Toerental/gas bleef vandaag ineens hangen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
  • Merk: Moto Guzzi
  • Type: Griso 8v
  • Bouwjaar: 2009
  • Kmstand: 30k
  • Probleem: Zie onderaan:
  • Wanneer is het probleem onstaan: Vandaag, ritje in de vooravond.
  • Wat is er al aan gedaan: Zie onderaan:

Vandaag tijdens het rijden bij gas los bleef het toerental ineens uit het niets steken op 2000-2500 toeren (normaal stationair = 1250), de motor bleef dus gas geven. Dit bleef aanhouden tot ik bij bestemming was (10 minuten later). Bij ieder stoplicht in neutraal: iets van 2200 toeren (stabiel, niet fluctuerent).
Bijzonderheden die mogelijk van invloed zijn:
- De tank was bijna leeg
- Vorige week de gaskabels gesmeerd die zaten redelijk vast na een paar weken stilstand door defecte accu.
- Vorige week ook de gaskleppen schoongemaakt met carb cleaner.
- Nieuwe tapeindes op uitlaatbuizen gezet, daarbij niet de pakkingen tussen cylinder en uitlaatbuis vervangen.

Bij bestemming in neutraal gezet en met de hoge toeren het gasklephuis bekeken, die stond gewoon zover mogelijk dicht als mogelijk dus iets met de gaskabel (mijn eerste gedachte) is denk ik uit te sluiten. En ook vieze gaskleppen die open blijven staan is denk ik niet waarschijnlijk aangezien ik die vorige week schoongemaakt hebt.
Nu denk ik aan valse lucht, maar dan zou het toerental toch vrij vlot weer terug moeten vallen?

Gek genoeg, ik stap net op de motor voor de terugweg. Nergens last van! Getankt, daarna extra sportief gereden met vol gas -> gas los (dat zou bij valse lucht het meest merkbaar moeten zijn) geen enkel probleem.:?

Hebben jullie ideëen wat de meest waarschijnlijke oorzaak kan zijn geweest? Kan een storing/glitch in de electronica hier voor zorgen?

ps. de O2 sensor staat uit in de fuelmap.
 
Waar smeer je je gaskabel mee, als die na een paar weken stilstand al vastzit?
Die smeer ik normaal gesproken helemaal niet, maar er is op 1 of andere manier vocht ingekomen wat is gaan roesten. Als wijze van test met ACF50 behandeld, nu gaan de kabels weer soepel. Mocht dat voor problemen gaan zorgen (is niet echt een smeermiddel, maar bijv. teflon verwijdert weer geen roest) zie ik wel verder. Nieuwe kabels zijn geen fortuin.
Maar goed, ik constateerde dat het probleem niets met de kabels van doen had, de spin op het gasklephuis waar de gaskabels aan zitten zat gewoon in de meeste dichte positie met gas los.
Las ergens dat een vervuilde stappenmotor ook voor dit probleem kan zorgen?
 
Zou ook maar een setje nieuwe kabels gaan halen,sommige kabels mag je niet smeren met bepaalde smeermiddelen omdat die
de binnenvoering aantast en dan zijn je kabels niet meer bruikbaar.
 
De meest waarschijnlijke oorzaak is het sleutelwerk dat er aan gedaan is voordat het probleem ontstond, dat zou je kunnen nalopen.

Kan bijvoorbeeld zijn dat je gaskabels aan het rafelen zijn en dat ze daarom vast zaten.
 
Google eens op probleem stationair stappenmotor guzzi. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Of meld je aan bij de guzzi club. Mgcn. Daar zit iemand die Paul heet. Hij is een levende vraagbaak met een enorme hoeveelheid parate kennis.
 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Yamaha met injectie.

Dat bleek te komen door slechte brandstof, meermaals kwam de klacht terug toen ik weer goedkope brandstof getankt had, en verdween ie weer met V-power.
Dus nu alleen nog V-power.
 
een injectiemotor heeft geen venturi want daar moet geen benzine opgezogen worden. een injectiemotor heeft een bus met een gasklep in.

en een injectiemotor heeft geen last van icing, oa doordat de benzine er onder druk wordt ingespoten en de injectoren dus eigenlijk een soort van hogedrukreiniger zijn en dus een zelfreinigende funktie hebben.
 
Als hij na "een paar weken" stil staan al vastgerotte gaskabels had, zou ik eens kijken naar de balgewrichten op de gasstangen, die oxideren ook. Als je toch daar bezig bent: Check of je niet een lekkage hebt bij een van de vacuüm poorten, op de inlaat spruitstukken, vlak voor de cilinderkop.

Als dat het niet is, en er geen beunreparaties gedaan zijn:
- Controleer de stappenmotor (bekend dingetje bij de Griso).
- Als je een tuning kastje (in het bijzonder een Powercommander) er op hebt zitten: Dat is je probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan