Toelating voor Royal Enfield

B2

MF veteraan
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Ik ben gisteren wezen wandelen met mijn vriendin, en zij rijdt niet echt graag mee op mijn motor (te snel, te schuin, te sportief) en ik begrijp haar wel.
Maar ze zou wel graag meerijden op een chopper of zo (lijkt haar veel rustiger).
Nu ben ikzelf meer geinteresseerd in die "of zo" dan in die chopper (te duur, slecht voor je rug en meestal te lelijk -persoonlijke smaak-.). Verder vindt ze die oude CB's 750 prachtige dingen (ik eigenlijk ook wel). Het probleem is echter een beetje de prijs en het feit dat die dingen ook nog wel snel gaan. Ik zoek dus meer iets in het genre van een Royal Enfield...om rustig met een pothelmpje en vliegeniersbril op naar de zee te tuffen (en onderweg te moeten stoppen om je bougies te kuisen...).
Dus alle info over Enfield, foto's, alternatieven, meningen hierover zijn welkom...
 
Op vakantie naar Noord-Holland. En dan bij Sander van Bergen langs. www.vanbergenclassics.nl. Heeft ook een Diesel staan. Echt heus waar. Kan er ook een zijspan aan bouwen. Verkoopt en monteert verbeteringskits, waarbij m.n. lagers en keerringen vervangen worden en de zaak goed gemonteerd wordt. En hij heeft een baard. Is dus een aardige man. Mevrouw Sander maakt allerlei moois van tuigleder. En dat is, om met Dolf van MotorEmotion te spreken, geen leer van overleden hooligans. :)

Prijs? Een CB is stukken goedkoperderder, ben je voor ene paar 100 euri klaar. Enfields zijn exclusiever en dus duurderder.

Ik zou zeggen: doen! 8-)

Maar een pothelm op een CB kan ook prima, vraag maar aan Jochem. :)


een leuk alternatief is natuurlijk een ural of dnepr :P
 
Op vakantie naar Noord-Holland. En dan bij Sander van Bergen langs. www.vanbergenclassics.nl. Heeft ook een Diesel staan. Echt heus waar. Kan er ook een zijspan aan bouwen. Verkoopt en monteert verbeteringskits, waarbij m.n. lagers en keerringen vervangen worden en de zaak goed gemonteerd wordt. En hij heeft een baard. Is dus een aardige man. Mevrouw Sander maakt allerlei moois van tuigleder. En dat is, om met Dolf van MotorEmotion te spreken, geen leer van overleden hooligans. :)

Prijs? Een CB is stukken goedkoperderder, ben je voor ene paar 100 euri klaar. Enfields zijn exclusiever en dus duurderder.

Ik zou zeggen: doen! 8-)

Maar een pothelm op een CB kan ook prima, vraag maar aan Jochem. :)


een leuk alternatief is natuurlijk een ural of dnepr :P
Yep! Kan.
 
En kijk hier eens.

Bullet 350:
350b.jpg

Bullet Electra:
ele.jpg

Bullet Machismo:
mach.jpg

En last but not least, Bullet 500
500b.jpg


Gloedjenieuw uit India ;)

Ook interessant
 
Allemaal prachtige motoren, alleen beetje te duur ;( .
Ik denk dat ik me aan het miskijken ben op een maat, die heeft er 1 in India gekocht en laten overschepen...kwam hem voor een nieuwe Enfield 350 op zo'n 2500,-te staan.
Hoe zit dat met die Urals enzo (ev. een CB maar de look is van belang! En de prestaties moeten(!!!) ondermaats zijn -> 0-70 in 10sec, banden van zo rond WOII, liefst trommelremmen,... !
Het is dus echt bedoeld om met 2 onverantwoord gekleed naar zee te tuffen in het zomerzonnetje langs secundaire wegeltjes...).
 
Allemaal prachtige motoren, alleen beetje te duur ;( .
Ik denk dat ik me aan het miskijken ben op een maat, die heeft er 1 in India gekocht en laten overschepen...kwam hem voor een nieuwe Enfield 350 op zo'n 2500,-te staan.
Kan ook, maar die dingen zitten niet echt lekker in elkaar. 't Is net een oude Ural :P
Hoe zit dat met die Urals enzo (ev. een CB maar de look is van belang! En de prestaties moeten(!!!) ondermaats zijn -> 0-70 in 10sec, banden van zo rond WOII, liefst trommelremmen,... !
dit zijn bijna exact de specs van mijn zijspan! 1000 euri, 200 aan onderdelen, een paar dagen tijd erin steken en klaar. Moet je wel een beetje handig voor zijn. O-)

Wil je hufterproof, ga dan voor een CB400 of 360, die zijn wel sneller maar tevens veel betrouwbaarder. En een gashandvat kan ook tot halverwege open gedraaid worden, hoeft niet altijd vol open :P
 
Op maandag 02 juni 2003 15:31 schreef Ralfie het volgende:Kan ook, maar die dingen zitten niet echt lekker in elkaar. 't Is net een oude Ural :P
Weet ik, na verschillende aanduwpogingen startte hij niet, na plaatsing grasmaaierbougie liep hij wel. Verder rijdt hij steeds rond met een doek op zijn motorblok om de lekkende benzine op te vangen en is hij nooit zeker of hij het wel zal doen.
Maar dat stoort me niet echt, de techniek zit volgens mij ook zo denderend moeilijk niet in mekaar.
dit zijn bijna exact de specs van mijn zijspan! 1000 euri, 200 aan onderdelen, een paar dagen tijd erin steken en klaar. Moet je wel een beetje handig voor zijn. O-)
Die handigheid zal ik wel krijgen (heb geen 2 linkerhanden, een goeie gereedschapskist en plaats) -en anders is er het forum nog ;) .
Een zijspan is geen optie...een Ural ev. wel...
Wil je hufterproof, ga dan voor een CB400 of 360, die zijn wel sneller maar tevens veel betrouwbaarder. En een gashandvat kan ook tot halverwege open gedraaid worden, hoeft niet altijd vol open :P
Weet ik, het is niet zo dat ik altijd snel rijd, maar als de motor er voor gemaakt is, is het gemakkelijker...moeilijk om uit te leggen, maar het ding moet een relaxte sfeer uitstralen, ook als je er mee rijdt.
 
Weet ik, het is niet zo dat ik altijd snel rijd, maar als de motor er voor gemaakt is, is het gemakkelijker...moeilijk om uit te leggen, maar het ding moet een relaxte sfeer uitstralen, ook als je er mee rijdt.

Zoiets? Doet het zoals je ziet ook goed bij de vrouwkes :+ . Super ontspannen uitstraling en hard wil ie met geen mogelijkheid.

full


En niet klagen "maar daar kan ik niet met twee man op", want het tweede zweefzadel was hier tijdelijk niet gemonteerd. 8-)
 
Zoiets? Doet het zoals je ziet ook goed bij de vrouwkes :+ . Super ontspannen uitstraling en hard wil ie met geen mogelijkheid.
Inderdaad.
(Afbeelding)

En niet klagen "maar daar kan ik niet met twee man op", want het tweede zweefzadel was hier tijdelijk niet gemonteerd. 8-)
Ik ging der juist over beginnen zie.... :P

Morgenavond eens bellen naar die maat (als ik zijn tel. nr nog ergens vind), mss verkoopt hij de zijne wel. (Vakantie in N-Hollland is helaas geen optie).
 
Nog alternatieven: oude DKW, MZ o.i.d. Lekkere dampende tweetakt. Bestaat er ook zoiets als www.marktplaats.be? Op .nl staan ook vaak obscure oldtimers voor weinig. Zoekt en gij zult vinden. :)
 
Update:
Gisteren gebeld met mijn maat (de wereldreiziger, en dat mag je letterlijk nemen).
Voor een idee van de prijs te hebben:

1e mogelijkheid (voor een nieuwe Enfield):

- Enfield Bullet 500 kopen in Belgie: 183000,- Bef of 4536,-

2e mogelijkheid (voor een nieuwe Enfield):

- Enfield Bullet 500 laten kopen in India in de fabriek: 60000,-
- Overschepen naar Belgie: 15000,-
- Importtaxen betalen: 10000,-
Totaal: 85000,- Bef of 2107,-.

3e mogelijkheid (2e handse Enfield):

- Kopen in India voor geen geld, probleem hierbij is als je er zelf niet bij bent dat ze je hoogstwaarschijnlijk rommel in je handen duwen.
- Zoeken in Belgie of Nederland (moeilijk te vinden).

Verder wist hij te zeggen dat Enfields kwalitatief iets beter zijn dan Urals.

Voor de precieze prijzen (hij zei me deze, mede door eigen ervaringen) ga ik nog wat mailtjes rondsturen en hier posten. Ook al komt het er financieel niet van, dan kan het nog handig zijn voor anderen.

Op- of aan merkingen zijn natuurlijk altijd welkom (neem ik toch beter geen oude CB of zo, .... ?).
 
Op woensdag 04 juni 2003 09:44 schreef B2 het volgende:
...(neem ik toch beter geen oude CB of zo, .... ?).

Yep, is makkelijker en goeiekoperder. Maar net wat je zelf wilt natuurlijk.

Een 2e hands Enfield moet hier toch ook wel te vinden zijn :?

Dieseltje:

enfield_diesel.jpg


De hogere aanschafprijs haal je er wel weer uit door het lage verbruik (1:60!!!) :P
 
Op woensdag 04 juni 2003 10:23 schreef Ralfie het volgende:Yep, is makkelijker en goeiekoperder. Maar net wat je zelf wilt natuurlijk.
Waarom rijd jij dan rond op een Ural? ;)
Een 2e hands Enfield moet hier toch ook wel te vinden zijn :?

Dieseltje:

(Afbeelding)

De hogere aanschafprijs haal je er wel weer uit door het lage verbruik (1:60!!!) :P
Voor de prijs van een 2e hands kan ik er een uit India laten overkomen.

En geef toe, een Enfield geeft toch meer op dan een CB... en houdt ook lang zijn waarde.

Dilemma's...
 
een Royal Enfield (Brit) is waardevol omdat het een klassieker is. ook vrij prijzige dingen!

Een Enfield (India) is precies hetzelfde (mallen en techniek overgekocht van de britten) maar is vele malen goedkoper. Ik weet zo geen prijzen, maar voor een paar honderd eurootjes schijn je ze al wel te hebben. Dan ff laten tunen bij van Bergen (ze zijn zeer zuinig afgesteld op Indiaase eisen) en je kan rustig met het verkeer mee tokkelen!

hier nog wat foto's van verchopte Enfields (kan het niet laten, choppers rule!)

Sander van Bergen Enfield Bullet chopper
motorsale2002_enfield.jpg


Een Enfield chopper gevonden op het WWW
royal_enfieldchopper.jpg


een echte ROYAL enfield chopper in aanbouw, werd mij opgestuurd door iemand uit California
royalenfieldchopper1.jpg


en hier nog iets zeldzamers.... een ARIEL chopper!

arielchopper.jpg
 
Yep, is makkelijker en goeiekoperder. Maar net wat je zelf wilt natuurlijk.

Een 2e hands Enfield moet hier toch ook wel te vinden zijn :?

Dieseltje:

(Afbeelding)

De hogere aanschafprijs haal je er wel weer uit door het lage verbruik (1:60!!!) :P

Die is ook heel gaaf, wil wel eens een diesel fiets hebben

En geef toe, een Enfield geeft toch meer op dan een CB...




dat zeker! (sorry CB-freaks )

heb je toch eigenlijk wel gelijk in, en ik ben toch aardig CB fan. :P
 
weet wel dat zo'n diesel fiets niet echt snel is... gaat van TAK-TAK-TAK met 40 km per uur ofzo....
Als je echt meer wil weten van die fiets kan ik wel ff in een oude Bigtwin wat opzoeken?
 
weet wel dat zo'n diesel fiets niet echt snel is... gaat van TAK-TAK-TAK met 40 km per uur ofzo....
Als je echt meer wil weten van die fiets kan ik wel ff in een oude Bigtwin wat opzoeken?
Bedankt voor het aanbod, maar die diesel is niet echt mijn ding. Ik zei dat hij van 0-70 moet gaan in 10 sec, niet in 10 min ;) .
 
Hey B2, kheb ook wel interesse om zo een Enfield uit India te importeren.
Misschien goedkoper met 2. Heb net gekeken op de site uit India. Ze kosten daar ongeveer € 1250.
Hou me effe op de hoogte.
 
Hey B2, kheb ook wel interesse om zo een Enfield uit India te importeren.
Misschien goedkoper met 2. Heb net gekeken op de site uit India. Ze kosten daar ongeveer € 1250.
Hou me effe op de hoogte.
OK, ik hou je op de hoogte.

Ik heb gisteren een mail gestuurd naar de fabriek in India met een paar vragen en vanavond ga ik eens bellen met een paar mensen die er reeds 1 geimporteerd hebben.
Mijn maat is niet echt representatief voor het geld dat de staat zal eisen aan BTW en taxen (kan oplopen tot de prijs van de motor |( :r ) aangezien hij een Enfield gekocht heeft van 37 jaar oud. Dus een oldtimer voor de staat.
Al mijn bevindingen zal ik hier posten, als het mij te kostelijk uitkomt, dan ben jij er mss wel wat mee...

En dat met 2 een korting trachten te krijgen staat me ook wel aan...bvb. transportkosten alleen al...
 
Antwoord van de fabriek in India op mijn vraag daar een Enfield te kopen en te laten verschepen:


Dear Wim,

We are pleased to note your interest in purchasing a Royal Enfield Motorcycle in India and shipping it to Europe.

We wish to inform you that the motorcycle we manufacture for sale in India is road legal only in India and will not meet the European Union Regulations in Europe.

The Bikes we manufacture to meet the EC Regulations cannot be sold in India since it does not meet the Indian regulations for e.g. the vehicle identification numbering system is different for Europe in India. Similarly, other statutory requirement relating to exhaust emission, noise, brakes, and other safety related directives are different for both the countries and hence we manufacture bikes according to the different regulations of the country.

In view of the above, we do not recommend that you buy a Bike in India and ship it back to Europe. We recommend that you buy a bike in Belgium through one of our European Distributors, whose name and address is given on our website www.royalenfield.com

Regards

Vipin Kataria


Daar schiet ik dus niets mee op...en was wel enigszins te verwachten ook, ze gaan hun eigen dealers niet voorbijsteken.

Nog effe verderzoeken dus...
 
gewoon ff afspreken met die sander van Bergen www.vanbergenclassics.nl/ die is DE enfield specialist, en verkoopt ook nieuwe Enfields als ik het goed heb. gelijk standaard getuned dat ze meekunnen in nederlands verkeer. Ik neem aan dat ze dus ook in Nederland legaal op kenteken kunnen worden gezet.

Trouwens gisteren dat over die Taurus diesel opgezocht, is het meest zuinige vervoermiddel bekend, en heeft een topsnelheid van 90 km/u al doet ie daar wel ff over. volgens de fabriek 1:70 geloof ik, en in de praktijk 1:55 :}
 
Er bestaan dus 4 mogelijkheden om zelf een Enfield vanuit India naar hier te krijgen (ik zit op 4). De 5e mogelijkheid is via een dealer.

1) Een nieuwe kopen en laten verschepen, dan moet je in Belgie importtaxen en BTw betalen die de prijs van je motor ruim overtreffen. Dus koop je hem beter bij een dealer (aangezien die moet zorgen voor de homologatie en niet echt gemakkelijk meewerkt als je hem niet bij hem koopt).
2) Een oldtimer kopen in India en laten overschepen: geen taxen te betalen
3) Een recente 2e hands of een nieuwe kopen in India en hem laten "verouderen". Dan importeren als oldtimer en hopen dat de douane geen zin heeft om de nrs. na te trekken (een oldtimer heeft nl. geen papieren). Deze manier is nogal -uhm- illegaal.
4) Een motor kopen in India en hem laten overschepen met een verhuis, dan moet je geen taxen betalen aangezien hij al je eigendom is. Nadeel hiervan is dat hij al een zekere tijd (ik heb gehoord 6 maanden) in je bezit moet zijn in India.


Nog een vraagje: op wat moet ik allemaal letten als ik een 2e handse zou kopen?

[edit] ik zal mss nog wel eens contact opnemen met Sander, maar ik ben belg, en de wetgeving en taxen zitten hier anders in elkaar, en om dan 2 keer te betalen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan