Toekomst van de motorscooter...?

Loop je met een elektromotor op een gegeven moment ook niet tegen een maximum toerental aan of kom je zover niet binnen het snelheidsbereik? Blijkbaar niet want ik las elders van elektromotoren met een vaste overbrengingsverhouding. Dat zou weer onderhoud schelen aan vario, rollen en riem.
 
Loop je met een elektromotor op een gegeven moment ook niet tegen een maximum toerental aan of kom je zover niet binnen het snelheidsbereik? Blijkbaar niet want ik las elders van elektromotoren met een vaste overbrengingsverhouding. Dat zou weer onderhoud schelen aan vario, rollen en riem.

Natuurlijk, ook een elektromotor kent een maximum toerental en een maximum vermogen dat geleverd kan worden.
Constructief gezien is een elektromotor vele malen eenvoudiger dan een verbrandingsmotor en ook veel compacter.

Voorbeeld uit de autowereld: de Tesla P90D heeft twee elektromotoren met samen 762 Pk. Die zijn relatief klein, je moet zoeken om ze te vinden.
Een benzinewagen met vergelijkbaar vermogen heeft een enorme motorruimte helemaal vol met techniek; motorblok, turbo's, transmissie, in- en uitlaatsysteem, radiateurs, interkoelers, koelfans en weet ik wat allemaal meer. Dat kan die Tesla allemaal thuislaten, die heeft voor én achter een bagageruimte.

Dat je geen versnellingsbak nodig hebt komt mede door een groot toerenbereik maar vooral doordat een elektromotor redelijk constant kracht levert al vanaf stilstand; in technische termen heet dat een vlakke koppelkromme vanaf 0 Rpm. Omdat het koppel steeds hoog genoeg is hoef je geen kunstgrepen uithalen om steeds het motortoerental aan te passen. Hij draait goed bij elk toerental.

Zelf denk ik dat dit ook de toekomst van de motorscooter is.

Kijk anders ook eens in dit topic: Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic
 
Over waterstof hoor ik niet zoveel meer, voorheen kwam dat vaker langs als een ander alternatief maar bij auto's. Ik denk ook steeds meer dat de toekomst zit in de elektromotor. Waar voorheen de grote uitdaging zat bij de output met steeds meer vermogen met dezelfde soort brandstof, zitten de ontwikkelingen nu aan de input kant. Vermogen kan een elektromotor wel leveren, de ontwikkeling zit hem in de accutechniek.

Techniek kun je niet opleggen, er moet ook vraag naar zijn. Veel motorrijders zijn extreem conservatief. Of de motorrijder zelf nu zo conservatief is vraag ik mij af, maar er zit nog een imagoprobleem aan de elektromotor binnen de motorwereld. Een beetje hetzelfde als dat het gros meer dan 100pk wilde zonder zich af te vragen waar en wanneer ze dat gebruiken. Er zijn wel motoren zoals de zero, maar ik ben er maar eentje tegengekomen in het wild. Als er al een groep is binnen de motorwereld waar de elektromotor zou kunnen beginnen met uitgroeien is dat denk ik wel de motorscooter. De gemiddelde scooteraar wordt binnen de motorwereld het minst beperkt door verstarde gedachtenpatronen.

We hebben het over de toekomst van de motorscooter, maar de motorscooter is ook van groot belang voor de toekomst van de motorfiets als geheel. Afgaand oo hoeveel er rondrijden en nieuw worden verkocht.
 
Ik zit eigenlijk voor nu wel een beetje te wachten op de super lichte motorscooter de Gogoro.


Die zou zo rond deze tijd na Taipei als eerste EU stad Amsterdam aandoen.
Zit subsidie op van gemeente Amsterdam, en het is de bedoeling dat er een groot compleet netwerk "GoStations" wordt opgezet waar je de accu's kan om wisselen....alles hangt uiteindelijk een beetje samen met het succes van dit GoStation netwerk, daarnaast mag je er alleen met een licht motorrijbewijs op rijden
De accu's zien er trouwens gelikt uit.... Googel maar even op Gogoro
Hier alvast een geinig plaatje van alle onderdelen bij elkaar, ex. accu.


gogoro-smartscooter-all-parts-300dpi.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik zit eigenlijk voor nu wel een beetje te wachten op de super lichte motorscooter de Gogoro.


Die zou zo rond deze tijd na Taipei als eerste EU stad Amsterdam aandoen.
Zit subsidie op van gemeente Amsterdam, en het is de bedoeling dat er een groot compleet netwerk "GoStations" wordt opgezet waar je de accu's kan om wisselen....alles hangt uiteindelijk een beetje samen met het succes van dit GoStation netwerk, daarnaast mag je er alleen met een licht motorrijbewijs op rijden
De accu's zien er trouwens gelikt uit.... Googel maar even op Gogoro
Hier alvast een geinig plaatje van alle onderdelen bij elkaar, ex. accu.


[afbeelding]
Hè jammer, ik heb een zwaar rijbewijs -O-
 
Er rijden toch elektrische scooters. Welke hebben heben ze daarmee met warmte?
 
Er rijden toch elektrische scooters. Welke hebben heben ze daarmee met warmte?

Hoeveel elektrische voertuigen ken je die het volle potentiaal benutten.
een scooter 40 laten rijden is niet zo moeilijk,
we hebben het toch over echt scooter rijden?

Tesla is de enige die nog een beetje vooral bluft,
3 keer een sprintje en het vermogen valt voor de helft terug (hitte)
ergens tussen de 5 en 10 minuten met 180 op de snelweg,
en je word terug gezet op 120-130 (hitte)
 
wiki;

De meest voorkomende oorzaak van falen van elektromotoren is te grote warmteontwikkeling. De temperatuur van de motor wordt te hoog, waardoor de lagers het kunnen begeven, de windingen kortsluiting kunnen veroorzaken of de magneten permanent gedemagnetiseerd raken en daarmee hun kracht verliezen
 
Warmte is zeker iets om rekening mee te houden, maar naar mijn weten zijn daar oplossingen voor. Bij een verbrandingsmotor heb je ook met warmte te maken, als die thermisch niet goed ontworpen is gaat die ook zeker niet lang mee.
Natuurlijk gaat er ook wel eens een elektromotor stuk, maar vaak is het toch de accu die er als eerste mee stopt. Tot nu toe denk ik nog steeds dat de meeste ontwikkelingen zullen zitten in de accu. En dan ten behoeve van actieradius, oplaadsnelheid en milieubelasting tijdens het productieproces.

Met een kerncentrale hoef je niet tussen de file door :)
Bij de ontwikkeling wordt op andere dingen gelet.
Ik vraag mij wel af hoe zit het met de veiligheid van een elektrisch voertuig bij een aanrijding.

"Lo Kok-Keung, een deskundige van de Hong Kong Polytechnic University, zei tegen de ‘South China Morning Post', dat een volledig opgeladen lithium batterij kan exploderen bij een ernstig auto-ongeluk. "Het ongeluk kan kortsluiting veroorzaken, wat op zijn beurt de warmte van de batterij opjaagt en deze binnen enkele seconden kan doen laten ontploffen," aldus de ingenieur."

Automobielmanagement.nl - Elektrische BYD ontploft in China (filmpje) - Auto & Milieu
 
Laatst bewerkt:
Toekomst van de motorscooter.

Er zijn toch n paar kleine dingen die op motorscooters ontbreken en een hoop ergernis en gevaar opleveren. Dingen die echter volgens mij weinig kosten.

- waarom niet standaard USB/sigaretten plug aanwezig?
En dan niet alleen onder t zadel maar ook in cockpit voor navigatie.

- waarom gaan die knipperlichten niet automatisch uit zoals bij BMW. Zo gevaarlijk als iemand ze vergeet uit te zetten.

- waarom bijna nooit alarmlichten? Hoe moeilijk kan dat zijn?
In de file rijden is dat handig!

- standaard handvatverwarming
Ook lekker als t regent.

Kost voor t model weinig extra, maar als je t er later op wilt laten zetten weer geld en n dag kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan