Toerenteller ijken ???

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
Hallo,

Wie weet hoe ik de toerenteller van mijn Honda Sevenfifty úit '92 kan ijken ???
Ik heb nl. de indruk dat het niet helemaal klopt. Teller geeft naar mijn idée ca. 500 t/m te weinig.
Kan ik dat zelf, of moet ik naar mijn dealer ?

Thx,
Bernez

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
38
België
Ik dacht eerst nog: die vergist zich en bedoelt snelheidsmeter... maar je bedoelt dus de toerenteller? Vanwaar die indruk dat dat niet zou kloppen :? Op het gehoor of zo?

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Hallo,

Wie weet hoe ik de toerenteller van mijn Honda Sevenfifty úit '92 kan ijken ???
Ik heb nl. de indruk dat het niet helemaal klopt. Teller geeft naar mijn idée ca. 500 t/m te weinig.
Kan ik dat zelf, of moet ik naar mijn dealer ?

Thx,
Bernez

Hoe ben je erachter gekomen dat ie 500 rpm te weinig aan zou geven?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.229
276
31
Voorhout
Lekker boeiend :P

Nou ja, ik heb wel gehoord dat de toerenteller van bijvoorbeeld een R6 op de top zo'n 2.000 toeren te veel aangeeft, dus waar heb je het nou helemaal over... :P

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
Voor de winterstalling had ik keurig ca. 1100 t/m op de teller als ik stationair draaide.
Nu, heb ik een nieuwe luchtfilter en nieuw Iridium bougies. Nu geeft de teller ca. 600 t/m als ik stationair draai.
Dus....

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Zucht................loopt hij niet gewoon k*t nu? (op drie cilinders of gewoon simpelweg beroerd?)

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
Nee...
Alles loopt prima.
De vraag was en is: kun je een toerenteller ijken, of simpel gezegd meten. Ja of nee ???

CB750F2

MF veteraan
20 jul 2006
1.104
0
Maasbracht
Bezoek site
Ja, die kun je ijken. Wel niet zelf... :N Er zijn bedrijfjes die dat doen bij bijvoorbeeld oude auto's of motoren. Het gaat dan om de oude versies die aangedreven worden door een roterende kabel. De magneetjes in de klok kunnen dan bijgesteld worden.

Bij een nieuwere versie (electronische toerentalbepaling) kan het zijn dat de sensor te weinig pulsen afgeeft. Loop de kabel eens na, vanaf de toerenteller in dat geval naar de sensor (als hij een sensor heeft, kan ook zijn dat hij ergens signaal oppikt van de ontsteking). Kijk of de sensor loszit. Hoe zit het ermee onder het rijden?

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
0
50
Spijkenisse
www.doc-nl.org
Voor de winterstalling had ik keurig ca. 1100 t/m op de teller als ik stationair draaide.
Nu, heb ik een nieuwe luchtfilter en nieuw Iridium bougies. Nu geeft de teller ca. 600 t/m als ik stationair draai.
Dus....
knap dure bougie's voor een '92 motortje.

Loopt je kabel niet ergens aan? Neem aan dat de toerenteller met een mechanische kabel aan je blok verbonden is.

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
knap dure bougie's voor een '92 motortje.

Loopt je kabel niet ergens aan? Neem aan dat de toerenteller met een mechanische kabel aan je blok verbonden is.
1. Hangt van af waar je die bougies koopt !!! 8-)
2. Niks mechanisch kabel :+

BTW, niet zo pedant met je "motortje" B|

Laatst bewerkt:

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
@ CB750F2
Onder het rijden merk ik weinig tot niks. Voor de winter was niks aan de hand. Het is meer dat ik 't wil weten dan dat ik er last van heb.
Ik heb de stationair toerental verhoogd naar ± 1200 tr/m. Maar, nu heb ik de indruk dat 't iets te snel draait.
Voorheen had ik de volgende waarde (circa):
Stationair: ± 1100 tr/m >> nu ± 600tr/m
100 km/h: ± 4500 tr/m >> nu ± 4000 tr/m
120 km/h: ± 5500 tr/m >> nu ± 5000 tr/m

Dus...
...ik snap niks van :?

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.518
6
Eindhoven
Nee...
Alles loopt prima.
De vraag was en is: kun je een toerenteller ijken, of simpel gezegd meten. Ja of nee ???
Ja, dat kan en dat kan heel simpel. Ik heb hier een soort multimeter liggen, speciaal voor (oude) auto's. Je kan er vanalles mee meten, zelfs het toerental van de motor. Je klemt een beugeltje om een bougiekabel, stelt wat dingetjes in en hij geeft het toerental aan. Het ding is al minstens 15 jaar oud, dus duur kan dat nooit zijn.

Simpel dus.

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
@ Vmaxxx

Bedankt, hier heb ik wat aan. :}
Ik kan mij deze multimeters vaag herinneren.

Bernez

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.010
103
34
Neerkant
en als je dan gecontroleert hebt hoeveel toeren hij volgens je (betrouwbaar?) multimetertje draaid en hij geeft bij elk toerental 500 te weinig aan dan kun je de wijzer iets over je as verplaatsen :)

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
60
Kampen
@DAF400
Hoef niet eens ! Zoals ik al eerder heb gezegd, het is meer dat ik 't wil weten dan dat ik er last van heb. Als ik weet dat 'ie inderdaad 500 tr/m te weinig aangeeft, dan weet ik dat en kan er mee leven :]

crazybond700

MF veteraan
29 jun 2005
1.198
0
30
Zeewolde/Enschede
@DAF400
Hoef niet eens ! Zoals ik al eerder heb gezegd, het is meer dat ik 't wil weten dan dat ik er last van heb. Als ik weet dat 'ie inderdaad 500 tr/m te weinig aangeeft, dan weet ik dat en kan er mee leven :]
Het leuke is dat je niet weet of het voor de winter wel klopte. Misschien staat die nu wel goed, en voor de winter niet.