Toeren in Australie!

SHiQ

MF'er
22 mei 2004
106
0
Kampen
Iemand wel eens getoerd Down Under?

Ik ga in november voor een half jaar naar australie. En ik wil daar voor vervoer ook een moto kopen. Lijkt me schitterend lange toertochten door australie. Ik wil zeker de Great Ocean Road op de motor gaan doen (van Geelong naar Melbourne ca. 300km)! Desnoods op een huurfiets. _O_

Maar
1) Is het verstandig :? Ik heb tegen die tijd nog niet echt veel ervaring (ik moet nog afrijden).
2) Hoe zit het linksrijden (ipv rechts hier) is dat lastig om te handlen?
3) De lange afstanden, moet je dan ook steeds je ketting spuiten om de zoveel km in een ander klimaat? Of beter een cardan?

Dus zijn er mensen die ook in australie getoerd hebben? En weten wat mooie routes zijn? :]

Alvast bedankt! :)
 
He wat gaaf dat je dat gaat doen, maar inderdaad eerst je rijbewijs halen, heb je wel al je BV's?


Elly
 
Mijn advies is gewoon doen :) Links rijden maakt met de motor geen fluit uit, enige waar je rekening mee moet houden is het verkeer van links ipv rechts. Ervaring moet je op doen in het verkeer. of je dat nou hier in nederland doet of in Australie maakt geen f*ck uit. Heb zelf rijbewijs gehaald(blik) en een week later zat ik voor 6 mnd in buitenland en moest dagelijks de weg op(gemiddeld 150 tot 200 km een dag met slecht wegdek en of off road)
 
je kunt gerust een motor rijden met ketting, als je maar niet te veel met de motor in kontakt komt met zand, maar genoeg water en benzine bij je hebben is het aller belangrijkste.



en als je voor een half jaar naar australie gaat, dan moet je daar wel een rijbewijs halen...je kunt daar maar 60 dagen rijden met je nederlands rijbewijs.
 
je kunt gerust een motor rijden met ketting, als je maar niet te veel met de motor in kontakt komt met zand, maar genoeg water en benzine bij je hebben is het aller belangrijkste.



en als je voor een half jaar naar australie gaat, dan moet je daar wel een rijbewijs halen...je kunt daar maar 60 dagen rijden met je nederlands rijbewijs.
Kijk! Dat wist ik niet :P Maar mensen die ik ken die daar ook geweest zijn, konden gewoon auto rijden zonder dat ze een bewijsje moesten halen. Of is dat met de moto anders?

@Ely die mag ik begin augustus gaan doen, en daarna heb ik verkeerdeelnemer! :)
 
als je langer dan 60 dagen daar verblijft, dan moet je wel even examen halen , dat is in de U.S. het geval en dat zal ook wel zo wezen in australie, het examen kost hier 2 dollar en je kunt er gewoon opwachten....als je zakt dan kun je de volgende dag gewoon weer overdoen.
 
als je langer dan 60 dagen daar verblijft, dan moet je wel even examen halen , dat is in de U.S. het geval en dat zal ook wel zo wezen in australie, het examen kost hier 2 dollar en je kunt er gewoon opwachten....als je zakt dan kun je de volgende dag gewoon weer overdoen.
hahaha ok ok! :) Maar USA is altijd anders he ;) Sommige landen zijn niet zo dwangmatig als de USA.. :)
 
vergis je niet met australie , probeer maar eens een visum te krijgen, ze doen daar in australie heel moeilijk over.
visum aanvraag is niet zon probleem. Ze hebben een speciaal visum voor mensen met zelfde reisdoel als ik, een Work/Holliday visum. Enige vereiste zijn dat je minimaal 18 en maximaal 30 moet zijn, en een bedrag van 3200 euro reisgeld tot je beschikkng moet hebben! :) Verder is het geen probleem.
 
visum aanvraag is niet zon probleem. Ze hebben een speciaal visum voor mensen met zelfde reisdoel als ik, een Work/Holliday visum. Enige vereiste zijn dat je minimaal 18 en maximaal 30 moet zijn, en een bedrag van 3200 euro reisgeld tot je beschikkng moet hebben! :) Verder is het geen probleem.


ik denk dat je met Euro's daar niet zover komt :+
 
Kijk! Dat wist ik niet :P Maar mensen die ik ken die daar ook geweest zijn, konden gewoon auto rijden zonder dat ze een bewijsje moesten halen. Of is dat met de moto anders?

@Ely die mag ik begin augustus gaan doen, en daarna heb ik verkeerdeelnemer! :)

Als je even langs de ANWB winkel gaat en een internationaal rijbewijs haald ben je klaar. Ik heb een jaar in Down Under gewoond.
Nooit op de motor gereden maar uiteraard wel in een koekblik
Let wel op voor alle beesten die daar zomaar de weg over steken!!! :]
 
Als je even langs de ANWB winkel gaat en een internationaal rijbewijs haald ben je klaar. Ik heb een jaar in Down Under gewoond.
Nooit op de motor gereden maar uiteraard wel in een koekblik
Let wel op voor alle beesten die daar zomaar de weg over steken!!! :]


ik denk dat een internationaal rijbewijs maar 60 dagen geldig is.
 
ik denk dat een internationaal rijbewijs maar 60 dagen geldig is.


1 heel jaar geldig !! en zelfs alleen met je nederlands rijbewijs kan je daar terecht, het internationaal rijbewijs is alleen een vertaling van je daadwerkelijke rijbewijs.
Geloof mij in Australia zijn dat soort dingen geen probleem 8-)
 
Ik ben zelf met een working-holiday visum 6 maaanden in australie geweest in 1998/1999.
Je mag gewoon de hele duur dat jij in Australie bent lekker rijden, zeker met een working holiday-visum. Punt is alleen dat je 21 moet zijn anders mag je niet rijden.
Internationaal rijbewijs is handig voor als je eens aangehouden mocht worden, het is echter niet verplicht. Enige wat het is is een vertaling van je eigen rijbewijs. Als je er voor hebt betaald en je ziet het zul je ook wel denken stelletje oplichters. En een internationaal rijbewijs is veel langer geldig dan 60 dagen.
Hou wel rekening met de erg hoge temperaturen in australie. Denk niet dat je daar in een motorpak gaat rijden. Daarnaast hebje tuurlijk ook nog bepakking bij je. Het is wel een erg mooie omgeving om op de bike te gaan dat is gewoon echt super.
Er gaan geloof ik ook motorritten vanuit alice springs naar ayers rock toe.
Denk er ook aan dat als je met pech komt te zitten niet zo snel bij een pomp of motorshop bent dan in nederland........denk dat je dit erg goed moet realiseren.
In het half jaar dat ik er ben geweest heb ik opzich erg weinig motorrijders daar gezien.
Als je het echt mocht willen en je hebt de kans...bereid je gewoon erg goed voor.
 
internationaal rijbewijs is volgens mij gewoon bullshit. Je nederlandse rijbewijs is gewoon rechtsgeldig. Punt is dat bij controle e.d. het voor de betreffende mensen in het land sneller te zien is of je een geldig papiertje hebt.
 
Ben ook een jaar naar Oz geweest geen punt met rijbewijs, wel int. rbw gehaald was toen 30gulden. Is gewoon het hele jaar geldig, weet niet hoe dat zit met leeftijd van 21... Wat ik wel weet is dat je als motorrijder niet voor vol word aangezien, meeste motoren die ik heb gezien waren flink beschadigd en veel 250cc. In de stad althans... Ze halen daar een rijbewijs zonder te lessen, met de auto althans. Gewoon iemand naast je met RBW en een L op de ruit. En dan een P als je bent geslaagd. en dat duurt weer 2 jaar. Dan pas heb je een volledig rbw. Dus gewoon je rbw hier halen.Vriend waarmee ik rond reed heeft zo Oz door gereden met mij. 1x aangehouden geen probleem dat ik geen Oz-rbw had.
En als je idd door het midden wil gaan dus Ayers rock en zo zou ik in de nazomer gaan. In de zomer is het echt super heet. Of in de winter, maar dan vriest het wel 's avonds. Maar dit wist je vast al :)
Ben wel een nederlander tegen gekomen die met z'n vriendin achterop door Oz ging. Op een BMW R80... Lijk me wel super om te doen alleen zijnde afstanden super SAAI. Zekers aan de west kust en het midden. Maar het gebied is daar wel minder toeristisch, vind ik wel beter
Zou zo weer terug willen...maarja je krijgt maar 1x zo'n visum helaas '(
Dus veel plezier daaro
 
Ben ook een jaar naar Oz geweest geen punt met rijbewijs, wel int. rbw gehaald was toen 30gulden. Is gewoon het hele jaar geldig, weet niet hoe dat zit met leeftijd van 21... Wat ik wel weet is dat je als motorrijder niet voor vol word aangezien, meeste motoren die ik heb gezien waren flink beschadigd en veel 250cc. In de stad althans... Ze halen daar een rijbewijs zonder te lessen, met de auto althans. Gewoon iemand naast je met RBW en een L op de ruit. En dan een P als je bent geslaagd. en dat duurt weer 2 jaar. Dan pas heb je een volledig rbw. Dus gewoon je rbw hier halen.Vriend waarmee ik rond reed heeft zo Oz door gereden met mij. 1x aangehouden geen probleem dat ik geen Oz-rbw had.
En als je idd door het midden wil gaan dus Ayers rock en zo zou ik in de nazomer gaan. In de zomer is het echt super heet. Of in de winter, maar dan vriest het wel 's avonds. Maar dit wist je vast al :)
Ben wel een nederlander tegen gekomen die met z'n vriendin achterop door Oz ging. Op een BMW R80... Lijk me wel super om te doen alleen zijnde afstanden super SAAI. Zekers aan de west kust en het midden. Maar het gebied is daar wel minder toeristisch, vind ik wel beter
Zou zo weer terug willen...maarja je krijgt maar 1x zo'n visum helaas '(
Dus veel plezier daaro
Bedankt voor de reacties! :)

Ja ik denk dat ik zowieso geen lederen motopak aan ga doen daar. Is veels te heet plus de mijne is zwart/blauw... geen goed idee.

Route die ik ga doen is een veel voorkomende denk ik: Van Sydney naar Cairns, van Cairs naar Darwin, dan naar Alice Springs en vanuit Alice Springs naar Adalaide richting Melbourne. En dan naar N-Zealand.
 
Ik heb in brisbane verleden jaar een motor gehuurd daar, perfecte omgeving. Ben met een BMW 1200GS geweest, nix gezeik over rijbewijs en ja dollar is goedkoop. Alles heel relaxed. Heb gehuurd bij www.mtdtours.com
 
Iemand wel eens getoerd Down Under?

Ik ga in november voor een half jaar naar australie. En ik wil daar voor vervoer ook een moto kopen. Lijkt me schitterend lange toertochten door australie. Ik wil zeker de Great Ocean Road op de motor gaan doen (van Geelong naar Melbourne ca. 300km)! Desnoods op een huurfiets. _O_

Maar
1) Is het verstandig :? Ik heb tegen die tijd nog niet echt veel ervaring (ik moet nog afrijden).
2) Hoe zit het linksrijden (ipv rechts hier) is dat lastig om te handlen?
3) De lange afstanden, moet je dan ook steeds je ketting spuiten om de zoveel km in een ander klimaat? Of beter een cardan?

Dus zijn er mensen die ook in australie getoerd hebben? En weten wat mooie routes zijn? :]

Alvast bedankt! :)

He shiq , ik zit op dit moment in ozzie en het is hier fantastisch om te rijden.
Het links rijden op zich gaat wel alleen het kijken is heel anders en dat is waar het meestal fout gaat. Gewoon relaxed op je fiets zitten en gaan.
Wij hebben vorige week motoren gehuurd in sydney en zijn daarmee naar philip island gereden , geweldige routes gereden en natuurlijk de GP races gezien :Y .
De lange afstanden zijn zeker iets om rekening mee te houden is heel anders als ons kikkerlandje.
Je zal je ketting zeker moeten smeren, maar als je gewoon op de asfaltwegen blijft zal het geen probleem zijn.
Mooie routes zijn er heel veel een mooie bochten ook *D.
 
Terug
Bovenaan Onderaan