toeren blijft hangen

Draggertje

Rookie
16 nov 2018
9
0
Ik heb sinds kort een Yamaha dragstar 1100 classic van 2003 met 20000 op de teller. Hij ziet er als nieuw uit maar heeft waarschijnlijk bij de vorige eigenaar lang stilgestaan. Ik heb het volgende probleem waar in eerder topic tientallen opties voor zijn aangedragen. Om toch het één en ander uit te sluiten:
Wanneer op temperatuur blijft het toerental hangen. Wanneer in stilstand in de versnelling blijft de motor gieren. Wanneer ik de koppeling dan iets geef dan zakt het toerental meestal naar normaal. Wanneer ik hem in z'n vrij zet gaat het toerental altijd naar normaal. Ik heb er zelf weinig verstand van maar om zelf of een techneut op speurtocht te gaan zou ik graag de meest voor de hand liggende oorzaken willen weten. Wie?
 
Als ik em in zn vrij zet zakt ie sowieso terug naar normaal!
Als ik stil sta in een versnelling en laat dan de koppeling iets opkomen zonder gas zakt ie ook terug. Anders blijft ie gieren. Dit alleen op temperatuur.
 
Ik begrijp je probleem, maar kan er niet echt kaas van maken, zoals de meesten denk ik (is hier vrij rustig). Het kan haast niet zo zijn dat hij het alleen in de versnelling doet, logischerwijs zou het juist eerder andersom zijn. Heb je al geprobeerd om de stekker van je neutraalsensor los te trekken en te kijken wat ie dan doet?
 
Als ik em in zn vrij zet zakt ie sowieso terug naar normaal!
Als ik stil sta in een versnelling en laat dan de koppeling iets opkomen zonder gas zakt ie ook terug. Anders blijft ie gieren. Dit alleen op temperatuur.
Gaat hij ook direct naar normaal toerental als je hem in zn vrij zet, of duurt het alsnog soms wel even?

Verder verdenk ik, valse lucht, vervuilde carb of slechte synchronisatie als eerste.
 
Hallo! Ja daar ben ik weer! Nee het probleem is nog niet opgelost. Toeren blijven nog steeds hangen (alleen wanneer motor op temperatuur) maar gaat in z'n vrij direct naar normaal toerental!
 
Net weer een langere rit gemaakt. En ook nu weer, wanneer helemaal op temperatuur begint het gedonder, dan blijft het gas weer hangen en gaat ie gieren. In z'n vrij zakt ie gelijk naar normaal, ook wanneer ik de koppeling op laat komen zakt ie ook naar normaal. Wanneer in z'n vrij en dan met koppeling blijft ie normaal. Soms blijft ie in z'n versnelling gewoon doorrijden zonder gas te geven alsof de choke helemaal uitstaat. Dit dus alleen als ie goed heet is.
Ook heb ik gehoord dat het het membraam van de carb kan zijn of de naald van de choke. Klopt dit? Ik heb ook een slechte koude start, kan dit daarmee te maken hebben?
Ik ben niet technisch dus ik moet het een monteur laten doen. Maar ik kan hem op weg helpen met de tips die hier gegeven zijn.
Alvast bedankt.
 
Ik ben niet technisch dus ik moet het een monteur laten doen. Maar ik kan hem op weg helpen met de tips die hier gegeven zijn.

een goede mekanieker heeft geen tips nodig, een slechte krijgt dit sowieso niet opgelost. Dus breng hem gewoon weg naar die goede en leg hem je probleem uit zonder zelf suggesties te doen wat het zou kunnen zijn. Als hij wat moet weten zal hij dat wel zelf aan jou vragen.
 
Laat je in de vrij de koppeling opkomen? In dat geval is dat dus de gelijkenis.
Als hij meteen zakt als je hem van de 1 naar de vrij schakelt, terwijl je de koppeling nog in hebt gedrukt, dan is er iets heel vreemds aan de hand...iets elektrisch of zo.

Als het gas blijft hangen terwijl je je gas dicht hebt kan dat maar een paar dingen zijn:
- Gas blijft hangen
- Valse lucht (lek)
- Teveel/meer lucht op een andere manier; choke blijft hangen, vlinderkleppen erg uit sync, véél te arm mengsel
 
een goede mekanieker heeft geen tips nodig, een slechte krijgt dit sowieso niet opgelost. Dus breng hem gewoon weg naar die goede en leg hem je probleem uit zonder zelf suggesties te doen wat het zou kunnen zijn. Als hij wat moet weten zal hij dat wel zelf aan jou vragen.
Hoe ga je op voorhand een goede mekanieker van een slechte mekanieker onderscheiden?
Achteraf is het makkelijk, dan heb je een dure rekening en het euvel is niet goed verholpen.

Eigenlijk zouden garages een soort "no cure-no pay" moeten hanteren.
 
Hij zakt idd naar normaal zodra ik em in z'n vrij zet ook met koppeling in.
Ik heb hieronder alle tips verzameld m.b.t. mijn probleem. Het is duidelijk dat men niet eenduidig is hieromtrent en dat het hier blijkbaar niet om een alledaags dingetje gaat. Ik breng em straks naar mijn mechanieker en die mag het gaan uitvogelen.

- membraam carb
-vervuilde carb of slechte synchronisatie.
-naald choke
-Probeer om de stekker van je neutraalsensor los te trekken en te kijken wat ie dan doet?
-Valse lucht door gescheurde inlaatrubbers.
-Te arm stationair mengsel
-Gaskabel te strak
-vlinderkleppen erg uit sync, véél te arm mengsel

Zodra ik er uit ben laat ik het weten!!
 
Hij zakt idd naar normaal zodra ik em in z'n vrij zet ook met koppeling in.
Ik heb hieronder alle tips verzameld m.b.t. mijn probleem. Het is duidelijk dat men niet eenduidig is hieromtrent en dat het hier blijkbaar niet om een alledaags dingetje gaat. Ik breng em straks naar mijn mechanieker en die mag het gaan uitvogelen.

- membraam carb
-vervuilde carb of slechte synchronisatie.
-naald choke
-Probeer om de stekker van je neutraalsensor los te trekken en te kijken wat ie dan doet?
-Valse lucht door gescheurde inlaatrubbers.
-Te arm stationair mengsel
-Gaskabel te strak
-vlinderkleppen erg uit sync, véél te arm mengsel

Zodra ik er uit ben laat ik het weten!!
Alle tips kunnen inderdaad voor het probleem hoog stationair draaien, echter waarom zou die het dan niet doen als die in neutraal staat.
Daar hoor ik niemand over.

Ik denk wellicht aan een slecht contact met je cdi en alles wat daarbij hoort.
Alle stekkers eens nalopen, loshalen, eventueel schoonmaken, meerdere keren in en uit elkaar klikken.
kost niets en kan iedereen.

Heeft die motor nog carbarateurs of al injectie?
 
Alle tips kunnen inderdaad voor het probleem hoog stationair draaien, echter waarom zou die het dan niet doen als die in neutraal staat.
Daar hoor ik niemand over.

Ik denk wellicht aan een slecht contact met je cdi en alles wat daarbij hoort.
Alle stekkers eens nalopen, loshalen, eventueel schoonmaken, meerdere keren in en uit elkaar klikken.
kost niets en kan iedereen.

Heeft die motor nog carbarateurs of al injectie?
De motor heeft carburateurs...
 
Terug
Bovenaan Onderaan