Toekomst: Niet elektrisch maar op lucht!

Maar vloeibaare lucht is sowiso anders dan LPG.

Je kan Pindakaas en Chocolade pasta ook niet vergelijken omdat het allebij in een glazen pot zit. *O*

Ik weet de actieradius niet. maar als het 100 km/per uur haalt is het toch leuk voor in de stad!

Zo jij gaat hard. :]
 
Ik kan me niet voorstellen dat dit handig is voor in de stad, met de actie radius. Maar voor de cross is het super! Stil crossen, na elke Sessie een andere tank er in, de eerste tank aan de compressor hangen en weer doorknallen!
 
Haha, in mijn eerste jaar aan de TU Delft (opl Werktuigbouwkunde) hebben we zo'n opdracht gehad..: 'ontwerp een voertuig dat kan rijden op luchtdruk'.

Uiteindelijk hadden wij een bromfiets gebaseerd op het frame van een honda ss50.

Alles doorgerekend, en met de 3 flessen (standaard, totaal 56l) perslucht zoals op het plaatje, kon ongeveer 20km gereden worden.


24fiaso.jpg




2mcafeq.jpg

250px-HondaSS50.jpg


Conclusie: haalbaar, maar absoluut niet praktisch ivm ''oplaad''punten en actieradius.
Geeft wel leuk geluid:
(rond 45sec)
 
Waterstof is de enige oplossing denk ik.
Suzuki heeft een prototype Burgman scooter, Mercedes een A klasse, en in California rijdt al jaren een vlootje Honda Insights op waterstof.
Zo zullen er nog wel meer fabrikanten zijn, maar ben te beroerd om het op te zoeken :X

30 jaar verder als de olie echt te duur wordt dan rijdt iedereen met waterstof.
 
Is in Frankrijk een man die dit motortje al jaren terug had uitgevonden en deze in auto's op lucht laat draaien...

Niks nieuws onder de zon dus...

Met een actieradius om te huilen :')

Vullen duurt ook lang (tenzij je een giga-compressor hebt).


Denk dat de actieradius van zo'n brommertje een km of 20 is.
 
Ik kan me niet voorstellen dat dit handig is voor in de stad, met de actie radius. Maar voor de cross is het super! Stil crossen, na elke Sessie een andere tank er in, de eerste tank aan de compressor hangen en weer doorknallen!

op lucht?

_O- _O- _O-

hier:
op 5:40

:') :')
 
Laatst bewerkt:
Rijden op perslucht is economisch niet rendabel. Het kost teveel energie om perslucht te maken. Opslag van perslucht is ook lastig want voor een beetje actieradius moet de lucht in grote tank's en onder hoge druk staan.
 
dyn002_original_700_550_pjpeg_2619950_02f49d314f9f685a3e560a0deb372c7a.jpg

http://elektrische-voertuigen.skynetblogs.be/archive/2008/01/10/mdi-air-car.html (Bron): dit betreft alleen de alternatieve versie van Guy Nègre op de Di Pietro luchtmotor

Over Guy Negre:

"During the 1980s he worked in aeronautics and then moved onto Formula 1 racing cars. He developed a revolutionary 12 cylinder W (yes, a double V) with a revolving valve system which was premiered at the FPI (French Petroleum Institute)."
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat lucht het gaat worden, het heeft weinig kracht, veel lawaai en veels te veel slijtage. Mooi voorbeeldje is lucht gereedschap..


Opzich zou het wel lekker voordelig zijn voor mij, lucht compressor op werk *O* :+
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat lucht het gaat worden, het heeft weinig kracht, veel lawaai en veels te veel slijtage. Mooi voorbeeldje is lucht gereedschap..


Opzich zou het wel lekker voordelig zijn voor mij, lucht compressor op werk *O* :+


Zie nu dat je een te gekke baan hebt.
Daar kan ik, als 1* duiker, alleen maar van dromen.
 
Ik geloof niet dat lucht het gaat worden, het heeft weinig kracht, veel lawaai en veels te veel slijtage. Mooi voorbeeldje is lucht gereedschap..


Opzich zou het wel lekker voordelig zijn voor mij, lucht compressor op werk *O* :+
Dat is precies waar het om draait: veel locaties kunnen als pompstationnetje ingericht worden, zodra je echt een voorstelling doet van hoe het in de dagelijkse praktijk voordelen kan bieden is het toch wel erg prettig om onafhankelijker te zijn van organische brandstof. Accijns op lucht is onacceptabel tenzij de regering snel uit vergulde zetels verlost willen worden door een woedende menigte. Een maakbare samenleving, heel leuk allemaal maar alleen werken om te mogen inleveren - tsja dat gaat een keer een grens overschrijden, vanaf waar we niet accepteren dat er een belasting/accijns op lucht kan bestaan.

max 52% loonheffing, dan 19%BTW+11%BPM+66%ACCIJNS :N
 
Laatst bewerkt:
Accijns op lucht is onacceptabel tenzij de regering snel uit vergulde zetels verlost willen worden door een woedende menigte.

Mwoh, als je ziet dat we nu ook al belasting op belasting op belasting betalen...... :X

Maar ik geloof niet zo in lucht als bruikbaar voortstuwingsmiddel. Beperkte actieradius, energie vretende compressoren, zware opslagtanks, dat gaat 'm niet worden.
En het klinkt ook voor geen meter...... daar kom je aan: pft....pft .... pft......
 
Laatst bewerkt:
Het idee speelt al jaren, en inderdaad best handig als je tank leeg is. Een dikke ruft er in, en je haalt het net tot de volgende luchtpomp :)

Oi..... of een slangetje in je mond en maar blazen......
 
Dit hebben ze voor auto's toch ook al gehad? Ik meen in Zuid-Afrika ergens?
Je kan er alleen nooit ver meer rijden, omdat de hoeveelheid energie in perslucht zeer beperkt is. Daarbij koelt gecomprimeerd gas sterk af bij expansie, waardoor het volume minder toeneemt en er dus energie verloren gaat. 't Geeft wel een apart effect: na een stukje rijden is je motorblok ijskoud.

Dus s'avonds even op de cross trainer met ingebouwde pomp om de volgende ochtend fit naar het werk te kunnen rijden voor 0,00 EUR :}
Hahaha wat een enorm inefficiente vervanging van gewoon op de fiets naar het werk gaan :o
 
Behalve dat er wrijvingsonderdelen zijn, en deze ook olie nodig hebben.
Je vergeet dat er steeds betere accu's komen, die sneller opladen en meer capaciteit hebben, waardoor de toekomst niet anders kan dan overstappen op electriciteit. Puur omdat het steeds praktischer dan fossiele brandstof wordt.

Rij dan op waterstof, als je dan toch al bezig bent. Er komt vanzelf lucht bij, en bij explosie gebruik je het veel effectiever. Dit is weer zo'n idee die het niet gaat halen... Hoeveel bar denk je in zo'n tank te stoppen? Je weet hoe groot die van een duiker is, en hoe zwaar. Daar komt nog bij kijken dat de duiker er zelf een uur onderwater mee kan blijven, en that's it.
 
ik vindt de E voertuigen ook nog is gevaarlijk. hoor je helemaal niet aankomen.
die op lucht aangedreven dingetjes teminste nog wel!

:') Luister eens goed naar een auto die op lage toeren aankomt. Die hoor je ook bijna niet. Uit je doppen kijken is de key, en een blinde heeft versterkt gehoor.
 
Dit hebben ze voor auto's toch ook al gehad? Ik meen in Zuid-Afrika ergens?
Je kan er alleen nooit ver meer rijden, omdat de hoeveelheid energie in perslucht zeer beperkt is. Daarbij koelt gecomprimeerd gas sterk af bij expansie, waardoor het volume minder toeneemt en er dus energie verloren gaat. 't Geeft wel een apart effect: na een stukje rijden is je motorblok ijskoud.

Dus in de zomer de luchtmotor en in de winter de verbrandingsmotor, problem solved :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan