toerenteller : analoog naar digitaal?

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
zit met het idee om zelf een cockpit te ontwerpen. maar nu vroeg ik me af hoe ik een analoge toerenteller kan vervangen door ledjes per 1000 toeren
 
eeh ja dit schema:
www.xs4all.nl/~offers/980077-NL.pdf
maargoed dat is voor een 1cyl brommer, gaat tot 10k dacht ik.. volgens mij moet je de pulsen delen door het aantal cylinders, maar dat verschilt heel erg per motor.

Beter kan je een Pic (microprocessor nemen) en deze via ingang van je cdi triggeren en uitgang of naar lcd scherm of naar ledjes schrijven...

maar waarom geen normale, vindtik persoonlijk veel cooler! :)
 
zit met het idee om zelf een cockpit te ontwerpen. maar nu vroeg ik me af hoe ik een analoge toerenteller kan vervangen door ledjes per 1000 toeren


Elekduur (elektuur) heeft jaaaaren geleden eens een "high resolution toerenteller" gemaakt. Op zich een heel stoere gadget. Weet 't jaartal niet meer, maar misschien kan je eens zoeken met Google
 
Das DE vraag voor mij, Ik ben er zlef een aan het maken. Je kan hem bouwen met 10, 20, 30, ...100 leds en hij is aan te sluiten door een klein spoelletje om je bougie kabel te wikkelen. Mijn ontwerp is voor een 4 cilinder 2 tact, maar hij kan zonder aanpassingen ook op een 1 cilinder 2takt en een 2 cilinder 4takt? Anders kan ik hem nog wel aanpassen ook hoor, Anyhoe, Als je intresse heb wil ik je wel de schema's geven en uitleggen hoe je hem bouwt. Mischien kan ik hem zelfs wel even voor je bouwen. Hij komt daniig mooi op een printje te zitten maar verder krijg je er dan geen behuising bij. Als je info wilt of als je wil dat ik er ook eentje voor jouw maak moet je maar even mailen

De auteur van deze post is niet aansprakelijk voor vreemde typefouten of niet kloppende zinnen. Hij is momenteel nogal ver heen dankzij een hoop biertjes en 2 joints en komt net thuis (4 uur). :P
 
heb es het probleem aan men vader voorgelegd (electricien en ook hobbyist in electronic) wist me te zeggen dat hij nog een digitale toerenteller liggen had van zijn vroegere auto. deze werkt via de dynamo naar het schijnt. ben die teller nu volop aan het zoeken op zolder, zal ff een foto posten alsk hem gevonden heb
 
De auteur van deze post is niet aansprakelijk voor vreemde typefouten of niet kloppende zinnen. Hij is momenteel nogal ver heen dankzij een hoop biertjes en 2 joints en komt net thuis (4 uur). :P
Kan je dat niet beter in je sig zetten? ;) ;)

eeh ja dat zou helemaal cool zijn..
en idd het verbetert de afleesbaarheid echt niet, ledjes daarentegen opzich wel.. maar dannog, ach tis leuk speelgoed 8-)

SuperKris: over jou schematje.. ik weet niet hoe het precies zit, volgens mij vonken sommige motoren alle bougies af, en sommige alleen wanneer het moet (bij een 2cyl heb je b.v een spark bij je uitlaatslag, totaal doelloos, maar veel makkelijker te bouwen) bij zo'n motor een 2cyl zou het geen probleem zijn, bij een 4cyl zou je door 2 moeten delen (weet niet precies hoor!) etc...
Maar ik ben geen fan van zo'n spoel om je bougiekabel, weet t effect niet wat het oplevert in de rest van je ontsteking, en daarnaast werkt het traag :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan