Toeren vallen weg zodra ik de koppeling los laat.

Hein81

Rookie
10 jul 2006
5
0
Utrecht
Ik heb een kawasaki Vulcan 750 uit '92, die slechts 6500 mijl gelopen heeft, waarvan 1000 door mijzelf in de afgelopen weken :] ...
Nu is er een probleem ontstaan, Starten gaat prima, loopt goed stationair, maar wanneer ik de koppeling op laat komen tot het aangrijpingspunt, vallen de toeren weg. Als ik de koppeling dan weer in knijp, komen ze ook even hard weer terug, als ik de koppeling verder laat opkomen slaat de motor af. Ik heb haar nog een aantal keer aan het rijden gekregen door hoge toeren te draaien en met de koppeling rond het aangrijpingspunt spelen, maar dat voelde niet erg gezond. Het vreemde is dat als ze eenmaal rijdt er niets aan de hand is, en dat ze soms ook gewoon wegrijdt zonder de beschreven problemen, al werd dat de laatste week wel snel minder vaak. Ik ga nu uit voorzorg al een aantal dagen op de fiets, omdat ik bang ben meer schade aan te richten.
Wie heeft er een idee wat dit zou kunnen zijn en of dit zelf te verhelpen is?
alvast bedankt voor je reaktie

Hein
 
"Spelen" met de koppeling is meestal schadelijk.

Oliepeil gecontroleerd?

Luchtfilter schoon? Al een keer geprobeerd of het (bij droog weer en niet al te volle tank) beter gaat als je de tankdop er af haalt (tank-ventilatie onvoldoende)? Zit er een benzinefilter en is dat schoon? Kijk ook in je tank of daar geen rotzooi dwarrelt, vooral op/om de kraantoegang; gebruik daar een sterke zaklantaarn bij die je echter OP AFSTAND aan/uit schakelt want het kleine schakelaartje is NIET VONKVRIJ.

Misschien staat je stationair toerental iets te laag, dat kun je alleen maar goed instellen NA een lange rit aan warmGEREDEN motor.

Dit zijn makkelijke routine-controles.
====

Een andere mogelijk is echter: Valse Lucht; rubber "spruitstuk(ken)" tussen carburateurs en blok is/zijn dan de eerste verdachte(n) want die kunnen òf onglad gemonteerd zitten (vooraf in heet water leggen en tijdens montage warm-föhnen) òf poreus geworden zijn, tot een scheurtje toe en zo goed als altijd natuurlijk net onzichtbaar aan de onderkant.
Als je, niet te overvloedig want het luchtfilter mag er niet aan mee-ademen, deodorant op de gummistukken nevelt
(ik zou uit voorzorg een type nemen waarbij geen metaal in de samenstelling zit (meestal aluminium) want ik weet niet of een motor dat wel lekker vindt)
en het stationair toerental verandert daardoor, dan is dat een bewijs dat de rubbers niet potdicht zijn.

Let heel goed op of je bij het uitvoeren van de proefjes nog iets nieuws/anders merkt want het gegeven is nogal vaag en als je er zo niet achter komt, hebben forumleden met groter technisch inzicht dan ik meer bijzonderheden nodig om dieper mee te denken.
 
fantastisch dat jullie zo snel reageren, Ik had zelf al aan de benzine toevoer gedacht, want de tank lijkt soms vaccuum te zijn getrokken als ik de klep open. Maar omdat in z'n vrij veel toeren draaien wel gewoon kan (daar is toch ook meer brandstof voor nodig?) dacht ik dat dat het niet zou kunnen zijn. Ik ga zo eens kijken.
 
En als hij eenmaal loopt en je stopt ergens? Blijft hij dan wel lopen?
De beveiligingsschakelaars op je zijstandaard en koppeling al eens kritisch bekeken toevallig? :?

die beveiligings pin is krom en werkt niet meer, maar zou het wellicht ook kunnen zijn, maar dan verwacht je toch niet deze klachten, lijkt me. Hoe werkt zo'n standaart-beveiliging eigenlijk? waar in het procces blokkeert dat systeem 'het rijden'?
groet,
Hein
 
Oliepeil gecontroleerd?

Ja olie laatst nog eruit gehad omdat er een lek in de pakking zat, daarover ook nog wat onduidelijkheid: Hoe schadelijk is het om olie die pas 1100km is meegegaan op te vangen en terug in het blok te gooien? (hoorde later iemand zeggen dat je daarmee vuil dat zich ophoopt op de bodem terug op je blok gooit en dat dat erg slecht is voor je motor)

tweede vraag, is het mogelijk dat er 'reepjes' siliconenkit loslaten aan de binnenkant van het 'motorblok-deksel' en door de motor gaan zwerven, en zo ja, zou dat schadelijk zijn of wordt dat gewoon vermalen.



ik heb het geprobeerd maar ik heb iets nodig om om een hoek te kijken, want ik heb van buiten geen zicht op dat deel van de tank. Ik zal me daar binnenkort eens in verdiepen.

Bedankt voor je moeite,
groet,
Hein
 
Olie kun je ter verwijdering van bezinksels door een papieren koffiefiltertje gieten; liefst halfwarm want dan minder wachttijd. Zo kun je ook de levensduur van spijsolie verlengen, bijvoorbeeld na slechts 1x gebruik voor kroketten om dat gore paneermeelgruis eruit te krijgen voor mooiere frietjes daarna.

Reepjes/klontjes siliconenkit maken mij bang, ja want kunnen kleine doorgangen afgrendelen ...
Bestaat er geen papier(achtige) pakking-op-maat voor dat deksel? Afdrukje van deksel uitknippen en gaatjes maken? Afdruk maken lukt meestal goed, ook voor voetpakking cilinder enzo, door het ding stevig op papier te drukken. Indien te schoon/ontvet dan desnoods ding tevoren bekrassen met potlood, maar lichtmetaal geeft van zichzelf vaak al een beetje af en flink duwen is ook vaak al genoeg om een scherpe afdruk op "inzakken" te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Als je, niet te overvloedig want het luchtfilter mag er niet aan mee-ademen, deodorant op de gummistukken nevelt
(ik zou uit voorzorg een type nemen waarbij geen metaal in de samenstelling zit (meestal aluminium) want ik weet niet of een motor dat wel lekker vindt)
en het stationair toerental verandert daardoor, dan is dat een bewijs dat de rubbers niet potdicht zijn.

Prima tip, alleen werkt remmen reiniger makkelijker.
Persoonlijk denk ik ook dat een valse lucht probleem hebt..
 
die beveiligings pin is krom en werkt niet meer, maar zou het wellicht ook kunnen zijn, maar dan verwacht je toch niet deze klachten, lijkt me. Hoe werkt zo'n standaart-beveiliging eigenlijk? waar in het procces blokkeert dat systeem 'het rijden'?
groet,
Hein

Zodra je de koppeling los laat in de eerste versnelling als je motor nog op de zijstandaard staat, slaat hij dan af.
Misschien is de zijstandaard schakelaar wel kapot, of vuil?
 
Enigzins beschaamd, maar ook blij dat het niets ernstigers is, kan ik melden dat ik dezelfde 'problemen' kan opwekken door de zijstandaart-beveiligingspin met een stuk ducktape in te drukken. En de 'problemen' verdwijnen als ik de pin handmatig uittrek. Ik begrijp overigens nog steeds niet hoe die beveiliging nou precies werkt, al is het op zich wel logisch dat hij pas ingrijpt bij het wegrijden, want stationair draaien moet natuurlijk gewoon kunnen op de standaart. Ik blijf erbij dat ik het een onhandig systeem vind...
maar goed, de problemen zijn (voorlopig) opgelost, veel dank voor jullie reakties
Groet,
Hein
 
Terug
Bovenaan Onderaan