Toekomst van het motorrijde... toch niet dit... ??

Ik werk op het moment bij een aluminiumfabriek, en de 'broodjes' aluminium worden met volautomatische heftrucks van de fabriek naar het opslag terrein gebracht, als het geregent heeft slippen die die dingen nog wel eens en als ze een centimeter of 10 off track zijn zijn ze helemaal van slag, werkt het niet meer
 
En het spul, behalve "kleiner en wat sneller" geen sodemieter is verbeterd.

Ik werk zelf met het spul (maar dan in de ontwikkeling ervan) en zie wel degelijk een hoop verbeteringen. Somminge dingen blijven toch lastig. Als ik kijk naar een systeem als AEB dan hoor ik wel eens mensen klagen over noodingrepen of dat ze het stom vinden en het uitzetten. Maar in de praktijk hoor ik ook al van menig collega die schoorvoetend toegeeft toch al een keer "gered" te zijn door hun City Safety systeem.
https://www-esv.nhtsa.dot.gov/proceedings/24/files/24ESV-000058.PDF

Mijn opvatting met bijv ACC systemen is dat ze ook bij elke generatie weer beter werken.

Maar een probleem is zeker dat de sensoren ook beperkt worden door zicht. Lidar en radar is redelijk ongevoelig, maar camera techniek is hoewel het gedetailleerde info geeft erg gevoelig.

De systemen zijn idd wel goedkoper geworden, omdat de sensoren veel kleiner en simpeler geworden zijn (bij radars worden mecahnisch roterende antennes vervangen door elektronisch richtende antennes: dat vereist wel een pittige processor).
 
Volgens het vervoersbedrijf deed het busje precies hoe die is ontworpen dus was het goed.

Dus als je met een motor met 300 km/u over de A4 rijdt is dat goed, want de motor rijdt precies de snelheid waarvoor hij is ontworpen.
Ik denk dat er nu een beveiliger mee gaat die op de noodknop of claxon kan drukken. _O-
 
Ik werk zelf met het spul (maar dan in de ontwikkeling ervan) en zie wel degelijk een hoop verbeteringen. Somminge dingen blijven toch lastig. Als ik kijk naar een systeem als AEB dan hoor ik wel eens mensen klagen over noodingrepen of dat ze het stom vinden en het uitzetten. Maar in de praktijk hoor ik ook al van menig collega die schoorvoetend toegeeft toch al een keer "gered" te zijn door hun City Safety systeem.
https://www-esv.nhtsa.dot.gov/proceedings/24/files/24ESV-000058.PDF

Mijn opvatting met bijv ACC systemen is dat ze ook bij elke generatie weer beter werken.

Maar een probleem is zeker dat de sensoren ook beperkt worden door zicht. Lidar en radar is redelijk ongevoelig, maar camera techniek is hoewel het gedetailleerde info geeft erg gevoelig.

De systemen zijn idd wel goedkoper geworden, omdat de sensoren veel kleiner en simpeler geworden zijn (bij radars worden mecahnisch roterende antennes vervangen door elektronisch richtende antennes: dat vereist wel een pittige processor).
Alle moderne systemen zijn mooi en hebben hun voordelen.
Probleem echter is, wil je het verkeer er 100% autonoom mee laten rijden, dat moet dat gehele immense en complexe systeem ook wel ... eu ... minstens 100% betrouwbaar werken, en 100% zeker zijn dat het niet te hacken valt ... en juist aan dat laatste moeten we niet twijfelen, net als men geld kan vervalsen van zodra het op de markt is, kan men computertechnologie al hacken nog voor het goed en wel in gebruik is ...

Verder heb ik problemen met een reclamespotje op tv een tijd geleden.
Weet niet meer van welke autootje, maar het gaat in volgende zin:
Jong koppeltje rijdt auto
Zijn lachend naar elkaar aan het kijken en praten enz ... dus niet met het verkeer bezig ...
Een jong meisje steekt plots over ...
De auto remt ...
Meisje loopt gewoon door ...

En DAN komt het erge stuk ...
Wordt er letterlijk gezegd (ik herinner niet meer de preciese woorden, maar het komt overeen):
Antje stak over ... Geert en Sofie zagen het niet ... gelukkig remde de auto voor ze ...
Antje heeft niets gemerkt, en gaat huppelend verder ...

Waarna je Geert en Sofie verschrikt naar voren ziet kijken, daarna naar het meisje, dan kijken ze weer lachend en tevreden naar elkaar, Geert zijn glimlach trekt tot achter zijn oren terwijl hij een klopje (als een schouderklopje) op het dashboard of stuur geeft, als in de zin van "that's my boy car" ...

Enerzijds goed systeem, meisje is gered (zolang het systeem deugd uiteraard), maar anderzijds in mijn ogen hetzelfde alsof je rechtstreeks zou zeggen, "houd je gerust bezig met appen, schminken of wathever, de auto rijdt wel voor je ... "
Het volautomatisch rijden is er nog niet, en er wordt ons nu al gezegd dat we niet meer alert moeten blijven???

Dat ze reclame maken voor al die systemen, oké, maar deze reclame had in mijn ogen verbannen mogen worden, er werd echt de nadruk op gelegd dat er niets kan gebeuren als je zelf niet met het verkeer bezig bent |(

* Namen zijn fictief, en weet niet meer welke namen in het spotje voorkwamen ...
 
Ik denk dat er nu een beveiliger mee gaat die op de noodknop of claxon kan drukken. _O-
Rbw examen anno 2025 zal dus bestaan uit twee vragen:

- welke knop is de noodknop?
a) de grote ronde knop in het midden van het dashbord?
b) het is de middelste pedaal *
c) bevind zich in het handschoenkastje omdat je hem anders per ongeluk zou kunnen indrukken

- waar bevind zich de claxon knop?
a) op het stuur *
b) het is een trekkabel in het midden van het dak, zodat eventueel een andere (toevallig attente) passagier er ook gebruik van kan maken
c) naast de hazard knop **

* dit zijn uiteraard strikvragen, want een auto-auto heeft geen stuur en pedalen meer :')
** hier gebruiken ze het woord hazard ipv 'alarmlichten' (NL), of 'vierp-inkers' (B),
om de lange vragenlijst niet te gemakkelijk te maken uiteraard ...

... dat wordt zwaar studeren ...
 
Dat ze reclame maken voor al die systemen, oké, maar deze reclame had in mijn ogen verbannen mogen worden, er werd echt de nadruk op gelegd dat er niets kan gebeuren als je zelf niet met het verkeer bezig bent |(

* Namen zijn fictief, en weet niet meer welke namen in het spotje voorkwamen ...
Bovendien maken ze reclame voor zaken die gewoon verplicht zijn voor de NACAP testen..
En onder een bepaalde snelheid - goedkopere autoklasse - (30 km/u?) werken die systemen niet eens.
 
Ik mis eigenlijk echt de auto's en het verkeer uit de jaren 70 en 80, toen rijden nog rijden was, toen het nog cool was als je je 50pk auto liet "tunen" naar 60pk, en een 185/55/15 al een heuse band was, en mensen nog kónden rijden ...



... maar dat komt nooit meer terug ...
 
Dat verplicht zijn voor NCAP dat is waar en niet waar. Fabrikanten krijgen er punten voor. Wil je de volle 5 sterren score krijgen dan heb je vanaf bejaalde bouwjaren wel zo'ns syteem nodig. Maar het is niet verplicht.

Voor vrwachtwagens is een noodrem tegenwoordig wel verplicht.

Reclame is natuurlijk reclame.

Wat je je moet realiseren is dat een noodrem functioneel werkt als een tik op de vinger. In tegenstelling tot een confortfunctie als ACC. ACC probeert mooi en comfortabel te sturencontroleren. De noordem grijpt alleen is als de bestuurder overduidelijk zit te "slapen".

Geef je het systeem de indruk dat je WEL controle hebt, zal het niet ingrijpen. Althans, dat is de bedoeling.

LKA (lane keep aid) werkt vergelijkbaar. Alleen terugsturen als je over de lijn gaat. Ingrijpen als de bestuurder niet zit op te laten. Een systeem als Tesla's autopiloot stuurt de auto echt actief op het midden van de rijbaan.

Het is met dat soort waarkhonden helemaal NIET de bedoeling om erop te gaan rekenen.

ACC schakelt zichzelf meestal uit onder de 30 km/h (als je geen automaat hebt).
AEB (city safety) werkt in vroege generaties slechts TOT 30 km/h en zeker niet erboven. Je kan het dus zeker niet op een grote hoop gooien.

De lka waarmee ik werk, werkt niet onnder de 70 km/h.

Sja, je kan lacherig doen over dit soort syteemen, maar als je kijkt naar verzekeringsstatistieken in Zweden dan hebben systemen als ABS en ESP ook overduidelijk hun nut bewezen. Niet voor waaghalzen om nog net dat laatste restje grip te kunnen benutten, maar voor tante tina die in een onverwacht slipperige bocht wel terug kan sturen op een bochtige landweg en daarmee een frontaaltje met een vrachtwagen weet te voorkomen.

Toch geloof ik niet dat de ontwikkelingen zo stormachtig zullen gaan als "iedereen" lijkt te denken. Wel grappig dat nu de pc en tablet markt lijkt in te kakken, dat processorontwikkelaars als intel en asus nu hun troefkaarten zetten op deze ontwikkelingen. Slimme software, (goedkope) processorkracht en sensor architectuur is waar nog een hoop verbeterd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Sja, je kan lacherig doen over dit soort syteemen, maar als je kijkt naar verzekeringsstatistieken in Zweden dan hebben systemen als ABS en ESP ook overduidelijk hun nut bewezen.
Ik vind het allemaal mooie ontwikkelingen. :Y

Wel zie ik dat 'ESP' of tractiecontrole ingrijpt als ik het niet wil (leaseauto gehad, Mercedes Sportcoupe - rotonde lekker scheuren en carnaval op het display en een rare wobble rotonde uit) en als ik hard over een hobbel rij (S1000R) lampje meters na de hobbel.
Maar ja, je kan het ook moelijk laten voorspellen allemaal. :+
 
Ik vind het allemaal mooie ontwikkelingen. :Y

Wel zie ik dat 'ESP' of tractiecontrole ingrijpt als ik het niet wil (leaseauto gehad, Mercedes Sportcoupe - rotonde lekker scheuren en carnaval op het display en een rare wobble rotonde uit) en als ik hard over een hobbel rij (S1000R) lampje meters na de hobbel.
Maar ja, je kan het ook moelijk laten voorspellen allemaal. :+
Je ziet wel veschillen. Sommige modellen hebben een heel mooi voorspelbaar gedraag waarbij je wel lampjes ziet flikkeren op het dash, maar je niet het gevoel hebt dat je gecorrigeerd wordt, terwijl andere merken gewoon lomp (en naar je gevoel) voortijdig ingrijpen. Het is wel vervelend met te vroeg ingrijpen als er totaal geen aanleiding voor is. Toch beter iets te vroeg dan te laat.

Dat is helaas met zo'n AEB wat lastiger. "Better safe than sorry" is echt niet acceptabel.

False posives noemen we dat.
Een noodrem bij 50 km/h terwijl er niks aan de hand is, is niet acceptabel. En je kan het nog harder stellen. Bij 50+ in druk stadsverkeer op de noodrem gaan voor een overstekende tekkel is verkeerskundig ook niet OK, terwijl dat bij een kind wel zou moeten. (zeker niet alle systemen kunenn dat!).

False negatives zijn natuurlijk ook niet de bedoeling (niet remmen, terwijl het wel had gemoeten).

False positives zijn fouter dan false negetives. Uiteindelijk is het nog steds de bedoeling dat de chauffeur dit zelf doet.
 
Als je niet wil dat het ingrijpt, moet je uitzetten... Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat een koffieapparaat shit is omdat je trek in thee had :P

Op de BMW had ik het ook... het wel twee keer een ingreep gehad omdat mijn achterwiel wegglipte bij het stoplicht.. hart in m'n keel.. weet nou niet zo zeker of een ingreep wel handig/nodig was op dat moment... maar goed, dat zal ik nooit weten ook...
 
Ik mis eigenlijk echt de auto's en het verkeer uit de jaren 70 en 80, toen rijden nog rijden was, toen het nog cool was als je je 50pk auto liet "tunen" naar 60pk, en een 185/55/15 al een heuse band was, en mensen nog kónden rijden ...



... maar dat komt nooit meer terug ...

Ik heb 5 jaar gereden in een auto uit 1972, heerlijk ding, 200pk, voor wat je voor dat ding in 1972 moest betalen kocht je toen 2 huizen voor. ;)
 
En wat met voetgangers en fietsers? Die rijden/wandelen op fysisch afgescheiden paden, en steken over via bruggen en tunnels, en daar waar ze over een zebrapad moeten, sluiten die af met poorten/poortjes, en sensoren/camera's gaan na of de baan vrij is voor verkeer ...
Ga eens een dagje door Amsterdam rijden en kijk hoe fietsers en voetgangers zich iets aantrekken van verkeersregels. Dat zal in het Azië waar jij volgens mij geregeld komt ook lastig worden. Aan de andere kant gaan de fietsers er ook vanuit dat auto's e.d. toch wel stoppen. Ze hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

We kunnen overal tunnels en bruggen maken voor de fietsers en voetgangers. Er zijn juist ook plannen om autonoom verkeer boven het huidige straatbeeld te laten rijden zoals je nu ook wel ziet bij sommige stukjes van het metronet. Kunnen kinderen in de stad weer op straat spelen.

Maar goed eerst de techniek. Er is heel veel mogelijk, maar er moet ook nog veel gebeuren. In Amterdam is men al heel lang bezig met een nieuwe stuk metro genaamd de Noord Zuid lijn. Laatst sprak ik een metro machinist die aan het proefrijden is. Blijkt dat ze problemen hebben om het systeem van de nieuwe lijn te laten aansluiten op het bestaand systeem. Dan denk ik als we straks maar niet met bijvoorbeeld autonome auto's zitten met software die goed werkt op de Nederlandse wegen maar niet in Belgie of andersom. Uiteindelijk zal daar allemaal een oplossing voor komen, maar oplossingen komen niet vanzelf laat de praktijk zien. Als je mobiele telefoon een keer uitvalt is dat vervelend. Als een vliegtuig of auto weigert heb je met veiligheid te maken.

Nu vinden velen het niets, later vinden we het misschien helemaal geweldig om met bijvoorbeeld 200 km/u een bocht te nemen als in een kombaan zonder te vrezen voor boetes of je rijbewijs. Ik wil ook (nog) geen afstand doen van mijn motorfiets met ronkende v-twin, maar het kan ook naast elkaar en er zal ook een overgangsperiode zijn. Hoe gek ik ook op mijn motor ben, om van a naar b te komen heb ik verschillende keren gebruik gemaakt van hogesnelheidstreinen en dat vond ik wel een comfortabele manier van reizen. Voor mijn werk ging het snel, maar prive beviel ook goed. Een keer bijvoorbeeld de fiets mee in zo een snelle trein naar basel en terug naar huis gefietst. Ik weet niet hoe ik zo een enkele trip moet organiseren mer de auto plus dat ik mijn fiets niet in dat kleine autotje van mij krijg.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal moderne technieken die langzaam toe werken naar zelfsturende voertuigen.

al zat nieuwe auto's die zelf remmen/gasgeven of netjes in hun eigen baantje blijven rijden.

interessant stukje;
Cookies op AD.nl | AD.nl
de mens wordt de beperkende faktor.


Voordat een motor helemaal zelfrijdend is, zal wel wat langer duren.
 
Laatst bewerkt:
Alle moderne systemen zijn mooi en hebben hun voordelen.
Probleem echter is, wil je het verkeer er 100% autonoom mee laten rijden, dat moet dat gehele immense en complexe systeem ook wel ... eu ... minstens 100% betrouwbaar werken, en 100% zeker zijn dat het niet te hacken valt ... en juist aan dat laatste moeten we niet twijfelen, net als men geld kan vervalsen van zodra het op de markt is, kan men computertechnologie al hacken nog voor het goed en wel in gebruik is ...

Verder heb ik problemen met een reclamespotje op tv een tijd geleden.
Weet niet meer van welke autootje, maar het gaat in volgende zin:
Jong koppeltje rijdt auto
Zijn lachend naar elkaar aan het kijken en praten enz ... dus niet met het verkeer bezig ...
Een jong meisje steekt plots over ...
De auto remt ...
Meisje loopt gewoon door ...

En DAN komt het erge stuk ...
Wordt er letterlijk gezegd (ik herinner niet meer de preciese woorden, maar het komt overeen):
Antje stak over ... Geert en Sofie zagen het niet ... gelukkig remde de auto voor ze ...
Antje heeft niets gemerkt, en gaat huppelend verder ...

Waarna je Geert en Sofie verschrikt naar voren ziet kijken, daarna naar het meisje, dan kijken ze weer lachend en tevreden naar elkaar, Geert zijn glimlach trekt tot achter zijn oren terwijl hij een klopje (als een schouderklopje) op het dashboard of stuur geeft, als in de zin van "that's my boy car" ...

Enerzijds goed systeem, meisje is gered (zolang het systeem deugd uiteraard), maar anderzijds in mijn ogen hetzelfde alsof je rechtstreeks zou zeggen, "houd je gerust bezig met appen, schminken of wathever, de auto rijdt wel voor je ... "
Het volautomatisch rijden is er nog niet, en er wordt ons nu al gezegd dat we niet meer alert moeten blijven???

Dat ze reclame maken voor al die systemen, oké, maar deze reclame had in mijn ogen verbannen mogen worden, er werd echt de nadruk op gelegd dat er niets kan gebeuren als je zelf niet met het verkeer bezig bent |(

* Namen zijn fictief, en weet niet meer welke namen in het spotje voorkwamen ...
Hier heb je wel een punt. Ik heb hetzelfde gevoel bij die reclame. Volgens mij gaat het om een polo.

Als fabrikant zou ik maar een flink potje met geld reserveren voor toekomstige claims bij ongelukken. Was zoiets laatst met tesla niet het geval?
 
Wat betreft VW reclame? Bedoelen jullie deze?

Vergelijk dat eens met de Volvo reclame. Die is bloedserieus.

Die discussie over hoe in hoeverre je betere bestuurders moet kweken OF investeren in supporterende systemen is volgens mij al lang beslecht. De meeste bestuurders zijn niet zo goed en dat laten de statistieken prima zien want verreweg de meeste ongelukken komen gewoonweg vanwege menselijk falen.

En natuurlijk hoor je de bestuurders die zichelf supergoed vinden klagen over dat ze het onnodig vinden, dat ze het beter kunnen. Maar eerlijk?

Zelfrijdende motorfietsen lijken me simpelweg fysisch onmogelijk, los van of je dat moet willen of niet. De balans van een motorfiets handhaven als de persoon die erop zit wat anders doet, lijkt me onnmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Die zelf balancerende apparaten waar je op staat met 1 wiel rechts en 1 wiel rechts doen het toch ook met gyroscoop? Volgens mij zijn er ook prototypes met motorfietsen.

Als je als bestuurder toch besluit om er al rijdend (onbewust) af te stappen heb jij wel een probleem terwijl je motor gewoon door rijdt naar de ingestelde eindbestemming?
 
Wat betreft VW reclame? Bedoelen jullie deze?
Neen, maar wel in die zin. Of het ook om de Polo ging kan ik me niet herinneren, maar het valt me wel op dat het spotje dat ik bedoel al lang niet meer uitgezonden is, en ik vind het ook nergens terug.

Misschien is het wel verbannen?

Het was echt als rechtstreeks zeggen, "je moet niet meer opletten, dat doet je auto wel" ...
 
@mojave: zo'n segway helpt je met balanceren. Maar het vereist wel logische acties van de bestuurder.

Zelfbalancerende motorfietsen zijn er ook wel. Honda had laatste zoiets. Maar dat was eentje zonder mens erop. Dat is makkelijker, want dan is het zwaartepunt voorpelbaar. Eem persoon die gekke dingen doet, beinvloedt het zwaartepunt en dat maakt het natuurlijk wel lastiger. nu ja, een segway werkt ook niet als je als mens rare dingen doet, dat is waar.

@DKP: dat iets wat Volvo toch wel probeert duidelijk te maken. Die hulpmiddelen zijn geen rijhulp. Het zijn noodhulpmiddelen. In principe net zo "onnodig" als airbags en gordels.
 
@mojave: zo'n segway helpt je met balanceren. Maar het vereist wel logische acties van de bestuurder.

Zelfbalancerende motorfietsen zijn er ook wel. Honda had laatste zoiets. Maar dat was eentje zonder mens erop. Dat is makkelijker, want dan is het zwaartepunt voorpelbaar. Eem persoon die gekke dingen doet, beinvloedt het zwaartepunt en dat maakt het natuurlijk wel lastiger. nu ja, een segway werkt ook niet als je als mens rare dingen doet, dat is waar.
Je zou op een motor een rugleuning (seat) kunnen maken waarin je je vastriemt, zodat je steeds in dezelfde positie zit. Het helpt de motor om zelf te kunneen rijden. Want als je op je motor zit, en die neemt een bocht op een moment jij zit te dromen, gaat dat niet werken, hij zal zich moeten herbalanceren, en aangezien jij al naar de andere kant aan het "vallen" bent, kan de motor maar één ding doen, terug sturen en remmen ... crash gegarandeerd ...
Nee, we zitten absoluut niet op autonome motoren te wachten :N
De regering ook niet, ze wil bij autonoom rijden sowieso de particuliere motor eruit :(
@DKP: dat iets wat Volvo toch wel probeert duidelijk te maken. Die hulpmiddelen zijn geen rijhulp. Het zijn noodhulpmiddelen. In principe net zo "onnodig" als airbags en gordels.
Ik ben het ermee eens dat al die technische snufjes leuk en goed zijn, idd zolang de bestuurder niet denkt van "er kan niks misgaan, want deze auto heeft alle opties die afgekort zijn met drie lettertjes" ... :')

Echt, ik heb al iemand die uitspraak horen doen; "ik kan wél een ongeval krijgen, maar dan is de andere sowieso in fout, want mijn BMW heeft alle mogelijke veiligheids opties" -O-
Toen ik vroeg, "en wat als je in een ongeval betrokken raakt met een auto met exact al diezelfde opties? Hoe komt dat dan?" ... stilte ... :')

En verder geef ik eerlijk toe zelf ook blij te zijn met ABS, ESP, een of ander systeem dat de stabiliteit controleert en bijstuurt als je met aanhanger rijdt vanwaar ik niet weet met welke drie lettertjes deze optie benoemt wordt, line departure warning (of zoiets), crouse controle icm automaat. Ik gebruik eens boven de 40km/u nog amper mijn pedalen. Alleen jammer dat er geen automatische afstands regelaar op zit op deze ...
... maar je mag niet blindelings op dit alles vertrouwen, je moet blijven opletten.
 
Je zou op een motor een rugleuning (seat) kunnen maken waarin je je vastriemt, zodat je steeds in dezelfde positie zit. Het helpt de motor om zelf te kunneen rijden. Want als je op je motor zit, en die neemt een bocht op een moment jij zit te dromen, gaat dat niet werken, hij zal zich moeten herbalanceren, en aangezien jij al naar de andere kant aan het "vallen" bent, kan de motor maar één ding doen, terug sturen en remmen ... crash gegarandeerd ...
Met duo op de CBR250R kan het ook spannend zijn.
Dat ding reageert echt op iedere input. _O-
@mojave: zo'n segway helpt je met balanceren. Maar het vereist wel logische acties van de bestuurder.
Ik dacht dat de nieuwe eigenaar van Segway op zijn landgoed in een soort van ravijn gevallen was?

Gevonden:
Millionaire Segway tycoon dies in cliff plunge on one of his own scooters.
 
Laatst bewerkt:
Oeps. We hadden het erover op het werk tijdens de lunch. Er reed iemand met zo'n 1 wieler (waar je je voeten aan de zijkanten naast zet) en vroegens ons af hoe het nu zat met die segways..
 
Motoren worden niet zelfrijdend, die worden verbannen.

en dat is nou zo jammer.
motoren en scooters zijn juist so razend efficient.

maarreeh... suggestie; de (bak)fietsen en speedpedelecs ook verbieden....
die zijn namelijk ook levensgevaarlijk en onvoorspelbaar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan