Toekomst van de motorscooter...?

SpidermaxGT, dank voor de verhelderende toelichting.
Ik geef het door, en dan zien we wel of er eentje bijkomt op 's Heeren wegen..
 
Wat n vervelende opmerkingen over mp3 rijders.
Beetje hetzelfde niveau zoals motorrijders over motorscooterrijders praten. :r

Mn vriendin heeft een mp3 en is er helemaal gelukkig mee en het is vreselijk leuk om met zn tweetjes te rijden op 2 motoren.
Ze heeft er veel bekijks mee en heeft veel bagageruimte.

Waarom n mp3?
Nou omdat n blinde automobiliste mn vriendin van dr lesmotor afreed tijden motorrijles.
Vervolgens reed die vrouw met haar linker voorwiel over de arm van mn vriendin.

Die heeft na revalidatie en veel pijn nog geprobeerd haar motorrijbewijs te halen, maar t achtje draaien doet teveel pijn.
Niet geslaagd.
Zo jammer want ze rijdt als de beste.

Toen ze later n keer voor de gein n proefrit ging maken op n mp3, verscheen er weer n glimlach op dr gezicht die er niet meer vanaf ging en dus ruilde ik mn BMW 800 GS in voor n mp3 en een lol dat we hebben.
We zijn net terug van n midweek Duitse Eifel, ruim 2.000 km gereden.
Het gelukkige gezicht als ze rijdt is onbetaalbaar.



Op parkeerplaats motorhotel Vulkanberg in de Eifel


Ze heeft voordat ze dr rijbewijs wel 's gereden op m'n aprilia sr 300, maar reed ook foutloos op m'n BMW 800 GS met mij achterop.
Ik kan je vertellen dat n 800 GS niet de makkelijkste motor is, maar zij reed er zo mee weg zonder rijbewijs.



Gelukkig weer t plezier van motorrijden kunnen meemaken door de MP3.
We zijn n keertje 's ochtends om 0730 vertrokken, vanuit Amersfoort via Ysselsteyn Limburg naar de Eifel gereden en 's avonds om 23:30 waren we thuis, 652 km gereden.

Maar blijkbaar is ze geen echte motorrijdster :N

(Ze is nu aan t lessen voor t motorscooter rijbewijs en heeft de bijzondere verrichtingen al gehaald. Op n motorscooter gaat t achtje draaien wel zonder pijn)
 
Laatst bewerkt:
Heel goed ferry mensen oordelen en beoordelen veel te makkelijk. Soms is gewoon accepteren al een hele opgaven voor mensen. Toch grappig want voor de wet is elke motor hoe dan ook boven de 50 cc oficiel een motorfiets rijbewijs voor dient te hebben dus of je nou een chooper bent scooter of wat dan ook maakt de wet geen verschil in.
het zijn alleen de individuwen en groepen die er altijd iets van moeten vinden. Terwijl motorrijden in essentie voor veel mensen hetzelfde is buiten de kaders van de wet gekeken. Gewoon iets om van te genieten alleen of in een groep. Los van het dagelijkse leven of juist zoveel mogelijk verweven met het dagelijks leven. Passie levenstijl etc.
gewoon genieten van het rijden op 1 2 3 4 wielen ieder zijn eigen passie zonder de ander in een hokje te plaatsen. Laat je vrouw maar er lekker van genieten het is haar gegunt
 
Ps de discussie veiligheid op een lt voor veel mensen snap ik dan wel weer heel goed daar een mp3 gewoon een motor is onder de kapstok autorijbewijs daarwijl je voor een motor toch echt hele andere skils moet hebben dan voor een auto.
aan de andere kant zeg ik ook altijd over mijn gp800 dat elke 16 jarige die op opgevoerde brommers rondrijd ook zo met mijn gilera ervandoor kan gaan. Zegt natuurlijk niks over hun verkeers inzicht
 
Ze geniet zeker sossa, dank.
Mensen lijken wel jaloers omdat zij wel motorrijles hebben moeten doen ofzo.
Sommige motorrijders vinden scooterrijders weer te min omdat we niet schakelen, maar zwaaien dan wel naar n vfr1200 dual clutch of zo'n honda nc automaat.

Er stond er eentje bij t motorhotel dus ik zei tegen mn vriendin "hier staat nog n automaat"
Meteen kwamen 2 motorrijders aan en reageerden wtf, dat kennen we niet.

Maar rijden met een MP3...zelf vindt ze ook dat t onverantwoord is om zonder motorrijles op n mp3 te stappen, omdat de bochten- en kijktechniek heel anders is dan met n auto.
In de stad gaat t nog, maar als je serieus gaat toeren met zo'n ding, moet je wel motorervaring hebben.
Zo'n mp3 rijdt gewoon als n motorscooter. Ikzelf heb s op n yourban gereden en daarin zat geen enkel verschil qua rijden als met mn aprilia sr 300.

Maar nogmaals: het is zó leuk om met zn tweetjes te rijden op 2 motoren.
Sinds kort hebben we n interphone bluetooth set van Wish voor 57 euro (per 2...jawel) en dat maakt t nog leuker.
Eifel was geweldig, ardennen ook maar daar is t wegdek serieus minder.
 
@Ferry
Toch een keurige en positieve feedback gegeven.

Top! :}

En de groeten van een semi-automaat rijder. :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ferry,

Mooi verhaal, sluit ik me bij aan. Jammer dat het ongeluk jouw vriendin heeft moeten overkomen, maar wel heel fijn dat ze toch nog een laat ik het voor het gemak 1-sporig voertuig noemen kan bedienen, en ik kan me voorstellen dat jij daar dan ook weer van geniet.
Met een motorrijbewijs is ook een grotere scooter een optie, dus ik hoop dat ze het snel haalt.
Bijzonder eigenlijk dat bij de bijzondere verrichting met een scooter geen pijn (of niet ondraaglijk veel) in de arm is en met een motor wel. Ligt aan de zitpositie neem ik aan. Bij een klassieke scooterzit heb je natuurlijk niet veel druk op de armen, en in een motorzit rust er meer gewicht van je bovenlichaam op.

Goede motorrijders heb je op scooter en op motoren. Ik wil ze de kost niet geven die met het weer dat voor woensdag en later op de rol staat 'lekker' in de korte broek en een wapperhempie op een motor of scooter denken dat ze onschendbaar zijn. Eén ding kun je niet van ze zeggen: LEF hebben ze wel!
Ik durf het niet. Altijd in het leer, op motor, motorscooter en zelfs op de bromfiets. Ook met 65 km/u lig je echt half open.

Wat me wel opvalt (en ik denk dat het echt zo is) is dat de scooterende forensen onder ons BIJNA NOOIT in het leer of andere motorkleding zie zitten, maar gewoon met normale kleren en nette schoenen en een jethelmpje, terwijl de motorrijders er GEMIDDELD beter gekleed zijn.

En ja, de opgeschoten bromscooterrijders die als wannabe-scooterrijder zonder A-rijbewijs of iets dat daarop lijkt een MP3(breed) kopen en er met een herriepijp en met de hierboven beschreven kleding en gadgets op los jakkeren kom ik inderdaad ook wel eens tegen . . . Gelukkig niet de meerderheid.

Maar zoals je mafkezen hebt op 'normale' motoren en op scooters (en bromscooters) heb je ook mensen die zo'n voertuig gewoon gebruiken waar het voor is zonder oordeel over en met respect voor een ander.
Ik wordt op mijn scooter ook niet minder gegroet dan op de motor, dus mijn ervaring is dat het wel meevalt met verschil.
Is wel zo dat ik wel echt rijd als een motorrijder (en een motorpak aanheb ;) )
 
@roger_sv

Wat betreft de kleding moet ik zeggen dat het steeds moeilijker te zien is of iemand beschermende kleding aan heeft of niet.
Iemand in T-shirt en korte broek heeft zo-ie-zo niets aan, maar een spijkerbroek of Hoodie kan tegenwoordig ook in "motor" uitvoering zijn.

Heb zelf ook een spijkerbroek met kevlar en val protectors en zit nog te denken aan zo een soort jasje.
Zelf hoge gympies heb je in "motor" uitvoering.
 
Wat betreft de kleding moet ik zeggen dat het steeds moeilijker te zien is of iemand beschermende kleding aan heeft of niet.
Iemand in T-shirt en korte broek heeft zo-ie-zo niets aan, maar een spijkerbroek of Hoodie kan tegenwoordig ook in "motor" uitvoering zijn.
Dat klopt, spijkerbroeken met Kevlar of ander beschermingsmateriaal is inderdaad al heeel veel meer dan de korte broek.
Heb er vanmiddag tijdens een 42 km ritje van werk naar huis helaas 3 in strandoutfit op de motor (geen scooter, maar een zelf-schakelen fiets) gespot.

Maar het topic gaat niet over kleding, maar over scooters.
Mijn DNA-tje (180 cc 4-takkie) deed het prima!
 
De motorrijder wordt in NL niet erger geplaagd dan de automobilist vind ik. Dijken afsluiten voor motoren vind ik kinderachtig. Daarentegen worden we tot nu toe niet op kosten gejaagd met bijvoorbeeld APK.

Kosten van het motorrijden hoeven voor mij niet fiscaal aftrekbaar. Als je dat doet krijg je via een andere weg de rekening want de overheid moet toch hun kosten betalen. Een ander hoeft niet mee te betalen voor mijn vervoer/hobby. Dan zie ik liever dat de motorrijder wordt ontzien als het rekeningrijden toch wordt ingevoerd. Vanuit het idee dat wij de files niet veroorzaken. Zo zie ik ook niet hoe een APK voor motoren de veiligheid zou verhogen.

Verder blijven er wel frappante verschillen tussen landen. Zo is in Amerika het lane splitting echt een ding, in sommige staten wordt je als een zware crimineel gezien. Dan vind ik het in NL nog wel meevallen. Als je rustig tussen de file door rijdt doet oom agent niet moeilijk.

Met alleen rijbewijs B op een 125cc is een optie. Als je met een 50cc en alleen rijbewijs B in staat wordt gesteld om op de rijbaan te rijden dan moet 125cc ook lukken lijkt mij.
 
De motorrijder wordt in NL niet erger geplaagd dan de automobilist vind ik. . . .
Ja mee eens, het kan zeker een stuk erger. Bepaalde wegvakken afsluiten voor alle gemotoriseerde voertuigen onder het motto 'de weg is te smal' komt inderdaad niet heel geloofwaardig over, maar dat bedoelde ik niet.
Het land loopt zo onderhand helemaal vol in de spits. De oplossing waar we (en ik neem aan ook als motorrijders) mee te maken zullen krijgen zal spitsheffing zijn, terwijl al bekend is dat het effect daarvan marginaal zal zijn.
Opties die meer effect hebben worden niet gestimuleerd.
Een snelle e-bike die voor veel mensen best een alternatief zal zijn voor ingeblikt in de file staan wordt niet echt gepromoot (ik vind het persoonlijk eerder een ontmoediging met de huidige wetten rondom die fietsen), en voor wie toch over de (snel) weg wilt zou het een mooie optie zijn om zonder extra rijbewijs te kunnen proeven hoe het is om motor te rijden. Belastingvoordeel hoeft niet, want dat krijgen wij ook niet, maar het feit dat je zou mogen proberen zonder extra rijbewijs zou al een leuk gebaar zijn. Als het bevalt kun je kiezen of je de 125 blijft rijden of voor een rijbewijs voor iets zwaarders wilt gaan.
Splitsheffing levert geld op, maar gaat niet werken om de files te verminderen. 'Gratis' proberen of motorrijden iets is waarschijnlijk wel.
Maar ik denk dat we binnen de volgende kabinetsperiode aan spitsheffing vast zullen zitten (en ik vrees vanwege het financiële aspect ook motor- en scooterrijders, die de loze ruimte in de files benutten) , en de files geen meter korter zullen worden.....
Met een beetje geluk zouden voertuigen die niet bijdragen aan files worden vrijgesteld van de heffing (en op die manier motorrijden alsnog worden gestimuleerd), maar daar ga ik niet vanuit.
 
Laatst bewerkt:
De verkeers vertraging is pittig in NL.
Het wordt gewoon tijd dat ze hier in NL. de BPM expliciet voor motors er helemaal af halen en ook b.v. een extra belasting korting toekennen op motorfietsen omdat ze het verkeer niet ophouden.

Momenteel zijn er 1,4 miljoen motorrijders in NL, dus dat moet toch niet te veel gevraagd zijn terwijl gelijktijdig de schatkist er niet te veel problemen van ondervindt omdat er iets minder file leed is omdat Jan, Klaas, Piet vanwegen de gunstige prijs plots op de motor gaat en het uiteindelijke bulk verkeer iets beter door stroomt?

Brommer rijders (50cc) lopen in NL. al jaren te janken waarom het niet het zelfde is als in de rest van Europa. (altijd leuk gezien vanuit de 50CC optiek)
Ik ben het daar niet mee eens, laat ze maar gewoon wat doen voor het rijbewijs en niet zo als b.v. bij onze buren in België na 4 uur al een 125cc mogen besturen.

De weg is al druk zat dus ik zit persoonlijk niet te wachten op ook een vrijstelling voor 125cc, laat ze maar gewoon zo als nu een volwaardig rijbewijs vanaf 22jr. halen om alle kneepjes in te zien en fatsoenlijk naast mij te mogen komen rijden op de weg.

Uiteraard vindt ik een beperkt rijbewijs waarvoor je alle examens aflegt vanaf 18jr. zo als nu ook prima.

Mvg.Jan
 
Laatst bewerkt:
Wat gaan jullie stemmen? Gelet op de discussie over de motorscooter. Ik denk maar geen groenlinks, want dan is mijn 150cc die 1 op 45 rijdt nog te vervuilend:)
Ik betaal 10 euro wegenbelasting en 15 euro verzekering, laat dat maar zo, (minder mag altijd) maar als het rekeningrijden wordt, zie ik het nog niet gebeuren dat motorrijders ontzien worden. (gaat namelijk iedereen op de motor en worden we uiteindelijk nog veel harder gepakt.

Ik heb overigens speciaal voor de files afgelopen jaar mn motorrijbewijs gehaald. Heb mn A vol, maar rijd op een 150cc. Die past namelijk makkelijk in de schuur, is niet zwaar of onhandig en kan in de buurt voor onderhoud bij de scooter dealer.
Verder is dat ding zo zuinig dat ik maandelijks 180 euro overhoud aan reiskosten, waar ik dan onderhoud en afschrijving van kan betalen.

Enige nadeel van 150cc is dat als je een keer echt het gas opentrekt, dat er dan niet heel veel gebeurd.

Overigens zwaait men wel naar mij (andere motorrijders) misschien is dat ook wel omdat ik er met mooi weer ineens een stuk meer zie (in de spits) en dat die mij ook met slecht weer en kou zien tuffen;)
 
Wat gaan jullie stemmen? Gelet op de discussie over de motorscooter. Ik denk maar geen groenlinks, want dan is mijn 150cc die 1 op 45 rijdt nog te vervuilend:)
...
Overigens zwaait men wel naar mij (andere motorrijders) misschien is dat ook wel omdat ik er met mooi weer ineens een stuk meer zie (in de spits) en dat die mij ook met slecht weer en kou zien tuffen;)
GroenLinks inderdaad niet. Ik vind gemotoriseerd rijden te leuk.
volgens mij betaal ik ook 120 Euro belasting per jaar en een fractie daarvan aan verzekering. Op dagen dat ik met de motor (de echte motor) ga doe ik wel een kleine 80 km snelweg, dus ik ben benieuwd wat het duurder zal worden igv spitsheffing. Met de scooter ga ik meestal binnendoor, dus daar zou de heffing niet voor hoeven gelden. Als spitsheffing ingevoerd gaat worden zullen meer automobilisten binnendoor gaan om de tax te ontlopen, en zal een gedeelte van wat nu op de snelweg staat dan op de binnenwegen staan, waarmee het probleem zich alleen verplaatst. Maar ja we zullen zien.

Mijn ervaring is dat 's winter iedereen elkaar groet, waar je ook op rijdt.
Op vorstdagen waarbij je in 80 km maar 1 andere motor- of scooterrijder tegen komt hangen ze zowat half naast het voertuig om maar niet aan de aandacht te kunnen ontsnappen.
Zelfs motoragenten steken even een handje op als ze een mede tweewielerbestuurder met een druppel aan de neus op ondergrond met verminderde grip moeite zien doen de boel een beetje warm te houden. ;)
 
Hier in de buurt zijn diverse sluiproutes in de spits verboden voor auto's (100% controle met camera), maar met de motor mag je er wel door. We hebben tot nu toe nog geen APK. Blijkbaar hebben we naast de regelzucht toch ergens een lobby in NL die het voor ons opneemt. Wie dat precies zijn weet ik ook niet, maar het kan altijd slechter.

Waar dijken worden afgesloten voor motoren is die lobby blijkbaar afwezig of niet sterk genoeg.

Ik blijf nog hoop houden dat motoren worden vrijgesteld van spitsheffing of in ieder geval een veel lager tarief dan personenauto's en vrachtwagens.

Dan hebben we nog het rijbewijs. Dat ergens een grens moet worden gesteld snap ik. Maar ik snap niet dat je iemand van 18 een hele rijopleiding laat volgen om vervolgens te zeggen een 35kw is veel en veel te zwaar voor jou. We hebben het niet over een 200pk fiets. Gewoon 1 splitsing bij 35kw lijkt mij reëler.
 
Ja het probleem, in het geval er spitsheffing komt, is dat ik eigenlijk alleen woon-werk motor rij, heb nog een mooie Audi staan waar de vrouw meestal in rijd, dus dat is in het weekend ook lekker om die te pakken;)
en rijd (bijna alleen provinciaal) 90 km per dag x 4 dagen = 360 id week, gaat dan aardig tellen met een 'heffing'. Maar voorlopig komt dat er echt niet, veel te ingewikkeld om uit te voeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan