toerenteller cbr600f

hoffer

MF veteraan
In memoriam
5 sep 2002
14.278
5
Hoogkarspel
Ik heb een cbr600f (pc35) voor het circuit waarvan de toerenteller door een crash is overleden.
Het was dus een losse toerenteller.
Nu heb ik een teller van een pc25 kunnen regelen,maar die heeft maar 2 ipv 3 aansluitingen.
Zo gauw ik deze teller aansluit springt hij meteen naar de 15000rpm.
Dus ik heb het vermoeden dat de 3e draad (+ via contact) ook nog wel ergens aan vast moet.
Ik heb alleen geen idee waaraan.
De tellers zijn in de cockpit niet met elkaar verbonden.

ff een plaatje van de achterkant van de cockpit,de middelste is de toerenteller.

full
 
De elektronica van de teller heeft minimaal 3 draden nodig.
plus, min en puls.
Als de teller maar 2 aansluitingen heeft zit waarschijnlijk de besturing niet in de teller, maar is dat alleen een stroom/volt meter.
 
De teller die erop zat was geen originele cbr teller volgens mij.
Deze komt dan van een pc25 af.
Maar ik heb de schema`s van de pc25 en pc35 eens vergeleken en op allebei zitten er maar 2 aansluitingen op de rpm-teller.
Nu zit er op de cbr niet meer de originele cdi,maar 1 van carmo.
Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Ik dacht ook altijd dat een rpm-meter 3 aansluitingen had,maar blijkbaar zijn ze er ook met 2.
 
Laatst bewerkt:
Normaal verwacht je bij een 3-draads toerenteller de +, de - en de signaaldraad van de bobine of de ontstekingsunit. In de toerenteller zit dan de schakeling die de pulsen verbouwd tot een gelijkspanning die evenredig is met het toerental.
Bij een 2-draads verwacht je deze gelijkspanning al op de meter die dus uit de ontstekingsunit zou moeten komen.Daar heb je dan de - en de signaaldraad.
Sluit je op de signaaldraad 12 V aan dan zal de meter naar maximum uitslaan wat hier ook gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me er nog eens verder in verdiept en een standaard cdi van honda geeft waarschijnlijk de toerenteller de goede spanning voor het aantal toeren.
De carmo cdi die erop zit geeft dit dus niet.
Ik zal dus of zo`n schakeling moeten maken(wat niet mijn sterkste punt is ;) )
Of op zoek naar een 3 draads toerenteller.
Dus jullie hebben het antwoord al gegeven :Y ;)
 
Ik heb me er nog eens verder in verdiept en een standaard cdi van honda geeft waarschijnlijk de toerenteller de goede spanning voor het aantal toeren.
De carmo cdi die erop zit geeft dit dus niet.
Ik zal dus of zo`n schakeling moeten maken(wat niet mijn sterkste punt is ;) )
Of op zoek naar een 3 draads toerenteller.
Dus jullie hebben het antwoord al gegeven :Y ;)
Als de spanning te hoog is kan je deze verzwakken met een spanningsdeler of evnetueel met een potmeter zodat je hem kan instellen.
 
Ik heb me er nog eens verder in verdiept en een standaard cdi van honda geeft waarschijnlijk de toerenteller de goede spanning voor het aantal toeren.
De carmo cdi die erop zit geeft dit dus niet.
Ik zal dus of zo`n schakeling moeten maken(wat niet mijn sterkste punt is ;) )
Of op zoek naar een 3 draads toerenteller.
Dus jullie hebben het antwoord al gegeven :Y ;)
Als ik nog iets voor je door moet meten op het ori dashboard moet je t ff zeggen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan