Toeren lopen op

pieranja

Die hard MF'er
30 okt 2006
335
0
Aalsmeer
Ik heb vandaag mijn inlaatrubbers vervangen (wat een K-klus is me dat zeg). De reden daarvoor was dat de motor warm 3000 rmp deed, en dat had te maken met de inlaatrubbers. Verder liep de motor toen prima.

Affijn, ik heb tijdens die fijne klus wat lopen duwen, trekken en wurgen met de carburateurs natuurlijk. 1 van de dingen tijdens het terug monteren was b.v. dat er een naaldje bleef hangen waardoor de benzine eruit gutste. Tikje tegen het bakje en dat was in orde. Ik startte trots mijn motor, en hij liep mooi rond 1500 rpm. Helemaal blij en happy. Opeens (motor warm) lopen de toeren op en giert hij naar 5000/6000. NONDEJU! Dat deed ie daarvoor (met de oude inlaatrubbers) echt niet.

Mijn vraag is dus aan jullie: is het aannemelijk dat er door het gedoe met de carbs hij stationair gaat gieren? En wat kan dat dan zijn? De inlaatrubbers zitten er mooi strak op, ik kan me niet voorstellen dat hij daar valse lucht meer door aanzuigt. Het meurt ook allemaal behoorlijk naar de benzine (uitlaatgassen) heb ik het idee.
 
Laatst bewerkt:
Controleer in ieder geval de rubbers met de "spuitbustest", dan weet je zeker dat daar niets fout zit. Je zult niet de eerste zijn waarbij er toch een hoekje van de rubbers in de klem is gekomen.

Verder zul je de carbs en de afstelling moeten controleren. Mogelijk zit er een stationairsproeier deels verstopt?
 
heb je de stationairschroef met de lekkende inlaatrubbers niet moeten opdraaien om de motor lopend te houden?
stel eerst het toerental af bij warme motor, en kijk of het dan nog voorkomt.

het kan dat de stationairschroef nu met de goede rubbers anders moet staan dan met de lekkende.
het is ook mogelijk dat stationairmengselschroeven te ver ingedraaid staan.
 
Laatst bewerkt:
Ook een idee wellicht ?


Nog maals ik weet niet over wat voor een motor het gaat, maar mijn eerste gedachten is de schoke.
ik denk graag mee, en mischien komen we dan achter de oorzaak.
kan het zijn dat de schoke kabel los kan?
dan zou ik dat doen en kijken wat de motor doet als deze warmer wordt, is mischien een idee.



GR NEMO (monteur van beroep)
 
Het is inderdaad die Kawasaki K750 uit 1982.

Even wat zaken geprobeerd n.a.v. bovenstaande:

- De gaskabel loopt volgens mij prima. Als ik hem koud start en hij loopt dan, dan doet die kabel wat hij moet doen.
- Aan het stuur draaien maakt ook niet uit, het lijkt er dus niet op dat de gaskabel ergens hangt.
- Ik startte hem net even koud, en dat ging al niet lekker. Dat deed hij voor de nieuwe inlaatrubbers prima eigenlijk, op de choke starten. Het was het spreekwoordelijke starten en lopen. Nu doe het wat verzuipend aan, wat zomperig, nattig, zoiets? Toen ie uiteindelijk wel een beetje liep op 1500 rpm even wat deo er overheen gespoten. Dat leverde geen respons op in het toerental.

Kan de choke vreemd gaan doen juist als de motor warmer wordt? Hij start nu ook niet fijn, misschien ook iets met choke?
 
wat gebeurt er als je het stationaire toerental bij warme motor afstelt?
als dat niet lukt omdat de motor iedere keer afslaat, dan lijkt het toch valse lucht te zijn.
als het wel lukt, stond de stationaire toerental schroef niet goed.
 
Wat verdacht blijft, is het lastige starten waar ik voorheen geen enkele last van had. Met wat valse lucht zou dat toch in eerste instantie niet zoveel problemen moeten geven?

Ik ga in ieder geval eens aan die stationair knop draaien. Even voor de goede orde: met de klok mee draaien = minder toevoer = lagere toeren stationair?
 
Wat verdacht blijft, is het lastige starten waar ik voorheen geen enkele last van had. Met wat valse lucht zou dat toch in eerste instantie niet zoveel problemen moeten geven?

Ik ga in ieder geval eens aan die stationair knop draaien. Even voor de goede orde: met de klok mee draaien = minder toevoer = lagere toeren stationair?

merk je snel genoeg denk ik?
 
Als ik het goed begrijp, heb je deze motor dus pas?

Ik denk dat de vorige eigenaar inderdaad aan de stationairschroef heeft liggen bijregelen, om de motor aan het lopen te houden.
Als je hem aan de praat hebt, met de stationairschroef lager draaien (tot +/- 2000 rpm), dan de boel synchroniseren en als alles gelijk staat de stat. schroef terug tot +/- 1050 -1100 rpm...
 
Die 'knop' voor het stationair draaien zit behoorlijk vast. Ik weet eigenlijk niet zeker of ik de knop er eerst af moet halen, en dan moet priegelen aan een verstelschroef. Hij liep net wel weer even en dan loopt ie op zich netjes 1500 rm.

Wat wel opviel aan de carburateurs, was het volgende. Op elke van de carburateurs zit een vacuüm ventielje/piemeltje waar je een slangetje op kan bevestigen. Slecht 1 pieletje gaat via een slangetje richting het benzinekraantje. Op 2 andere pieletjes zit een professioneel ogend dopje, op de laatste een stukkie slang met een schroef erin. Zou in theorie valse lucht kunnen aanzuigen? Waarom is slechts 1 vacuüm pieletje verbonden met de benzinekraan? Is het niet erg dat de andere drie ge-bypassed zijn?
 
zitten die vacuum aansluitingen op de carburateur zelf of op het inlaatrubber (of op het stuk carb wat in de rubbers steekt)?

ik denk dat de aansluitingen zijn om de carbs te sychroniseren.
 
Laatst bewerkt:
carbs%20kawa.jpg


ik zou zeggen, op het stuk carburateur wat in de inlaatrubbers steekt. Maar op 1 van die pieletjes zit een slang richting de benzinekraan. In de Haynes manual wordt ook gesproken over het verwijderen van vacuum hoses, wat op meervoud duidt. Maar ja, ik weet het ook niet hoor, daar niet van!
 
Terug
Bovenaan Onderaan