Toerenteller ijken ???

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
Kampen
Hallo,

Wie weet hoe ik de toerenteller van mijn Honda Sevenfifty úit '92 kan ijken ???
Ik heb nl. de indruk dat het niet helemaal klopt. Teller geeft naar mijn idée ca. 500 t/m te weinig.
Kan ik dat zelf, of moet ik naar mijn dealer ?

Thx,
Bernez
 
Voor de winterstalling had ik keurig ca. 1100 t/m op de teller als ik stationair draaide.
Nu, heb ik een nieuwe luchtfilter en nieuw Iridium bougies. Nu geeft de teller ca. 600 t/m als ik stationair draai.
Dus....
 
Ja, die kun je ijken. Wel niet zelf... :N Er zijn bedrijfjes die dat doen bij bijvoorbeeld oude auto's of motoren. Het gaat dan om de oude versies die aangedreven worden door een roterende kabel. De magneetjes in de klok kunnen dan bijgesteld worden.

Bij een nieuwere versie (electronische toerentalbepaling) kan het zijn dat de sensor te weinig pulsen afgeeft. Loop de kabel eens na, vanaf de toerenteller in dat geval naar de sensor (als hij een sensor heeft, kan ook zijn dat hij ergens signaal oppikt van de ontsteking). Kijk of de sensor loszit. Hoe zit het ermee onder het rijden?
 
Voor de winterstalling had ik keurig ca. 1100 t/m op de teller als ik stationair draaide.
Nu, heb ik een nieuwe luchtfilter en nieuw Iridium bougies. Nu geeft de teller ca. 600 t/m als ik stationair draai.
Dus....

knap dure bougie's voor een '92 motortje.

Loopt je kabel niet ergens aan? Neem aan dat de toerenteller met een mechanische kabel aan je blok verbonden is.
 
@ CB750F2
Onder het rijden merk ik weinig tot niks. Voor de winter was niks aan de hand. Het is meer dat ik 't wil weten dan dat ik er last van heb.
Ik heb de stationair toerental verhoogd naar ± 1200 tr/m. Maar, nu heb ik de indruk dat 't iets te snel draait.
Voorheen had ik de volgende waarde (circa):
Stationair: ± 1100 tr/m >> nu ± 600tr/m
100 km/h: ± 4500 tr/m >> nu ± 4000 tr/m
120 km/h: ± 5500 tr/m >> nu ± 5000 tr/m

Dus...
...ik snap niks van :?
 
Nee...
Alles loopt prima.
De vraag was en is: kun je een toerenteller ijken, of simpel gezegd meten. Ja of nee ???

Ja, dat kan en dat kan heel simpel. Ik heb hier een soort multimeter liggen, speciaal voor (oude) auto's. Je kan er vanalles mee meten, zelfs het toerental van de motor. Je klemt een beugeltje om een bougiekabel, stelt wat dingetjes in en hij geeft het toerental aan. Het ding is al minstens 15 jaar oud, dus duur kan dat nooit zijn.

Simpel dus.
 
en als je dan gecontroleert hebt hoeveel toeren hij volgens je (betrouwbaar?) multimetertje draaid en hij geeft bij elk toerental 500 te weinig aan dan kun je de wijzer iets over je as verplaatsen :)
 
@DAF400
Hoef niet eens ! Zoals ik al eerder heb gezegd, het is meer dat ik 't wil weten dan dat ik er last van heb. Als ik weet dat 'ie inderdaad 500 tr/m te weinig aangeeft, dan weet ik dat en kan er mee leven :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan