje al jaren terug had uitgevonden en deze in auto's op lucht laat draaien...

Niks nieuws onder de zon dus...
 
En omdat lucht gratis is, ben ik er van overtuigd dat dit systeem niet door gaat!
Geen overheid die belasting kan heffen of machtige olieboeren die geen winst meer maken...

Voor het vullen van de cilinders hoef je niet te vervuilen, krachtcentrales kun je ook milieuvriendelijk aandrijven, water, wind of kern...
 
ik zit net te denken. Mijn duikfles staat onder 230 bar druk. Al je zo'n fles aan een motor, of auto, koppelt dan zou je daar nog best een eind mee kunnen rijden.

Ik heb een paar jaar terug tijdens een motortreffen in den helder met iemand staan praten over dit idee, hij was er toen al helemaal weg van.
 
Was dat motortreffen toevallig ten behoeve/ op het terrein van de lokale inrichting?
Die mensen zijn namelijk al gauw ergens helemaal weg van. :P


Ik kan me heugen dat ik ooit een programma heb gezien waarin de "challenge" was een door lucht aangedreven voertuig te ontwikkelen.

Op 2 duikflessen kon men 10 minuten rijden, met een max. snelheid van 40 km/h...
 
Laatst bewerkt:
En omdat lucht gratis is, ben ik er van overtuigd dat dit systeem niet door gaat!
Geen overheid die belasting kan heffen of machtige olieboeren die geen winst meer maken...

Voor het vullen van de cilinders hoef je niet te vervuilen, krachtcentrales kun je ook milieuvriendelijk aandrijven, water, wind of kern...

Vandaar de kilometerheffing .... betálen zúl je!
 
Was dat motortreffen toevallig ten behoeve/ op het terrein van de lokale inrichting?
Die mensen zijn namelijk al gauw ergens helemaal weg van. :P


Ik kan me heugen dat ik ooit een programma heb gezien waarin de "challenge" was een door lucht aangedreven voertuig te ontwikkelen.

Op 2 duikflessen kon men 10 minuten rijden, met een max. snelheid van 40 km/h...
\

er stond dat deze fiets toch all wel 100 km/per uur kon halen. Dus wei weet.


Maar als er een ongeluk gebeurt met zoveel Bar lucht in zoon tankje..
Boom. of als zomers ''slimme'' mensen dat dik bamvol drukken en dat de lucht nog verder uitzet door de hitte :N
 
Om het enigzins rendabel te houden zou je met vloeibare lucht rond moeten rijden.
En dan is het niet fraai als je een klapper maakt, vriezen je ledematen er af. :P

En dan moeten mensen niet beginnen over "ja, maar auto's rijden ook op lpg, met zo'n tank"

Een motor is geen auto.
 
Om het enigzins rendabel te houden zou je met vloeibare lucht rond moeten rijden.
En dan is het niet fraai als je een klapper maakt, vriezen je ledematen er af. :P

En dan moeten mensen niet beginnen over "ja, maar auto's rijden ook op lpg, met zo'n tank"

Een motor is geen auto.

Maar vloeibaare lucht is sowiso anders dan LPG.

Je kan Pindakaas en Chocolade pasta ook niet vergelijken omdat het allebij in een glazen pot zit. *O*

Ik weet de actieradius niet. maar als het 100 km/per uur haalt is het toch leuk voor in de stad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan