Toerenteller en benzinemeter GPZ 600 R

Joël GPZ

Rookie
22 nov 2020
14
0
Hallo,
Ik heb onlangs een Kawasaki GPZ 600 R bouwjaar 1990 gekocht. De motor rijd prima alleen doet de toerenteller en benzinemeter het niet. De verlichting in de meters lichten wel op.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Vriendelijke groeten
Joël GPZ
 
Je zou handig moeten zijn met schema's en universeelmeters, dat blijkt nog niet diresct. Daarom kan je misschien eerst even de stekkers controleren. Het lijkt er op dt het deel van de cockit dat de toerenteller en benzinemeter van spanning voorziet dus geen spanning krijgt
 
1606081666167.png
 
Joël, bijgaand schema zou van jou motor moeten zijn. Ondanks dat links in het vakje "tachometer light" staat is dat de toerenverteller, die zit op de ene bobine aangesloten, die toerenverteller zit samen met de benzinemeter in één stekkerblokje

In dat blokje zit zwart, geel/wit, wit/geel en zwartwit, daar zou het best fout kunnen gaan, kijk dat blokje even na. Doet de temperatuurmeter het wel?
 
Dag Rob RD,
Bedankt voor het elektrisch schema. De temperatuurmeter die doet het wel. Ik zal eens het één en ander demonteren en inderdaad de stekkers controleren.
Als ik het schema zo volg zou het eventueel de massadraad van de oil pressure switch kunnen zijn? "Slechte massa"
Joel
 
Dag Rob RD,
Bedankt voor het elektrisch schema. De temperatuurmeter die doet het wel. Ik zal eens het één en ander demonteren en inderdaad de stekkers controleren.
Als ik het schema zo volg zou het eventueel de massadraad van de oil pressure switch kunnen zijn? "Slechte massa"
Joel
Ik voeg er even wat aan toe: Die opnemers hebben geen echte massa: Die zíjn massa. Doorgaans zitten ze ergens in het blok geschoefd en is de behuizing van zo'n opnemer al massa, en dan uiteraard pas als die ergens ingeschroefd is.

Nog wat: Omdat je temperatuurmeter het wel doet en die ogenschijnlijk plus en min nodig heeft (is niet altijd zo) kan je al weer wat anders uitsluiten: je hebt dan namelijk plus en min op het stekkertje. Dat betekent dat er van de niet werkende meters de plus of de min los is, anderzijds zouden de zwarte van de toerenverteller én de wit-gele van de benzinemeter onderbroken zijn... Ik denk eerder een breukje ergens in de cockpit in de voeding, zwart wit of bruin
 
als er 12V staat over de bruine? (+) en zwart/gele (-) van de benzinemeter, de wit/gele draad van de benzinemeter met de massa verbinden. als de meter dan helemaal uitslaat is de benzinemeter zelf ok en zit er een breuk tussen de wit/gele en de sensor in de tank, of is die laatste kapot. als hij niet uitslaat is hij kapot.

zelfde met de toerenteller : zwart met massa verbinden. hoewel ik niet zeker ben dat een toerenteller naar uitslaat als de signaaldraad ctu verbonden is met massa.
 
Laatst bewerkt:
Het oliedruklampje licht op dus de 12V heb ik dus wel. Ik kan dus ook nog even nagaan als de benzinemeter het doet.
Het kan zijn dat zowel je toerenteller als ook de benzinemeter stuk zijn. je weet immers niet of ze er gelijktijdig mee gestopt zijn.
De vlotter in de tank zit verbonden met een potentiometer die ervoor zorgt dat de weerstand verandert met het niveau in de tank.
Je kan de weerstand meten op de tussen massa en de draad die van de potmeter komt. Meet je oneindig hoog dan is daar iets mis en zal de meter ook niet uitslaan.
 
Hallo,
Ik ben vandaag aan het werk gegaan met het uitmeten van de bedrading. De benzinemeter doet het weer.
De toerenteller niet. Alles lijkt prima maar ja.... Bij het stationair draaien van de motor en en bij gas geven meet ik een AC-spanning van 13 tot 15 - 16V tussen de bruine (+) en zwart/geel draad en tussen bruin en zwart een AC- spanning van 3 to 8V op de stekker van het het instumentenpaneel. De multimeter op biepstand en aan de stekker van de toerenteller heb ik de zwarte en zwart/geel met een brugje aan elkaar verbonden .De multimeter biept dan tussen deze en de bruine geleider. Denken jullie dat de toerenteller dan toch stuk is?
Vriendelijke groeten
Joël
 
bedoel je niet DC ipv AC ?
Ik heb zo een Fluke met automatische selectie en die heeft AC aan. De toerenteller heeft toch een wisselspanning nodig? De stator..... De zwarte geleider komt van de ontstekingsspoel die verbonden is met de bougie.
De teller reageert niet op de spanning.... ik ga de toerenteller uit de behuizing halen en eens naar de printplaat kijken. Moet toch lukken om de draaispoel uit te meten?
 
de toerenteller heeft DC nodig, en een puls. geen wisselspanning!
als de meter automatisch kiest tussen ac en dc heb je dus een ac voeding en is je bedrading niet goed.
of je weet niet goed hoe je meter werkt of je meet niet goed.
maar heeft je meter geen frequentiemeting?
dus:
zoek het knopje AC naar DC
zet het contact aan, motor niet gestart
meet de DC voedingsspanning tussen bruin en zwart/geel (12V).
meet de DC spanning tussen bruin en zwart (12V)
start de motor.
meet de frequentie tussen zwart en zwart/geel (50Hz=3000toeren ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan