Toerental doet vreemd?

Hellraiser

MF veteraan
25 nov 2001
1.151
2
Uden
Voor de techneuten (of FJ1200-kenners); als ik mijn gas open trek in de 2e of 3e versnelling schiet het toerental bij ongeveer 7500 tp/m ineens door naar 8000 tot 8500 tp/m :? Het loopt dus niet meer gelijkmatig op. Weet iemand mij te vertellen wat hier het probleem kan zijn? De motor is dan uiteraard goed warm, dus dat kan het niet zijn.
 
Ben geen expert, maar die van mij heb ook ooit eens valse lucht gezogen. Kreeg toeren tal ook eigen leven van. Schoot ook regelmatig 1000 toeren om hoog en laag. Had mazzel dat het in garantie periode was en hebben het netjes opgelost :}

Maar details kan ik je niet vertellen.

Dat is bij stationair draaien, onder belasting word het verhaal heel anders.
 
Voor de techneuten (of FJ1200-kenners); als ik mijn gas open trek in de 2e of 3e versnelling schiet het toerental bij ongeveer 7500 tp/m ineens door naar 8000 tot 8500 tp/m :? Het loopt dus niet meer gelijkmatig op. Weet iemand mij te vertellen wat hier het probleem kan zijn? De motor is dan uiteraard goed warm, dus dat kan het niet zijn.
Kan ik heel kort over zijn. Versleten koppelingsplaten.
Stelt gelukkig niet zo heel veel voor bij een FJ ( makkelijk zelf te doen en niet echt duur.) Ennuh vervang meteen je olie voor NIET synthetische ( is een 87er FJ niet voor gemaakt namelijk.) Vriend van me heeft precies dezelfde gehad :P Toevallig ook last van zwarte wolken bij het volgas wegrijden :? })
 
Slippende platen, absoluut, eerste kenmerken zjn idd bij 7 a 10k rpm, niet bij wegrijden, dat denken een hoop mensen namelijk.

Half synthetische olie gebruiken ipv vol synthetisch.

Makkelijk zelf te doen.
 
Hoi,
Een vraag zijn we vergeten te stellen: toerental schiet wel omhoog, maar gaat je motor ook harder ? Is natuurlijk overbodige vraag, want anders had je dit niet als vraag hier gepost. Moet inderdaad je koppeling zijn. Toch even eerst de standaard check: koppelingskabel niet te strak gespannen ?

Heb hier exact hetzelfde gehad. Voor oudere motoren loont het wel de moeite om (als je de boel toch opengooit) eerst je drukveren eens te bekijken, en de onbelaste lengte te vergelijken met de spec's uit je handboek. Bij mijn model lost iedereen zijn koppelingsprobleem op door de 20 jaar oude veren te vervangen. Kosten 1.50 Euro per stuk (x4), dus dat is de moeite waard om eerst te proberen voordat je dure platen koopt.

Succes,
John

EDIT: uiteraard pas aan beginnen als je dit niet onder je garantie kunt laten doen. Mijn motor-boer geloofde mijn indicatie van de veren niet, en heeft de platen vervangen onder garantie. Heb ik hem lekker laten doen. Koppeling is nu prima voor elkaar, en die veren doe ik er zelf bij de eerstvolgende grote beurt wel in.
 
Laatst bewerkt:
Zoals het zich laat aanhoren slipt je koppeling.
Een fj1200 heeft een hydraulische koppeling en hierbij is het raadzaam om vooraan te beginnen.
1; verzeker je ervan dat je echt goede olie in je motorblok hebt zitten, hier bedoel ik in ieder geval minstens mee dat de voorgeschreven dikte erin moet zitten, het een motorfiets olie betreft (al dan niet vol of halfsyntheet), en het een fatsoenlijk merk moet zijn.
2; kijk of de olie in het hydraulische systeem schoon en goed vloeibaar is, en (heel belangrijk!)
of er niet teveel olie in het reservoir zit.
als het reservoir mooi horizontaal staat mag de vloeistof erin niet hoger staan dan het punt waar het membraan qua diepte in het reservoir zakt.
2; kijk (nadat punt 1 volledig is afgerond en deksel weer dicht) of de zuiger in de werkcylinder onder aan de linkerzijde (schuin achter/boven het oliefilter) goed en smeuïg in en uit beweegt door de koppeling even in te knijpen en daarna de zuiger weer met de hand terug te duwen.
natuurlijk moet daar eerst de werkcylinder met zijn 3 boutjes hiervoor van de motor afgeschroefd worden.
P.S.: ga bij dit werkje niet even tussendoor koffie drinken, want er zit een relatief zwakke veer in de werkcylinder die de zuiger er dan langzaam helemaal uitdrukt.
indien deze cylinder lekkage vertoont moet deze in zijn geheel vervangen worden omdat er (volgens mij) geen losse afdichtringen te krijgen zijn.
4; haal je koppelingsdeksel eraf en haal daarna je diafragma veer eruit, leg deze vervolgens op een gladde glasplaat en meet met een nauwkeurige schuifmaat de hoogte van deze veer op, indien deze maat buiten de fabrieks specificaties valt, dan deze vervangen.
5; haal vervolgens je koppelingsplaten eruit en meet of de gevoerde platen nog minstens aan de minimaal door de fabriek opgegeven dikte voldoen.
zoniet, dan nieuwe erin!
let op, hiervoor worden diverse merken aangeboden in de motormarkt, maar laat je a.u.b. niet ompraten met mooie praatjes van gladde handelaren of kennissen aan de bar met 20 glazen bier op en de ruigste verhalen.
orginele platen zijn voor een standaard fiets 9 van de 10 keer de allerbeste keuze, doch bij een fj 1200 zijn betere te krijgen in de vorm van kevlar platen die dus ook wel wat prijziger zijn.
5; leg vervolgens je stalen platen een voor een op een vlakke glasplaat en kijk of je een (door de fabriek voorgeschreven dikte) voelermaat onder door de stalen platen door kunt schuiven zonder dat je met een noemenswaardige kracht op de plaat drukt.
als de voelermaat er op een of meerdere plaatsen onderdoor schiet, dan moet deze plaat vervangen worden.
als er een stalen plaat blauw is of blauwe plekken van de warmte vertoont, ook dan moet deze vervangen worden.
6; als laatste is het ook raadzaam om te controleren of je versnellingsbak as geen speling heeft, en dat je hem ook niet axiaal kunt bewegen.
als dat wel het geval is, pak dan eerst een lekker flesje bier, en zoek dan een goede motormonteur op. (ga niet janken, want dat helpt hier dan toch niets aan.)

Tevens wil ik je er op wijzen dat er voor een fj1200 een andere koppelingsveer constructie te krijgen is, waardoor je diafragma veer vervalt.
Hier heb ik zeer goede ervaringen mee, en ze zijn relatief goedkoop.

Als er nog aanvullende vragen zijn hoor ik het wel, in ieder geval suuk-6 met de operatie. ;)

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 31 mei 2002 13:54 schreef jveg het volgende

EDIT: uiteraard pas aan beginnen als je dit niet onder je garantie kunt laten doen. Mijn motor-boer geloofde mijn indicatie van de veren niet, en heeft de platen vervangen onder garantie. Heb ik hem lekker laten doen. Koppeling is nu prima voor elkaar, en die veren doe ik er zelf bij de eerstvolgende grote beurt wel in.


Wie had er in dit specifieke geval dus gelijk?????

Groeten Paul.
 
Kan ik heel kort over zijn. Versleten koppelingsplaten.
Stelt gelukkig niet zo heel veel voor bij een FJ ( makkelijk zelf te doen en niet echt duur.) Ennuh vervang meteen je olie voor NIET synthetische ( is een 87er FJ niet voor gemaakt namelijk.) Vriend van me heeft precies dezelfde gehad :P Toevallig ook last van zwarte wolken bij het volgas wegrijden :? })
Kijk, dat bedoel ik nou :} Wat je hier beschrijft klopt helemaal, inclusief de zwarte rookwolk (komt uit de linker uitlaat volgens Yammie, die me er op wees). Hier kan ik iets mee
xyxthumbs.gif
 
Best Paul,

Helaas, kan ik zelf niet zo heel veel aan mijn motor doen ;( Alleen de simpele dingen als olie checken, verlichting, banden, et. lukken me wel. Ik hoop met jouw verhaal een stuk verder te komen evenals dat van Helldesker. Iig iedereen hartstikke bedankt voor de hulp :} :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan