Toerental blijft hangen

Gemoll

MF'er
6 feb 2008
50
0
Lelystad
Hallo,

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een Suzuki GS750 uit 1978. En hij bevalt prima tot nog toe, alleen heb ik sinds kort een probleempje en ik kom er zo snel niet uit.

Toen ik hem net kocht had de motor een geweldige gasreactie, hij schoot omhoog in de toeren en als je losliet was hij ook direct weer op stationair, zoals het hoort dus. Nu Schiet hij nog net zo hard omhoog in de toeren maar terugkomen doet hij heel langzaam, in stapjes of helemaal niet.

Ik had dit 2 weken geleden ook gehad, toen heb ik de carburateurs losghehaald en schoongemaakt, daarna een benzinefiltertje gemonteerd en was alles voor een weekje weer zoals het moest. Nadat ik er weer last van kreeg heb ik de carbs al 2 keer schoongemaakt en het haalt niks uit (er komt ook geen troep meer uit)

Ik heb zelf al gecheckt of hij ergens valse lucht trekt maar dat kan ik niet vinden. Ook lijkt het niet op een 2e stationair toerental de ene keer blijft hij rond 3000 toeren hangen de andere keer 4000 en weer de andere keer 5000 toeren.
De gasschuif is het volgens mij ook niet want belast heeft hij er geen last van (in de versnelling dus)
Vaak krijg ik het toerental wel weer naar beneden als hij blijft hangen door een dikke peut gas te geven, dan klimt hij in de toeren en zakt hij vervolgens ook wel weer (al zakt hij wel wat langzaam)

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn? ik kan het niet vinden!

Alvast bedankt,
Gijs
 
Laatst bewerkt:
zomaar een gooi;

blijft je "gashendel" niet hangen op het laatste stukje? Probeer het gas zelf helemaal dicht te draaien en kijk wat het effect is. Kan zijn dat het laatste stukje niet helemaal lekker dicht draait vanzelf en daardoor gas blijft geven...
 
Bedankt voor de reactie, Dat is het niet er zit namelijk een enorme veer om de gasschuiven dicht te trekken en als ik met de motor uit mijn gas open trek en loslaat hoor ik mijn gasschuiven dicht gaa tot op de aanslag.
Misschien handig om te weten, er zitten vlakschuif carburateurs op.
 
Zitten er rubber spruitstukken tussen carbs en blok, zo ja, volkomen glad/vlak (voorverwarmd-soepel) potdicht gemonteerd èn heb je de deodorant-proef daarop uitgevoerd?

Juist een klein begin van Valse Lucht kan voor de symptomen zorgen die je beschrijft.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/motor-forum+deodorant

====
Ook nog: gaat de choke wel echt helemaal goed dicht?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem en Mies,

Bedankt voor jullie reacties,
De deodorant proef heb ik gedaan en leverde helemaal niks op, ik heb uitvoerig staan spuiten vanaf elke kant van het rubber en ook bij de schroeven waar de synchroonmeter op moet, dit hielp niks. Ik heb het daarna ook met kruipolie geprobeerd, dit is ook brandbaar maar dringt misschien wat beter door de kleinste gaatjes, maar ook dit maakte geen verschil in het stationair toerental.

Mies, welke veren bedoel je precies? die die de gasschuif weer dicht trekken? volgens mij zijn die hartstikke stevig bij mijn motor maar ik zal er nog even naar kijken!

Gijs
 
Het klinkt toch als benzine tekort. Zit er geen water onderin de benzinetank?
Met de kraan even op reserve-stand de tank wat aftappen, carb's voor de zekerheid gelijk ook even leeg laten lopen.
Vaak zit er ook nog een filter in de benzinetank, daar zou ook nog wel wat narigheid in kunnen zitten. Om daarbij te komen moet je de kraan van de tank schroeven....
 
Ik ga eens proberen mijn stionairmengsleschroeven te vinden en wat uit te draaien, maar ik ben hier het liefst erg voorzichtig mee omdat ik niet de synchronisatie van de carburateurs naar de maan wil helpen.

Ik denk niet dat het aan een benzinetekort ligt, want ook als ik mijn beniznekraan openzet en even wacht met starten (zodat de vlotterkamers even vol kunnen lopen) blijven de toeren hangen. Ik kan door het benzinefiltertje zien dat de benzine mooi en vlot uit de tankt stroomt. Wel houd ik dit in mijn achterhoofd als het andere niet lukt.


Willen, ook mijn choke lijkt goed dicht te gaan. De pennetje bovenop de carburateurs gaan allemaal soepel naar boven en beneden.
 
Ik heb de mengselschroeven net allemaal eerst een kwart uitgedraaid en later een hele slag, het maakte geen verschil helaas.

Verder heb ik mijn luchtfilters er even af gehad om te zien of de gasschuiven wel echt dicht kwamen en dit deden ze ook keurig (ook als het toerental bleef hangen).

Verder zijn mijn bougies geen van allen wat wit uitgevallen als gevolg van een te arm mengsel. Ze zijn netjes bruin, behalve de derde cilinder die is droog en zwart. (aanpassen met stationairmengselschroef) ook deodorant test voor de zekerheid nog een keer geprobeerd maar er gebeurde echt niks...

Ik snap er steeds minder van...
 
Je wilt niet de synchronisatie om zeep helpen maar hoe weet je dat die nog goed is??? Bij de 750 is vaak de rubber o-ring uitgedroogd die tussen de kop en de spruitstukken zit maar jij zegt dat hij niet lekt dus laten we die maar zitten.
 
Ik weet niet hoe goed het is met mijn synchronisatie maar wat ik wel weet is dat toen ik hem net kocht hij erg goed liep, goed starten goede gasreactie mooi rustig stationair. Nu is dat dus iets anders maar ik heb nergens aan gezeten. Vandaar ben ik bang dat ik het alleen maar minder maak als ik aan de afstelling ga zitten.

Omdat ik echt niet weet wat het is (het moet wel ergens aan de carburatiekant zitten) ga ik denk ik, ondanks dat de deo test niets opleverder mijn inlaatrubbers checken. Of is dit een afrader ivm de rubber ringen?

Wel allemaal heel erg bedankt voor deze snelle reacties. ondanks ik de oplossing niet zo snel vind als dat jullie reageren kan ik al wel heel veel uitsluiten wat het niet is.!
 
Ik weet niet hoe goed het is met mijn synchronisatie maar wat ik wel weet is dat toen ik hem net kocht hij erg goed liep, goed starten goede gasreactie mooi rustig stationair. Nu is dat dus iets anders maar ik heb nergens aan gezeten. Vandaar ben ik bang dat ik het alleen maar minder maak als ik aan de afstelling ga zitten.

Omdat ik echt niet weet wat het is (het moet wel ergens aan de carburatiekant zitten) ga ik denk ik, ondanks dat de deo test niets opleverder mijn inlaatrubbers checken. Of is dit een afrader ivm de rubber ringen?

Wel allemaal heel erg bedankt voor deze snelle reacties. ondanks ik de oplossing niet zo snel vind als dat jullie reageren kan ik al wel heel veel uitsluiten wat het niet is.!

Je hebt sinds hij goed liep al een paar keer de carbs schoongemaakt, weet niet hoe grondig jij dat doet maar zoals ik het doe verloopt de synchronisatie zeker wel lijkt me dat het nu dus ook weer moet gebeuren.

Wat ik zou doen, en dat is na een jaartje of wat aan GS-jes sleutelen is de inlaatrubbers loshalen, controleren op scheuren, de vlakke kant netjes recht opschuren en nieuwe O-ringen erin, carbs (laten?) synchen en best belangrijk de stationairschroeven goed afstellen met de hoogste toerental methode of beter nog een Colortune.

Met de carbs die jij hebt (VM26SS) is er nog het verhaal van de 2e set stat. schroeven aan de onderkant bij de vlotterbak maar als daar niet aan gerommeld is aub afblijven. :X
 
Het is gelukt! Bedankt voor al jullie tips!

Na vanochtend alle inlaatrubbers eraf gehaald te hebben ogeschuurd en teruggemonteerd (alles zag er nog luchtdicht uit) had ik geen effect. Als puur probeersel heb ik de stationairmengselschroeven helemaal dicht gedraaid. Toen was het probleem ineens wel opgelost...
Conclusie: op stationairstand stonden de gasschuiven te ver open, zeker in combinatie met de stationairmengselschroeven. Ik heb mijn gasschuiven wat naar beneden afgesteld en de mengselschroeven weer wat open dat de motor netjes 1000 RPM stationair loopt en het gas valt weer keurig terug naar stationair toerental.

Nogmaals bedankt!

Gijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan