Toerenteller geeft dubbele aan

T-Mob

Rookie
14 jun 2005
16
0
Vorige week ging mijn toerenteller op de snelweg in een keer omhoog richting 12000 toeren, vervolgens zakte hij weer naar 6000. De motor maakte niet meer toeren dus ben ik door gereden. De volgende dag gaf de toerenteller van het begin af aan exact het dubbele aantal toeren aan.

Als ik 120 kmh rijd in de 6e versnelling dat zit hij normaal op 6000 toeren en nu op 12000. Als ik dan zak naar 100 kmh geeft hij 10000 aan terwijl dat normaal 5000 is, enzovoorts. Het gaat trouwens om een fzr 600 uit 1992.

Op het fzr-forum dachten ze aan de bobine, maar wellicht dat hier iemand andere suggesties heeft of het zelf al eens mee heeft gemaakt?
 
Toerentellen kan je doen aan de nokkenas, deze draait alleen 2x langzamer. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat er eoa overbrenging het begeven heeft sinds we het hier over precies dat verschil in toeren hebben.
 
De toerenteller is electronisch en niet met een kabel bij deze motor, ik zou op het schema even zoeken waar het signaal precies vandaan komt, (ik neem aan vanaf de cdi unit?)
 
Mogelijk ligt de aanstuurdraad (rode draad in het schema) van je toerenteller los, of slecht contact, aan de kant van de bobine/CDI. Hij kan dan ook het onstekingssignaal van de andere bobine oppikken.

Sorry voor de layout.
full
 
je zou het kunnen testen door te kijken of je bobine ook een dubbele vonk geeft. als dat zo is, dan is je cdi kapot, of de draden tussen beide bobines maken sluiting. als die enkele vonken geeft, dan is je toerenteller stuk

Als je dubbele vonken hebt, zou je dat moeten merken omdat hij dan minder goed loopt op hoge toeren.
 
Ok hier kan ik wat mee, bobines eerst maar eens controleren dan. Kan iemand mij vertellen hoe die cdi unit is aangegeven op dat elektronische schema? Of kijk ik er over heen?

Alvast bedankt het gereedschap kan uit de schuur gehaald worden en dan hopelijk weer :]
 
Ok hier kan ik wat mee, bobines eerst maar eens controleren dan. Kan iemand mij vertellen hoe die cdi unit is aangegeven op dat elektronische schema? Of kijk ik er over heen?

Alvast bedankt het gereedschap kan uit de schuur gehaald worden en dan hopelijk weer :]
Dat is de Ingniter Unit in het plaatje. De Ignition Coil is de bobine.
 
Ik weet zeker dat er met je bobine niks mis is. Aangezien je toerenteller alleen maar een signaal krijgt welke ook naar de bobine wordt gestuurd, heeft je bobine zelf hierop geen invloed. Ik denk dat er iets mis is in de aansturing van de naald van de toerenteller zelf, of een van de drie draadjes liggen los die aan je toerenteller zitten.
 
Ik weet zeker dat er met je bobine niks mis is. Aangezien je toerenteller alleen maar een signaal krijgt welke ook naar de bobine wordt gestuurd, heeft je bobine zelf hierop geen invloed. Ik denk dat er iets mis is in de aansturing van de naald van de toerenteller zelf, of een van de drie draadjes liggen los die aan je toerenteller zitten.

de toerenteller wordt met dezelfde puls aangestuurd als de bobine. ik zeg ook niet dat de bobine kapot is, ik zeg alleen dat hij die kan gebruiken om iets te controleren.

voor de rest ben ik het met je eens hoor, ik denk ook dat het probleem bij de teller te vinden is.
 
Hij had alweer een week stilgestaan dus eergister eerst maar weer eens gaan rijden. Van het begin af aan deed hij het weer normaal. Tijdens de rit nog even langs een motorzaak gegaan in Leidscheveen. Ze herkenden het probleem ook niet echt en zeiden dat het misschien door vocht kwam.

Aangezien ik een week niet gereden had en de drang om te rijden hoog was heb ik er een wat langere rit van gemaakt :) . Gedurende de gehele rit heeft de toerenteller het normaal gedaan.

Kijk het nu nog even aan, heb nu i.i.g. een aantal dingen kunnen uitsluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan