Toeren in Engeland, reis per minicruise: tips en advies

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste forummers,

Ik ben van plan om op zeer korte termijn een weekendje naar Engeland te gaan met de motor, samen met mijn vriendin. Specifiek de plaats Hull, gezien de goede verbinding vanuit Rotterdam.

Nu wordt dit mijn eerste keer rijden in Engeland en ik vroeg mij af of er nog bijzonderheden zijn om op te letten? Los van het links rijden :+
We gaan met de boot en moeten dus de motoren ook op de boot stallen/vastzetten. Nog tips hierin? Blijkbaar zijn er wel spanbanden aan boord, maar voor de rest weet ik niet wat ik er van moet verwachten.

Tips en adviezen zeer welkom!
 
Ja, je automatismen overboord zetten.
Dus bij oprijden van een voorrangsweg NIET links kijken, maar LOOK RIGHT!!
Het klinkt heel simpel maar bij effe niet nadenken kan het toch fout gaan.
Mij is dat gebeurd. Een auto bleek ineens TOCH van rechts te komen. O ja, effe niet aan gedacht. Ging gelukkig net goed.
 
Yup, je reflexen werken de verkeerde kant op :P. Verder stelt het weinig voor.
 
Totdat je pauzeert en weer op pad wilt. Dan gaat het juist het vaakst mis.
 
Wat betreft het vastzetten van de motor is mijn ervaring dat ze hem bij de meeste maatschappijen voor je vastzetten. Anders, als je niet zeker van je zaak bent, kun je natuurlijk alsnog hulp vragen aan een medewerker of een andere motorrijder.
 
Weet niet wat je van plan bent qua verblijf, maar ik zou niet in Hull blijven. Als je niet te ver wilt is York een veel leuker alternatief.
 
Wat betreft het vastzetten van de motor is mijn ervaring dat ze hem bij de meeste maatschappijen voor je vastzetten.
Anders, als je niet zeker van je zaak bent, kun je natuurlijk alsnog hulp vragen aan een medewerker of een andere motorrijder.
De boot naar Hull heb ik een paar jaar terug gedaan. Je kreeg toen 2 spanbanden die je in de vloer vast kon maken.

Pas terug veerboot gedaan van Arhus naar Sealland in DK. Hingen spanbanden aan de wand. Zelf vastzetten.
Onderweg bleek op GPS dat de snelheid vd boot 72km/h was. De zee was erg kalm. Alleen toen ie zijn broer tegengesteld tegenkwam ging schip flink op-en-neer.

Sommige schepen zetten ze de motor helemaal niet vast! Van Palermo naar Genua gewoon motor neerzetten op de jiffy.
Het kwam mij heel vreemd over, maar 20h later stonden alle fietsen nog netjes overeind.

Wat ik nog wel kan aanraden is om een lap oid mee te nemen om tussen spanband en motor-zadel te leggen. Handschoenen kan natuurlijk ook.
Door de deining kan er toch beweging zijn tussen motorzadel en de spanband. Ook als je 'm strak aantrekt!
 
Neem 2 of 3 simpele spanbanden mee...........ze zijn aan boord normaal gesproken wel aanwezig, maar is meestal iets lomper spul.
En zekers zelf afspannen en dan bij voorkeur aan frame/valbeugels oid.........en altijd op de zijstandaard, nooit op de middenbok
Als de bemanning de motor afspant, doen ze dat meestal over het zadel en da's niet handig.........dan hou je er zo'n Duitse look aan over.

Geld pinnen in GB zelf, da's het goedkoopst. (bij veel pompen kun je cashen)

Passeer elke kruising/rotonde rustig (het linksrijden went wel ontzettend snel)
Want bij wegrijden/pauzeren/tanken vergeten de meeste aan welke kant je moet rijden. (simpel stickertje op je stuur met KEEP LEFT helpt vaak al)

Tolpoorten zijn voor motorrijders meestal gratis...........wel ff wachten tot de slagboom omhoog gaat. 8-)

Zorg voor goede (regen)kleding.......het is er af en toe vochtig.


Weekendje is wel erg kort........er is genoeg te zien om van te genieten.
 
1) Rechts links rechts (oversteken)
2) Rotonde met de klok mee
3) Links rijden is simpel, het gaat vaak fout bij 'bijzondere verrichtingen' zoals het tankstation op- en afrijden.
4) Regenpak meenemen :P
 
Ik zit nu (weliswaar met de auto) in Schotland. Wat mij helt is hardop praten:
Bij een bocht naar links tegen jezelf zeggen 'korte bocht', enzovoorts.

Het links rijden valt me tot nu toe alleszins mee. :)
 
Pak een rol zwarte tape, knip daar drie stukjes vanaf die iets langer is dan de tape breed is. Knip daar een hoekje uit zodat je een L overhoudt. Plak een L naast je contactslot en de andere in de hoek van je spiegels. Op die manier heb je een reminder als je na een korte stop wegrijdt.

Want zoals eerder gezegd, als je eenmaal rijdt (zeker als er redelijk wat verkeer is) is links rijden makkelijk. Het zijn de dode momenten dat je reflexen weer op rechts komen.
 
was jaren geleden met een busje naar UK...
angstige momenten gehad bij rotondes, je heb dan een giga dode
hoek,
op de motor geen last van, wel stickertjes op mn meters geplakt, stuk of 10.. links ... links... LINKS..
<-- etc...

verder goed te doen!
 
Laatste keer in Engeland had ik een stukje stof aan mijn spiegel gehangen om mij te herinneren om links te rijden
 
Enige kutte is als je met de auto over de binnenweggetjes rijd dan rij je bijna tegen die heggetjes aan en kun je bochten totaal niet inkijken, op de motor is dat geen probleem. 1 x met de Strom in de UK geweest en 1 x met de auto... en 1 x eerder op een GS door Australië wat in feite hetzelfde is.
 
Waar ik ook wel eens instonk was een weg inslaan die rechts lag. Dan had ik toch weer de neiging om vrolijk rechts te gaan rijden. :')
Of als je linkerbaan geblokkeert is, door bijv een geparkeerde auto, na voorbijrijden toch weer rechts blijven rijden...
 
Enige kutte is als je met de auto over de binnenweggetjes rijd dan rij je bijna tegen die heggetjes aan en kun je bochten totaal niet inkijken, op de motor is dat geen probleem. 1 x met de Strom in de UK geweest en 1 x met de auto... en 1 x eerder op een GS door Australië wat in feite hetzelfde is.

Wat ik met de motor op die single tracks wel een paar keer had is dat er plotseling na een blinde bocht een tegenligger aankomt, en je dan uit automatisme toch uitwijkt naar rechts... Doet de tegenligger ook :o

Verder vooral niet druk om maken, het went snel.

Wat betalen in vreemde valuta betreft, je betaald afhankelijk per bank een bepaald bedrag per transactie, dus als je geld wilt opnemen kan je beter een groot bedrag in één keer dan meerdere keren een klein bedrag. En vaak krijg je bij een betaling met pin de keuze om de transactie toch in euro's te doen, dan berekenen ze meteen de omrekenkoers. Niet doen en gewoon voor ponden kiezen, want die geboden wisselkoers is nooit gunstig voor jou. Beter je bank achteraf laten rekenen.
 
Pak een rol zwarte tape, knip daar drie stukjes vanaf die iets langer is dan de tape breed is. Knip daar een hoekje uit zodat je een L overhoudt. Plak een L naast je contactslot en de andere in de hoek van je spiegels. Op die manier heb je een reminder als je na een korte stop wegrijdt.

Want zoals eerder gezegd, als je eenmaal rijdt (zeker als er redelijk wat verkeer is) is links rijden makkelijk. Het zijn de dode momenten dat je reflexen weer op rechts komen.
Ik had met rijexamen (auto) op mijn linkerhand bij de duim een L en op mijn rechterhand een R staan :+
 
Je moet wel heel veel mazzel hebben met het weer om deze tijd van het jaar.
DSC_0049.JPG

DSC_0094.JPG


Gisteren en vandaag...
De laatste regen hebben we gehad onderweg naar de pont voor de oversteek.

Nog een tip trouwens: rijd naar Schotland, daar heb je geen kronkelroutes nodig. Daar hebben ze namelijk niks anders. :]*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan